Upgrade Game-pc

Pagina: 1
Acties:

• robinbb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03 11:37
Beste Tweakers.

Ik heb het idee dat mijn gaming-rig een beetje traag begint te worden, dus tijd voor een upgrade!
Na jarenlang op AMD te hebben gegamed, wil ik toch over gaan op een intel-bord/processor.

Mijn huidige build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8120 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI 990XA-GD55€ 0,-€ 0,-
1Asus HD7950-DC2T-3GD5-V2€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 63,62€ 63,62
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,51€ 36,51
1Silverstone Strider 600W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 4 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 182,98

Zoals te zien: redelijk verouderd. Natuurlijk wil ik een aantal componenten hergebruiken, en in principe wil ik alleen het moederbord, de processor, processorkoeler en de voeding vervangen. Mijn huidige beeldscherm voldoet, alleen kan hij vaak snellere games niet 'bijhouden'. dus wil ik er een 144hz paneel naast plaatsen voor de snellere games. Ook fijn als ik wil multitasken :+
De voeding moet worden vervangen omdat deze geluid maakt (ze kunnen over het algemeen niet goed tegen vallen...)

Nu heb ik onderstaande onderdelen uitgezocht, door middel van het lezen van reviews, forums en de "Tweakers Desktop BBG":

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 204,89€ 204,89
1Asus Z97-A€ 129,65€ 129,65
1Asus VG248QE Zwart€ 288,56€ 288,56
1Scythe Mugen 4€ 35,01€ 35,01
1Seasonic M12II Evo 850W€ 102,90€ 102,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,01

De Asus 7950 zal vervangen worden door een Sapphire R9 290. Deze kan ik voor een zeer zacht prijsje overnemen. De videokaart hoeft dus niet meegenomen te worden in het budget van 700 - 800 euro. de 850 watt voeding die ik in mijn aankomende build heb gezet, is als voorbereiding voor 2 van deze kaarten.

Nu dan, mijn twijfels en vragen:

1. De processor die ik heb gekozen, is een zogenaamde 'Haswell Refresh' als ik het goed heb. Kan deze zomaar op het gekozen moederbord worden geplaatst? of zal dit moederbord een firmware update moeten krijgen? Zoja, zijn er goede alternatieven voor het moederbord?

2. De 850watt voeding is ter voorbereiding van 2x een R9 290. + de i5 uiteraard. Is de 850 watt overkill? zoja, wat is een beter alternatief? En ja, ik vind het leuk om over te klokken, dus hier moet hij ook op voorbereid zijn :)

3. De 144hz monitor die ik heb uitgezocht is er 1 van Asus. De reden dat ik de Asus kies is dat deze beschikking heeft over Display Port (welke verschillende BenQ modellen niet hebben). Volgens verschillende reviews is dit toch wel een fijne monitor. Zijn er betere alternatieven, en zoja, welke?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Denk hierbij aan Counterstrike: Global Offensive, het aankomende Far Cry 4 en The Witcher 3.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de upgrade wil ik zo'n 700 a 800 euro's neertellen. Mag ook (net) wat meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals in bovenstaande lap text al aangegeven: kast/randapparatuur/hardeschijven kunnen allemaal meegenomen worden. Het gaat mij echt om het moederbord, processor(koeler), voeding en scherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik goede ervaringen met Asus, slechte ervaringen met Gigabyte. Maar in principe sta ik open voor elk merk! De voedingen van Seasonic heb ik zelf goede reviews van gelezen.

Ga je overklokken?
Zo af en toe zal er wel een lichte overklok plaatsvinden gok ik :P

Zo. dat was een hele lap tekst :X
Alvast bedankt voor uw tijd en het geven van advies!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Mooie uitgebreide OP! Je lijstje ziet er nu al prima uit :)

1: Nee, hier heb je geen update voor nodig. Dit heb je alleen nodig bij de 'oude' Z87 borden.
2: 750 watt is eigenlijk al voldoende voor 2 R9 290's, maar aangezien het prijsverschil miniem is zou ik toch voor de 850 watt gaan :)
3: Ziet er prima uit. Als ik jou was zou ik even hier een kijkje nemen, daar staan een paar leuke, goedkope schermen tussen die je schijnt te kunnen OC'en.

Verder hoef je je CPU-koeler niet te upgraden, de PCGH is nog prima (ook voor overklokken) en vooral lekker stil :D

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
robinbb schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:12:
De Asus 7950 zal vervangen worden door een Sapphire R9 290. Deze kan ik voor een zeer zacht prijsje overnemen. De videokaart hoeft dus niet meegenomen te worden in het budget van 700 - 800 euro. de 850 watt voeding die ik in mijn aankomende build heb gezet, is als voorbereiding voor 2 van deze kaarten.
Op welke termijn ben je dit van plan en heb je ook een opstelling schermen dat je wat hebt aan 2 van die kaarten? Of FHD is het natuurlijk vrij grote nonsens. Nog maar te zwijgen over de hobbels die je kan tegenkomen met CFx.
Nu dan, mijn twijfels en vragen:

1. De processor die ik heb gekozen, is een zogenaamde 'Haswell Refresh' als ik het goed heb. Kan deze zomaar op het gekozen moederbord worden geplaatst? of zal dit moederbord een firmware update moeten krijgen? Zoja, zijn er goede alternatieven voor het moederbord?
Ja, al is voor overclocken dit bordje mwa qua koeling en fasen. Asus heeft alleen maar dure Deluxe en RoG borden met (imo) fatsoenlijke koeling. Wil je bang-for-buck overklokken kan je (helaas voor jou) niet om pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 heen...

• robinbb
Dank voor de snelle reacties!

@oscarw
de CPU koeler die ik nu heb, heeft geen doos meer. lang geleden verloren gegaan bij de jaarlijkse 'kamerschoonmaakdag' dus heeft alleen de AMD brackets er nog bij zitten. gaat helaas niet goed gok ik zo :)

Het topic dat je aanhaalt met betrekking tot monitoren ziet er leuk uit, eventjes doorspitten dus!

@br00ky
op een termijn van ongeveer een half jaar wil ik graag een groter (27" waarschijnlijk) scherm halen met meer dan een Full HD resolutie, de Asus ROG pg278 vind ik op dit moment nog een beetje duur, maar ziet er zeer goed uit. Ik weet dat dit voornamelijk op Nvidea kaarten gericht is (in verband met G-Sync) maar de R9 290 aanbieding kon ik niet laten liggen :)

De 4gb moet denk ik genoeg zijn voor 1440p. maar voor de extra rekenkracht, en de eventueel 120/144fps die ik op een dergelijke monitor moet halen, is een tweede 290 geen slechte oplossing dacht ik zo. Of zit ik hier fout?

Dat moederbord ziet er inderdaad goed uit qua features. Het hoeft niet persé bang for buck te zijn though. als het een duurder bordje is waar ik meer profijt van heb qua features/kwaliteit, wil ik er best meer voor betalen!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

120 fps ga je met de meeste games, zelfs met 2 290's in CFx never nooit lukken op 1440p. Het betekend niet dat je persé 120/144 fps hoeft te behalen als je een scherm hebt met 120\144Hz. Als je een 120Hz schern hebt en je haalt "maar" net 60 fps, dan laat hij elk beeld 2 keer zien (heel simpel sommetje, maar je snapt het wel denk ik).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
robinbb schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:45:
Dat moederbord ziet er inderdaad goed uit qua features. Het hoeft niet persé bang for buck te zijn though. als het een duurder bordje is waar ik meer profijt van heb qua features/kwaliteit, wil ik er best meer voor betalen!
Bang-for-buck is misschien een verkeerd gekozen term. De Gaming 5 is imo één van beste bordjes, zonder dat je richting 180+ euro gaat. Vergelijk immers pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO, pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII GENE, pricewatch: Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 1 en pricewatch: Asus Z97-DELUXE, die volgens hier dezelfde hoeveel fasen bieden.

Overigens is het bij intel veel minder zo dat overklokken in-game heel veel effect, waar dat bij AMD wel zo kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 04-09-2014 22:58 ]

• robinbb
@MK1998NL
Dank voor de uitleg! het is inderdaad duidelijk!

@br00ky
Ah, verkeerd begrepen gisteravond ;)
Word een Gigabyte bordje dit keer gok ik zo (na het te hebben gelezen van reviews uiteraard)

In ieder geval, iedereen bedankt voor de gegeven adviezen!
Topic kan een slotje op :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Daar doen we hier niet aan, we houden hier van open en bloot *O*

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1