Beoordeling, piekstroom volgens Apple, mijn mening is anders

Pagina: 1
Acties:

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi allemaal :)

Ik deel dit ter beoordeling van jullie, niet omdat het iets echt oplost maar meer omdat ik jullie expertise graag wil loslaten hierop.

het volgende speelde zich af, voordat de huidige status zich voordeed:

- er werd gespeeld, de Sims, op Windows 7....
- de iMac begon te flikkeren, zwart beeld en vervolgens terug naar beeld en herhaalde dit echt heel de tijd...
- wanneer je de Game afsluit (of minimaliseert) doet het probleem zich niet voor...
- ik besloot om de iMac te herstarten, deed hij...
- probleem was nog steeds aanwezig zoals punt 2...
- toen dacht ik: misschien is het iets met drivers.. dus ik bootcamp drivers opnieuw installeren...
- de computer vloog uit...
- hij wilde niet meer aan. SMC reset, computer gaat aan en valt direct uit...
- paar keer geprobeerd en toen kwam er rook uit het systeem...
- hij spuugde zwarte spul uit, wat nu op de achterkant van de iMac zit...

Zie hier de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2lm9vld.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/zkr2fk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2nngr4.jpg

Ik bracht hem heen, ter garantiereparatie. Hij is nu 7 maanden oud.
Apple gaf als eerste reactie, die is doorgebrand, dit is geen garantie, dat is het resultaat van piekstroom.

Verzekering gebeld, omdat als het echt piekstroom is geweest, zij het met Stedin moeten gaan uitzoeken wie verantwoordelijk is of dat het eventueel onder inboedel valt.

Al met al, ben benieuwd naar jullie mening.

Zal ook de uitkomst van de reparatieaanbod laten weten, hij is namelijk nu ter onderzoek naar Apple.

[ Voor 0% gewijzigd door Remko.me op 04-09-2014 22:28 . Reden: typo [doorgebrand] ]

Bekijk mijn site: Remko.me

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:59

auto660

1991 240 GL Brick

Wat je op die foto's ziet is toch gewoon stof van de koeling?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Remko.me
Het is echt zwart.

Maar interessant wat je zegt, stof van de koeling? Graag hoor ik meer daarover.

Waarom zou Apple toen ze het zagen direct met het verhaal van verbranding komen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stof is een stuk lichter, lijkt meer op zwarte rook, wat je ook ziet bij brandend plastic.

Maar piekspanning zou je op meer apparaten in je huis last moeten hebben gehad, mag aan nemen dat de voeding in zo'n Mac wel iets meer aan kan dat een radio of simpele adapter elders in huis.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

En waarom gaat het apparaat van apple stuk bij deze vermeende piekstroom en alle andere apparaten in je woning niet?

Oh Synergy was me net voor :)

[ Voor 12% gewijzigd door MrMonkE op 04-09-2014 22:21 ]

★ What does that mean? ★

• Remko.me
Klopt, andere apparaten overigens nog een extern scherm en een Mac Mini aan de televisie op dezelfde stopcontact hebben geen schade of iets van piekstroom problemen zoals benoemd werd.

Overigens ook geen andere zaken in het huis.

Ik ging vanavond eigenlijk heen met het idee: kwestie van garantie en over 2 weken hem als gerepareerde terug.. maar dat werd dus even iets anders.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:31
Dit topic is wel erg nuttig om de kwaliteit en het beleid van Apple te zien. Als Apple al gelijk blijkt te hebben in deze kwestie begrijp ik dat je imac het enige apparaat in je huis is geweest dat kapot is gegaan van de piekspanning. De kwaliteit van de componenten zal vast slecht zijn. Mocht er iets anders aan de hand zijn grappig maar vooral vervelend om te lezen dat Apple de schuld van zich af probeert te schuiven.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Als je dat wil weten moet je eens een zoekmachine gebruiken. Er zijn verhalen te over wat die service betreft en ja, die kunnen negatief en positief zijn.

Tot aan die piekstroom volg ik de verklaring van Apple (dat zwarte is gewoon roet). Ik ben wel zeer benieuwd hoe zij hebben geconstateerd dat dit piekstroom is en niet bijv. een slechte kwaliteit elco (om maar eens iets te roepen). Vraag ze daar anders eens naar, vooral omdat de iMac het enige in huis is wat defect is gegaan waardoor die piekstroom wel heel erg onwaarschijnlijk is. Desnoods elders een second opinion vragen (bij je verzekeraar misschien?).

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 20:13

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Soms hoor je ook nog wel eens het verhaal van oververhitting als er games worden gespeeld op Windows 7/8(.1). Had je op de iMac een fancontroller geinstalleerd?

Even voor mijn beeldvorming, ben je hiermee naar Apple toegestapt of een van de official resellers? Mijn indruk is namelijk dat de resellers over het algemeen eerder zaken proberen af te schuiven dan dat Apple dat doet.

Weddings are basically funerals with cake.

• Remko.me
Even wat vragen tussendoor beantwoorden:

@ppl - ik wacht nog even het rapport verder af, dan zal ik een second opinion kunnen overwegen.

@robin - geen fancontroller geïnstalleerd, zou je hiermee de fan op max kunnen zetten bij bijvoorbeeld gamen? de reden dat Windows wordt gebruikt met gamen is omdat op Mac de games achterlopen of helemaal niet aanwezig zijn. Sims overigens niet.
De iMac is aangeboden bij aMac, maar contact met AppleStore Amsterdam, een AppleCare Senior Advisor (??) toegewezen gekregen n.a.v. de reactie van aMac, maar dat schiet niks op. Heb een Case nummer gehad van Apple, en een mailadres van deze meneer.

Hij schreef n.a.v. het telefoongesprek:

Beste heer xxxxx,

Bedankt voor uw contact met AppleCare. Bijgevoegd vindt u mijn contactgegevens die u kunt gebruiken voor opvolging van het huidige dossier.

Met vriendelijke groet / with kind regards,

 xxx
 AppleCare Senior Advisor
 E-mail: xxx@apple.com

[ Voor 26% gewijzigd door Remko.me op 04-09-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mocht Apple en de verzekering je niet gaan helpen (ik denk het wel maar je weet nooit): neem even contact met me op. Dit soort defecten vind ik onwijs boeiend om uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06

Quakie

quakelen

Niet dat je er wat aan hebt maar ik heb 10 maanden in huis gewoond bij mijn zwager.. Die had nooit ergens last van (IT-er met veel hardware) maar mijn iMac was continue opnieuw opgestart. Dit kan je aanzetten in de settings dat je iMac aan gaat na een stroomonderbreking.
Ik denk dat een iMac gevoeliger is voor stroompieken dan overige apparaten. Dit zou dus ook verklaren waarom rest niet kapot is gegaan.

Voor de toekomst zou ik een ups er tussen zetten. Een paar tientjes maar voorkomt dit soort dingen wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Quakie op 05-09-2014 13:22 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Als ik op het internet nar afbeeldingen kijk van de binnenkant dan zit achter dit rooster doe koeling voor de CPU en de videokaart, de voeding zit zo te zien op een andere plek. Het lijkt er op dat er aan de secondaire kant iets opgeblazen is, dat kan mi niet het gevolg van piekstroom zijn, omdat dat wordt tegen gegaan door de schakelende voeding.

Wat mij betreft een kul verhaal van apple. Dit is eerder het gevolg van sluiting dan van piekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Hoi Satya,

Jouw verhaal interesseert mij..
wat goed dat je zover bent gegaan met het uitzoeken.

Secondaire kant bedoel je neem ik aan aan de binnenkant.
Gezien het feit dat het tijdens gamen gebeurt is, doet vermoeden dat het inderdaad de grafische kaart is die is gaan stotteren en wellicht sluiting heeft veroorzaakt.

Gevolg zou kunnen zijn dat de sluiting zwarte roet heeft geblazen?

Ben zo benieuwd wat er bij aMac uit gaat komen,

maar ik vraag me nog af, waarom Apple zo geïnteresseerd is in het geheel, ze willen op de hoogte blijven van wat er precies gebeurd is, er wordt met terugwerkende kracht een 'route' uitgezet hoe het gebeurt is, ofzo...

we wachten verder even af..
Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval.

@Quakie, ik wil sowieso een beveiliging toevoegen... nu ik het verhaal zo hoor wat piekstroom kan doen, maar zelf nog overtuigd dat dit geen piekstroom is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Remko.me op 05-09-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 20:13

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Remko.me schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:39:
[ knip ]
@robin - geen fancontroller geïnstalleerd, zou je hiermee de fan op max kunnen zetten bij bijvoorbeeld gamen? de reden dat Windows wordt gebruikt met gamen is omdat op Mac de games achterlopen of helemaal niet aanwezig zijn. Sims overigens niet.
De iMac is aangeboden bij aMac, maar contact met AppleStore Amsterdam, een AppleCare Senior Advisor (??) toegewezen gekregen n.a.v. de reactie van aMac, maar dat schiet niks op. Heb een Case nummer gehad van Apple, en een mailadres van deze meneer.

[ knip ]
D.m.v. een fancontroller kan er inderdaad voor gezorgd worden dat de fans op maximaal vermogen kunnen gaan draaien. Het verhaal van de games is mij ook duidelijk, dat is tevens de reden waarom dat ik bootcamp heb geconfigureerd! :9
Remko.me schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 20:27:
[ knip ]
maar ik vraag me nog af, waarom Apple zo geïnteresseerd is in het geheel, ze willen op de hoogte blijven van wat er precies gebeurd is, er wordt met terugwerkende kracht een 'route' uitgezet hoe het gebeurt is, ofzo...
[ knip ]
Het verbaast me niets dat ze interesseert, wij kunnen natuurlijk niet zien of Apple al eerder dit probleem aangemeld heeft gekregen of hoe vaak dit eerder is voorgekomen. Niet iedereen meld problemen op internet ;)

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 21:52
Remco, in je Mac zit een voeding. een "switched mode" power supply om precies te zijn. De primaire kant is da kant waar de 230 Volt zit, de secondaire kant is de kant die 5 en 12 volt levert aan je componenten.

De primaire en secondaire kant zijn van elkaar gescheiden. Een kleine trafo brengt de spanning naar beneden, en na die lagere wisselspanning zitten een aantal componenten die via electronica de benodigde spanning genereert die eventueel via regelcirquits op het juiste nivo worden gehouden. Id de voeding goed opgebouwd dan vind je zowel aan de primaire als secondaire kant een aantal zekeringen.

Door de scheiding van de primaire en secondaire kant kan dat wat Apple noemt eigenlijk niet gebeuren, of je moet piekspanningen van 400/500 volt uit je stekkers gehad hebben, maar dan is er in huis echt wat meer aan de hand. De enige manier waarop dit voor kan komen is een losliggende/zwevende nul in een 3 fase situatie. Als dat gebeurd zou zijn, dan heeft de hele wijk waar je woont er last van gehad, als je niet met je eigen spanningen in huis aan het rommelen bent geweest.

Apples intresse snap ik wel, want hier kan een productie fout achter zitten, of een potentieele kortsluiting situatie waar een gebruiker zelfs last van kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Bedankt voor je toelichting, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja natuurlijk wil Apple alles van deze machine weten. Dit had zomaar een uitslaande iMac-brand kunnen worden... Dikke kans dat de machine gewoon vervangen wordt en dat deze doorgebrande ergens in een lab uit elkaar getrokken wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

satya schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 18:43:
Als ik op het internet nar afbeeldingen kijk van de binnenkant dan zit achter dit rooster doe koeling voor de CPU en de videokaart, de voeding zit zo te zien op een andere plek. Het lijkt er op dat er aan de secondaire kant iets opgeblazen is, dat kan mi niet het gevolg van piekstroom zijn, omdat dat wordt tegen gegaan door de schakelende voeding.
Ware het niet dat dit rooster de enige is. Met andere woorden, als er ook maar *iets* fikt in de iMac dan zal de rook/roet die er van afkomt door dat rooster naar buiten komen. Het kan van alles in de iMac zijn maar als we even op ervaring gaan kijken dan is een defecte voeding toch echt de meest voor de hand liggende oorzaak. Ook ervaring leert weer dat piekstroom wel degelijk de oorzaak kan zijn van zo'n defecte voeding. Vaak genoeg in het nieuws geweest (zowel na een stroomuitval als door user error bij de stroomleverancier). Apple's verhaal is plausibel (en dus helemaal niet kul itt jouw verhaal over de voeding) maar ze zijn te kort door de bocht wat hun conclusie betreft (er zijn teveel andere mogelijke oorzaken). Daarom is het handig om te achterhalen hoe ze tot die conclusie zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ben benieuwd naar de afloop hiervan. Ik vindt de reactie van Apple wel erg kort door de bocht. Ik zou toch nog is een belletje wagen. Wellicht via de US escaleren (je kan een terugbelverzoek indienen via apple.com/us). Deze helpdesk was toen erg behulpzaam en bemiddelde bij mijn storing. Sowieso begrijpen die amerikanen veel beter wat service inhoud.

Ik denk dat de Apple store (A'dam, Den Haag of Haarlem) je doorstuurt naar de winkel waar je hem hebt gekocht. Daar was je al langgewenst toch? Zou zoveel mogelijk kanalen aanboren. Als dat niet werkt, nog via de sociale media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Ben ook benieuwd, als ik dit was tegengekomen had ik echt niet zo gezegd dat dit geen garantie is omdat t een piekstroom was geweest..
Had het apparaat open gemaakt om dit te onderzoeken en als dit twijfel brengt contact opgenomen met de technische ondersteuning van Apple(en die doen in mijn ervaring echt niet zo moeilijk)

Hoop dat het netjes wordt opgelost voor je, anders wil ik nog wel een poging voor je doen.
(middels garantie natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door joon op 07-09-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super klote voor je!

Ik zou wel naar de Apple Store in Amsterdam gaan, aangezien je geen baat hebt bij een dozenschuiver in een APR die zelf begint te roepen dat het piekspanning en eigen schuld is (heeft ie s op een verjaardag gehoord), en dan met Apple gaat bellen en meteen begint over eigen schuld en piekspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Even een update..

ligt nog steeds 'ter reparatie'.... status: onbekend, wordt onderzocht.

pff... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je moet ook niet The Sims spelen. Dat spel zorgt er op mijn PC's ook altijd voor dat de fans op 100% gaan :X Het is serieus zwaarder dan GTA IV.

Maar goed, affikken hoort natuurlijk niet te gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 22-09-2014 09:48 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
moet die gewoon aankunnen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
En daar kwam spontaan een mail!

Hij is onderzocht, wordt niet echt duidelijk wat er precies is gebeurd.. maar:

Gerepareerd, volledige garantie.

Voeding is vervangen, verder geen informatie omtrent de reden dat hij 3 weken onderzocht is.
Alleen dat de voeding is vervangen.

Mag hem vrijdag ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Remko.me op 23-09-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Fijn dat het is opgelost

39

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 11:36

Kek

3flix

Remko.me schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:30:
En daar kwam spontaan een mail!

Hij is onderzocht, wordt niet echt duidelijk wat er precies is gebeurd.. maar:

Gerepareerd, volledige garantie.

Voeding is vervangen, verder geen informatie omtrent de reden dat hij 3 weken onderzocht is.
Alleen dat de voeding is vervangen.

Mag hem vrijdag ophalen.
Waar heb je de iMac naar toe gebracht? een apple retail store of een service provider?

kans is dat het langer duurt omdat het simpel weg druk is in elk reparatie centre van apple, dit vanwege een iphone 5 repair program..
Pagina: 1