Advies stille HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 12:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Films downloaden en laten zien op een groot TV. De pc kast moet echt laag zijn en geen grote jongen!

Denk erover na om XMBC erop te zetten. Hij is uiteindelijk bedoeld voor mijn ouders dus deze interface is geschikt voor meer mensen. Tevens zou het fijn zijn dat 1 iemand beneden film kijkt en de ander via apple TV boven een andere film ter gelijk kans streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

450 - 500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

TV & Versterker

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles voor een HTPC die tevens in Raid 1 moet draaien gezien mijn vader dit PERSE wilt i.v.m dat hij bang is dat hij spullen kwijt kan raken als een schijf kapot is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Hij moet komen te staan in een TV kast dus moet stil zijn. Alles moet gewoon kunnen draaien en eventueel voor later 3D films.

Dit is wat mijn huidige schema is en wil weten of dit allemaal past

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 48,55€ 48,55
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
2WD Green WD20EZRX€ 69,88€ 139,76
1Lian Li PC-C37B€ 115,49€ 115,49
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU€ 40,-€ 40,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,65

Mijn dank is groot names alle reageerders die mij kunnen helpen alvast! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Headblast op 04-09-2014 20:59 ]

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Prima systeempie aleen zou je eventueel wel gewoon een schijf erin zetten, want een hardeschijf gaat egt niet zomaar kapot en als ze kapot gaan vertonen ze meestal eerst kuren en dan zou je nog alles eraf kunnen halen. Het scheelt natuurlijk ook weer gewoon 70 euro. Ook zou ik sterk aanraden om je os en wat programma's op een ssd te zetten: dit is de 256gb variant: pricewatch: Crucial MX100 256GB en dit de 128gb variant: pricewatch: Crucial MX100 128GB

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-03 12:11

m24

een goede off-site back-up biedt veel meer zekerheid van RAID 1......

• Headblast
In principe zou die PC niet uitgaan dus scheelt een 128 GB SSD echt zoveel en zou indien dat echt prestatie wijs omhoog schieten zou een 64GB versie dan niet voldoende zijn?

Ik kan er namelijk inderdaad nog een externe HDD aankoppelen voor de echte dingen die ze willen safe houden.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Een 64gb ssd zou ook kunnen dan kan je alleen je OS en een paar aplicaties erop zetten. Ik raad een ssd sterk aan omdat je pc gewoon velemalen sneller aanvoelt dan met je OS op een HDD en dat is iets wat je wil met je HTPC denk ik.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Headblast
Heb je inderdaad gelijk in. Ik stel ze ook voor om die 128 GB te pakken gezien ze mss toch nog dingen erop proppen die ze snel willen hebben. Ben alleen bang dat ze straks ALLES erop gaan zetten :P

Zou die Lian kast trouwens met die Rev B wel passen? Heb hem namelijk in mn game pc gewoon zitten maar ja ruimte genoeg in dat ding ^^

Thanks voor de hulp!

EDIT:

Dit zou hem dan worden. Heb ik nog iets anders nodig zodat ik de SSD kan aansluiten?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 48,55€ 48,55
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
1WD Green WD20EZRX€ 69,88€ 69,88
1Lian Li PC-C37B€ 115,49€ 115,49
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU€ 40,-€ 40,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Crucial MX100 128GB€ 58,49€ 58,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,26

[ Voor 80% gewijzigd door Headblast op 04-09-2014 21:15 ]

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mac mini, ben je klaar :P

Heb zelf ook een "stille" htpc gebouwd alleen viel het resultaat uiteindelijk toch tegen. Vooral als deze naast je tv komt te staan en het is stil in huis.

Als je perse Windows wilt draaien zou ik eerder kijken naar een NUC oid. Alleen opslagslagruimte zou dan extern gekoppeld hoeven worden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Echt stil is het pas, als er echt 0 bewegende delen in zitten. Dat kan prima.

JvS in "HTPC voor full-hd film (via NAS), Netflix en Spotify"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JoepD
  • Laatst online: 20-03 18:09
Wat ik me ook wel eens afvraag: kunnen er geen passieve cpu koelers in een htpc? Bijvoorbeeld een pricewatch: Nofan CR-95C Copper - Passive.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lijkt me riant groot. Als je een kleine htpc wilt gaat het niet passen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JoepD
  • Laatst online: 20-03 18:09
Een echt compacte htpc is er inderdaad niet mee te bouwen, maar in een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart o.i.d. zou het moeten passen. Bovendien kun je ook een fanless voeding kopen, al zijn deze wel heel duur. Bijvoorbeeld de pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless. Maar dan heb je wel een superefficiënte platinum voeding. Dan daarnaast een passieve videokaart die sowieso meestal in een htpc zit (als er geen apu in zit). Mogelijk moet je wel 2 casefans laten draaien om het een beetje koel te houden, maar die kunnen zo goed als stil draaien. Maar goed, dit zijn wel behoorlijk dure htpc's meteen. :D

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:58
Stil is natuurlijk relatief, een complete HTPC met 1/2 HDD's een actieve PSU en een CPU fan is nooit 100% stil. Maar dat wil niet zeggen dat dit luidruchtig hoeft te zijn. Kies je een stille voeding uit (die bequiet is prima) en stille CPU koeler (de big shuriken is ook prima en past in die behuizing), weet je dan ook nog eens de 5400rpm schijven goed met rubber te bevestigen (tegen trillingen, dat zit standaard bij deze behuizing), dan zal het systeem prima stil zijn in een omgeving waarin geleefd wordt. Echter zal je deze nog steeds kunnen horen in een geluidsdichte kamer natuurlijk.

Het aanraden van een dure passieve voeding is gewoon een slecht idee in dit geval. Ten eerste de prijs en ten tweede, de warme lucht moet nog steeds weg, wil je dat met een vrij stille 12cm fan van de voeding doen of met een kleinere casefan? Als je toch passief wilt gaan voeden ga dan voor een Thin-ITX moederbord waar je een 19v adapter op aan kan sluiten zoals pricewatch: ASRock AM1H-ITX met een pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed en een http://www.logicsupply.nl...c-adapters/pw-19v4a74-eu/

Overigens zou ik je vader nog maar eens overtuigen van het nut (eigenlijk de nutteloosheid) van Raid-1 in een HTPC. Wat voor belangrijke data staat er nou echt op een HTPC? Films en series kun je vrij simpel opnieuw downloaden. Foto's en persoonlijke documenten moet je toch backupen aangezien Raid-1 echt geen backup is. De suggestie om 1 HDD in de HTPC te plaatsen samen met een externe schijf als backup lijkt mij verstandiger. Een SSD is mooi wanneer je meer met je systeem doet dan alleen XBMC draaien (multitasken), dan merk je veel snelheidsverschil. Echter wanneer de HTPC altijd aan staat merk je niet zoveel winst (wanneer je alleen XBMC draait). Echter kan het wel interessant zijn wanneer de HTPC 24/7 aan staat dat de schijven in spindown kunnen. Hiervoor moet je het OS wel op een SSD zetten.

Daarnaast kun je ook prima een Intel setup nemen. Ongeveer net zo duur, onder belasting zuiniger (idle ook ietsjes, maar niet veel) alleen geen 3D ondersteuning.

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Heb een aantal jaren geleden ook na aanleiding van een best-buy op tweakers zelf een HTPC gebouwd. Erg leuk om te doen!
Ik zou dit echter op dit moment niet meer doen omdat er verschillende alternatieven zijn die gewoon super out-of-the box werken en stukken goedkoper zijn.

Ipv mijn oude HTPC een tijdje geleden te updaten heb ik voor slechts 60 euro een raspberry pi aangeschaft. Draait echt alles super en benodigde software (xbmc openelec) is al voor geïnstalleerd inc een aantal veel gebruikte apps. Deze raspberry pi is verder zo groot als een pakje sigaretten, maakt geen geluid en gebruikt nauwelijks stroom. Uiteraard zijn er ook alternatieven zoals een android stick etc.

Het budget dat is vrijgekomen heb ik vervolgens gestopt in een een Synology DS213+ met twee schijven van 3TB ieder. De raspberry beneden en op de slaapkamer streamen hun films en series perfect van de synology. Tevens doet de synology automatisch series downloaden en alle films downloaden die op mijn IMDB watchlist staan. Ideaal! Deze synoly staat niet in de woonkamer zodat ik geen last heb van het geluid dat er geproduceerd wordt bij het downloaden en uitpakken van films. ps: standaard draaien deze schijven in raid en zul je nooit iets verliezen bij een crash.

Dit relaas is niet echt een antwoord op je vraag, wilde het je echter niet onthouden. Het is wellicht een optie die je eens kunt overwegen.

• Headblast
Ik had een raspberry Pi besteld een tijdje terug maar uiteindelijk geannuleerd omdat er toen nog voor mij doen vrij veel bij kwam kijken.

Wat Jaapsander zegt klopt wel. Hij komt in een kast te staan bij de versterker en andere apparaten(veel warmte in de kast) en er word nou eenmaal geleefd (komt in de woonkamer) dus stil is vrij relatief. Ze hadden vroeger een "htpc" maar dat ding maakte een klere herrie.

Moet gewoon zo zijn dat wanneer er een film word afspeeld en er is bijvoorbeeld een tussen pauze in een scene dat je niet een dyson hoort op de achtergrond van de htpc.

Had gekeken naar NAS systemen maar de familie vind het fijner om zelf remote te kunnen inloggen en dan kunnen downloaden vanuit hun eigen kamer via hun laptops, tablets etc.. (en couchpotato te checken) of eventueel inloggen op de TV beneden en allerlei meuk kunnen opzoeken via internet browsen.

Het enige waar ik nu nog over twijfel of die SSD wel echt van toegevoegde waarde is, namelijk spotify, internet browsen en films afspelen lijken mij nou niet die 70-80 euro extra waard toch?

Nogmaals bedankt voor iedereen die hierover mee kan denken! _/-\o_

Pagina: 1