wat doet een raid controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views

• lvl21magikarp
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik ben al een tijdje op internet aan het zoeken om zo goedkoop mogelijk een goede computer "zelf" in elkaar te zetten, beter gezegd geen standaard fabrieks geval.

Ik heb nu al wat bij elkaar gezocht ik vroeg me eigenlijk alleen nog af wat een 'raid controller' doet? ik weet niet eens of het alleen raid is of een raid controller. Ik heb geprobeerd om het op te zoeken op internet maar ik kwam alleen maar moeilijke en grote teksten tegen.

Hierbij hoopte ik in een "makkelijk" taaltje wat meer over zo'n raid te weten te komen, en of ik deze persee nodig heb voor mijn pc.

Alvast bedankt

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Als je niet weet wat raid doet of is, dan zou ik aanraden om je er niet aan te wagen ;) Want nodig heb je het niet.

Heel simpel uitgelegd: raid is het gebruikmaken van meerdere schijven tegelijk, zodat je bijvoorbeeld sneller kan lezen en schrijven (door naar 2 of meer schijven tegelijk te lezen/schrijven). Klinkt heel aantrekkelijk natuurlijk, maar er kan ook van alles mis mee gaan en dan ben je dus niet data van één, maar twee (of meer) schijven kwijt. En nodig heb je het niet, zonder raid werkt het ook prima.

Wat je wel echt wilt is een SSD, veel interessanter (en makkelijker) dan raid *D

The devil is in the details.

• lvl21magikarp
  • Niet online
en wat voor een SSD raad je dan aan? :)

[ Voor 50% gewijzigd door lvl21magikarp op 04-09-2014 20:16 ]

• Hahn
Ik zou een Crucial MX100 aanraden, maar een Samsung 840 EVO is ook prima. MX100 is iets goedkoper en heeft wat extra beveiliging tegen dataverlies als de stroom uitvalt, de 840 EVO is weer iets sneller (maar MX100 is ook retesnel).

Hoeveel GB mag je zelf bepalen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 04-09-2014 20:16 ]

• lvl21magikarp
  • Niet online
oke nou hartstikke bedankt!

heb nog wel één laatste vraagje, heb ik hieraan genoeg om een goeie pc in elkaar te zetten? Ik hoop dat je de namen een beetje snapt ziet er waarschijnlijk heel rommelig uit :3

Asrock Q87M vPro

LG GH24NS90

be quiet! Dark Rock Advanced

Western digital Caviar Blue 1TB 3.5" 7200rpm SATA 6Gb/s 64MB

Microsoft Windows 8.1

MSI GeForce GTX 760 GAMING

Aerocool GT Advance

Intel i5-4690

Cooler Master B500

Crucial 8GB DDR3 PC3-12800

Crucial MX100, 128GB

• lvl21magikarp
  • Niet online
oh en wat de pc allemaal makkelijk zou moeten kunnen:

onder andere Photoshop, Dreamweaver en Illustrator. Natuurlijk ook nog standaard office pakket en andere programma's zoals Skype en Teamviewer.

Daarbij game ik in mijn vrijetijd nog wel eens, o.a. League of Legends en Counter Strike GO.

• Hahn
Als het allemaal op elkaar past zal het vast een prima systeem zijn :P Maar daar kan je beter een topic voor maken in Desktop Aankoopadvies. Lees vooral ook even de sticky-topics daar, zodat je ook een Pricewatch-lijstje erbij zet, dat vinden mensen fijner ;)

Verwijderd

Als je de opzet van je topic wilt veranderen; lijkt het me beter dat je een nieuw topic opent. En dat moet dan in Componenten Aankoopadvies voor een losse SSD of op Desktop Aankoopadvies voor een compleet systeem.

Succes! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.