Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2010] Macro of gebruik formule voor budget?

Pagina: 1
Acties:

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10 13:04
Beste tweakers,

Ik ben niet zo thuis in excel als het op ingewikkelde formules aankomt. Ik wil voor mijn werk aantal dingen gemakkelijker maken of automatiseren. Ben op zoek naar oplossing voor het volgende en dus naar iemand die handig is met Excel.

Ik wil graag voor een financieel overzicht, mutaties automatisch laten verwerken.

Ik heb in 1 cel een budget A staan voor een bepaalde organisatie A. 2e cel bevat een budget B post voor een andere organisatie/divisie B.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer een mutatie plaats vindt voor Organisatie A, automatisch dat bedrag van Budget A afhaalt en hetzelfde geldt voor een mutatie voor Organisatie B dat die dat verwerkt voor budget B.

Meest ideale zou ook zijn dat die dat ook verwerkt voor totalen van Budget A + B en daar ook automatisch mutaties op plaatsvindt en zichtbaar is.

Is dit een beetje duidelijk of is het handig als ik een voorbeeld van werkblad hier plaats?

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

• kpnsvn
niemand?

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-11 23:16
Graag een voorbeeld. Ik heb nu het idee dat het met een simpele als formule al kan, maar dat komt omdat het op basis van tekst slecht te beoordelen is. Ben benieuwd. Ben altijd wel in voor een excel probleempje (met de aantekening dat array formules en macros me ver boven mijn pet gaan)

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Nee. Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'van Budget A afhaalt'. Waar staat dat budget A, hoe ziet dat 'r uit? Waarschijnlijk wordt het iets met SOM.ALS of SOMMEN.ALS, maar: meer info needed.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat idd. Je verwacht iets als een bereik met mutaties en resterend is dan niets meer dan budget-som( mutaties).
Maar wat mij het meest verbaast: voert dat bedrijf geen boekhouding?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat bij bijna alle miljoenen/miljardenbedrijven op topniveau ook gewoon met excel gewerkt wordt. De data komt dan wel uit (bijv.) SAP, maar om wat dingen snel door te rekenen blijft Excel de beste tool.

Maar met deze startpost kan ik ook vrij weinig, ontdanks dat ik wel thuisben in Excel als het op ingewikkelde formules aankomt. Het lijkt mij inderdaad een kwestie van een hulpcel met het startbudget, en een formule die =startbudget-sum(mutaties) doet om het overgebleven budget uit te rekenen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• kpnsvn
Ik zal morgen deze aanvullen met een werkblad. Dan zal het denk ik wat duidelijker worden.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

pedorus schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:41:
Ik denk dat bij bijna alle miljoenen/miljardenbedrijven op topniveau ook gewoon met excel gewerkt wordt. De data komt dan wel uit (bijv.) SAP, maar om wat dingen snel door te rekenen blijft Excel de beste tool.
Dat zal best, maar iets als budgetbewaking zit in elk boekhoudpakket wat het niveau van huishoudboekje ontstijgt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
zoiets?
tabblad 1: de budgetten met gesommeerde uitgaven (SOM.ALS, met optelbereik in tabblad 2)
tabblad 2: de losse mutaties

Houdoe

• kpnsvn
Witte schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:23:
zoiets?
tabblad 1: de budgetten met gesommeerde uitgaven (SOM.ALS, met optelbereik in tabblad 2)
tabblad 2: de losse mutaties
Zie geen attachment

• kpnsvn
Ok een dag later dan gepland maar hier is het werkblad. Hopelijk is het verhaal nu wat duidelijker.

https://www.dropbox.com/s...yde8/excelvbmap.xlsx?dl=0

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Snel en lelijk voorbeeld op basis van je ietwat karige OP, klik voor groot:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/nzmrkmtp3/Capture.jpg

Coding in the cold; <brrrrr />

• kpnsvn
Lustucru schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:06:
[...]

Dat zal best, maar iets als budgetbewaking zit in elk boekhoudpakket wat het niveau van huishoudboekje ontstijgt.
Het bedrijf zelf voert budgetbewaking uit. Het gaat mij hier om de eigen boekhouding en verschillende potten/organisaties waar een budget beschikbaar is. Dat wil ik makkelijker maken.

• Belindo

Belindo

Even je bijlage bekeken, je kunt voor de som voor a een SUMIF doen waarbij je zoekt in kolom C naar "A" of "B".

dus: =SUMIF(D1:D17,"A",C1:C17)

Beter maak je van je mutaties een table, dan loopt je range automatish door.

• kpnsvn
Belindo schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:08:
Even je bijlage bekeken, je kunt voor de som voor a een SUMIF doen waarbij je zoekt in kolom C naar "A" of "B".

dus: =SUMIF(D1:D17,"A",C1:C17)

Beter maak je van je mutaties een table, dan loopt je range automatish door.
Ok als ik van mutaties een table maak en dan de sumif formule toepas zou die automatisch het moeten verwerken voor budget A of budget B

• Belindo

Belindo

Voordeel van een table is dat je in je huidige voorbeeld kijkt naar de range C1:C17, wat als je een regel toevoegt? Dan moet je je formula aanpassen om ook naar row 18 te kijken.

Maak je een table, dan heet je range gewoon: Table1[Uitgaven], wanneer er een regel bij komt hoort die gelijk bij je table en bij de range. Dan hoef je je formules niet meer aan te passen.

Voorbeeldje: https://onedrive.live.com...BTIZlo&ithint=file%2cxlsx

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja ik zou gewoon een pivotje/draaitabel maken

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 08-09-2014 21:22 ]

Iperf

• Belindo

Belindo

Waar haal je dan je budget vandaan?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bijvoorbeeld 2 regels toevoegen met omschrijving "Budget" en een negatieve uitgave. De omschrijvingen behalve budget groeperen als "uitgaven" en een subtotaal toevoegen voor het totale budget, "grand total" hernoemen naar "resterend". Zie je gelijk ook de uitgaven per type.

[ Voor 7% gewijzigd door pedorus op 08-09-2014 21:42 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• kpnsvn
Belindo schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:19:
Voordeel van een table is dat je in je huidige voorbeeld kijkt naar de range C1:C17, wat als je een regel toevoegt? Dan moet je je formula aanpassen om ook naar row 18 te kijken.

Maak je een table, dan heet je range gewoon: Table1[Uitgaven], wanneer er een regel bij komt hoort die gelijk bij je table en bij de range. Dan hoef je je formules niet meer aan te passen.

Voorbeeldje: https://onedrive.live.com...BTIZlo&ithint=file%2cxlsx
Belindo thnx! Ik denk dat het zo wel moet coveren :)
Ik ga hier even mee aan de slag

Pagina: 1