Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met snelheid nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
Mensen, wij wonen sinds 1 september in Dalfsen, op postcode 7722XG om precies te zijn. We wonen in een voorhuis van een woonboerderij en delen de internetverbinding met de hoofdbewoners. Deze internetverbinding is GIGANTISCH traag, en waar volgens verschillende vergelijkingssites (en sites van providers) beweerd werd dat er 50Mb/s mogelijk was, blijkt na een belletje en wat navragen niets meer mogelijk dan 3Mb/s (en nee, ik ben niet vergeten een hoofdletter 'b' te plaatsen).
Daar baal ik enorm van, als we dat eerder hadden geweten (blabla, had je kunnen weten, ja wellicht, het kwam gewoon niet in me op) waren we hier misschien niet gaan wonen...

Nu wilde de huiseigenaar (de man van wie we dit deel huren) dat er naast het modem een router geplaatst werd, en aan die router dan een router gekoppeld naar ons deel van het huis.
De opstelling ziet er bij deze ongeveer zo uit:"

Modem -- Router A --------------------------------lankabel(15m)----------------------------- Router B

De beste man had van kennissen gehoord dat dit de veiligste manier was, waardoor ons internetgebruik niets te maken zou hebben met dat van hen. Ik weet het niet, maar het leek me lichtelijk paranoia voor iemand die alleen z'n mail checkt, maar goed, zo hebben we het gedaan. Omdat ik het eerst verkeerd begrepen had heb ik een router aangeschaft, ervanuitgaande dat ik deze in mijn woning zou plaatsen, achteraf is dit Router A geworden, en heb ik alsnog Router B gekocht.

Nu de opstelling echter gereed is loopt het internet over Router B vrijwel niet. Hij doet het wel, Windows zegt ook dat ie verbinding heeft, maar het komt er geloof ik op neer dat Chrome denkt dat er geen verbinding is omdat de snelheid zo laag is. Het vervelende is, wanneer ik mijn laptop koppel aan Router A (daar weet de huiseigenaar uiteraard niets van, maar ik had die code natuurlijk ook) is er eigenlijk niets aan de hand. Voor werken in de cloud met .psd's van 1,5gb gaat het niet werken, maar voor Wordpress, en surfen valt het me niet tegen. Dit kan ik dus niet reproduceren met Router B.

Hoe los ik dit op, ik heb beide routers op een ander channel laten werken, zodat dat het in ieder geval niet is, (1 en 4) het enige wat ik kan bedenken is dat de opstelling te 'complex' is voor de toch al lage snelheid. Er blijft gewoon te weinig over zeg maar.

Help dan toch?!!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Verplaats de kabel van Router B van de WAN poort is in een LAN poort van Router B.

Dat Chrome denkt dat er geen verbinding is, heeft volgens mij niks te maken met traag internet...

Heb je nog geen verbinding, probeer is je pc rechtstreeks op Router A aan te sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door kmichael op 04-09-2014 16:16 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gokje, het subnet van router B is dezelfde als die van router A.

• jorrit91
De LAN-kabel in Router B zit al in een LAN poort, want inderdaad, toen ik 'm in de WAN poort had kwam er niets...
@Mijzelf, hoe pas ik het subnet aan...?

• kmichael
Welke type/merk router B heb je?

• jorrit91
Ehm. Ze zijn van hetzelfde type, cheap-ass dingetjes omdat ze niet echt afstand hoeven te overbruggen, Sitecom N300 X2...

• Mijzelf
  • Niet online
Ergens in het webinterface.

Maar als je een LAN poort gebruikt is dat niet het probleem. Daarmee heb je de router effectief omgebouwd tot een switch/AP.

Hoe is router A aangesloten?

• jorrit91
Router A (staat bij huiseigenaar) is meen ik aangesloten op de WAN poort met een LAN kabel in de LAN-poort die naar mij gaat.

dus

Modem -- WAN Router LAN ---------------------------------- LAN ROUTER WIFI

Snap je die?:p
Wij gebruiken dus in principe het wifi signaal van Router B.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-11 19:53

thof

FP ProMod
Mijzelf schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:23:
Ergens in het webinterface.

Maar als je een LAN poort gebruikt is dat niet het probleem. Daarmee heb je de router effectief omgebouwd tot een switch/AP.

Hoe is router A aangesloten?
Nog wel even oppassen met het uitdelen van ip-adressen, het is dan mogelijk dat er twee DHCP servers actief zijn (op elke router 1). Sowieso snap ik de opzet niet helemaal... Waarom twee routers? Verkeer afluisteren kun je toch wel als je zou willen...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• jorrit91
@thof1, ik heb de routers ook andere IP-adressen laten uitdelen, van veel weet ik dat het kan, alleen niet precies wat het uithaalt, dit had ik eigenlijk voor de zekerheid ingesteld. Dus de IP-adressen kunnen niet conflicten geloof ik.

• kmichael
Toch wel op deze manier IP-adressen verdelen
Router A = 192.168.1.xxx
Router B = 192.168.2.xxx

Het gaat om de getallen 1 en 2

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-11 19:53

thof

FP ProMod
Als je in hetzelfde LAN/subnet zit en je machine vraagt om een IP-Adres dan wordt het maar raden welke van de twee apparaten je het snelste een adres gaat geven, lijkt mij niet wenselijk op die manier.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• jorrit91
@kmichael, ja precies zoals jij t opgeschreven hebt...

• Mijzelf
  • Niet online
Juist. Je hebt dus twee verschillende subnetten, terwijl je de router als AP hebt opgesteld. Dat werkt niet. Je moet de dhcp server op router B uitzetten, òf je moet de WAN ingang van router B gebruiken, waarmee hij weer een router is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mijzelf op 04-09-2014 16:40 ]

• jorrit91
You guys are freaking great! Het is gelukt, wat heerlijk! Bluuuuuuuuh, pak van m'n hart. Bedankt guys!
Nu nog een 4G abonnementje afsluiten voor de paar momenten dat we "snel" internet nodig hebben. Nogmaals, geweldig, dankjulliewel!

• jorrit91
Hmm. Hij doet t op mn laptop en tablet, maar mn chromebook laadt nog geen webpagina's, hij geeft bij Connection State "portal state" aan... Ik stel me zo voor dat dat de chromebook equivalent is van het limited access op Windows... Iemand nog een tip

• Mijzelf
  • Niet online
Heb je die Chromebook al gereboot nadat je je netwerk op orde had? Mogelijk heeft hij nog een verkeerd ip adres.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Heb je de kabel nu in de WAN of LAN poort van de router zitten?
Dat de kennissen van je "huisbaas" NAT of NAT aangeraden hebben (dus in WAN poort) is omdat deze oplossing ervoor zorgt dat er een soort van scheiding ontstaat. Je buurman kan dan niet zomaar bij jouw apparaten (andersom wel) maar omdat het broadcast verkeer niet doorkomt zie je bv niet zn apple tv / windows shares.

Toegegeven echt security kan je het niet noemen, maar als je het subnet van je lokale router anders maakt dan het subnet van je buren dan moet het via de WAN poort prima werken en voldoe je meteen aan de eisen van de buurman. Wel zo netjes :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2014 22:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
4G voor als je snel internet nodig hebt? Misschien wisselen van provider? Dan is zelfs het instap abbonement nog 5x sneller dan je huidige verbinding (30 mbps).
Zoek uw kabelbedrijf
uw kabelbedrijf in de gemeente Dalfsen(Overijssel) is:
Ziggo

[ Voor 25% gewijzigd door andy88 op 05-09-2014 11:24 ]

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-11 13:33
http://www.destentor.nl/r...usen-en-dalfsen-1.4507091

Begin volgend jaar zou er begonnen moeten worden met de aanleg :D even vragen of de huiseigenaar zich al heeft ingeschreven...

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3dy op 04-09-2014 23:46 . Reden: Begin volgend jaar dus.. ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
andy88 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:29:
4G voor als je snel internet nodig hebt? Misschien wisselen van provider? Dan is zelfs het instap abbonement nog 5x sneller dan je huidige verbinding (30 mbps).

Zoek uw kabelbedrijf
uw kabelbedrijf in de gemeente Dalfsen(Overijssel) is:
Ziggo
https://www.ziggo.nl/restservices/PostCodeCheck/7722XG/5
Even een huisnummer gegokt maar voor alle huisnummers in die postcode:
Op het adres dat u heeft ingevoerd, zijn de producten van Ziggo helaas niet beschikbaar.

CISSP! Drop your encryption keys!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Jammer, anders was de traagheid snel opgelost.

• jorrit91
Er wordt inderdaad wellicht glasvezel aangelegd, helaas geldt dat niet voor hier, we wonen een beetje achteraf dus dat gaat niet op. Wat Laurens zegt ga ik nog even mee pielen, verder ben ik op zich redelijk tevreden, we hebben nu een paar keer iets op netflix gekeken via onze chromecast, en dat bufferde ie gewoon op full HD, maar dan moet je niet tegelijkertijd iets anders doen... Ideaal wordt het niet, werkbaar misschien wel...

• jorrit91
Het is bijzonder, en bijzonder vervelend. Op mijn tablet werkt het perfect (dat wil zeggen, alle snelheid die 'ie zou kunnen halen, haalt ie), maar op mijn windows laptop en m'n chromebook werkt het nauwlijks... Bijzonder vervelend.
Zowel op de Chromebook als op de Windows laptop heb ik al meerdere malen het netwerk verwijdert en opnieuw geconnect.. Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen, helemaal aangezien hij perfect werkt op m'n tablet.
Pagina: 1