Hoi allemaal,
Ik heb een leuke uitdaging en zou wel wat advies / tips kunnen gebruiken.
Bedrijf X heeft 2 vestigingen vestiging_1 en vestiging_2.
Op vestiging_1 werken twee afdelingen, afdeling_1 en afdeling_2.
vestiging_1 en vestiging_2 hebben om historische redenen een aparte domein, domein_1.local voor vestiging_1 en domein_2.local voor vestiging_2.
Om het nog lekker ingewikkelder te maken, zowel vestiging_2 en afdeling_2 op vestiging_1 maakt gebruik van de servers van afdeling_1 (citrix / terminalserver)
De oude situatie is dus:
vestiging_1: domein_1.local - afdeling_1 (10 servers en 100 gebruikers) en afdeling_2 (5 servers en 40 gebruikers)
vestiging_2: domein_2.local - (2 servers en 20 gebruikers)
Nu wil bedrijf A de servers en gebruikers van afdeling_1 overhalen naar vestinging_2, de servers en gebruikers van afdeling_2 blijven op vestiging_1 staan.
De nieuwe situatie wordt dan:
vestiging_1: domein_1.local - afdeling_2 (5 servers en 40 gebruikers)
vestiging_2: domein_1.local - afdeling_1 (10 servers en 100 gebruikers), domein_2.local - (2 server en 20 gebruikers)
afdeling_2 maakt nog wel gebruik van de servers van afdeling_1 (citrix / terminalserver)
Er is een mogelijkhied voor VPN tussen de vestigingen.
Ik heb denk ik twee keuzes (misschien heb ik er meer??):
1.
-vlan aanmaken
-afdeling_1 servers en gebruikers verhuizen
-trust aanmaken tussen de servers en gebruikers van domein_1.local en domein_2.local
-nieuw domein aanmaken voor afdeling_2 (domein_3.local)
-migratie uitvoeren van de servers en gebruikers van afdeling_2 domein_1.local naar domein_3.local
2.
-child domein aanmaken (afdeling_2.domein_1.local)
-servers en gebruikers van afdeling_2 migreren naar het child domein afdeling_2.domein_1.local
-VPN opzetten tussen vestiging_1 en vestiging_2
-afdeling_1 verhuizen met servers en gebruikers naar vestiging_2
-gebruikers en servers migreren van vestiging_2 van domein_2.local naar domein_1.local
Nu is mij vraag, welke is de handigste keuze?
Ik wil eigenlijk de migratie in een weekeind laten plaats vinden waar de gebruikers zo min mogelijk iets van merken. Hoe kan ik de migratie van de servers en gebruikers (profielen, shares, printers) het handigst doen? Welke tools zou ik kunnen gebruiken hiervoor? Bijv. Active Directory Migration Tool, maar zijn er nog meer?
Alvast bedankt voor eventuele opties / reactie!
Ik heb een leuke uitdaging en zou wel wat advies / tips kunnen gebruiken.
Bedrijf X heeft 2 vestigingen vestiging_1 en vestiging_2.
Op vestiging_1 werken twee afdelingen, afdeling_1 en afdeling_2.
vestiging_1 en vestiging_2 hebben om historische redenen een aparte domein, domein_1.local voor vestiging_1 en domein_2.local voor vestiging_2.
Om het nog lekker ingewikkelder te maken, zowel vestiging_2 en afdeling_2 op vestiging_1 maakt gebruik van de servers van afdeling_1 (citrix / terminalserver)
De oude situatie is dus:
vestiging_1: domein_1.local - afdeling_1 (10 servers en 100 gebruikers) en afdeling_2 (5 servers en 40 gebruikers)
vestiging_2: domein_2.local - (2 servers en 20 gebruikers)
Nu wil bedrijf A de servers en gebruikers van afdeling_1 overhalen naar vestinging_2, de servers en gebruikers van afdeling_2 blijven op vestiging_1 staan.
De nieuwe situatie wordt dan:
vestiging_1: domein_1.local - afdeling_2 (5 servers en 40 gebruikers)
vestiging_2: domein_1.local - afdeling_1 (10 servers en 100 gebruikers), domein_2.local - (2 server en 20 gebruikers)
afdeling_2 maakt nog wel gebruik van de servers van afdeling_1 (citrix / terminalserver)
Er is een mogelijkhied voor VPN tussen de vestigingen.
Ik heb denk ik twee keuzes (misschien heb ik er meer??):
1.
-vlan aanmaken
-afdeling_1 servers en gebruikers verhuizen
-trust aanmaken tussen de servers en gebruikers van domein_1.local en domein_2.local
-nieuw domein aanmaken voor afdeling_2 (domein_3.local)
-migratie uitvoeren van de servers en gebruikers van afdeling_2 domein_1.local naar domein_3.local
2.
-child domein aanmaken (afdeling_2.domein_1.local)
-servers en gebruikers van afdeling_2 migreren naar het child domein afdeling_2.domein_1.local
-VPN opzetten tussen vestiging_1 en vestiging_2
-afdeling_1 verhuizen met servers en gebruikers naar vestiging_2
-gebruikers en servers migreren van vestiging_2 van domein_2.local naar domein_1.local
Nu is mij vraag, welke is de handigste keuze?
Ik wil eigenlijk de migratie in een weekeind laten plaats vinden waar de gebruikers zo min mogelijk iets van merken. Hoe kan ik de migratie van de servers en gebruikers (profielen, shares, printers) het handigst doen? Welke tools zou ik kunnen gebruiken hiervoor? Bijv. Active Directory Migration Tool, maar zijn er nog meer?
Alvast bedankt voor eventuele opties / reactie!