Batch uitvoeren als admin

Pagina: 1
Acties:

• emistery
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb een batch bestandje gemaakt waardoor ik het ip adres van een pc uit het netwerk krijg te zien als de computernaam intyp, nu is alleen het probleem dat ik hem steeds handmatig als admin moet uitvoeren. weet iemand wat voor tekst ik in het batje kan zetten waardoor dat niet meer hoeft? Dit is het batch bestandje:

@ECHO OFF
cls
:ping
set /p input=Computernaam:
ping %input%
echo Druk op een toets om overnieuw te beginnen....
pause>nul
goto ping

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Net even getest, maar als ik je batchfile draai hoef ik geen admin rechten op te geven. Kan het zijn dat je het scriptje probeert te starten vanaf een "beschermde" lokatie zoals bijvoorbeeld je C-drive?

Overigens zou ik zelf geen ping gebruiken maar NSLookup om de query te doen. Dat scheelt onder water een stap.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wel een verschil he...nslookup test alleen of de pc bekend is bij DNS. ping checkt of ie online is...

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-10 23:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
KillerAce_NL schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:21:
Wel een verschil he...nslookup test alleen of de pc bekend is bij DNS. ping checkt of ie online is...
Als hij niet online is heb je ook weinig aan zijn IP, kan namelijk wezen dat deze via DHCP loopt en dus volgende keer als hij weer aanstaat dus weer anders is ;)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat was de vraag van de TS ook niet. Hij wil het ip-adres zien.

Als ik zou willen checken of een pc online is, zou ik een query gaan uitvoeren of bv de server-service draait. Da's nog altijd een betere controle dan kijken of een werkplek reageerd op een ping-request.

Ik ben op zich wel benieuwd wat de TS probeert te achterhalen (en ja, dit is een verkapte vraag :P)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• emistery
Nouja het gaat erom dat ik het IP-adres kom te weten om de computers over te nemen in een domein aangezien de computers niet altijd in een lijst staan en ze dan handmatig moet toevoegen. Maar ik voer hem uit vanaf mijn bureaublad op mijn gebruiker in het domein.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je een domain hebt met DNS, dan heb je dat ipadres helemaal niet nodig.....
gewoon de computernaam invullen...

• emistery
Ik heb het IP adres nodig als hij niet in de lijst bij netsupport staat, dan dan moet ik het ip adres intypen om toch te kunnen verbinden. Dit zou ik dus makkelijk willen maken met dit batje.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt dan toch ook gewoon de hostnaam intypen? Ik begrijp nog steeds niet waarom je perse het ip-adres in moet typen.

• emistery
Nope dat werkt dus niet in netsupport, die optie is er wel maar als ik dat doe werkt het gewoon simpelweg niet. Maar ik heb dus alleen iets nodig waardoor ik dat batje als admin kan uitvoeren zonder dat weer te accepteren.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

"Eigenschappen -> compatibiliteit -> uitvoeren als administrator" werkt niet?

edit: Inderdaad werkt dit niet met een batje :( had het even getest

[ Voor 31% gewijzigd door garriej op 04-09-2014 14:07 ]

• emistery
Nope dat kan ik niet aanvinken, dat kan niet met batjes.
Edit: ik heb nu het volgende gedaan: batje zelf op D schijf zetten, snelkoppeling op bureaublad gemaakt, en die snelkoppeling automatisch als admin laten openen.

Maar nu heb ik het volgende, bestaat er ook iets waardoor ik dat IP adres automatisch kan kopieren zodat ik alleen maar ctrl+v bij netsupport hoef in te voeren?

[ Voor 74% gewijzigd door emistery op 04-09-2014 14:11 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Maak nog een bat bestand met dit:

runas.exe /savecred /user:username(@eventueeldomein) "c:\Users\jij\desktop\joubat.bat"

Als het goed is als je 1 keer je wachtwoord heb ingevuld doet hij het verder van zelf, het opstarten duurt nu een halve seconde langer, maar je hoeft wel maar 2 keer te klikken :)

edit: Als je achter je ping " | Clip" zet kopieer je de output, nou weet ik dat je dat ook eerst(of daarna) kan filteren, maar dat mag je zelf uitzoeken ;)

[ Voor 21% gewijzigd door garriej op 04-09-2014 14:23 ]

• emistery
Thanks! Eindelijk een oplossing! Nu alleen nog het andere probleempje en dan is mijn leven weer een stuk makkelijker!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:13

Wimmel

Hello

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@ECHO OFF
cls
for /f "delims=[] tokens=2" %%a in ('ping -n 1 -4 %%input%% ^| findstr /i pinging') do @echo %%a | clip
pause>nul
goto ping

Het ipadres staat nu in je klembord dus ctrl+v werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Wimmel op 04-09-2014 14:29 . Reden: Er zat nog één foutje in ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• emistery
Nope deze werkt helaas niet, als ik pc naam invoer en dan op enter druk verdwijnt het command prompt..

Edit: na jou edit valt ie niet meer weg maar hij laat niet zien dat er gepingt word (of er echt gepingt word weet ik niet)

[ Voor 38% gewijzigd door emistery op 04-09-2014 14:37 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:03:
Nope dat werkt dus niet in netsupport, die optie is er wel maar als ik dat doe werkt het gewoon simpelweg niet. Maar ik heb dus alleen iets nodig waardoor ik dat batje als admin kan uitvoeren zonder dat weer te accepteren.
Kan zijn omdat je shortname gebruikt.
Dus niet connecten met: computernaam maar met computernaam.domeinnaam.extension
Dus b.v. com1234.domain.lan

Ik zou dat proberne te fixen, maakt je werk makkelijker, zeker als je pc's tegenkomt die icmp droppen in hun firewall :)

En als alles intern is, lekker netsupport dumpen en met unsolicited remote support werken van MS..

[ Voor 7% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-09-2014 14:37 ]

• emistery
@Killerace Ik loop hier pas een paar dagen stage dus ik denk niet dat ze hiervoor het hele systeem gaan omgooien :P

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:40:
@Killerace Ik loop hier pas een paar dagen stage dus ik denk niet dat ze hiervoor het hele systeem gaan omgooien :P
Mooi plan schrijven, heb je gelijk een baan d:)b

• emistery
Haha helaas moet ik wel mn opleiding eerst halen, en daarna wil ik ook nog doorleren dus dat zit er niet in..

• emistery
Wimmel schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:26:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@ECHO OFF
cls
for /f "delims=[] tokens=2" %%a in ('ping -n 1 -4 %%input%% ^| findstr /i pinging') do @echo %%a | clip
pause>nul
goto ping

Het ipadres staat nu in je klembord dus ctrl+v werkt.
Ik heb vanalles geprobeerd aan te passen maar deze werkt helaas niet...

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Tja, je kunt ook de shortcut ctrl + shift inhouden en dan dubbelklikken, dan opent windows (7 en hoger) het in de administrator stand. Tenminste als je wel admin rechter hebt, dezelfde als rechtsklikken en run as admin.

[ Voor 24% gewijzigd door MB113 op 04-09-2014 15:08 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• emistery
MB113 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:07:
Tja, je kunt ook de shortcut ctrl + shift inhouden en dan dubbelklikken, dan opent windows (7 en hoger) het in de administrator stand. Tenminste als je wel admin rechter hebt, dezelfde als rechtsklikken en run as admin.
Dit probleem is al opgelost :) ik wil nu nog dat hij het ip adres automatisch kopieert naar het clipboard

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:03:
Nope dat werkt dus niet in netsupport, die optie is er wel maar als ik dat doe werkt het gewoon simpelweg niet.
Ik blijf erbij dat dit gewoon moet werken... Zelfs hun FAQ meldt gewoon dat dit moet werken. Als de pc's niet in een lijst staan, wordt een DNS-query uitgevoerd waarna alsnog verbonden wordt.

Extra scriptjes en tooltjes draaien is in mijn ogen overbodig en een beetje om het probleem heen werken. Desnoods neem je contact met ze op en maakt een supportcall aan. Ze moeten maar regelen dat hun software fatsoenlijk werkt.

Wat gebeurd er als je de hostname en/of FQDN invult in de software en probeert te verbinden?

Ja, ik ben eigenwijs...

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 04-09-2014 15:17 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Question Mark schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:16:
[...]

Ik blijf erbij dat dit gewoon moet werken... Zelfs hun FAQ meldt gewoon dat dit moet werken. Als de pc's niet in een lijst staan, wordt een DNS-query uitgevoerd.

Extra scriptjes en tooltjes draaien is in mijn ogen overbodig en een beetje om het probleem heen werken.

Wat gebeurd er als je de hostname en/of FQDN invult in de software en probeert te verbinden?

[small]Ja, ik ben eigenwijs...[/[
Ik ben er ook van overtuigt dat als je een FQDN invult dat het gewoon werkt, anders is het echt een k*t pakket.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:40:
Dat is nou juist het makkelijke, je hoeft voor remote assistance NIETS om te gooien..
Het zit er al in, alleen ff een policy aanpassen dat dit enabled en de remote helpers groep vullen.. ;)

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Oh, excuses, had nog niet alles gelezen, btw met deze verandering werkt het bij mij wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@ECHO OFF
cls
for /f "tokens=2 delims=[]" %%a in ('ping -n 1 -4 %%input%% ^| findstr /i pinging') do @echo %%a | clip
pause>nul
goto ping

• emistery
MB113 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:38:
Oh, excuses, had nog niet alles gelezen, btw met deze verandering werkt het bij mij wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@ECHO OFF
cls
for /f "tokens=2 delims=[]" %%a in ('ping -n 1 -4 %%input%% ^| findstr /i pinging') do @echo %%a | clip
pause>nul
goto ping
helaas nog steeds niet.. maar in iedergeval bedankt voor de moeite!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:54:
[...]

helaas nog steeds niet.. maar in iedergeval bedankt voor de moeite!
Wat gaat er dan fout?

Heb je geen DHCP Management Console op je server waarin je de leases van je clients kunt zien, vanuit die management console kun je dan ook exporteren naar een CSV of TXT?

[ Voor 40% gewijzigd door Turdie op 04-09-2014 15:58 ]

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Hmm en probeer eens bij computernaam Google.nl in te typen,dat is wat ik geprobeerd had. Misschien ligt het aan de invoer.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

shadowman12 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:57:
Heb je geen DHCP Management Console op je server waarin je de leases van je clients kunt zien, vanuit die management console kun je dan ook exporteren naar een CSV of TXT?
Ja kun je elke dag een CSV gaan zitten draaien, ben je ook lekker mee.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
garriej schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:59:
[...]

Ja kun je elke dag een CSV gaan zitten draaien, ben je ook lekker mee.
Ok, met PowerShell kan het trouwens veel makkelijker:
Naar klembord
PowerShell:
1
Test-Connection -Computername computernaam | clip.exe

Of naar een tekst file in het bureaublad
PowerShell:
1
Test-Connection -Computername computernaam | Export-CSV C:\Users\Administrator\Desktop\computer.csv

Powershell kun je ook makkelijk schedulen in de task scheduler.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28
shadowman12 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:08:
[...]

Ok, met PowerShell kan het trouwens veel makkelijker:
Naar klembord
PowerShell:
1
Test-Connection -Computername computernaam | clip.exe

Of naar een tekst file in het bureaublad
PowerShell:
1
Test-Connection -Computername computernaam | Export-CSV C:\Users\Administrator\Desktop\computer.csv

Powershell kun je ook makkelijk schedulen in de task scheduler.
Dank _/-\o_
Totdat ik jou bericht las zat ik mij groen en geel te ergeren aan iedereen die komt met fixes voor het batch script. Batch mag wat mij betreft dood. PoSh is veel beter :)

• emistery
haha iedereen bedankt! het probleem is inmiddels helemaal opgelost.

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kan je hier nog even delen hoe je het nou werkend hebt gekregen? Nou ben ik wel nieuwsgierig geworden....

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

batch bestanden kan je als admin runnen als je hem launched vanuit een command prompt dat je draait als admin.

• emistery
Brilsmurfffje schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:39:
batch bestanden kan je als admin runnen als je hem launched vanuit een command prompt dat je draait als admin.
dit ja! ik zal de batch files morgen ff posten als ik weer op stage ben!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

emistery schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:24:
haha iedereen bedankt! het probleem is inmiddels helemaal opgelost.
Not quite. Je hebt een voor jou bevredigende workaround gevonden. Het echte probleem is natuurlijk dat er in die applicatie iets niet goed gaat met het gebruik van hostnames en/of FQDN's.

Als ik jou was zou ik bij een dergelijk probleem twee dingen doen:
  1. Een tijdelijke workaround/quick fix vinden die het werken in elk geval iets makkelijker maakt. Dat kun je inmiddels afstrepen want dat heb je nu afgerond
  2. Een echte fix vinden voor het probleem.
Ik snap je insteek overigens hoor (zeker als beginnend stagiair), maar zelf-gebouwde scripts om een applicatie werkend te krijgen zijn beheerstechnisch gewoon een no-go. (ook al gebruik je die applicatie helemaal voor jezelf).

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Dit is ook nog een optie: elevate.exe
http://www.robotronic.de/elevate.html

Een soort sudo, maar dan voor windows.
Een heel klein FYI'tje: ping doet nog iets extra's: geen DNS vereisen voor de lookup. nslookup werkt niet als er geen DNS is; ping werkt ook via WINS of andere aanwezige name resolution.

[ Voor 63% gewijzigd door _Thanatos_ op 04-09-2014 20:55 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emistery
Netsupport werkt dus blijkbaar toch weer met de pc naam, ze hebben iets veranderd, ik zou alleen niet precies weten wat.
hier de 2 batches voor de gene die ze nog wouden:

@ECHO OFF
ping -4 %input%
pause>nul
goto ping

en het admin batje:

runas.exe /savecred /user:"domainadmin@eventueeldomein" "D:\ping.bat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49
emistery schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:47:
runas.exe /savecred /user:"domainadmin@eventueeldomein" "D:\ping.bat"
/savecred op een domainadmin account?
Dit moet toch wel "worst practice" zijn qua security (domain admin credentials zijn nou juist de credentials welke ik NOOIT zou cachen, evenals Enterprise Admins).

(Overigens is het tegenwoordig aan te bevelen om tech echt voor Powershell te gaan.)

[ Voor 9% gewijzigd door Killah_Priest op 05-09-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emistery
Killah_Priest schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:59:
[...]

/savecred op een domainadmin account?
Dit moet toch wel "worst practice" zijn qua security (domain admin credentials zijn nou juist de credentials welke ik NOOIT zou cachen, evenals Enterprise Admins).

(Overigens is het tegenwoordig aan te bevelen om tech echt voor Powershell te gaan.)
Ik heb idd zelf /savecred eruit gehaald, hoef nu alleen elke ochtend het wachtwoord in te vullen als ik het batje nog zou gebruiken, maar voor de handigheid hem ik hem gewoon aan staan!
Pagina: 1