Crucial MX100

Pagina: 1
Acties:

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-02 15:13
Ik heb me een nieuwe Crucial MX100 aangeschaft om mijn 2 jaar oude OCZ Vertex 2 te vervangen.
In tegenstelling tot alle berichten heeft deze schijf bij mij tot nu toe perfect gewerkt, geen enkele keer moeilijk gedaan.
Maar, ze is nu ouder dan 2 jaar en nu begin ik het niet meer te vertrouwen, daarom mijn nieuwe aankoop.

Ik had vroeger echter veel aan het grote SSD topic, dat mij geholpen heeft aan een aantal instellingen.

Echter, de info is zo verspreid nu, en ik heb me er ook niet meer mee bezig gehouden, dat ik terug een paar vragen heb:

- mijn mobo: ASUS P7P55D-E PRO
Marvell® PCIe SATA6Gb/s controller:*
- 2 x SATA 6.0 Gb/s ports (Gray)
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

Was daar niet iets met die Marvell controller vroeger??

- Om de gegevens van de oude SSD over te zetten naar de nieuwe: de nieuwe eerst installeren met W7, daarna pc off en de oude aansluiten, booten, en .. hoe weet hij dan welke hij moet gebruiken?
- Ik heb een deel programma's geinstalleerd op de HD, deze verwijzingen ben ik kwijt? Of kan ik die recuppen van de oude? Of opnieuw installeren? :/
- Zijn er nog andere instellingen die ik moet doen, of weetjes dat ik gewoon vergeet? Wat vroeger wel moest en nu niet meer of ...?

Bedankt!

Never ever financial advice...

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-02 15:00

garriej

Ik las ondertieten.

- Om de gegevens van de oude SSD over te zetten naar de nieuwe: de nieuwe eerst installeren met W7, daarna pc off en de oude aansluiten, booten, en .. hoe weet hij dan welke hij moet gebruiken?
Boot order in je bios.

- Ik heb een deel programma's geinstalleerd op de HD, deze verwijzingen ben ik kwijt? Of kan ik die recuppen van de oude? Of opnieuw installeren? :/
Opnieuw isntalleren is altijd beter, maar je kan eerst kijken of de programma's nog opstarten(snelkoppelingen ben je sowieso kwijt)

- Zijn er nog andere instellingen die ik moet doen, of weetjes dat ik gewoon vergeet? Wat vroeger wel moest en nu niet meer of ...?
Mwah, met de kleinere werden vaak de pagefile verplaats en hibernate uit, is niet echt nodig, maar wel rond de 16 GB extra ruimte vrij. Indexering van windows kun je ook uit zetten, schijnt de levensduur te bevorderen(dit ga je alleen echt niet merken in de praktijk).

Persoonlijk zou ik gewoon helemaal schoon beginnen(als je dat doet vergeet dan geen back-up te maken van belangrijke bestanden)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je sluit je ssd aan aan op een van je intel poorten. Dus niet op de jmicron of marvell poort. Dat is sata2, maar dat is nu eenmaal wat op je moederbord zit.

Ik zou gewoon clonen, dat is in 4 minuten gedaan en dan hoef je verder niets meer te klooien. Alleen als je het idee hebt dat er iets mis is met je huidige windows, zou ik een verse install doen. Maar dan ben je uren extra bezig (zo niet een hele dag) voordat alles weer werkt en is geupdate.

Verder hoef je geen enkele tweak uit te voeren, behalve als je al tweaks heb uitgevoerd toendertijd met je vertex. Als je cloned neem je die mee. Maar tweaks zijn gewoon niet nodig. Ook dat indexeren uitzetten is grote onzin. 10 minuten internetten genereert al meer schrijfacties dan dat hele indexeren bijelkaar. Bovendien voegt indexeren snelheid toe, en waarom neem je een ssd? Voor de snelheid? Dus gewoon alles laten zoals windows het instelt.
Pagefile kan je wel verkleinen als je wil, en hyberfile uit kan ook als je dat toch nooit gebruikt.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Helemaal eens met Reepje.

Ik zou ook clonen met bv Acronis True Image, zit normaal gezien een licentie voor bij je MX100. 4 minuten is misschien wat overdreven :p. Als je Windows gek doet, dan pas herinstalleren.

SSD tweaks zijn niet nodig, Windows 7/8 is al vrij goed afgestemd op SSD's, TRIM gebeurt automatisch. Zou dus eigenlijk je tweaks voor de Vertex weer terug wijzigen. Pagefile zet je best op je SSD als je er toch plaats voor hebt en ik zou de grootte laten regelen door Windows zelf, als je die te klein zet kan dat crashes veroorzaken (maar voornamelijk bij games).

Moest je herinstalleren, in verband met die programma's op de HDD, als dat bv games van Steam zijn, moet je gewoon in Steam opnieuw de bibliotheek map verbinden en dan dedecteert Steam vanzelf die game bestanden.

• Reepje
  • Niet online
MacPoedel schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:03:
Helemaal eens met Reepje.

Ik zou ook clonen met bv Acronis True Image, zit normaal gezien een licentie voor bij je MX100. 4 minuten is misschien wat overdreven :p. Als je Windows gek doet, dan pas herinstalleren.
Als je cloned van hdd naar ssd, pff dat gaat traag want je zit op de leessnelheid van je hdd.
Maar als je cloned van ssd naar ssd, kan je eindelijk eens van de snelheid van ssd genieten. Dat is het leuke als je cloned van ssd naar ssd. Dan gebruik je die 300 MB/s dus wel en is het echt zo gepiept.

• kazzzdafke
Ivm die Marvell controller wat ik heb doorgekregen:

Er is idd "iets" met die controller :) Ik heb een vergelijkbaar moederbord gehad (van Gigabyte, maar met zelfde chipset) en zowel de USB 3.0 controller als de SATA 6Gbps controller delen dezelfde PCI-E bus. Je had dus wel 6 Gbps bandbreedte tussen schijf en controller, maar de bandbreedte tussen controller en chipset was voor zover ik me kan herinneren 2,75 Gbps, MINDER dus dan wanneer je de ingebouwde 3 Gbps poorten zou gebruiken. De Windows Experience Index bewees dat dat ook klopte, ik haalde MINDER throughput wanneer ik de 6 Gbps gebruikte dan wanneer ik de 3 Gbps aansluiting gebruikte. Evt kan je de USB 3.0 controller opofferen zodat de SATA controller meer bandbreedte krijgt, maar ik wou dat niet doen omda'k een externe disk op USB 3.0 had.

Is dit waar? Moet ik em niet op de 6Gbps zetten? Dus daarom zegt Reepje dat het op de Intel moet?

Voor het installeren: ik twijfel. Een nieuwe installatie is sowieso beter. Echter is het idd een heel geklooi wss om alles weer geinstalleerd te krijgen. We zien wel.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Marvell controller is met een PCI-e 2.0 x1 connectie verbonden aan de chipset. Dat maakt dat je hooguit een bandbreedte hebt van 250MB/sec, minus overhead.

Beter is het om de SSD gewoon aan de Intel controllers te hangen. Dat levert uiteindelijk een beter resultaat op.

Herinstalleren of clonen ... persoonlijk kies ik voor herinstalleren.

https://discord.com/invite/tweakers

• kazzzdafke
OK, dus op één van de volgende controllers:
Intel® P55 Express Chipset built-in
-> 6 xSATA 3.0 Gb/s ports

En niet op één van deze:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3Gb/s port
1 xSATA 3Gb/s port (black)

Sorry maar ben al een tijdje gestopt met het IT technische te onderhouden :-)

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

kazzzdafke schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:58:
OK, dus op één van de volgende controllers:
Intel® P55 Express Chipset built-in
-> 6 xSATA 3.0 Gb/s ports

En niet op één van deze:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3Gb/s port
1 xSATA 3Gb/s port (black)

Sorry maar ben al een tijdje gestopt met het IT technische te onderhouden :-)
Ja, helemaal goed :)

• kazzzdafke
Ondertussen de MX100 besteld via Redcoon op woensdag, met status "direct leverbaar"...
Dan zou dit binnen de 48u moeten geleverd worden.

We zijn 120u of 5 dagen verder, en ik had zelfs nog geen track and trace gekregen. Daarnet via de chat bekomen, maar zelfs daar geen informatie over mijn pakket.

Eerste en laatste keer dat ik via hun bestel!

• Reepje
  • Niet online
Ja, redcoon heeft niet voor niets slechts 3 sterren in de shopreview.
Als je nu slim bent, maak je van de nood een deugd, en bestel je de ssd bij bijv afuture of een van de andere 4 shops met 5 sterren en een prijs van 95 euro. Doe je dat nu, heb je hem morgen. Bespaar je ook weer een paar euro.

• kazzzdafke
Helaas zit het pakket nu al bij PostNL, dus ik vermoed dat ik het vandaag of morgen zal binnenkrijgen.
Dit is inderdaad een goeie les.

Nadat ik op twitter de "goede" service van Redcoon had gezet, kreeg ik ineens een mailtje dat mijn bestelling ingepakt was en klaar stond voor PostNL. 5 dagen na betaling. Rare manier van werken die Redcoon. Da's de laatste keer!

Toch bedankt voor de tip!

• kazzzdafke
Heb ze gisteren nog aangekregen, dus klasse PostNL :)

De eerste in mijn moeder haar laptop ingebouwd. Razendsnel.
Echter... Ik hoor toch "iets'. Niet zo luid, maar heel stilletjes precies alsof er iets van de DVD aan het lezen is, daar lijkt het op. Zou dat die SSD kunnen zijn? Want er zit geen DVD in de speler.

In mijn desktop niet gemerkt, omdat die meer lawaai maakt dan dat pzz pzzzz pz pzzz van de SSD wss?

• kazzzdafke
EXTRA: ma haar pc alles goed met W7 home premium.
Bij mij blijft hij op stap 5/5 32% hangen na reboot en W7 updates...?

• kazzzdafke
Ondertussen is alles netjes in orde :)

• kazzzdafke
Ik vind dit toch niet zo snel eigenlijk in mijn pc... op de Intel Controller met ACHI enabled in de bois:

Afbeeldingslocatie: http://www.kazzz.be/fotosopweb/Asssd.PNG

De crucial in de laptop van mijn moeder haalt een score van 900...

Kan ik hier nog iets aan doen?

[ Voor 5% gewijzigd door kazzzdafke op 11-09-2014 21:02 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
Zijn normale scores voor s-ata2.

Je moeder heeft s-ata 3, die snelheid ga je niet halen. Maar het verschil zal ook niet merkbaar moeten zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door freaky35 op 11-09-2014 21:18 ]

• kazzzdafke
Het verschil is niet merkbaar op deze moment, enkel bij het opstarten.
De laptop van mijn moeder is wel sneller opgestart dan mijn desktop.
Terwijl mijn desktop toch wel heel wat betere specs heeft.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
Meestal is het bios van een desktop ook trager,logger.Ik heb dat ook met mijn laptops, die starten ook sneller op.
En dan praat ik over een laptop met een simpele atom cpu,met ssd er in natuurlijk

Mijn desktop moet eerst door allerlei bios schermen heen voordat windows opstart
.

• kazzzdafke
Ok bedankt!

Is het de moeite er een SATA3 kaartje in te prikken of..?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Met een controller insteekkaart ga je alsnog geen native snelheden halen, ik zou het laten zitten.

• kazzzdafke
Okido.. Spijtig dat die Marvell Sata 3 geen "hol" waard is :(

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Even gauw tussendoor als dat geen probleem is, ik zit met hetzelfde namelijk.
Ik wil mijn huidige Windows op een SSD zetten, alleen windows dus en niet de rest van alle program files. (Al staat bij mij Windows op de zelfde partitie als mijn andere programma's weet niet of dit een probleem is)

Maar is zoiets dan verstandig om te gebruiken?
YouTube: Migrate to a Solid State Drive (SSD) Without Reinstalling Windows
Als hij bij "Copy/Migrate OS to SSD" kijkt zie je staan:
"Copy the operating system, programs and data to another HDD or SSD"
Dat betekent dat in principe alles erop gaat denk ik, toch?

Als ik de program files van mijn huidige HDD mee zou nemen naar mijn SSD zou hij meteen weer vol zitten. :+

Clonen is eventueel ook nog een optie alleen dan clone je de hele harde schijf toch? Dus neem ik alsnog de rest mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Hapkoek op 13-09-2014 11:48 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:15
Hapkoek schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:44:
Als ik de program files van mijn huidige HDD mee zou nemen naar mijn SSD zou hij meteen weer vol zitten. :+
Haal een grotere SSD of doe een schone installatie. Je Progam Files op een ander station gaat ten eerste niet werken omdat alle verwijzingen in je register nog gewoon naar C: zijn, en ten tweede is het toch juist de bedoeling van een ssd dat je programma's snel geladen worden?

• Reepje
  • Niet online
Hapkoek schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:44:
Even gauw tussendoor
Ik wil mijn huidige Windows op een SSD zetten, alleen windows dus en niet de rest van alle program files.
Nee, dat is niet verstandig. Bespaar je dus de moeite en het geld want je schiet er niet veel mee op.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:49
Sowieso heb je dan zo goed als geen voordeel van een SSD, behalve dan dat Windows sneller opstart. Maar je wilt juist dat alles, dus ook programma's, sneller opstarten. Als je SSD niet groot genoeg is, spaar dan even door voor een grotere, word je veel blijer van ;)

The devil is in the details.

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Ja ik dacht dit al, maar ik bedoelde meer zo van, ik hoef niet perse dat office super snel werkt ofzo. :P
Maar het punt is in ieder geval duidelijk, gaat goed komen.

Bedankt!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
@Reepje
Dat valt wel weer mee. Een losse OS drive is altijd een goed idee, of dat nu een SSD is of niet. Dat haalt namelijk de random IO van je andere schijf af. Een harde schijf kan maar één ding tegelijk. Beter wordt het dus altijd.

[ Voor 98% gewijzigd door sdk1985 op 27-09-2014 22:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1