Is deze setup compatible

Pagina: 1
Acties:

• nemesissyn
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2015
Ik heb een jaar of twee geleden een pc gekocht via een website. Nu wil ik de videokaart en ram geheugen upgraden. Dit is mijn huidige setup:

CPU: QuadCore AMD A6-3670, 2700 MHz (27 x 100)
Moederbord: Gigabyte GA-A55M-DS2 (1 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR3 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN)
Ram Geheugen: 2x 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 Mhz) (8-8-8-22 @ 592 Mhz) (6-6-6-16 @ 444 Mhz)
Videokaart: AMD Radeon HD 6670 (1 GB)
Power Supply: coolermaster rs-500-psap-13

Ik had de volgende videokaart en geheugen op het oog:

Videokaart: SAPPHIRE HD 7950 3GB with Boost (11196-19-20G) (Radeon HD7950)
Geheugen: Kingston ValueRAM 16 GB DDR3-1600 Kit

Mijn vraag is, is de setup compatible met elkaar? Als ik het goed heb berekend, levert de power supply in ieder geval genoeg Watt, maar ik weet niet of het moederbord goed genoeg is om de videokaart te trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door nemesissyn op 04-09-2014 10:54 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Je power supply gaat het wel redden. De videokaart past op je moederbord en is een goede keuze. Het geheugen moet ook passen. Enkele opmerkingen: 16GB is teveel (aannemende dat je upgrade vanwege gaming performance). Ik zou pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU nemen.

Verder denk ik ook dat je processor enigszins kan gaan bottlenecken, deze is toch al vrij oud en is niet meer de snelste. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je met je pc wilt gaan doen precies.

• nemesissyn
JoepD schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:56:
Je power supply gaat het wel redden. De videokaart past op je moederbord en is een goede keuze. Het geheugen moet ook passen. Enkele opmerkingen: 16GB is teveel (aannemende dat je upgrade vanwege gaming performance). Ik zou pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU nemen.

Verder denk ik ook dat je processor enigszins kan gaan bottlenecken, deze is toch al vrij oud en is niet meer de snelste. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je met je pc wilt gaan doen precies.
Als eerste bedankt voor je reactie, hoezo is 16 GB te veel? Ik wist niet dat je ook te veel geheugen kan hebben? De reden van de upgrade (en wat ik dus met de pc wil doen) is dat ik veel WoW speel. Tijdens grote bossfights, merk ik gewoon dat er te veel op mijn scherm gebeurt om bij te houden. Het beeld gaat schokkerig en haperend tijdens deze gevechten. Ook kan ik WoW momenteel niet schokloos op Ultra draaien. Vandaar dat ik op zoek ben naar een upgrade :) Wat bedoel je precies met bottlenecken?

• JoepD
nemesissyn schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:05:
[...]

Als eerste bedankt voor je reactie, hoezo is 16 GB te veel? Ik wist niet dat je ook te veel geheugen kan hebben? De reden van de upgrade (en wat ik dus met de pc wil doen) is dat ik veel WoW speel. Tijdens grote bossfights, merk ik gewoon dat er te veel op mijn scherm gebeurt om bij te houden. Het beeld gaat schokkerig en haperend tijdens deze gevechten. Ook kan ik WoW momenteel niet schokloos op Ultra draaien. Vandaar dat ik op zoek ben naar een upgrade :) Wat bedoel je precies met bottlenecken?
Je kunt inderdaad nooit teveel geheugen hebben. :D Maar ik houd altijd het prijskaartje in mijn achterhoofd: neem 8GB en bespaar behoorlijk wat geld. Dit is de standaard, de zwaarste games zijn momenteel speelbaar met 8GB.

Met bottlenecken bedoel ik dat de processor de beperkende factor is. Dan maakt het niet uit hoe goed je videokaart is etc., de processor kan het niet bijhouden. Maar ik denk dat het voor WoW wel haalbaar moet zijn om met de huidige processor door te spelen, ik weet niet precies hoeveel processorkracht deze game vreet. Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen. Werkt het niet, dan zul je ook een nieuw moederbord en processor moeten kopen.

• nemesissyn
JoepD schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:13:
[...]

Je kunt inderdaad nooit teveel geheugen hebben. :D Maar ik houd altijd het prijskaartje in mijn achterhoofd: neem 8GB en bespaar behoorlijk wat geld. Dit is de standaard, de zwaarste games zijn momenteel speelbaar met 8GB.

Met bottlenecken bedoel ik dat de processor de beperkende factor is. Dan maakt het niet uit hoe goed je videokaart is etc., de processor kan het niet bijhouden. Maar ik denk dat het voor WoW wel haalbaar moet zijn om met de huidige processor door te spelen, ik weet niet precies hoeveel processorkracht deze game vreet. Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen. Werkt het niet, dan zul je ook een nieuw moederbord en processor moeten kopen.
Er zit momenteel al 8 gb geheugen in he (2x 4 GB), en als ik een nieuw moederbord en processor moet kopen kan ik net zo goed een nieuwe pc kopen :P, dus dat wil ik voorkomen door middel van deze topic.

• JoepD
Excuses, ik las 4GB. Opzich zou je pc de game prima moeten trekken eigenlijk. Een videokaart upgrade is het enige wat ik zou proberen momenteel, al zou je huidige videokaart het ook moeten doen. Wil je alles op de hoogste settings spelen?

• nemesissyn
JoepD schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:33:
Excuses, ik las 4GB. Opzich zou je pc de game prima moeten trekken eigenlijk. Een videokaart upgrade is het enige wat ik zou proberen momenteel, al zou je huidige videokaart het ook moeten doen. Wil je alles op de hoogste settings spelen?
Het speelt op zich ook wel hoor, alleen niet als er een grote bossfight plaats vind, waarbij veel spelers en spells op het scherm te zien zijn. Daarnaast draait hij op High en niet de hoogste setting Ultra. Zodra ik hem op Ultra zet, heb ik af en toe kleine haperingen als ik bijvoorbeeld door een stad loop.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ram geheugen zou je wel kunnen doen, 2x8GB DDR3-1600 en dan het oude geheugen eruit laten. 16 GB is nu eigenlijk al te zwaar dus 12GB @ 1333 lijkt me eerder vertraging dan verbetering. MAAR:

WoW draait vooral op de processor en ik zou dus vóórdat je geheugen of videokaart upgradet hier eens naar kijken. Omdat je moederbord FM1 is, zal je niet echt goed meer kunnen upgraden zonder deze ook te vervangen. Toch hoeft het niet duur te zijn, je kan beginnen met:

pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition €155
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P €75

Het geheugen en videokaart kan je dan overzetten en later nog eens vervangen, maar deze processor zal voor WoW al een leuke update zijn (hoewel de nog duurdere Intel processoren natuurlijk altijd het best zijn in dit geval). 8GB ram en je videokaart zijn in principe prima in staat iets leuks neer te zetten in WoW. Mocht je willen vervangen dan eerst de videokaart, en eventueel daarna pas het RAM.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-09-2014 16:13 ]

youtube.com/@hisrep

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-02 16:22
Het RAM hoef je niet te vervangen, daar zal je namelijk 0x0 van merken.

Lees deze guide even door

Je processor en moederbord hebben sowieso een upgrade nodig. Doe je dit niet dan zullen ze voor je grafische kaart weer een bottleneck gaan vormen.

Samengevat:
Moederbord -> Processor -> Grafische Kaart -> Geheugen (niet echt nodig) = WOW op ultra! :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Psst, neem dan een pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition, of als het puur om WoW gaat een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed en die naar 4.2+ ghz knallen :*).

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja die Pentium is echt zo denderend niet hoor, ja hij knalt een X4 eruit maar ik heb al twijfels of je dan niet gewoon beter de A6 die er nu in zit wat te overklokken. Ten opzichte van die pentium+mobo ben je dan behoorlijk wat goedkoper uit, en heel veel FPS gaat het ook niet schelen. Als je geldt gaat uitgeven doe het dan goed, idd is die FX-8320 wel een mooie qua prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-09-2014 17:37 ]

youtube.com/@hisrep

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als wow nu hapert, kan dat ook betekenen dat windows vervuild is, een hoop software meeloopt, drivers niet lekker zijn. Want met die specs zou het toch wel moeten lopen, lijkt mij.

Meer geheugen heb je in ieder geval niet nodig. Als ik het probleem even vergelijk met een auto: stel je hebt een Volkswagen golfje. Als je op de snelweg zit geef je vol gas(maximale benzinetoevoer), maar de auto gaat niet sneller dan 145km/uur, je wil sneller. Nu wil je dit oplossen en je bouwt er een extra tank in voor 50 liter extra benzine.
Gaat je auto nu sneller?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat klopt echt niet, WoW is de laatste jaren behoorlijk veeleisender geworden. Met WoD gaat dat weer veranderen over een maand of twee. Dat Blizzard de sysreq laag houdt wil niet zeggen dat het op ultra allemaal lekker loopt en dat wil hij. Natuurlijk doet een fresh install een hoop maar niet alles:

Recommended is nu een Core2Duo 2,2Ghz + Radeon 4830 + 4GB RAM maar ik heb in mijn Phenom II X6 1090T + 8 GB + Radeon 4870 pc de radeon vervangen voor een R9 270 om de boel op 30 FPS een beetje draaiend te houden. Dit op een clean Win8.1 OS, draaiend op een SSD en WoW ook daarop geinstalleerd (dat laatste is trouwens alleen voor de laadtijden relevant).

Wil ik het echt boven de 40-50 FPS dan is zo'n moderne FX81xx of liever Intel processor echt nodig. TS heeft een behoorlijk verouderde instapprocessor, het is de laagste serie van de processoren met ingebouwde GPU (A6, A8, A10) op nota bene het oudste socket dat hiervoor beschikbaar is (FM1). Liever heb je een dedicated CPU en GPU voor serieus gamen (dus een AM3+ socket processor voor AMD).

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-09-2014 21:13 ]

youtube.com/@hisrep

• nemesissyn
Bedankt voor alle reacties, ze zijn erg nuttig geweest.

Voor nu heb ik besloten om eerst de SAPPHIRE HD 7950 3GB with Boost (11196-19-20G) (Radeon HD7950) te kopen. Deze heb ik gisteren binnen gekregen en de performance is zeker voorruit gegaan. WoW draait nu op Ultra, en met deze instellingen zijn de bossfights bijna haperend vrij. In de toekomst ga ik het moederbord en processor vervangen, en een ssd toevoegen.

Verwijderd

Welke voeding heb je precies? Degene die je nu noemt bestaat namelijk niet. Is het de RS-500-PSAP-A3 misschien? Dat is echt niet zo'n beste voeding van 420W (en niet 500W!) die maar 312W op de 12V kan leveren, dat is nogal krap. Bij zo'n voeding van erg bedenkelijke kwaliteit is het niet erg slim om hem zoveel te belasten.
Pagina: 1