Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Inleidend
Zomaar een vraag omtrent het verschil tussen ringkern- of blok-trafo's. Ik ben geen technicus maar interesseer me er wel voor. Ik post niet veel op GoT maar lees wel veel mee met de kenners. Zeker binnen het audio forum. Door te lezen- en zeer zeker te luisteren -kwam ik destijds uit op een tweedehands Marantz PM7003 in combinatie met een stereosetje B&W CM1. Deze krijgen tot op heden enkel FLAC-formaat muziek voor de kiezen via een Cambridge Audio Dacmagic 100. Als muziekliefhebber ben ik nog steeds zeer content met deze combi en geniet ik sindsdien opnieuw van mijn gehele collectie muziek.

Nu ik ben verhuisd en écht merk dat de twee CM1's nét wat tekortschieten in de grotere huiskamer, wil ik graag gaan luisteren of een setje CM5 of toch hoger (ben vanuit optische voorkeur minder geneigd zuilen neer te zetten) deze tekortkoming naar ouderwetse tevredenheid kan opvullen. Ik blijf daarbij 100% bij een stereoversterker. Maar nu...

Vraag:
Gaat een ringkerntrafo, in bijvoorbeeld een Marantz, verder nog hoorbaar verschil geven ten opzichte van een bloktrafo zoals de PM7003 die heeft met bovengenoemde speakers? Ik heb het hierbij NIET over of een ringkerntrafo het verschil in ruimtelijke akoestiek gaat opvullen. Wél of dit een eventuele mooie toevoeging kan gaan zijn op mijn speaker-upgrade.

Graag jullie bevindingen en reacties. Mocht er al een topic bestaan over dit fenomeen, dan zal ik dit bericht natuurlijk verwijderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Elektrotechnisch gezien zou ik zeggen: een trafo is een trafo, en dat zou bij een gelijk vermogen qua geluid geen verschil moeten maken.
Praktiscg gezien: ga gewoon luisteren naar wat jou het lekkerste klinkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hoorbaar verschil uit een trafo? Als je de boel verkeerd aansluit misschien wel.

Maar wat wil je precies? Versterker upgraden en dan kijken naar een amp met ringkern?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Sixbladeknife
Nou, mijn vraag is dus exact of er verschil is waar te nemen in geluid door de trafo die gebruikt wordt. Ik zie namelijk dat een hogere klasse Marantz stereo versterker ineens een ringkern heeft. Waarom is dat, en is dat beter/anders? Vertaalt dit zich uiteinderlijk in het geluid of maakt dat niets uit?

[ Voor 13% gewijzigd door Sixbladeknife op 04-09-2014 01:05 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Niet hoorbaar, maar wel netter qua ontwerp. Ringkernen hebben hun EM veld in de kern, bloktrafo's stralen hun EM uit buiten de trafo. Daardoor kunnen andere componenten daar last van ondervinden. Maar als de bloktrafo in je versterker hoort, dan zou ik mij daar niet druk om maken. Daar is over nagedacht.

Opzich dus logisch dat je ze tegenkomt in duurdere versterkers. Rendament is hoger, gewicht ligt lager, afscherming is beter.. Al met al gewoon een nettere oplossing dan bloktrafo's. Maar zo zul je meer componenten tegenkomen waarop minder is bezuinigd dan bij goedkopere versterkers. Of je dit allemaal terug hoort is al jaar en dag een vraag.. Blindtesten kunnen het niet bevestigen en ik persoonlijk hoor geen verschil tussen versterkers.

[ Voor 42% gewijzigd door Barry|IA op 04-09-2014 01:34 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

In het kort, nee. ;)

EI, UI, R, C, O, D, ditdat-core allemaal hebben ze voordelen en nadelen. De stelregel is tegenwoordig dat ringkernen voor poweramps en bloktrafo’s voor preamps gebruikt worden. Ringkernen zijn efficient, makkelijk verkrijgbaar in grote vermogens en creëren en relatief klein elektromagnetisch veld.

Bloktrafo’s worden vaak in pre-amps gebruikt doordat ze compacter zijn en minder last hebben van overspraak tussen de windingen. Bij ringkernen liggen deze windingen immers vrijwel tegen elkaar aan. Dus bij kleine signalen wil je het liefste de mogelijke overspraak van de netspanning minimaliseren en gebruik maken van een bloktrafo waarbij de bobines gescheiden liggen.

Het geluid van een versterker wordt niet bepaald door de onderdelen die een ingenieur bij elkaar heeft gooit, maar door de ingenieur die de onderdelen bij elkaar heeft gegooid. ;)

In het lang, nee. ;)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 14:04

Audione0

Strijdt der titanen

Minder strooi velden, kleiner en efficiënter.

Kortom:
Minder last van brommen.
Kunnen pieken en dalen beter handelen. Ze zijn hierdoor in staat moeilijkere speakers aan te sturen.
In veel verschillende afmetingen verkrijgbaar.

Waarom deze techniek alleen in de duurdere modellen zit is mij de vraag? Misschien om de duurdere modellen te onderscheiden van de goedkopere??

Als ik de keus had had ik deze techniek in alle receivers/versterkers gestopt. Of zijn deze trafo's echt heel erg duur?? Die dingen kosten volgens mij niet meer dan 70 euro.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Sixbladeknife
Wow, bedankt voor de snelle en heldere antwoorden. In het kort is het dus niet per definitie beter voor het uiteindelijke geluid, maar is een ringkerntrafo simpelweg (veelal) beter in staat om te gaan met wisselspanning of dit in ieder geval efficiënter over te brengen?

Ik stel deze vraag eigenlijk vanuit een eerdere ervaring. Ik stuurde mijn CM1's hiervoor aan met een Pioneer vsx-528. Ik wilde toen al overstappen naar een simpele stereoversterker want het geluid was echt waardeloos. De receiver was simpelweg niet in staat mijn CM1's 'los' te krijgen. Ook had ik een Philips Stereoversterker staan met technisch gezien 2x130watt. Deze deed het al beter maar nog steeds maakte het geluid me niet echt gelukkig. Het deed me vermoeden dat de voeding niet om kon gaan met heftige pieken en dalen. De Marantz was toen een wereld van verschil. Deze is ook 1,5 tot 2 keer zo zwaar in gewicht dus ging mijn perceptie uit naar het feit dat er een ander soort voeding en trafo inzaten van andere kwaliteit. Daaruit komt mijn veronderstelling voort dat voeding en spanningscontrole ook aan interne componenten te wijten zijn en dus doorvertalen in uiteindelijke geluidservaring. Vandaar dus.

Voor mij dus geen reden om een andere stereoversterker te gaan overwegen voor beter resultaat.

Hier is mijn vraag volledig mee beantwoord en ben ik weer een beetje wijzer. Super bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sixbladeknife op 04-09-2014 13:43 ]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

De CM1's zijn speakers die wat minder gevoelig zijn 84db / 1m, en daardoor een wat stevigere versterker lekker vinden.
Die Ringkern trafo zorgt er indd voor dat de stroomvoorziening efficient en gelijk overgebracht word op minder gevoelige speakers. Zeker op hogere volumes is een ringkern lekker. Dit kun je misschien vertalen als "beter geluid"
Je hebt ook versterkers die hebben 2 bloktrafo's hebben.

Ik zou iig gaan luisteren en vergelijken of je het waard vind. Dit kunnen wij niet voor jou bepalen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
Audione0 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:20:
De CM1's zijn speakers die wat minder gevoelig zijn 84db / 1m, en daardoor een wat stevigere versterker lekker vinden.
Die Ringkern trafo zorgt er indd voor dat de stroomvoorziening efficient en gelijk overgebracht word op minder gevoelige speakers. Zeker op hogere volumes is een ringkern lekker. Dit kun je misschien vertalen als "beter geluid"
Je hebt ook versterkers die hebben 2 bloktrafo's hebben.

Ik zou iig gaan luisteren en vergelijken of je het waard vind. Dit kunnen wij niet voor jou bepalen.
Ja ja precies. Vandaar dat zowel mijn oude receiver als Philips versterker er niet goed mee overweg konden. Ik heb daarentegen niet het idee dat ze tekortschieten met de huidige versterker. Zoals ik verder kan lezen moet ik de CM5's net zo goed kunnen aansturen met de PM7003. Heb beide speakers op meerdere prijsklassen versterkers gehoord maar voor mij werkt de huidige versterker prima. Al vond ik een (behoorlijk prijzige) Rotel destijds ook wel heel lekker klinken... Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Als het voor je huidige versterkers prima werkt, prima toch.

Ik vraag me overigens wel af waarom dit soort voedingen alleen in wat duurdere receivers/versterker ingebouwd worden terwijl het geen dure onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een ontwerper kijkt naar welke onderdelen goed genoeg zijn en hoeveel ze kosten. Een ringkerntrafo is een stuk duurder, dus die wordt gewoon niet gebruikt als een bloktrafo ook werkt.

Verder vermoed ik dat het bij de duurdere versterkers ook meespeelt dat de klant graag een ringkern ziet.

[ Voor 139% gewijzigd door TBTL op 06-09-2014 18:47 ]

Pagina: 1