• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 13:28
Ik zit even met een lastig probleem en de moed zakt, na alle tegenslagen van vandaag, een beetje in mijn schoenen. Ik zit met een beetje schaamte dat ik een vraag moet stellen over het plaatsen van een CPU cooler wat een aantal jaren geleden geen probleem voor mij was.

Ik ben voor mijn zoontje bezig een computer op te bouwen.
Daarvoor heb ik een intel moederbordje met een E4400 CPU op de kop weten te tikken.
Aangezien de stock cooler niet lekker werkt ben ik vandaag naar een lokale computer winkel geweest
en ik kreeg als advies de LC-Power LC_CC_95 te nemen.
Deze meegenomen en getracht deze als test op de CPU te plaatsen.
Dit gaat dus niet op de normale en gebruikelijke manier werken waarbij de luchtstroming naar achter wordt geblazen. Er zit er op het Intel moederbord een groot koelblok in het midden waardoor de cooler niet op zijn plek past zoals ik het normaal gesproken zou doen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tR3po8Pl.jpg
Ik heb om het als voorbeeld te laten zien de zwarte plaat even weggelaten.
Draai ik de cooler nou een kwart slag dan past het wel alleen dan blaast de koeler niet via de achterkant naar buiten, maar over het moederbord naar beneden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kCcbZIml.jpg

Kan de koeler ook op deze manier geplaatst worden waarbij de lucht naar beneden wordt geblazen?
Of raden jullie mij dan toch echt aan een andere CPU cooler te nemen?
Ik zou graag mijn zoontje met een werkende pc willen verrassen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dan zou ik er eerder voor kiezen de koeler omhoog te laten blazen als dit mogelijk is. Anders zal naar beneden ook wel werken hoor, het zal alleen niet optimaal zijn. Een E4400 is nou niet bepaald een CPU die extreem heet word en deze koeler is vele malen beter dan de stock koeler. Ook naar benenden blazen zal wel vast wel goed werken.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2014 23:09 ]

• Mabili
Naar boven blazen zou denk ik wel kunnen dan blaast hij tegen de voeding aan. De voeding zelf heeft alleen aan de achterzijde, bij de schakelaar, een ventilator. Maar een kwart slag draaien zou dus wel kunnen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de voeding aan de kant waar de CPU koeler naar toe blaast gaten heeft zitten dan is dat prima. Dan blaas je alleen wat warme lucht de voeding in, maar die voert dat wel weer af. Anders kan naar beneden blazen ook wel zonder problemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tis allebei natuurlijk niet echt joepie. Warme lucht de voeding in blazen kan toch een flinke aanslag op je voeding zijn. Eentje met alleen een fan aan de achterkant klinkt als een oudje, en die hebben vaker wel dan niet een vrij brak binnenwerk, welke niet echt van warmte houdt. En die warmte kan dus slecht weg dankzij die ene kleine fan.

Naar beneden is wat minder omdat je dan vrolijk over je northbridge staat te waaien, en naar je videokaart, waardoor allebei ook wat warmer worden. Ook ga je vrolijk tegen de natuurkundige regel "warmte stijgt op" in.

Sowieso is het allebei niet heel gezond voor je airflow, maar, als ik zou moeten kiezen, zou ik toch maar naar onderen blazen.

People as things, that’s where it starts.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Hmmm, ik zou de processorkoeler terugbrengen en een passende goede kopen.

Een Intel C2D E4400 is niet echt een heethoofd, dus ik zou of een standaard LG775 koeler op de kop tikken voor weinig (mits je niet (ver) gaat overclocken).

Past dit anders niet: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo?

Hier alle processorkoelers die op de socket passen: http://tweakers.net/categ...xAVFlijpJVtJKRobFSbG1tLQA.

[ Voor 29% gewijzigd door Jumpman op 03-09-2014 23:46 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Mabili
Bedankt voor jullie tips ik waardeer dat enorm.
Het gebeurd niet vaak dat ik even geheel vast loop en door het bos de bomen niet meer zie.
Om het een en ander te verduidelijken het gaat om een gebruikte Intel D945GCNL moederbord die ik via een webwinkel heb gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9SG5o88l.jpg

Normaal gesproken zou ik er ook voor kiezen om de CPU fan naar buiten te laten blazen. Zo heb ik dat destijds ook met mijn eigen PC gedaan. Dat ik nu niet helemaal oplettend was ligt misschien aan dat ik deze PC met een persoonlijke, maar ook met een emotionele reden opbouw. Maar goed kan altijd gebeuren.

Ik heb nog een andere voeding liggen Enlight 300 watt die wel aan de onderkant een grote fan heeft. Als ik deze voeding erin zet zou ik dan wel de koeler naar boven kunnen laten blazen? Ander optie zou inderdaad kunnen zijn dat ik morgen terug ga naar de winkel, maar echt meer keus heeft deze winkel niet en aan geld terug geven doen ze niet, maar wel een tegoed bon.
Lastig allemaal anders de tegoed bon voor lief nemen en eventueel gaan voor de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

[ Voor 7% gewijzigd door Mabili op 04-09-2014 17:42 ]

• Mabili
Vandaag toch maar met de koeler terug naar de winkel geweest.
Omruilen was geen punt en helaas hadden ze de TX3 Evo niet op voorraad.
Daarvoor in de plaats heb ik de ETS-N30-TAA meegenomen.
Deze koeler kon zonder problemen geplaats worden en zit nu dus netjes op zijn plek. :)

Helaas was de pret voor korte duur want het blijkt dat het hele moederbord gewoon dood is.
Lampjes gaan wel aan maar geen beeld of piepjes of wat dan ook.
Volgende keer toch maar eerst gaan testen zonder koeler erop. 8)7
Andere voeding, CPU en geheugen geprobeerd allemaal zonder succes.
Afwachten wat de webwinkel gaat zeggen tot die tijd maar even geduld hebben.

• Mabili
Vandaag van de webwinkel een ander Intel moederbord ontvangen en deze werkt naar behoren. Koeler geplaatst maar het blijkt een HDT koeler te zijn. Dat is vind ik toch wat lastiger, met het aanbrengen van pasta, dan de vertrouwde vlakke onderkant die ik zelf met zoals de Tuniq Tower gewend ben. Deze koeler is een beetje overkill voor een E4400 maar goed mijn zoontje is helemaal weg van die blauwe leds. :)

Ik heb twee lijntjes van ongeveer één centimeter MX4 op de koeler aangebracht. Op het aluminium in het midden tussen de heatspreaders. Eerder had ik de erwt methode direct op de CPU geprobeerd maar dat bleek met deze koeler geen succes. MX4 verspreiden zich onvoldoende en er zat praktisch niets op de koeler.

Eerste test
Idle:
Moederbord: 44c
CPU: 37c
Kern1: 45c
Kern2: 45c
CPU fan: 900 rpm

Myprime 95 cpu full load.
Moederbord: 51c
CPU: 37c
Kern1: 63c
Kern2: 63c
CPU fan: 934 rpm

tweede test (CPU fan control in het bios uitgeschakeld)
Idle:
Moederbord: 48c
CPU 37c
Kern1: 44c
Kern2: 44c
CPU fan: 2900 rpm

Myprime95 CPU full load:
Moederbord 51c
CPU 37c
Kern1: 58c
Kern3: 58c

Zijn deze waardes niet wat te hoog? De hoogste kern temperatuur wat ik tijdens de CPU stress test had gemeten was 63 graden op een CPU fan snelheid van 923 rpm.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Opzich Prima temperatuur hoor, niks om je zorgen over te maken! Je moet onthouden dat Prime95 je cpu echt maximaal belast en ook non stop op 100%. Dit zal in de praktijk natuurlijk never nooit gebeuren. Tijdens Windows gebruik of gamen zal de temperatuur altijd lager zijn.

De temperatuur lijkt Idle wel wat hoog (45) maar dan is maximaal 63 wel weer een prima waarde. Ik zou me er niet druk om maken :) je zou wel verwachten dat het iets lager zou uitvallen aangezien de cpu koeler wel erg goed is. Welke kast heb je en zitten hier case fans in?

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 07-09-2014 03:02 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Mabili
stin00 schreef op zondag 07 september 2014 @ 03:00:
Opzich Prima temperatuur hoor, niks om je zorgen over te maken! Je moet onthouden dat Prime95 je cpu echt maximaal belast en ook non stop op 100%. Dit zal in de praktijk natuurlijk never nooit gebeuren. Tijdens Windows gebruik of gamen zal de temperatuur altijd lager zijn.

De temperatuur lijkt Idle wel wat hoog (45) maar dan is maximaal 63 wel weer een prima waarde. Ik zou me er niet druk om maken :) je zou wel verwachten dat het iets lager zou uitvallen aangezien de cpu koeler wel erg goed is. Welke kast heb je en zitten hier case fans in?
Ik had ook met deze koeler lagere temperaturen verwacht. Al begrijp ik dat het ook veel te maken heeft met andere factoren zoals airflow. Op zich zoals je al aangeeft zou het hier wel mee door kunnen :) Ik vraag ik me wel af ondanks deze waardes of ik toch niet teveel pasta of het toch verkeerd heb aangebracht.
De temperaturen blijven redelijk stabiel en na een hoge belasting dalen de temperaturen vrij snel.
Het is een normale ATX kast met ik denk een 8cm case fan aan de achterzijde.
Het is een vrij klein moederbord en de videokaart zit dichtbij de CPU.
Voor de rest heeft deze kast, wel een oudje, vrij veel openingen aan de zijkanten dus de warmte zou lijkt mij toch wel makkelijk afgevoerd moeten kunnen.

Vandaag opnieuw getest maar dan zonder prime95 om een beter beeld te krijgen.
De volgende waardes komen eruit.

Idle:
Moederbord: 35c
CPU: 36c
CPU kern1: 45c
CPU kern2: 46c
GPU: 60c
CPU Fan: 941 rpm
Chassis: 750 rpm

Na 30 min bekijken van een Youtube filmpje
Moederbord: 42
CPU: 38
CPU kern1: 54
CPU kern2: 54
GPU: 60c
CPU Fan: 941 rpm
Chassis: 750 rpm

Intel moederbord CPU fan control houdt stevig vast aan 940 rpm
Al loopt de CPU op naar de 63 graden dan nog blijft de toerental rond de 940 draaien.
Ik vraag me af aangezien de waardes opzich stabiel blijven om het zo te laten of toch opnieuw MX4 pasta opnieuw aan te brengen?

Edit:
Toch maar besloten de koeler eraf te halen en toch blijkbaar, ondanks dat ik twee hele dunne lijntjes op de koeler had aangebracht, teveel pasta aangebracht.. :|
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ryPd2tYl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cvojJrql.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Mabili op 07-09-2014 16:37 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Even het CPU en de koeler reinigen zodat alle oude pasta weg is. Daarna een erwtje pasta op het midden van je CPU doen en uitsmeren over het hele CPU oppervlakte. Koelpasta moet de oneffenheden (ongelijkheden) tussen het oppervlakte van de CPU en de koeler rechttrekken, daarom is slechts een mini laagje meer dan voldoende!

Overigens zijn er veel 'experts' die ieder hun eigen methode gebruiken, kijk anders even onderstaande filmpjes :)

Erwt methode zonder uitsmeren (+ voorbeelden van fouten): YouTube: How To Apply Thermal Paste
Erwt methode met uitsmeren: http://youtu.be/0eC3Ni7Sshw?t=13m50s

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Die sukkel smeert het met een schroevedraaier uit in dat filmpje...... 8)7
Zoveel noobs die dat nadoen en krassen creëren op die manier.
Btw. Hij gebruikt veel te veel thermische pasta op die manier.

Altijd plastic gebruiken mensen als je het op die manier wil doen!

[ Voor 14% gewijzigd door calsonic op 07-09-2014 17:38 ]

• Mabili
Bedankt voor de interessante filmpjes en tips! Ze hebben me een stuk op weg geholpen.
Mja met een schroevendraaier dat had ik ook nog niet eerder gezien. Niet dat ik die methode zelf ooit zal toepassen. Ik weet nog wel inderdaad dat ik met mijn eigen Tuniq Tower het pasje methode had toegepast. Tot op de dag van vandaag en dat is vanaf 2008 werkt mijn eigen systeem nog prima en houdt de boel netjes koel. :)

Maar goed ik heb alles schoon gemaakt wat een vieze bende was dat zeg!
Ik heb nu opnieuw de groefjes toch eerst dicht gemaakt en het overtollige verwijderd.
Vervolgens de erwt methode op het CPU toegepast en de koeler vast gezet.
Het komt nu tot de volgende temperatuur waardes.

Eerste test
Idle:
Moederbord: 40c
CPU: 35c
Kern1: 43c
Kern2: 44c
CPU fan: 940 rpm

Myprime 95 cpu full load.
Moederbord: 47c
CPU: 35c
Kern1: 59c
Kern2: 59c
CPU fan: 940 rpm

tweede test (CPU fan control in het bios uitgeschakeld)
Idle:
Moederbord: 40c
CPU 35c
Kern1: 39c
Kern2: 40c

Myprime95 CPU full load:
Moederbord 40c
CPU 35c
Kern1: 51c
Kern3: 52c

Op zich al een verbetering met de vorige testen. :)
Pagina: 1