Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste experts,

Ik heb een fijn werkend netwerkje thuis, deels bedraad, deels met WIFI. De WIFI access point bij de router heeft een deel Guestnet (rechstreeks naar internet zonder LAN toegang) en een deel met LAN toegang. Die Guestnet functie is fijn, dan kan de oppas bijvoorbeeld d'r eigen laptop gewoon gebruiken, zonder dat ze op onze NAS komt.

Nu wil ik achter in de tuin (100 meter) nog een WIFI accesspoint hebben, voor ons en gasten, waarbij net als bij het Guestnet, alleen Internet toegang toegestaan is. Om de 100m te overbruggen heb ik een Powerline adapter aangeschaft van Sitecom, en dat werkt prima. (Een WIFI extender haalde het bereik niet.)

De Powerline adapter creeert een extra WIFI accesspoint, echter kan ik via dat accesspoint wel op het netwerk en op de NAS komen, en dat wil ik juist veranderen. Is er een techniek / functie die het mogelijk maakt op de router, om bijv het IP adres van de Powerline adapter, rechtstreeks met internet door te schakelen of toegang tot NAS te beperken?

Router: D-Link DIR-655 (Version A4, firmware 1.31EU)
Powerline adapter: Sitecom LN-555
NAS: Synology DS-212j (DSM versie: DSM 5.0-4493 Update 4)

Zie hier hoe ik het graag zou hebben: http://static.dyp.im/c2z0...9b108e09f69f58e7efd85.JPG

Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Public toegang op de nas uitzetten.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Of het VLAN van je guest netwerk koppelen aan het SSID van je buiten AP.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
zou ook gewoon de nas beveiligen

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je zou ook (nog) een aparte router achter de powerline kunnen zetten (UTP vanuit powerline naar de router).
Bijvoorbeeld een router die (ook) een gast (draadloos)netwerk heeft. Je breidt tevens je huidig netwerk uit.

Die powerline dingen zijn meestal goed voor de kabel, maar meestal zet ik een andere AP erachter.
Of kijk naar een Apple Airport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Helaas kan je niet de Guest functie van je bestaande AP gebruiken via een kabel. Dat komt door dat alle huidige netwerkpoorten voor je normale LAN zijn.

Je hebt twee opties:

1. Maak een "echt" gastnetwerk, een eigen subnet dat gefirewalled is van de rest, sluit daar je powerline op aan. Dit vereist een echte router, met een echte firewall. Iets als pfSense of Mikrotik.

2. Gebruik een Wireless client bridge, verbind die met je guest netwerk en sluit de ethernet kant aan op je powerline adapter.

Elk apparaat waar je DD-WRT op kan installeren kan ook als Wireless Client Bridge gebruikt worden.
Er zijn ook apparaten waar een wireless client bridge op ingebouwd is, die kan je ook gebruiken.

Een optie is de WLX-2004 van sitecom: pricewatch unsorted: Sitecom WLX-2004 die kan je o.a. bij de MediaMarkt vinden.

Dan krijg je:

[ modem ] --- [router] --- guestnet wifi --- [ wlx 2004 ] ---- ethernet ---- [powerline adapter] ---- powerline -- [ powerline adapter met wifi ]

Daarmee is dat hele netwerksegment dus op je guestnet aangesloten. De performance zal niet denderend zijn, maar snel genoeg. Zet ook AP isolation aan. Een guestnet op de meeste embedded consumenten apparaten is niks anders dan een gefirewalled subnet, AP isolation en een virtuele netwerkkaart met eigen SSID.

[ Voor 24% gewijzigd door johnkeates op 03-09-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, zijn al aardige inzichten, ga ik mee aan de slag....

optie 1 van JohnKeates klinkt aantrekkelijk, maar als ik het goed lees, gaat 'm dat niet worden op mijn "particuliere" router.... toch maar even inlezen op de Subnet methodiek. Optie 2 is volgens mij zeer goed uitvoerbaar... wel weer kosten, maar ja... voor niks gaat de zon op.. :-)

NAS dichtzetten wil ik ff testen, heb geen zin om bij de diverse systemen elke keer te moeten inloggen.... zal wel oplossing voor zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heeft die Sitecom LN-555 geen router functie (met eigen dhcp) die je kunt inschakelen in de webinterface? Dan heb je een router achter een router (dubbel NAT), dus effectief een gastnetwerk.
Pagina: 1