Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste Tweakers,

Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn i5-4690k op 4.2Ghz te laten lopen met een vcore van 1.15.
Ook heb ik mijn Crucial Ballistix Tactical weten over te klokken naar 2133Mhz op 1.5v.

Ter info mijn FSB staat op 100.0

Tot nu toe verloopt alles prima en word mijn processor niks te warm (Ik heb een Corsair H110 op mijn processor gemonteerd zitten), nu zag ik in het programma van mijn moederbord van Asus dat de mijn moederbord bij de vcore 70~ graden wordt. Zou ik door kunnen gaan met kijken of hij stabiel blijf met minder volt en zo ja zal de temperatuur daarvan dan ook merkbaar dalen?

Met vriendelijke groet,
Kyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Onder welke omstandigheden wordt je moederbord 70 graden? Welke belasting is dat dan, een synthetische test zoals OCCT, POV-Ray?

In elk geval ja je zoekt best naar een zo laag mogelijk stabiel voltage. Ik weet dat andere i5 4690K's 4,2 GHz kunnen doen op bv 1,1V en die 0,05V betekent een redelijke daling in temperatuur.

Ik zou echter proberen hogere snelheden te halen, je hebt een beest van een waterkoeler, waarom die niet benutten. Misschien is je cpu ook nog stabiel op hogere frequenties met dat voltage.

Heb je zelf die overklok ingesteld of is dat zo'n automatische overklok die je moederbord zelf uitvoert? Want die automatische doen dat bijna altijd met een te hoge spanning. Ben je geleidelijk tot die overklok gekomen of heb je gewoon multiplier = 42 en vcore = 1.15 gedaan? Overklokken is altijd een beetje geleidelijk de snelheid verhogen aan een zo laag mogelijk voltage (begin bij de standaard spanning) tot je systeem niet meer stabiel is, waarna je de spanning een beetje verhoogt (als je dat nog wilt, anders moet je de multiplier terug zetten naar de laatste stabiele) en dan verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxkylexx
MacPoedel schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:22:
Onder welke omstandigheden wordt je moederbord 70 graden? Welke belasting is dat dan, een synthetische test zoals OCCT, POV-Ray?

In elk geval ja je zoekt best naar een zo laag mogelijk stabiel voltage. Ik weet dat andere i5 4690K's 4,2 GHz kunnen doen op bv 1,1V en die 0,05V betekent een redelijke daling in temperatuur.

Ik zou echter proberen hogere snelheden te halen, je hebt een beest van een waterkoeler, waarom die niet benutten. Misschien is je cpu ook nog stabiel op hogere frequenties met dat voltage.

Heb je zelf die overklok ingesteld of is dat zo'n automatische overklok die je moederbord zelf uitvoert? Want die automatische doen dat bijna altijd met een te hoge spanning. Ben je geleidelijk tot die overklok gekomen of heb je gewoon multiplier = 42 en vcore = 1.15 gedaan? Overklokken is altijd een beetje geleidelijk de snelheid verhogen aan een zo laag mogelijk voltage (begin bij de standaard spanning) tot je systeem niet meer stabiel is, waarna je de spanning een beetje verhoogt (als je dat nog wilt, anders moet je de multiplier terug zetten naar de laatste stabiele) en dan verder testen.
Ik ben hier zelf mee aan de gang gegaan, het automatische programma van mijn moederbord zetten de vcore op 1.7v echt belachelijk, maar ik heb dus alles rustig aan omhoog gezet.

Mijn cpu word met Prime95 stress test 60-70 graden soms een heel klein beetje over de 70 dus ik weet niet of ik hem wel veel verder zou gaan klokken? Ik heb mijn fans nog bij lange na niet op full staan maar toch. Ik zal wel eens even kijken of het allemaal lukt.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

70c is toch top, maar wat voor een koeler en welke progs gebruik je om te monitoren, gebruik je de laatste prime AVX?.. Daarnaast, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus screenshotje in het haswelltopic met de vraag, "gaat deze oc goed zo qua temperatuur", dan had je geen nieuw topic hoeven aanmaken.(tip)

Screenshot graag met prime95, coretemp of realtemp en cpu-z, dus zoiets:

3770k golden linx

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• xxkylexx
millman schreef op donderdag 04 september 2014 @ 01:22:
70c is toch top, maar wat voor een koeler en welke progs gebruik je om te monitoren, gebruik je de laatste prime AVX?.. Daarnaast, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus screenshotje in het haswelltopic met de vraag, "gaat deze oc goed zo qua temperatuur", dan had je geen nieuw topic hoeven aanmaken.(tip)

Screenshot graag met prime95, coretemp of realtemp en cpu-z, dus zoiets:

[afbeelding]
Ik heb hem nu op 4.4Ghz lopen en mijn ram op 2133Mhz (10-10-10-27 command rate 1) door heel wat aanpassingen word mijn CPU 50-60 graden met af en toe een spike naar 70 graden (Tijdens gamen 40-50 graden). Mijn cpu zou hoger moeten kunnen (ik heb 4.6 gehaald) alleen vind ik het zo wel goed alles loopt nu super :-)