AHCI, Samsung Magician en de verloren ziel.

Pagina: 1
Acties:

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-01 13:10
Beste Tweakers

Vooraleer de vuurstorm mijn kant uit waait:
Ja, ik heb al het forum doorzocht, online gekeken e.d.

Maar ik ben op dit vlak echt een nul! Raids, AHCI..?

Het probleem is het volgende:
Ik heb een Gigabyte GA-H97-HD3 met daarop een SSD Samsung EVO 840 120GB voor Windows, een HDD Toshiba ST1000DM003 1TB voor data en onlangs een tweede SSD Samsung EVO 840 500GB voor programma's en games.

Nu wil ik dat dit zo optimaal mogelijk draait, maar blijkt dat - volgens de Samsung Magiër - de AHCI voor mijn 500GB niet geactiveerd is, terwijl dit voor de 120GB wel zo is!

Ondertussen heb ik al die "fix" van het regedit geprobeerd (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676), alsook een andere, maar die op hetzelfde neerkomt.

En nog steeds geeft de Magician aan dat hij niet geactiveerd staat.

Wat kan ik doen?

Om verder te schetsen:
De 120GB zit in slotje 3
De 500GB zit in slotje 0
De 1TB zit in slotje 1
De DVD zit in slotje 2 van het moederbord.

Moet ik hier iets aan veranderen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Verwijderd

Voortaan altijd de systeem-disk op poort 0 plaatsen; anders kun je problemen krijgen met drive letters in Windows.

Maar om je te kunnen helpen met AHCI heb ik meer informatie nodig. Kun je een screenshot plaatsen van AS SSD? Dit programma kun je gratis downloaden (let tijdens de installatie op of er extra meuk wordt geïnstalleerd!).

Linksbovenaan staat de driver vermeld, en de scores zullen ook verhullen of AHCI is ingeschakeld of niet.

• RRV
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:36:
Voortaan altijd de systeem-disk op poort 0 plaatsen; anders kun je problemen krijgen met drive letters in Windows.

Maar om je te kunnen helpen met AHCI heb ik meer informatie nodig. Kun je een screenshot plaatsen van AS SSD? Dit programma kun je gratis downloaden (let tijdens de installatie op of er extra meuk wordt geïnstalleerd!).

Linksbovenaan staat de driver vermeld, en de scores zullen ook verhullen of AHCI is ingeschakeld of niet.
Dank je voor de snelle reactie!

Ik heb die AS SSD (benchmark?) geprobeerd, maar die gaf een foutmelding naar het einde toe:
Afbeeldingslocatie: http://i1166.photobucket.com/albums/q613/renzvercaemst/SSD_zpsd35bd806.jpg

Geen idee waar het zogezegd aan kan liggen, ik heb ook de pc uit-aangeschakeld en enkel het programma laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door RRV op 03-09-2014 21:40 ]

Verwijderd

Dat is heel vreemd. Het eerst dat opvalt is dat de naam van je SSD niet juist is; het wordt herkend als 'Microsoft Storage Space Device'. Gebruik je iets speciaals van Microsoft? Storage spaces?

Je driver is ook onbekend; dat hoort voor de - OK te staan en dat is bij jou dus leeg. Wellicht is dit de reden dat je SSD ook niet als AHCI wordt herkend. Dat AHCI wel werkt, kun je zien aan de scores bij 4K-64; die is veel hoger dan 4K random read. Dat is kernmerkend voor NCQ en dat werkt alleen in AHCI modus.

Maar ik zou proberen je SSD als normale SSD herkend te krijgen; en geen gebruik te maken van Storage Spacer. Wat voor versie van Windows gebruik je?

• RRV
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:03:
Dat is heel vreemd. Het eerst dat opvalt is dat de naam van je SSD niet juist is; het wordt herkend als 'Microsoft Storage Space Device'. Gebruik je iets speciaals van Microsoft? Storage spaces?

Je driver is ook onbekend; dat hoort voor de - OK te staan en dat is bij jou dus leeg. Wellicht is dit de reden dat je SSD ook niet als AHCI wordt herkend. Dat AHCI wel werkt, kun je zien aan de scores bij 4K-64; die is veel hoger dan 4K random read. Dat is kernmerkend voor NCQ en dat werkt alleen in AHCI modus.

Maar ik zou proberen je SSD als normale SSD herkend te krijgen; en geen gebruik te maken van Storage Spacer. Wat voor versie van Windows gebruik je?
Ja, dat viel mij ook op.

Bij de Magician toont hij wel de correcte naam, en dan toont hij die nog eens opnieuw als (een zogezegd derde ssd) Microsoft Storage Space Device met 2Gb minder beschikbaar.

Ik gebruik Windows 8.1 Pro

Verwijderd

Heb je misschien Storage Spaces geconfigureerd? Ongeveer zoals op deze screenshots is te zien:
http://www.bleepingcomput...storage-spaces-windows-8/

Ik weet niet precies hoe je er vanaf komt; maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je de SSD gewoon als normale losse disk wilt gebruiken.

• RRV
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:15:
Heb je misschien Storage Spaces geconfigureerd? Ongeveer zoals op deze screenshots is te zien:
http://www.bleepingcomput...storage-spaces-windows-8/

Ik weet niet precies hoe je er vanaf komt; maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling als je de SSD gewoon als normale losse disk wilt gebruiken.
Verdorie, nu je het zegt, die schermen zeggen mij wel iets.

Ik dacht dat dit de gewone configuratie voor de nieuwe schijf was.

Is er anders een mogelijkheid om de SSD te resetten? Momenteel staat er toch geen al te belangrijke zaken op. Als ik die kan resetten kan hij misschien wel als AHCI herkend worden.

De reden waarom ik daarvoor gekozen heb was omdat de schijf niet geactiveerd kon worden. Blijkbaar had ik het verkeerd aangepakt.

[ Voor 7% gewijzigd door RRV op 03-09-2014 22:19 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk eerder dat je windows moet resetten. Data op de ssd is dan ook weg lijkt me.
Storage space verwijderen staat ook in de link die cipher aangaf.

• RRV
Mijn laatste reactie verwijderd

Ondertussen is het mij gelukt. Dit topic mag gesloten worden.

En om aan te tonen:

Afbeeldingslocatie: http://i1166.photobucket.com/albums/q613/renzvercaemst/SSD2_zps930c035f.jpg

[ Voor 99% gewijzigd door RRV op 04-09-2014 00:57 ]

Pagina: 1