Synology DS414j en KPN Experiabox: hoofdbrekens.

Pagina: 1
Acties:

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik ben zo lief geweest iemand aan te bieden te helpen met het installeren van een Synology DS414J NAS. De eerste keer dat ik langs kwam heb ik de Synology eenvoudig klaar kunnen maken voor gebruik, maar een stokoude router bleek enige snelheid in de weg te staan. Deze is daarna vervangen door een nieuwere KPN Experiabox ARV7519 (V8) door KPN, maar ook daarmee heb ik de volgende twee problemen:

-Tussen diverse Mac's (oude macbook, nieuwe Mac Pro) en de NAS (via wifi en de experiabox) blijft de bestandsoverdracht erg traag (3-6MB/s).
-Telkens als ik via DSM 5 de router wil instellen voor extern gebruik, dan geeft hij een foutmelding dat hij geen ip-adres kan retriven. Ik heb op de experiabox poort 80 en poort 1194 open gezet (Die laatste heb ik ook ergens gelezen) maar hij blijft de fout geven.

Los ik probleem 1 op door een gigabit-switch te plaatsen? En probleem twee, zijn er andere gebruikers die een NAS werkend hebben op een Experiabox ARV7519 en me kunnen helpen met het instellen van de router? Via de bekende portwebsite kan ik voor deze box geen handleiding vinden.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven. Na uren google'en en overal kleine brokjes informatie heb ik de puzzel helaas nog niet kunnen maken.

www.jessekraal.nl

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom wil je dan dat de syology de router gaat instellen ?

beter zet je de benodigde poorten open via de interface van de experia.
Is veiliger, en je hebt nog controle over wat wel en niet doorgezet gaat worden

• Enzo Dizono
Maar waar vind ik dan welke poorten ik moet openzetten? Ik heb heel internet afgezocht, maar ik word er helaas niet veel wijzer van. Is poort 80 voldoende?

Voor wat betreft de snelheid zat ik te denken de NAS via een gigabit switch met een kabel direct aan te sluiten op de mac pro en daarnaast ook op de router voor gebruik met laptops. Is dat een goede gedachtegang?

www.jessekraal.nl

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
heel internet? eerste hit met google : https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/299

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt ipv een gigabit switch ook een router (5Ghz?) met gigabit kopen en die als switch gebruiken (DHCP uitzetten).

Dan heb je bedraad een snelle verbinding, en via wifi ook :)

Liefste wil je de Experiabox dan in bridge modus (KPN ff bellen denk ik), zodat die alleen maar internet aan je router aanbied, en zich niet meer met je interne netwerk bemoeit. In dat geval moet DHCP op de router natuurlijk wel gewoon ingeschakeld zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2014 17:16 ]

• Enzo Dizono
Kijk, daar heb ik wat aan Venom en ThinkPad, dank beiden! Een extra router achter de Experiabox lijkt mij ook de mooiste oplossing.

Hoe ik de Experiabox in bridgemode moet krijgen heb ik gevonden: http://forum.kpn.com/t5/I...e-Experia-Box/td-p/164983

Het enige wat ik mij afvraag is of of ik dan in het geheel geen poorten hoef open te zetten op de Experiabox. Je kunt hierop namelijk maximaal 20 poorten open zetten en aangezien de Synology NAS moet worden gebackuped naar een identiek systeem op een externe locatie zal ik als ik naar de lijst van Venom kijk al aardig wat poorten open moeten zetten.

www.jessekraal.nl

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Bridge is transparant.. oftewel je experiabox heeft geen invloed meer op poorten e.d.

• Enzo Dizono
Ha, fantastisch =). Nu even een goede router uitzoeken en dan is die ellende hopelijk uit de lucht =)

www.jessekraal.nl

Pagina: 1