Macbook Air dood moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDecisions
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-09 17:00
Beste tweakers

Ik heb een Macbook Air (Mid 2011, i5, 4GB Ram, 128GB, 13 inch) van een kennis van mij gekregen. Er is alleen 1 probleem mee, hij start niet meer op. Hij is natuurlijk al drie jaar oud en heeft geen garantie meer. Desondanks heeft deze kennis het apparaat nog wel opgestuurd naar Apple om te kijken of hij nog te maken valt. Volgens Apple moest het moederbord worden vervangen en dit zou 460 euro kosten. Hij is hier niet mee akkoord gegaan en heeft hem terug gevraagd.

Ik zal even beschrijven wat er precies gebeurt is. De laptop is uitgezet, en vervolgens 2 weken niet aan geweest. Na die twee weken probeerde hij hem aan te zetten maar reageerde hij niet meer. Verschillende dingen geprobeerd. Hij wilt gewoon niet meer aan, op een paar enkele keren na. Dan start hij op maar je hebt te weinig tijd om bij een enige vorm van logs te komen voordat hij alweer crashed.

Nou vraag ik me dus af wat jullie zouden doen. Kunnen jullie bevestigen dat dit inderdaad een kapot moederbord is? Zouden jullie het moederbord in dit geval zelf vervangen, laten vervangen door Apple of is dit het niet meer waard. Ik heb even rond gekeken en een nieuw logic board kost ongeveer 400 dollar. Het lijkt me zelf een ideale laptop in verband met mijn studie.

Met vriendelijk groet,

xDecisions

[ Voor 3% gewijzigd door xDecisions op 03-09-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

WTM

Belachelijk dat je kennis dit geaccepteerd heeft bij Apple. Ik zou met de factuur in de hand terug gaan naar de verkoper en consumentenrecht eisen dat ze het repareren. Van een laptop met deze specificaties en aanschafwaarde mag je niet verwachten dat deze na zo'n korte tijd niet meer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
tjah.. het blijft een vervelende situatie maar na 3 jaar zal apple dat ook niet zo snel uit coulance oplossen.

460 euro voor een nieuw moederbord is een smak geld.. maar het overwegen waard. specs van de macbook zijn niet verkeerd. Je kunt ook zelf geld bij leggen en een nieuwe macbook kopen waar je de komende jaren weer mee vooruit kan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook eerst even het probleem onderzoeken.

- Kan je Internet Recovery starten?
- Kan je AHT starten?
- Kan je wel goed booten van een extern medium?
- PRAM reset gedaan?
- SMC reset gedaan?
- Werkt de batterij indicator wel correct?
- Werkt de oplader indicator wel correct?
- Als je laptop crasht, werkt de caps-lock LED dan nog?
- Als je in single user mode boot, blijft ie dan wel gewoon aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb je een DM gestuurd :) Ik zou graag willen weten of je bv de opstart-gong hoort, of je glitches in beeld ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDecisions
Zoals koentjuh al zei, de Macbook is al 3 jaar oud. Al ben ik het met je eens dat voor je ervoor neerlegt best wel vanuit mag gaan dat hij langer mee gaat, kan ik toch niet al teveel meer eisen bij Apple.

@John
Ik heb alles van de lijstje uitgevoerd voor zover het kon. De indicator op de oplader geeft netjes aan dat de batterij vol is. Batterij indicator is niet aanwezig. Verder wil ik er nog een keer op wijzen dat als ik op de power button druk, er helemaal niks gebeurt. Niks lijkt er op te wijzen dat hij boot. En het is heel moeilijk hem wel te laten booten. Het lukt maar zelden, denk hier bij aan 1 keer per week. Ik kan hier dus groot deel van de dingen op het lijstje ook niet uitvoeren, aangezien de Macbook dan aan moet staan of in ieder geval moet booten. Als er nog andere dingen zijn die kan uitvoeren om het probleem te vinden hoor ik het graag, want ik wil dit zelf inderdaad graag weten.

@sebastius
Ik hoor geen opstart gong en er zijn glitches het met het beeld als hij opstart. Ik denk dus ook niet dat het de grafische chip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Lees je DM en geef daar ook even antwoord op aub :)

(dat is dat tekstballonnetje, rechtsboven in de rode tweakers-balk.)

[ Voor 41% gewijzigd door sebastius op 03-09-2014 22:36 ]

• xDecisions
Ik kan me weg best op tweakers vinden hoor ^^.

Daarnaast houd ik dit het liefst zoveel mogelijk op het topic, zodat andere mensen mee kunnen lezen en eventueel aanvullen waar nodig.

OT: Ik denk dat ik maar een logic board moet bestellen hem zelf moet vervangen. Wat denken jullie hiervan? Ik sta open voor alle vormen van raad.

• sebastius

sebastius

Nou ja ik heb je raad geboden, ik en een mede-tweaker die ik nog via iMessage advies heb gevraagd denken beiden dat je een reflow van de chipset nodig hebt. Ook al heb je geen glitches voldoet de rest van het gedrag wel aan het beeld dat de chipset een breukje heeft.

Maar zonder het apparaat in handen te hebben kan ik echt geen diagnose stellen op basis van jouw symptomen. Geen foto's, geen filmpjes van het binnenwerk, ik weet niet of de fan gaat draaien niks.

Persoonlijk vind ik een nieuw logic-board altijd de laatste optie maar dat mag je zelf weten. Eventueel heb ik zelfs in het oude logicboard interesse, al is het maar om aan de muur te hangen voor mijn tweakblog.

[ Voor 31% gewijzigd door sebastius op 04-09-2014 18:40 ]

• johnkeates
Een SMC reset kan zonder booten, probeer dat eens. Als je Boot Power issues hebt is een SMC eigenlijk het eerst waar je dan aan denkt.

Als de GPU een probleem was had je een heel ander setje symptomen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDecisions
Ik heb een SMC reset gedaan maar er gebeurt niks.

Ik zal de symptomen nog een keer proberen te omschrijven. Ik druk op de power knop, en er gebeurt gewoon helemaal niks. Geen gong, geen lampjes die ergens gaan branden, geen fans die gaan draaien geen geluid. Helemaal niks.
Op de hele enkele keer dat hij ineens wel opstart natuurlijk. Heel zelden wil hij soms ineens wel opstarten, maar dan crasht hij naar een paar seconden al. Ik heb hierbij te weinig tijd om iets uitvoeren op de Air zelf.

Het zou inderdaad best kunnen zijn dat er ergens een soldeer los is gekomen. Reflow is hierbij wel een nieuwe begrip voor mij. Het lijk mij een beetje tricky om me gehele mobo in de oven te zetten. Zijn de processor en andere chips op het logic ook niet heel gevoelig voor de hele hoge temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Bij het assembleren van een PCB wordt ie ook geflowd he ;)

Verder lijkt me lukraak reflowen niet perse een beste keuze voor shotgun problem solving. Eerst uitvinden wat er mis is lijkt me wat verstandiger.

Wat betreft je omschrijving: crash zegt niet zo veel. Technisch betekent dat dat het uitvoeren van een stukje code tot een onmogelijke situatie leidde en daarom het uitvoeren gestopt is. In de praktijk bedoelen we bij Apple hardware met Mac OS X er op dat een crash een kernel panic is. Dat houdt in dat ie dus opgestart is en dan dit scherm geeft: http://km.support.apple.c...S/TS3742_01_KP-001-en.jpg

Waarschijnlijk bedoel jij wat anders. Omschrijf op welk punt wat gebeurt. Dus op de punten:

- OSX Loader
- OSX GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDecisions
Sorry ja ik bedoel iets anders.
Maar voor dat ik laat weten wil ik even kwijt, dat net na dat hij er mee ophield, ik hem dus nog een paar keer heb kunnen opstarten. Afgelopen dagen lukt dit me echt helemaal niet meer.

Wat ik met mijn "crash" bedoelde is het meteen uitvallen van de macbook, alsof je de sterker uit een computer trekt. De macbook start volledig op en bereikt soms zelfs het moment waarbij je naar je logs kunt nagiveren. Ik neem aan dat dit dan de GUI is. Ik heb 1 keer de logs kunnen bereiken en het enige wat hij aangaf was een error met chrome. Ik heb chrome geuninstalled maar daarna viel de laptop als nog uit. Overigens varieert deze uitval tijd, soms eerder, soms later. Ik heb hem nu zo'n 5 keer kunnen opstarten afgelopen 2 weken, hierbij afgelopen dagen dus niet meer en ik probeer het een aantal keer op de dag.

[ Voor 3% gewijzigd door xDecisions op 05-09-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kun je het relateren aan temperatuur misschien? Lukt het beter als je een paar keer de macbook probeert op te starten? Of helpt een beetje buigen/duwen van de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Misschien denk ik te simpel, totaal geen ervaring met macbooks, maar kan de aan/uit knop niet gewoon kapot zijn? Omdat hij maar heel af en toe uberhaubt opstart, en dan compleet uit gaat?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nee, dat kan het niet zijn :) Aan/uit is een pulsschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Het is inderdaad niet de aan/uit knop :p dit soort dingen zijn low-level. Als de logs niets aangeven en je eigenlijk gewoon een computer hebt die willekeurig uitvalt kan je er van uit gaan dat iets besluit om je stroom intern uit te schakelen. Dat is niet iets wat je OS doet, maar eerder een embedded controller ergens, of een DC-DC circuit dat niet goed werkt. (en die embedded controller dan ook een THERMTRIP# shutoff hebben)

Gezien je je SMC gereset hebt is het niet de power management functies van die chip die raar doen. Lijkt me dus een thermisch probleem of een DC-DC probleem. (maar niet 5Vsb want die heb je nodig voor je SMC en MagSafe om te werken en die doen het dus, wat ook betekent dat je power button het gewoon doet, maar je SMC besluit om de computer gewoon niet in te schakelen, of een DC-DC circuit stuk is waar door je computer niet in te schakelen is)

Op dit punt lijkt het me handiger om even high-res foto's van beide kanten van je moederbord te maken en te posten. Stel dat je het niet durft (moederbord er uit halen), dan kan je ook even kijken of er wat anders te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDecisions
Ik was inderdaad van plan om de macbook open te maken. Ik moet alleen nog even ergens een p5 schroevendraaier vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:09
Ik stel echt voor dat je ingaat op het aanbod van Sebastius je te helpen, hij heeft veel ervaring met dit soort issues en is bekend met reflow procedures. Zelf hannessen is leuk maar ik denk niet dat je het dan gerepareerd krijgt ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 09:09

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

bokkow schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:12:
Ik stel echt voor dat je ingaat op het aanbod van Sebastius je te helpen, hij heeft veel ervaring met dit soort issues en is bekend met reflow procedures. Zelf hannessen is leuk maar ik denk niet dat je het dan gerepareerd krijgt ;)
Ik heb vol bewondering zijn tweakblog gelezen _/-\o_ . Best handige kerel :P

13" MacBook Pro | iPhone Xr

Pagina: 1