Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Partitie overzetten Archbang

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:06
Voor mijn mediacenter wil ik graag mijn complete configuratie overzetten van mijn oude harde schijf naar mijn nieuwe SSD.

Ik heb een Shuttle, daarin is ruimte voor twee harde schijven. Zodra mijn SSD arriveert plaats ik die er in.. Nu ben ik op zoek naar een programma waarmee ik de complete partitie van mijn ene harde schijf naar mijn andere harde schijf kan kopieren. Dus inclusief OS (Archbang) en downloads, etc.

Bestaat zoiets? Ik kom er via Google niet uit..

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23
Misschien dat Clonezilla iets voor je is. http://clonezilla.org/

apollo13

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of Macrium Reflect

https://discord.com/invite/tweakers

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik neem aan dat de SSD minder opslaggeheugen heeft als de harde schijf? Dat kan vaak wel voor problemen zorgen. Ik zou deze tool gebruiken. Ik weet niet of deze alleen mat Samsung SSD's werkt, maar hij is er in ieder geval voor gemaakt om dit soort opdrachten te volbrengen.

http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

Als de SSD groter of even groot is als de harde schijf, kun je clonezilla gebruiken.

edit: deze tool werkt enkel met Samsung SSD's.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan5000 op 03-09-2014 13:24 ]

• KaiseRRuby
SSD is inderdaad kleiner, de Samsung pagina geeft het volgende weer: This software is not compatible with other manufacturers' SSDs.

Ik heb een Lite-on SSD besteld, vrees dat Clonezilla niet gaat werken dan. Tenzij ik via Arch een partitie aanmaak die even groot is als mijn SSD misschien?

• apollo13
KaiseRRuby schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:26:
SSD is inderdaad kleiner, de Samsung pagina geeft het volgende weer: This software is not compatible with other manufacturers' SSDs.

Ik heb een Lite-on SSD besteld, vrees dat Clonezilla niet gaat werken dan. Tenzij ik via Arch een partitie aanmaak die even groot is als mijn SSD misschien?
Dat zou dan inderdaad moeten werken volgens de website van Clonezilla.
De doel-partitie moet evengroot of groter zijn dan de bron-partitie.

[ Voor 6% gewijzigd door apollo13 op 03-09-2014 13:33 ]

apollo13

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik heb dit al een aantal keer succesvol gedaan met EaseUS partition master. Er is een gratis versie voor thuisgebruik:

http://www.partition-tool.com/personal.htm

• KaiseRRuby
Daan5000 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:32:
Ik heb dit al een aantal keer succesvol gedaan met EaseUS partition master. Er is een gratis versie voor thuisgebruik:

http://www.partition-tool.com/personal.htm
Helaas alleen voor Windows zo te zien..

Beste keuze lijkt in eerste instantie dan toch Clonezilla.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Curieuze vraag voor iemand die een distro draait welke gebaseerd is op Arch.

Ik zou de boel gewoon dd'en, en daarna je bootloader en/of fstab even rechtzetten waar nodig.

EDIT: Oh, SSD is kleiner, dan is het mkfs-and-copy ipv. dd
Leuk al die tools, maar ik vrees dat de meeste gemaakt zijn voor Windows. De kans op universele Linux one-click-fix-support acht ik niet zo heel groot.

Bovendien is het in een handomdraai zelf te doen, mits je je (commandline) tools kent (again, m.i. een vereiste voor Arch(bang)).
  1. Boot met een livecd oid, zodat de partitie die je wilt kopieren niet mounted is
  2. Partitioneer je SSD (fdisk, gdisk, cfdisk, cgdisk, whatever)
  3. Maak een nieuw filesystem aan (mkfs.ext4/mkfs.xfs/mkfs.whatever)
  4. Mount je oude disk en cp of rsync de boel naar de nieuwe partitie
  5. Check of je fstab nog klopt
  6. Installeer grub op je SSD, en hergeneer de config, zie: https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB#Installation
Lite-on? Geen Crucial MX100 (of Samsung if you wish)?

[ Voor 78% gewijzigd door Thralas op 03-09-2014 13:53 ]

• KaiseRRuby
Ben een absolute beginner en dit gaat mijn petje nog net te boven. Gelukkig kan ik hulp krijgen, dus ik ga dit eens even uitvogelen met een bekende. Dank!

• apollo13
@Thralas,
Clonezilla werkt ook prima onder linux, gewoonweg even de livecd downloaden en gaan met die banaan.

Features:

Free (GPL) Software.
Filesystem supported: (1) ext2, ext3, ext4, reiserfs, reiser4, xfs, jfs, btrfs of GNU/Linux, (2) FAT12, FAT16, FAT32, NTFS of MS Windows, (3) HFS+ of Mac OS, (4) UFS of FreeBSD, NetBSD, and OpenBSD, (5) minix of Minix, and (6) VMFS3 and VMFS5 of VMWare ESX. Therefore you can clone GNU/Linux, MS windows, Intel-based Mac OS, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, Minix and VMWare ESX, no matter it's 32-bit (x86) or 64-bit (x86-64) OS. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.
LVM2 (LVM version 1 is not) under GNU/Linux is supported.
Boot loader, including grub (version 1 and version 2) and syslinux, could be reinstalled.
Both MBR and GPT partition format of hard drive are supported. Clonezilla live also can be booted on a BIOS or uEFI machine.
Unattended mode is supported. Almost all steps can be done via commands and options. You can also use a lot of boot parameters to customize your own imaging and cloning.
One image restoring to multiple local devices is supported.

[ Voor 84% gewijzigd door apollo13 op 03-09-2014 14:38 ]

apollo13

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
apollo13 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:36:
@Thralas,
Clonezilla werkt ook prima onder linux, gewoonweg even de livecd downloaden en gaan met die banaan.
Close enough (het lijkt iig. grub te kunnen installen), but no cigar in dit geval:
The destination partition must be equal or larger than the source one.
En dat is niet het geval.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

HDD loskoppelen, SSD plaatsen, OS opnieuw installeren, HDD aansluiten, SSD als pri-boot in BIOS zetten, HDD opschonen, klaar? Of loopt men dan tegen problemen aan met de oude partities op de HDD?
Pagina: 1