Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Logitech Toetsenbord zonder last te krijgen van kramp

Pagina: 1
Acties:

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:51
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of iemand een bepaald logitech toetsenbord kan aanraden. Althans het liefst logitech maar mocht er iets anders zijn hoor ik dat graag.

Op het moment heb ik een baantje waarbij ik thuis erg veel moet typen. Naast dit vereist mijn opleiding ook een hoop typwerk. Met mijn huidige toetsenbord Logitech Wireless Solar k750 heb ik nogal last van kramp in mijn vingers.

Mijn voorkeur heeft een island style toetsenbord. Maar mocht dat echt af te raden zijn hoor ik dat natuurlijk graag. Verder is het geen must maar is het wel fijn als het toetsenbord draadloos is.

Hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen.

Budget? Maximaal 80 euro.

Iets met een zachte handsteun zoals de K740 alleen is deze dan weer bedraad wat voor mij lastig kan zijn aangezien mijn computer nogal ver weg staat.

Na onderzoeken lijkt de k800 de beste keus. Mochten er nog suggesties zijn hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Denzis op 03-09-2014 13:21 ]

https://www.youtube.com/@droommotor

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk dat je beter naar een degelijk ergonomisch toetsenbord moet kijken, zoals pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop, pricewatch: Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 of vergelijkbaar. Kramp krijg je voor een reden en dat is verkeerde houding van de handen (en krampachtig zitten).

Draad of draadloos moet je niet op letten. Er zijn verlengkabels uitgevonden daarvoor. Ik prefereer bedraad, spaart niet alleen batterijen, maar ook ergernis door het opraken ervan op de meest ongelukkige tijden alsmede frustratie als ze bijna leeg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 03-09-2014 19:33 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

Waarom per sé logitech? Ik heb zelf ook positieve ervaringen met Logitech, maar er zijn zeker betere alternatieven op gebied van toetsenborden.

Is een mechanisch toetsenbord niets? Daar hoor ik alleen maar goeie dingen over, en voor €80 moet zeker een basic mechanisch toetsenbord te vinden zijn. Het grote mechanische toetsenborden topic

Android developer & dürüm-liefhebber

• Denzis
Waarom Logitech, het combineren van met de unifying reciever is 1 reden. (scheet weer een USB poort).

Maar ik sta ook open voor andere merken hoor, ik ga de microsoft even nakijken. Is een mechanisch tobo zoveel beter?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Het loont denk ik ook wel om eens kritisch naar je werkhouding te kijken... hoe zit je op je stoel, hoe zit je achter de tafel... wat is de afstand tot het toetsenbord, is het toetsenbord in hoogte verstelbaar en heb je al eens andere standen geprobeerd? Uiteraard zal iedere verandering in werkhouding in het begin even wennen zijn, maar op een enkele uitzondering na heeft kramp in de armen/vingers tijdens het typen vrijwel altijd met een verkeerde werkhouding te maken. Het heeft iig veel meer invloed dan welke ergonomische muis of toetsenbord kan brengen.

Als jouw armleuningen bijvoorbeeld altijd hoger staan dan de tafel krijg je geheid kramp... staat je toetsenbord te dichtbij en te hoog afgesteld krijg je ook geheid kramp. En precies andersom kan ook, te lage stoel en/of te ver moeten reiken voor je toetsenbord krijg je ook kramp van. Zeker als je armen/vingers daarna even tintelen is een sterke indicatie dat je gewoon verkeerd zit en je doorbloeding etc een beetje wordt afgeknepen.

http://rsi.algemeen.nl/werkhouding.html

Via bovenstaande link vind je een afbeelding van een goede zithouding... en de stappen zijn ook best goed om te volgen alhoewel wat beknopt. Belangrijkste is dat je ontspannen zit... schouders omlaag en geen druk van de zitting op de bovenbenen.

En uiteraard heel simpel... als je hiervoor nooit zoveel tikwerk had en nu wel, het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn ;) Ga om de zoveel tijd even een beetje anders zitten en neem ook even je 5 minuutjes ieder uur, scheelt ook een hoop.

Als je nog meer vragen hebt... :) Heb net een cursus 'werkplekonderzoek' achter de rug... het zit er nog allemaal redelijk fris in.

• Denzis
MicGlou schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:14:
Het loont denk ik ook wel om eens kritisch naar je werkhouding te kijken... hoe zit je op je stoel, hoe zit je achter de tafel... wat is de afstand tot het toetsenbord, is het toetsenbord in hoogte verstelbaar en heb je al eens andere standen geprobeerd? Uiteraard zal iedere verandering in werkhouding in het begin even wennen zijn, maar op een enkele uitzondering na heeft kramp in de armen/vingers tijdens het typen vrijwel altijd met een verkeerde werkhouding te maken. Het heeft iig veel meer invloed dan welke ergonomische muis of toetsenbord kan brengen.

Als jouw armleuningen bijvoorbeeld altijd hoger staan dan de tafel krijg je geheid kramp... staat je toetsenbord te dichtbij en te hoog afgesteld krijg je ook geheid kramp. En precies andersom kan ook, te lage stoel en/of te ver moeten reiken voor je toetsenbord krijg je ook kramp van. Zeker als je armen/vingers daarna even tintelen is een sterke indicatie dat je gewoon verkeerd zit en je doorbloeding etc een beetje wordt afgeknepen.

http://rsi.algemeen.nl/werkhouding.html

Via bovenstaande link vind je een afbeelding van een goede zithouding... en de stappen zijn ook best goed om te volgen alhoewel wat beknopt. Belangrijkste is dat je ontspannen zit... schouders omlaag en geen druk van de zitting op de bovenbenen.

En uiteraard heel simpel... als je hiervoor nooit zoveel tikwerk had en nu wel, het kan natuurlijk ook gewoon even wennen zijn ;) Ga om de zoveel tijd even een beetje anders zitten en neem ook even je 5 minuutjes ieder uur, scheelt ook een hoop.

Als je nog meer vragen hebt... :) Heb net een cursus 'werkplekonderzoek' achter de rug... het zit er nog allemaal redelijk fris in.
Wat moest ik toch zonder jullie! ik ga er even goed naar kijken bedankt!

• MicGlou
Denzis schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:28:
[...]

Wat moest ik toch zonder jullie! ik ga er even goed naar kijken bedankt!
Geen probleem... moet die kennis toch ergens gebruiken, ondanks dat ik die cursus heb gedaan zullen weinigen zich wat van het advies gaan aantrekken... ik ken mijn collega's :)

Overigens, heb je wel een goede verstelbare stoel? Daar begint het uiteraard mee... een verstelbare tafel zou ook wel fijn zijn maar dat kan je ook nog anders oplossen, zolang de tafel maar niet te laag is.

• Denzis
In het kader van mijn opleiding krijg ik ook soms wat over ergonomie. Alleen het feit is dat dit vaak op de werkvloer en ook thuis vaak vergeten wordt. Ook door mijzelf. Stoel is verstelbaar al is het geen super luxe stoel. Ik moest sowieso een toetsenbord hebben met een palm steun aangezien ik mijn pols te veel laat zweven.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:17

NoFearCreations

3DPrint the world!

Gebruik al jaren de Ergonomic 4000 van Microsoft, wil niks anders meer.

---RAWE CEEK!!!---

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Wat soms ook goed helpt is een plat (soort laptop) toetsenbord, hierdoor kunnen je handpalmen gewoon op je bureau leunen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denzis schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:46:
Ik moest sowieso een toetsenbord hebben met een palm steun aangezien ik mijn pols te veel laat zweven.
Ook onzin. Je kan polssteunen ook los kopen. Heb je nog luxere opties dan 't standaard plastic wat op de ramplank zit.

Als je trouwens ook last krijgt van je hand tijdens 't muizen, kijk dan eens naar een muismat met gelpad. Je hebt de standaard vorm, maar je kent vast ook wel die met afbeeldingen wat leuke meiden. Heb er zelf eentje, al jaren, op m'n bureau en het is echt ideaal. Pols in 't midden en je beweegt 'm eigenlijk niet meer heen en weer, je beweegt de muis enkel met je vingers.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:36:
Wat soms ook goed helpt is een plat (soort laptop) toetsenbord, hierdoor kunnen je handpalmen gewoon op je bureau leunen.
Zoiets wilde ik ook net zeggen. Na advies van een fysiotherapeut ooit de pootjes van mijn toetsenbord plat gedaan. Daarna geen klachten meer, ik snap nu ook niet meer waarom ze omhoog stonden.

Werkplek onderzoek oid is ook super handig zoals al gemeld is :) .

• Ferluci92
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik heb trouwens mijn hele onderarm tot aan mijn elleboog op de tafel liggen en ik heb een best laag toetsenbord waar ik dan op typ. Dit is wel een goede houding toch:D?

• MicGlou
Ferluci92 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:03:
Ik heb trouwens mijn hele onderarm tot aan mijn elleboog op de tafel liggen en ik heb een best laag toetsenbord waar ik dan op typ. Dit is wel een goede houding toch:D?
Als je het zo beschrijft niet :) Je ellebogen moeten altijd op de leuning van de stoel rusten als je schouders helemaal ontspannen zijn, als je gehele arm op de tafel ligt dan staat je toetsenbord te ver, wat o.a. kan komen door een te hoge stoel/lage tafel. Het beste is om je armen in een hoek tussen 90 en 110 graden te houden... zelfde met de benen. Even rommelen met de afstelling van je stoel totdat je zo kan zitten... en daar dan de rest op afstellen.

• Ferluci92
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik heb altijd het toetsenbord ver op het bureau staan inderdaad, omdat ik dit best fijn vind typen. het bureau is inderdaad wat hoog. Mijn stoel leuning komt zo'n 10-15cm onder het bureau.

Maar ik kan wat dus wel kan is dat ik inderdaad mijn ellebogen er op zet, en dan met mijn polsen een soort van leun op het bureau waar ik dan aan het typen ben. Is een keer zo proberen dan maar:)
Pagina: 1