Alternatief voor een E-MU 1616m

Pagina: 1
Acties:

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:01
Hoi mensen,

Ik ben een paar weken geleden gebeld door een nabijgelegen studio, problemen met de computer en mijn naam was doorgegeven door een van de klanten daar. Alles goed en wel, maar de computer was gewoonweg aan vervanging toe.

Nu heb ik een prima DAW pc samengesteld, maar bij de geluidskaart kom ik er niet uit. Ik zoek eigenlijk een geluidskaart die het werk van de oude pc zonder ongein kan overnemen. De studio ligt nu volledig stil, dus de kosten moeten niet te gek worden, maar het moet z.s.m. weer lopen.

De computer die nu in de studio staat heeft een E-MU 1616m PCIe kaart, met een apart kastje. En ik snap niet wat dat apparaat nou precies doet. Ik pak wat plaatjes erbij:

Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/oct05/images/emu1616mback.l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/proaudio/emu/1616mpcib.jpg

Bovenste plaatje is de achterkant van het kastje wat buiten de PC hangt, en het tweede plaatje de voorkant. Nu is mijn vraag: Wat voor een apparaat is dit? Is dit een geluidskaart? Is het een versterker?

Voor zover ik de kabels kon nalopen, was de EDI (lijkt op ethernet) kabel de kabel die de communicatie tussen PC en het losse kastje tot stand bracht, waren er drie monitorsets aangesloten op het systeem (actief versterkt, passief en nog een setje, waarschijnlijk in de studio als monitor voor de artiest), verder was Input 1 nog bezet door twee kabels maar die kon ik niet terugleiden, en waren Input 2, Phono en Midi niet aangesloten. De 3,5" jacks vanzelfsprekend ook niet want de monitoraansluitingen waren 6,3" stekkers.

Maar mijn belangrijkste vraag is nu: wat voor een apparaat is dit, en nog veel belangrijker, welk apparaat kan dit apparaat vervangen? Ik kan natuurlijk weer een 1616m bestellen en die erin zetten, maar de producent van de studio vertelde mij dat deze geluidskaart wel degelijk vervorming liet horen en liever een beter model in de nieuwe PC had.

Ik wil dus heel graag weten wat deze 1616m nou precies is, en of er een soortgelijk systeem met minder vervorming beschikbaar is waarbij ik gewoon de kabeltjes kan omgooien en het werkt. Als ik weet waar ik naar moet zoeken voor een dergelijk apparaat ben ik al een hoop verder. Tot nu toe ben ik echter alleen maar geluidskaarten met minder aansluitingen tegengekomen.

Kan iemand mij iets wijzer maken? Is het 'maar' een geluidskaart? Is het een Digital Audio System? Wat is het verschil tussen die twee?

Product; http://www.creative.com/emu/products/product.aspx?pid=19007

[ Voor 8% gewijzigd door naarden 4ever op 02-09-2014 22:46 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49

Jag

Dit zou je een audio interface noemen. Verzorgt een aantal inputs en outputs voor je pc. Als het vervormt, ligt dat doorgaans niet aan dit soort hardware.

Als er per se iets vervangends moet komen, moet je weten hoeveel in- en outputs benodigd zijn.

Verwijderd

Bel anders even met I4 music die hebben ruim ervaring met dat soort vragen.
http://www.i4-muzique.nl/

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 22:32
Dit is wel degelijk redelijk professioneel spul, ik vraag me (denk ik net als Jag) af of ze het niet gewoon verkeerd gebruiken als het slecht klinkt. Als ze het alleen over "vervorming" hebben dan kun je er ook geen klap mee... is er iets mis met de DA-conversie? Of wellicht de AD-conversie? (frequentiespectrum of iets anders) Of overstuurt het signaal in het analoge gedeelte? Ruist het? Is alles überhaupt gebalanceerd aangesloten? Kloppen de volumes? Grote kans dat ze met een nieuwe kaart soortgelijke problemen krijgen als je geen antwoord kan krijgen op deze vragen.

Om wat uitgebreider op je vragen in te gaan: wat eraan hangt is wat ze noemen een "break-out box", daar zitten aansluitingen in die niet op de kaart pasten en in dit geval ook nog een paar voorversterkers. De stekker is RJ45, maar dat is dan ook meteen de enige overeenkomst met ethernet, dit is vrijwel zeker een proprietary systeem waarvan alleen EMU/Creative precies weet wat er over de lijn gaat.
Wat je zou moeten kopen als vervanging hangt inderdaad geheel af van wat deze studio precies gebruikt. De kaart heeft nogal wat snufjes, zoals 2x pre-amps voor microfoons (met fantoomvoeding) en gebalanceerde in- en uitgangen, bovendien kunnen de digitale in- en uitgangen ook ADAT en AES-EBU vervoeren, dus als ze apparatuur hebben wat daar gebruik van maakt, dan moet de nieuwe kaart dat ook hebben - anders natuurlijk niet. In een studio is het zeker essentieel dat je iets hebt dat met gebalanceerde signalen om kan gaan.
Verder ook letten op de sampling-specs, als ze daadwerkelijk 24bit/192kHz gebruiken moet de nieuwe kaart dat ook kunnen.
Ze gebruiken dus in ieder geval 3 (stereo-)uitgangen en 1 stereopaar inputs, maar is dat altijd het geval? Dingen als microfoons, gitaren en andere instrumenten zullen nogal verschillen per sessie, namelijk.

Als ze wel per se een stap hoger willen, kunnen ze kijken naar merken als bijv. RME en MOTU.
Overigens is PCIe niet de enige optie, sterker nog, USB is een beetje de norm aan het worden en PCI-gebaseerde kaarten worden zeldzamer.
Ik vind het best bizar dat er bij die studio geen mensen werken die zelf de geluidskaart willen bepalen. Ook al weet je niks van PC's, de geluidskaart is toch wel een dusdanig belangrijk onderdeel dat je dat zelf in de hand wilt houden. Maar afijn.

Ik raad je aan eens bij een muziekwinkel te kijken, bijv. Thomann (Duitsers, maar heel Nederland koopt er), of in Nederland Bax-shop, die zijn beter gesorteerd dan de computerboeren, wat dit soort handel betreft.
Is het 'maar' een geluidskaart? Is het een Digital Audio System? Wat is het verschil tussen die twee?
In "het wereldje" noemt iedereen het ook gewoon geluidskaart of desnoods "audio interface". Digital Audio System hoor ik vrijwel nooit, ja natuurlijk is het een Digital Audio System maar dat is de onboard geluidskaart van je moederbord ook :P

[ Voor 21% gewijzigd door Solarsparc op 03-09-2014 06:32 ]

Verwijderd

Hangt input 1 niet aan een mengpaneel vast?

Bel eens met een goede muziekzaak voor een eventueel alternatief. Musicstore in Duitsland heb ik goede ervaringen mee en je wordt in het Nederlands geholpen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou met de studio overleggen welke in/outputs ze nodig hebben, en welke interface (aanbod van nu is overwegend usb of firewire). Dan weet je of je af kan met een simpele focusrite scarlett 212, een dikke motu audio express of alsnog een inbouwkaart; dan kan je ook kiezen voor een simpele maya 44, of een dikke rme hdsp kaart.

Wise enough to play the fool

• naarden 4ever
goed, ik heb even nagevraagd wat ze nodig hebben / wat er nu is aangesloten:
Er is 1 stereo input nodig, 3 stereo outputs (voor de monitor speakers), een koptelefoonaansluiting en een aansluiting gelijk aan de voorkant, dus een mic met preamp. Adat, MIDI en phono is niet nodig.

De gast die mij te woord staat bij de studio heeft werkelijk nul verstand van computers. Hij heeft de computer gekregen van een sponsor en weet dus verder niet eens wat erin zit.

Ik zal vanavond even kijken naar jullie suggesties, bedankt voor de hulp zover!

• naarden 4ever
Oke, ik heb een beetje rondgekeken en rondgebeld, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het bovenstaande apparaat een monitorcontrol en een AD/DA converter in één is.

Ik ben op zoek geweest naar een goed alternatief, maar ik heb in overleg besloten met de studio dat het misschien een beter idee was om een aparte AD/DA converter en een aparte monitorcontroller te gebruiken. Zo zullen we een extra paneel hebben zodat we de monitorparen kunnen uitschakelen indien gewenst.

Daarom heb ik nu de volgende setup gemaakt:
- Mackie Big Knob monitor controller (http://www.bax-shop.nl/st...ller/product-details.html)
- Native Instruments Komplete Audio 6 USB audio interface (http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html).

Is dit een goede setup? Kan dit technisch gezien werken met de setup? (het aantal kanalen etc. heb ik gecheckt) Is er iets waar ik nu extra rekening mee moet houden?
Pagina: 1