Wil nieuwe processor, maar weg kwijt na rondkijken/vragen

Pagina: 1
Acties:

• lolsokje
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-11-2025
Zoals in de titel staat ben ik op zoek naar een nieuwe processor (en RAM, maar dat is geen probleem lijkt me), maar na het rondvragen bij iemand die er meer verstand van heeft dan ik ben ik de weg een beetje kwijt.

Korte 'introductie';
Voordat ik met hem in gesprek ging dacht ik dat het vrij simpel was. Gewoon een nieuwe processor kopen en klaar. Helaas werd steeds duidelijker dat ik meer nodig had dan enkel de processor. Eerst werd duidelijk dat ik een nieuw moederbord nodig zou hebben, en daarnaast ook een andere CPU koeler.

Goed, wat meer duidelijkheid. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe processor en zat te denken aan een Intel i5 4xxx. Welke precies weet ik niet, daar hoop ik door dit topic achter te komen. Nu blijkt het echter zo te zijn dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen, omdat mijn huidige (Asus M5A78L-M LE) niet compatible zou zijn met een Intel processor (heb op het moment een AMD Phenom II X4 840). Daarnaast zou ik, zoals ik al zei, een andere CPU koeler moeten kopen, omdat de standaard Intel koeler niet goed zou werken. Als laatste kwam ook nog ter sprake dat m'n huidige grafische kaart een bottleneck zou kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk.

Wat ik eigenlijk wil bereiken met dit (al veel te lange) topic, is het beantwoorden van de volgende vragen;
  • Welke processor past het beste bij mijn eisen (komen nog)?;
  • Welk moederbord is compatible met deze processor?;
  • Moet ik inderdaad een andere koeler erbij kopen?
Op het moment heb ik het volgende:
Moederbord: Asus M5A78L-M LE
CPU: AMD Phenom II X4 840;
GPU: Nvidia GeForce GTX 650 Ti 1 GB;
PSU: Corsair CX500;
RAM: 4GB DDR3
Kast is een Spire DarkGlade, daar moet dus alles in passen.

Mijn budget zal rond de €400/500,- liggen.

De spellen die ik op het moment vooral speel zijn NBA 2k14, Euro Truck Simulator 2 en Flight Simulator X. In de loop van het jaar ben ik van plan om sowieso NBA 2k15 (next gen), GTA V en wellicht FIFA 15 ook te gaan spelen, wat spellen zijn die meer van je PC vragen dan de spellen die ik op het moment speel.

Sorry voor het lange topic waar eigenlijk niet echt een conclusie aan zit, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Je hoeft niet de beste i5 te nemen, maar ik zou in ieder geval wel een i5 nemen. Een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed volstaat. Wat betreft de cpu-koeler zou ik het eerst eens aankijken met de standaard Intel koeler. Die doet het toch vaak best prima en anders koop je later een andere koeler. Het pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 moederbord is momenteel een goede en populaire keuze. Als je niet gaat overklokken, kun je ook voor een goedkoop micro-ATX bord van 40 euro gaan, dat gaat prima.

Je videokaart is wel een bottleneck voor bijv. GTA V denk ik. Een kaart met 1GB geheugen volstaat gewoon niet echt meer voor dit soort games. Neem een pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing of een pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost. Die zijn nu echt goed geprijsd.

Wat betreft het intern geheugen heb je 8GB nodig, dat is nu de standaard. De meeste mensen gaan voor pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU.

[ Voor 6% gewijzigd door JoepD op 02-09-2014 22:22 ]

• lolsokje
Bedankt voor je reactie.

Eerst even het simpele; die 8GB intern geheugen was ik sowieso al van plan om te kopen, dus dat is het probleem niet.

Jammer dat m'n grafische kaart toch een bottleneck zou kunnen zijn, heb deze vorig jaar gekocht toen m'n budget wat krapper was, leek toen een goede kaart. Hoeveel zou ik er nu nog voor kunnen krijgen denk je? Zou zonde zijn als ik binnen een jaar weer 'veel' geld uit ga geven.

Overklokken ben ik niet van plan (geen idee hoe het werkt en wat het nut ervan is behalve dat je een hogere rekensnelhied hebt). Zal dan denk ik voor een goedkoper moederbord kiezen. De processor die jij hebt gelinkt zal zeker ook een goede keus zijn.

Nogmaals, bedankt voor je reactie, zal eens even gaan nadenken :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ben niet zo bekend met AMD, maar de cpu die je hebt is vrij zwak, op zich dus geen slecht idee daar iets aan te doen.
Maar je grafische kaart is het zwakste component. Misschien kan je daar mee beginnen, als de cpu dan te zwak blijkt kan je dan daarnaar kijken.

Voor die 160 euro zou ik dan voor de HD7950 gaan.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Met de processor en kaart die ik voorstel, kun je de komende jaren vooruit. :) Dus binnen een jaar hoef je niks te kopen.

Wat je nog voor je kaart kunt krijgen, durf ik niet precies te zeggen. Een bedrag rond de 50 euro zou niet vreemd zijn. Bovendien kun je zelf overwegen om een tweedehands kaart te kopen. De 7950 kaart is al vanaf 120-130 euro verkrijgbaar tweedehands! Je kunt natuurlijk ook kijken naar oudere kaarten voor een echte spotprijs, maar die moet je mogelijk dan wel binnen 1-2 jaar vervangen, mocht je nieuwere games gaan spelen. Ik heb laatst voor iemand een 6850 1GB kaart van Sapphire voor 50 euro gekocht via Tweakers Vraag & Aanbod, en daarmee is Battlefield 4 op acceptabele settings redelijk speelbaar. :) Jouw huidige kaart is overigens iets beter dan deze 6850, dus nieuwe games zijn wel te spelen. Maar hogere resoluties en settings zijn niet haalbaar en over een jaar o.i.d. zijn de nieuwste games niet meer te draaien met deze kaart.

Wat betreft het goedkopere moederbord zit je denk ik met de pricewatch: ASRock H81M-HDS wel goed. Geen high-performance bord, maar die gaat echt wel doen wat je ervan verwacht. Die high-performance heb je in principe niet nodig als je niet overklokt. Deze moederborden zijn zo goedkoop omdat ze gewoon minder features hebben dan de dure borden: minder USB3, past maar 1 videokaart in, slechts 2 geheugenslots, etc. Is voor de meeste mensen overbodig.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Liever deze o.a vanwege PCi-e3.0 ( Futureproof ) --> pricewatch: ASRock B85M-HDS

Verwijderd

Op zich is het een goed uitgebalanceerde budget game PC, is het geen idee om 'm in zijn geheel te verkopen en dan kijken hoever je komt met helemaal nieuw te bouwen of jong 2e hands te zoeken?

• lolsokje
M'n hele PC verkopen zie ik eerlijk gezegd niet zitten, componenten upgraden heeft bij mij de voorkeur.

Had niet verwacht dat m'n videokaart zo slecht was, vorig jaar werd deze me nog aangeraden. Kan ook de spellen die ik ermee speel makkelijk op 60+ fps spelen met een 1920x1080 resolutie op de hoogste settings. Maar ja, misschien toch geen slecht idee om die ook te upgraden. Ga eens kijken wat ik er eventueel nog voor kan krijgen.

Beide moederborden voldoen ook wel aan wat ik wil (2x DDR3 ram, max 16gb en USB3.0) dus moet ik maar even kijken welke ik neem.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval ;)

Edit; ik heb ook nog een andere vraag. Ik heb op het moment maar één fan in m'n kast, namelijk de fan die er standaard in zit (en die van de videokaart natuurlijk). Dit is te weinig, dus ik vroeg me af wat voor fans ik erbij zou kunnen plaatsen en hoe dit precies in z'n werk gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door lolsokje op 03-09-2014 09:59 . Reden: Toevoeging ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je gaat upgraden, doe je dat omdat er iets te sloom is.
Aan de ene kant zeg je: "het is duidelijk dat ik een nieuw mb en processor nodig heb"
Aan de andere kant zeg je dat je al je games nog vloeiend kan spelen....

Wat is nu het probleem? Want als je dat weet, weet je wat je tekort komt. En dat kan je dan upgraden.

• lolsokje
De games die ik op dit moment speel kan ik inderdaad vloeiend spelen, maar sowieso NBA 2k14 en FIFA 15 zullen al meer vragen van m'n PC omdat ze next gen zullen zijn. Daarnaast wil ik ook GTA V spelen, wat helemaal veel van m'n PC gaat vragen denk ik. Het is dus niet zo zeer voor de huidige games die ik speel, maar meer met een oog op de toekomst.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom dan niet pas upgraden als die games er zijn? De kans dat de prijzen dan weer wat gezakt zijn is aanwezig.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
Je moederbord ondersteund 95watt AM3+ FX processoren. Waarom daar niet voor gaan?

pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition

Samen met een zelfde setje 4GB DDR3 [vanuitgaande dat je 2x 2gb hebt] 4x 2gb van maken.

Zo'n 380,= moet je dan wel over kunnen houden lijkt mij. Lekker wachten tot de next gen games uitgekomen zijn, dan kan je altijd nog zien welke graka het best presteerd voor de betreffende games.

• lolsokje
Edit: nevermind, niet goed in de regels gekeken. Excuses hiervoor.

[ Voor 90% gewijzigd door lolsokje op 13-09-2014 23:22 . Reden: Verboden vraag ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarbepalingen op het forum zijn helaas verboden. Je kan gebruik maken van de Howto: prijsbepaling (oude) hardware en de V&A.

Je kan zelf je post aanpassen door op "wijzig" te klikken.
Pagina: 1