Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben een Windows Server 2008 r2 met een aantal standaard policy's.
Nu is het mij opgevallen dat gebruikers het niet zo nauw nemen met hun passworden.

een voornamelijk soort gebruikt password is:
1. password#1
2. password#2
3. password#3
4. ect.. ect..

Dit wil ik tegen gaan, mijn policy werkt goed en staat op de standaard waarden die je geeft aan een password policy.
Echter heb ik ook de 'password history' ingesteld, deze onthoud alleen complete passworden en niet delen van passworden.

Hoe kan ik het tegen gaan in de policy's dat bepaalde naams delen en of opvolgende nummers van passworden niet meer geaccepteerd mogen worden om de veiligheid van een netwerk te verbeteren?

Ik kon hierop niet iets vinden buiten de standaard policy waarden om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 18:48
Er is voorzover ik weet geen mogelijkheid om dit standaard in te stellen in AD.
Wel zijn er 3rd party oplossingen zoals http://anixis.com/products/ppe/new.htm

(Op google heb ik gezocht op "active directory password history pattern", misschien dat je hiermee nog een andere mogelijkheid kan vinden).

Hou er wel rekening mee dat hoe complexer jij het voor de gebruikers maakt hoe groter de kans is dat men wachtwoorden gaat opschrijven.
Zelf zou ik eerder op zoek gaan naar 2 factor authentication zoals sms passcode oid als ik echt met dit probleem te maken zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik denk dat het beter is om de wachtwoordeisen niet te zwaar te maken. Het resultaat gaat zijn dat de gebruikers hun wachtwoord ergens gaan opschrijven en dan wordt het beveiligingsrisico alleen nog maar groter.

Een twee factor authenticatie-oplossing lijkt me dan meer geschikt. Bijvoorbeeld een smartcard, sms, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 18:48
Daan5000 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:26:
Ik denk dat het beter is om de wachtwoordeisen niet te zwaar te maken. Het resultaat gaat zijn dat de gebruikers hun wachtwoord ergens gaan opschrijven en dan wordt het beveiligingsrisico alleen nog maar groter.

Een twee factor authenticatie-oplossing lijkt me dan meer geschikt. Bijvoorbeeld een smartcard, sms, etc.
2 verschillende mensen die binnen 3 minuten met ongeveer hetzelfde antwoord komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Wat is er precies mis met een sterk wachtwoord dat lijkt op het vorige wachtwoord van de gebruiker? Is het niet veel beter dat ze complexe maar op elkaar lijkende wachtwoorden gebruiken dan compleet unieke maar minder complexe wachtwoorden?

Zolang een gebruiker zijn of haar wachtwoord niet verklapt moet het geen probleem zijn dat hij op de vorige lijkt.

while (! ( succeed = try ()));