Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wake On Lan werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-11 15:58
Sinds kort is school weer begonnen, dat bekent dus dat ik bij informatica weer tot normale desktops veroordeeld ben terwijl ik hier een aardig systeem heb staan. Natuurlijk kan ik deze niet meenemen, dus wilde ik desktop sharen. Hiervoor gebruik ik Teamviewer 9, thuis staat mijn pc altijd is sleep modus als ik op school ben. Dus moet ik mijn systeem waken. Dit werkt echter voor geen meter op het moment, zelfs met de laptop ernaast kan ik hem niet waken als ik hem een periode in sleep modus heb.
Intel NIC instellingen:
http://gyazo.com/b74d4270b96bc2be37e1e42fa75eb1d1
Het moederbord is een Gigabyte Z87X-UD4H. deze beschikt over een I217-V intel ethernet connection.
De pc loopt bekabeld naar een gigabit switch van netgear en vervolgens richting de algemene Cisco router van UPC. Op het moment is er geen port forwarding ingesteld.
In de BIOS staat WOL ingeschakeld.
Ik ben een beetje out of ideas. Dus tips, graag! Mocht volgens jou wat cruciale informatie missen, zeg het even dan zoek ik het voor je op:)

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Als ik het goed begrijp wil je je computer van thuis, vanaf het netwerk van het school over het internet waken? Dit gaat onmogelijk via WoL. Wake-On-Lan werkt enkel in dezelfde VLAN en al zeker niet over het internet.

Een andere manier om dit te doen:

http://lifehacker.com/348...-save-energy-with-wake-on

[ Voor 58% gewijzigd door Daan5000 op 02-09-2014 17:29 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Je zegt dat je 'out of ideas' bent... maar wat waren die dan? Voordat er hier een lijst met al gebaande paden gevormd wordt... oftewel, wat heb je zelf allemaal ondernomen? Zoals je het nu beschrijft kan het echt werkelijk alles zijn, tot aan een bios update aan toe. Ik kan niet eens opmaken uit je topicstart of het ooit wél gewerkt heeft...

• Gijs
Sorry, ik zal even verduidelijking geven. Het heeft inderdaad eerder wel gewerkt (ook vanaf school), ik maakte eerst gebruik van Windows 7 Ultimate, nu ben ik overgestapt naar Home Premium. Dit betekent geen Remote Dekstop Server. Teamviewer bood een fijne USB client aan en was gemakkelijk qua installatie. Ik heb al met meerdere BIOS instellingen veranderd, ik heb vooral gespeeld met de S3 etc instellingen maar niks lijkt te helpen, S3 sleep state staat momenteel aan de rest niet (S4,S5 etc). Ik maak gebruik van de Teamviewer WoL optie.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je in de settings van je netwerkadapter al gekeken, kan zijn dat je de WOL / remote wakeup nog moet "enablen"

• MicGlou
FreshMaker schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:51:
Heb je in de settings van je netwerkadapter al gekeken, kan zijn dat je de WOL / remote wakeup nog moet "enablen"
Daarvan staat in de topicstart een screenshot...

@TS... lastig geval... Kan je wel andere systemen benaderen of is het echt alleen deze machine? Misschien kan je de pc nog tijdelijk op een andere manier van internet voorzien om te checken of het in de pc of het netwerk zit... bijvoorbeeld dmv een wifihotspot in de buurt of via de smartphone? Heb je ook al met andere netwerkkabels getest? Routers even resetten etc...

[ Voor 31% gewijzigd door MicGlou op 03-09-2014 15:02 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Is het niet handig om 'wake from power off state' ook even aan te vinken? En kijken wat er gebeurt als je je PC helemaal uitzet ipv. in sleep mode?

• Gijs
@MicGlou Ik heb 3 maal weeks informatica en heb meermaals geprobeerd hem te waken vanuit daar. En ik test ook vanaf mijn laptop over mijn 3G hotspot of het werkt, helaas zonder resultaat.
Mijn laptop ga ik niet proberen aangezien deze op de WiFi zit, dat gaat sowieso niet werken helaas.
Deze machine is tevens het enige apparaat dat dit nodig heeft, voor de rest heeft iedereen hier laptops dus een andere machine gaat helaas lastig worden. Andere kabel zal ik vanavond eens proberen.
@Thralas
Ga ik ook proberen Thralas, ik vermoed echter dat dit weinig zin gaat hebben aangezien ik gebruik maak van pattern match en niet van Magic Packet, dit zegt teamviewer ook.

• MicGlou
Heb je de instellingen van Teamviewer zelf al nagelopen? WOL werkt pas als het apparaat is toegewezen/toestemming heeft, je kan dus niet zomaar willekeurig de machine wakker maken. Daar lees ik nl. niets over...

Schrijf aub eens beknopt op welke stappen je al hebt doorgelopen... je hebt het tot nu toe alleen maar over de netwerkinstellingen, je kijkt hoop ik toch ook naar de software zelf?

[ Voor 46% gewijzigd door MicGlou op 03-09-2014 19:31 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Daan5000 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:21:
Als ik het goed begrijp wil je je computer van thuis, vanaf het netwerk van het school over het internet waken? Dit gaat onmogelijk via WoL. Wake-On-Lan werkt enkel in dezelfde VLAN en al zeker niet over het internet.
Orly? Je kan een magic packet gewoon naar een IP:Poort sturen en thuis said poort forwarden naar het juiste IP address.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
GJPW schreef op woensdag 03 september 2014 @ 18:43:
@Thralas
Ga ik ook proberen Thralas, ik vermoed echter dat dit weinig zin gaat hebben aangezien ik gebruik maak van pattern match en niet van Magic Packet, dit zegt teamviewer ook.
Is het dan niet verstandig om eerst de 'standaardversie' werkend te krijgen, en daarna pattern matching te proberen?
D4NG3R schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:29:
Orly? Je kan een magic packet gewoon naar een IP:Poort sturen en thuis said poort forwarden naar het juiste IP address.
Daan5000 heeft wel degelijk een punt. WoL is een layer 2 protocol, dus wat jij zegt zal niet zonder meer werken in de meeste situaties - een device dat uitstaat heeft geen DHCP lease, dus geen IP.

Als je router daarentegen een static ARP table entry heeft voor het device in kwestie werkt het wel (en dan enkel via UDP).

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
ik kan dit thuis prima over internet. in mijn router een poort geforward naar mijn interne pc. ik heb het wel zo dat ik opgegeven heb dat alleen mijn telefoon met bijbehorende mac de pc uit slaap mag halen. appje wake on lan in de playstore en klaar `was ik. nu zelfs met ubuntu werkt het. en de pc gaat helemaal uit trouwens. lan kaarten hebben vaak nog stroom namelijk dat is de lol van wol.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
WoL werkt via een broadcast binnen een subnet. Het is layer 2, niet routeerbaar en op z'n best kan je er een proxy voor gebruiken. Behalve als je Intel Smart Connect hebt of een gateway device waar je eerst op kan inloggen is het niet mogelijk je computer op afstand via Wake on Lan wakker te maken. Of als je een Mac hebt, dan kan het ook wel.

Als iemand die informatica heeft zou ik toch wel verwachten dat je weet hoe je dit op moet zoeken, of überhaupt weet hoe layer 2 en layer 3 werken.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

johnkeates schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:26:
WoL werkt via een broadcast binnen een subnet. Het is layer 2, niet routeerbaar en op z'n best kan je er een proxy voor gebruiken.
En dat is dus het grappige er aan, de meeste consumentenrouters hebben er geen enkel probleem mee om over een geforward en statisch ingesteld IP/Poort een magic packet te versturen vanaf het internet.

En trouwens: Nee, je kan een WoL command ook versturen naar een enkel MAC address ipv het hele subnet. Broadcasten is alleen handig als je alle systemen aan wilt hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 03-09-2014 23:34 ]

• johnkeates
Misschien bij jouw implementatie :) Er zijn uiteenlopende verschillen. Daarnaast heb je ook nog eens dat sommige hardware alleen op L2 WoL pakketjes accepteren, anderen weer op L2+L3, en weer anderen alleen op L3. Sommige soorten hardware en firmware willen alleen als het juiste MAC adres er in zit er wat mee doen, terwijl anderen juist alleen met een catch-all adres werken.
The magic packet is a broadcast frame containing anywhere within its payload 6 bytes of all 255 (FF FF FF FF FF FF in hexadecimal), followed by sixteen repetitions of the target computer's 48-bit MAC address, for a total of 102 bytes.

Since the magic packet is only scanned for the string above, and not actually parsed by a full protocol stack, it may be sent as any network- and transport-layer protocol, although it is typically sent as a UDP datagram to port 7 or 9, or directly over Ethernet as EtherType 0x0842.[6]
Dus stel dat je L3 WoL hardware hebt, dan kan je dus in theorie met UDP/IP via poort 7 of 9 werken. Dat is dan ook de enige manier waarop WoL via een router of gateway ooit gaat werken.
A standard magic packet has the following basic limitations:

Requires destination computer MAC address (also may require a SecureOn password)
Does not provide a delivery confirmation
May not work outside of the local network
Requires hardware support of Wake-On-LAN on destination computer
Most 802.11 wireless interfaces do not maintain a link in low power states and cannot receive a magic packet

The Wake-on-LAN implementation is designed to be very simple and to be quickly processed by the circuitry present on the network interface card with minimal power requirement. Because Wake-on-LAN operates below the IP protocol layer the MAC address is required and makes IP addresses and DNS names meaningless.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Daarom geef ik ook aan dat het op consumenten routers vaak werkt mits het IP statisch is ingesteld, hierbij word immers het MAC adres gebruikt. ;)

Werkt het altijd? Nee. Werkt het meestal? Ja.

Het poort aan de WAN zijde maakt verder weinig uit, mits het maar naar poort 7/9 intern word geforward.

• Gijs
Hey guys,

Vanwege drukte helaas vandaag geen aandacht er aan kunnen besteden, ik ga morgenochtend of avond even alles doorlezen en proberen!
Thanks voor alle input iig! :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gijs op 05-09-2014 00:43 ]

• johnkeates
D4NG3R schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:54:
Daarom geef ik ook aan dat het op consumenten routers vaak werkt mits het IP statisch is ingesteld, hierbij word immers het MAC adres gebruikt. ;)
Er klopt heel weinig aan deze zin. Ten eerste werkt het juist heel vaak niet, om dat de meeste netwerkkaarten helemaal geen L3 WoL hebben, en ten tweede om dat consumenten routers geen L2 relaying doen.

Verder heeft dit ook helemaal niks met IP adressen te maken. Als je even gelezen had wat er stond wist je dat WoL onder geen enkele voorwaarde een host IP adres gebruikt. Nooit. Never. Ever.

Een statisch IP heeft ook nog eens helemaal niks te maken met een host die uit staat. Als een host niet aan staat, heeft de host ook geen IP. De IP instellingen zitten in de netwerkstack van het OS. Als het OS dus niet aan staan is er ook geen netwerkstack. Verder zijn er dan ook geen ARP mappings (in het geval van IPv4), dus zal een pakketje met een IP adres dat niet naar een MAC-adres gemapt is nooit ergens aan komen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik kan m'n verhaaltje blijven herhalen, maar de praktijk toont toch anders als wat op papier staat.

Ga voor de gein eens experimenteren met programma's als Magic packet sender.

• johnkeates
Je verhaaltje is ook inderdaad een verhaaltje. Er zitten nul feiten in en in de praktijk werkt het ook gewoon niet.

Verder heb je geen rare GUI'tjes nodig voor je WoL packets, daar heb je gewoon wol en wakeonlan commando's voor. Wake On Lan werkt binnen 1 subnet, en that's it, behalve als je L3 Wake On Lan kan doen met je hardware, en dat kan meestal niet, behalve als je een BMC / IPMI situatie hebt.

Kijk bijvoorbeeld naar de manpage van wakeonlan:

code:
1
2
-i ip_address
           Destination IP address. Unless you have static ARP tables you should use some kind of broadcast address (the broadcast address of the network where the computer resides or the limited broadcast address). Default: 255.255.255.255 (the limited broadcast address).

De enige manier om je computer aan te zetten via internet is een Wake on WAN setup te maken, waarbij je een broadcast adres forward. Erg veilig is dat niet, want dan kan je dus alles van internet naar je LAN broadcasten. Dat is dus WOW en niet WOL. Als je wel perse WoL wil gebruiken moet je een L2 relay hebben op je gateway.

Welkt poort je voor zo iets gebruikt maakt niet uit, als je uiteindelijk maar op broadcast je L2 frames krijgt. Dat heb je dan dus met alle frames, en om dat dat net zo onveilig is als bijv. SMB of SMTP via je internetverbinding thuis draaien is wordt het vaak ook gewoon geblokkeerd door je ISP. Veel GUI's van CPE's hebben geen ondersteuning voor broadcast adressen, dat is wel te omzeilen:

Gebruik een browser met een fatsoenlijke inspector, sloop de data controle uit het formulier, en submit je forward. Als er geen serverside checks zijn kan je dan dus broadcast frames van buiten naar binnen halen voor een broadcast adres naar keuze. Moet dan wel hetzelfde subnet zijn als je host, anders werkt het niet.

Edit: nog een ander punt: voor je broadcast frames moet je uiteraard een poort kiezen die ook door je gebruikte WoL software gebruikt wordt. Dus als je 12345 forward naar 255.255.255.255, dan moet je je L2 Magic naar UDP/12345 sturen. Boven dien moet je als je statische ARP tables gebruikt (Wat je vast niet doet) opletten dat je poorten (de fysieke poorten) matchen met je MAC adres, gezien een computer die uit staat geen broadcast IP packets kan ontvangen en alleen broadcast Ethernet frames.

Edit2: Behalve als je de NAT en Firewall functies van je router los kan instellen kan je 255.255.255.255 helaas niet gebruiken bedenk ik me net. De meeste routers gebruiken VxWorks of Linux, en beiden hebben met de standaard meegeleverde netwerk tools dat je niet met 1 regel een forward en een broadcast allow kan instellen, en de WebGUI in 99% van de gevallen geen optie heeft om een forward een broadcast forward te maken. Dat houdt in dat je niet je netwerk broadcast kan gebruiken maar alleen je router subnet broadcast (bijv. 192.168.1.255). En dat houdt weer in dat je geen WoL kan doen in ACPI S1 t/m S4 kan doen. Dus hybernate, stand-by, suspend enz. Niet van S5/Soft-Off, om dat een computer in S5 komt door alles uit te zetten en te resetten, en daarmee je MAC entry verdwijnt en subnet-only broadcasts niet meer door komen om dat geen enkele switch of router dan nog van het bestaan van je verbinding af weet. Dat moet je dan met een limited broadcast doen (die dus in theorie als de routers zo ingesteld zijn dat je cross-subnet kan broadcasten - iets wat met consumentenhardware niet kan), en dat kan dan weer niet als je geen 255.255.255.255 entries in je WebGUI mag invullen. Haken en ogen overal! ;)

[ Voor 104% gewijzigd door johnkeates op 05-09-2014 01:44 ]

Pagina: 1