UTP kabel door bestaande buis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben recent verhuist en mijn nieuwe huis heeft nogal dikke vloeren met gewapend beton. Beneden heb ik degelijke WiFi ontvangst (8-10MB/s), maar boven is het huilen met de pet op (instabiele verbinding 0,5MB/s).

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet super stoort, behalve op de studeerkamer. Ik zit daar veel te werken en dat is een goede internet verbinding wel een noodzaak. Daarnaast maak ik backups naar de NAS in de meterkast en dat schiet dus ook absoluut niet op.

Helaas is er geen loze leiding richting de studeerkamer, maar er lopen wel leidingen met stroomkabels erin. Ik vroeg mij eigenlijk af of ik een UTP (of een beter afgeschermde variant) naast de bestaande kabels door de leiding kan trekken. Het is in principe maar een kort stukje van ongeveer 4 a 5 meter.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat mag je niet doen. (Dat is brandgevaarlijk.)

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 02-09-2014 16:18 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem. Zijn er nog andere degelijke oplossingen dan (PowerLine is geen oplossing)?

Het huidige WiFi netwerk is een 150Mbit N netwerk over 2,4 Ghz. Is 5Ghz een betere optie dan (of misschien is dat juist slechter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:18:
Nee, dat mag je niet doen. (Dat is brandgevaarlijk.)
Neemt de kans op brand toe als je UTP naast een bestaande stroomkabel legt?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Als je voor deze oplossing gaat, kies dan in alle gevallen voor een shielded cable (STP) en geen UTP. Deze kabels zijn onder andere voor deze doeleinden gemaakt en kosten ook niet erg veel (zeker niet over zo'n kort afstand).

Verder zijn Powerline adapters misschien ook een interessante oplossing voor jou.

Edit: hier een topic over deze discussie.
http://www.tomshardware.c...lel-electrical-cable.html

[ Voor 69% gewijzigd door Daan5000 op 02-09-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Juup schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:24:
[...]

Neemt de kans op brand toe als je UTP naast een bestaande stroomkabel legt?
Ja. Je loopt namelijk de kans om de isolatie om je stroombekabeling kapot te maken. Dat kan ofwel direct een probleem worden als je er helemaal doorheen schuurt maar ook later pas als de bekabeling bij belasting een beetje opwarmt.

Je verzekering staat je in ieder geval alvast niet toe om dat op deze manier te doen.
Aloys schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:23:
Ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem. Zijn er nog andere degelijke oplossingen dan (PowerLine is geen oplossing)?
Ligt er coax naar die ruimte? Daar is wel wat mee te doen.
Het huidige WiFi netwerk is een 150Mbit N netwerk over 2,4 Ghz. Is 5Ghz een betere optie dan (of misschien is dat juist slechter)?
5GHz is slechter voor bereik door muren heen.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 02-09-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik wil geen dingen doen niet toegestaan zijn.

Mijn WiFi netwerk bestaat nu uit een meegeleverde router van Sitecom (telfort glasvezel): Sitecom WLR-4100 OEM. Ik heb op de studeerkamer een ontvangst van ongeveer -65 tot -70dBm. Dat resulteert dus in een slechte verbinding en maximaal 5 a 10 mbit/s.

Nu ben ik persoonlijk niet onder de indruk van die Sitecom, maar ik kan nergens gegevens vinden over het zendvermogen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens mij is 5GHz een wat minder bereik dan 2.4GHz, dus denk ook niet dat dat een oplossing is.

Zoals hierboven gezegd is, ligt er COAX? En ander een powerline als je alleen een fatsoenlijke lijn wilt is dit een prima oplossing.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Er ligt naar de studeerkamer alleen 2x stroom (zou er eventueel 1tje voor kunnen opofferen, maar dat is niet erg praktisch. Op de slaapkamer komt zowel een coax-kabel als telefoonlijn binnen. Die telefoonlijn zou op zich vervangen kunnen worden en dan een 450Mbit access point eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Telefoonkabel vervangen voor een UTP CAT5E kabel:
Die telefoonlijn zou op zich vervangen kunnen worden en dan een 450Mbit access point eraan?

Maar kan je geen UTP kabel er bij trekken (evt met de nodige hoeveelheid vaseline :9~ )

[ Voor 24% gewijzigd door keur0000 op 02-09-2014 17:11 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerseboer
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Voilà, je geeft zelf het antwoord inderdaad. Weg met de telefoonlijn óf de coax. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die nog 1 van beide gebruiken, niemand die beide gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aloys schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:05:
Er ligt naar de studeerkamer alleen 2x stroom (zou er eventueel 1tje voor kunnen opofferen, maar dat is niet erg praktisch. Op de slaapkamer komt zowel een coax-kabel als telefoonlijn binnen. Die telefoonlijn zou op zich vervangen kunnen worden en dan een 450Mbit access point eraan?
Telefoonlijn eruit trekken en vervangen door 2x utp idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Telefoonlijn idd. Da's nog een ideale trekkabel ook. Telefoonkabel strippen, UTP strippen, in elkaar weven, ducktape er om, en dan doortrekken.
Blijkomend voordeel: over een RJ45 kun je ook gewoon telefonie laten gaan in de vorm van een RJ11 stekker als het nodig is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
keur0000 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:10:
Telefoonkabel vervangen voor een UTP CAT5E kabel:
Die telefoonlijn zou op zich vervangen kunnen worden en dan een 450Mbit access point eraan?

Maar kan je geen UTP kabel er bij trekken (evt met de nodige hoeveelheid vaseline :9~ )
Nooit vettigheid gebruiken. Een beetje talkpoeder door de buis blazen kan wel helpen.

@TS: Waar zitten de lasdozen waar die telefoon/coax uitkomen? Met een beetje mazzel kun je vanaf daar vrij makkelijk boren naar je studeerkamer of misschien lopen er vanaf daar nog buizen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Aloys schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:42:
<knip>
maar ik kan nergens gegevens vinden over het zendvermogen etc.
En in die hoek moet je het niet zoeken.

Je cliënts hebben niet dat eventuele hogere zendvermogen.

Meer zenders met desnoods een lager zendvermogen is vaak eerder een oplossing dan een enkele zender met een hoger zendvermogen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:58
Je kan van je coax verbinding ook een netwerk verbinding maken, dat kan met zo'n adapter. Je hebt er uiteraard wel 2 nodig.

Ik haal daar ongeveer 100 Mb mee, tegenover de 50Mb die ik voorheen had met een PowerLine oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 17:59:
[...]

Nooit vettigheid gebruiken. Een beetje talkpoeder door de buis blazen kan wel helpen.

@TS: Waar zitten de lasdozen waar die telefoon/coax uitkomen? Met een beetje mazzel kun je vanaf daar vrij makkelijk boren naar je studeerkamer of misschien lopen er vanaf daar nog buizen verder.
Op zich is dat te doen. Er is nu een lage wcd met een telefoonaansluiting, die kan ik dan vervangen voor een dubbele RJ45 aansluiting. Vervolgens 1 kabel aansluiten, 30 cm naar de grond en dan achter de plint naar de juiste muur en door de muur kan ik wel heen boren (komt ie uit achter de plint in de studeerkamer).

Dat wordt helaas dan nog best een klus, dan moet ik naast het kabel trekken ook nog de hele klerenkast van de muur loshalen en naar voren schuiven om de kabel te leggen en te boren :'( . Je moet wat doen voor je snelle verbindingen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 11:05
Een hele kast verplaatsen joh? :P Ik kan me toch wel beroerdere situaties indenken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Ik zou het zelf de moeite dubbel en dwars waard vinden. Een vaste netwerkverbinding op je computerhonk is gewoon een must, en gezien je net verhuisd bent neem ik aan dat je hier nog wel even wilt wonen en er dus lang plezier van zult hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54
Het is die moeite zeker waard! Je hebt al mazzel dat je een telefoonaansluiting in de buurt hebt die je kan vervangen. In de meeste huizen is zelfs dat niet aanwezig en moet je óf het hele huis door met extra kabelgootjes óf nieuwe leidingen vrezen. Met die telefoonaansluiting is het eigenlijk een no-brainer.
er gaat niets boven een vaste netwerkaansluiting op de computerkamer.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Pagina: 1