• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 11:04
hoi allemaal ik loop al een tijdje met de kwestie of ik een geluidskaart aan moet gaan schaffen voor mijn htpc of niet.

sommige bronnen vertellen mij dat het overbodig is en ik geen verschil in audio zal gaan horen en anderen raden het mij aan.

nu is dus mijn vraag hoeveel nut heeft het om een geluidskaart in je HTPC te drukken als je er een versterker achter hebt staan?

specs van mijn htpc
  • AMD A4-5300 Boxed
  • MSI FM2-A55M-E33
  • MS-Tech MC-380
  • Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU
  • be quiet! System Power S6 300W
  • Samsung 830 series SSD 64GB
op dit moment loopt mijn geluid via hdmi naar de tv en vanaf daar met coaxiaal naar de versterker.
(bij gebrek aan sp/dif)

aangezien mijn versterker het begeven heeft (bekend kwaaltje)

wordt er een nieuwe aangeschaft en zit ik dus met deze kwestie (omdat ik met een geluidskaart andere mogelijkheden heb qua aansluitingen)

wie weet hier meer over of kan mij uitleggen of een geluidskaart in zo'n setup toegevoegde waarde heeft?
en wat "mid range budget" aanraders zijn?

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53
Dus je sluit hem via hdmi aan naar je nieuwe receiver?
Lijkt mij dat het dan totaal geen toegevoegde waarde heeft.
Misschien als je het via coax doet wel, maar dit dan omdat de meeste moederborden geen coax aansluiting hebben.

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:22
Ik heb thuis via een hdmi kabel naar mijn versterker welke beeld weer doorgeeft aan mijn tv. Dit zorgt voor mooi geluid en met de jusite versterker kan ook uhd of 3d worden doorgegeven.

• eehbiertje
jovael schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:40:
Dus je sluit hem via hdmi aan naar je nieuwe receiver?
Lijkt mij dat het dan totaal geen toegevoegde waarde heeft.
Misschien als je het via coax doet wel, maar dit dan omdat de meeste moederborden geen coax aansluiting hebben.
nou zo is de setup op dit moment

htpc > hdmi > tv > coaxiaal > versterker

met een geluidskaart met daarop sp/dif zou het dus

htpc > sp/dif > versterker

worden.

maar aangezien ik totaal niet thuis ben in deze wereld stel ik dus mijn vraag..
aangezien mij ook lijkt dat de versterker het geluid voor zijn rekening neemt. (gewoon doorsturen naar versterker)

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:22
htpc > hdmi > versterker > hdmi > tv.

Als ik het goed heb begrepen is spdif gewoon digitaal signaal. Dat doet HDMI ook dus kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn toch?

• eehbiertje
ja klopt spdif is digitaal..

volgens

http://www.homecinemamaga...eem-het-beste-aansluiten/

is de beste optie hdmi te gebruiken en anders spdif / coaxiaal

maargoed heeft een geluidskaart in deze situatie dan meerwaarde qua geluidskwaliteit? (of heeft het uberhaupt meerwaarde om dit in je HTPC te stoppen als je een versterker gebruikt)

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Klopt, als het signaal volledig digitaal naar de versterker gaat, wordt het signaal pas bij de versterker in analoog omgezet. Er is dus in de versterker pas eventueel kwaliteitsverlies, maar de versterker moet voldoende zijn.

• eehbiertje
Tk55 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:51:
Klopt, als het signaal volledig digitaal naar de versterker gaat, wordt het signaal pas bij de versterker in analoog omgezet. Er is dus in de versterker pas eventueel kwaliteitsverlies, maar de versterker moet voldoende zijn.
ok dus een geluidskaart in een HTPC is dus overbodige luxe in deze situatie (zolang het signaal digitaal is)
en kan ik dat geld beter in een iets duurdere versterker stoppen? (bij wijze van)

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53
Ja, een versterker/receiver die aan al jouw eisen voldoet. Verder zijn voor het beste geluid natuurlijk de ook de luidsprekers van belang, dus ik weet niet of je nog goede hebt. Maar anders is het een idee om alles in 1 klap te vernieuwen.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het is niet alleen overbodige luxe, maar een geluidskaart is gewoon totaal niet nodig als het signaal digitaal naar de versterker gaat :) Het geluid wordt niet verwerkt op de computer, alleen doorgestuurd.

Een betere versterker is dan inderdaad de betere optie.

• eehbiertje
oke bedankt iedereen.. maakt een boel duidelijk (in het ja/nee kamp hier)

dan ga ik gewoon op zoek naar een leuke nieuwe set met hdmi aansluitingen erop.
en kan ik het geld van de geluidskaart daar bij doen.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 12:53

NLF

Weet niet wat je budget is maar Onkyo heeft redelijke betaalbare set met HDMI aansluitingen.

Heb zelf de S3505 en werkt prima!

Verwijderd

Ik merk toch wel dat de onboard geluidskaarten vaak onnodig ruis hebben over SPDIF. Geen idee waar dat inzit, maar zeker niet in mijn versterker. Want mijn losstaande Bluray en Cd speler hebben daar geen last van. Via HDMI geen last, want dan loopt de overvang van HDMI naar SPDIF in de tv. Blijkbaar betere omvormer van digitaal coax naar optisch (licht).

Ergens gaat dan toch iets mis. Maar wat.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Zolang je digitaal verbind, en dus niet de DAC van de geluidskaart gebruikt maar de DAC van je versterker, heeft een andere geluidskaart geen enkele zin natuurlijk, omdat je versterker dan al het omzetten van digitaal naar analoog voor zijn rekening neemt. Je kan dan een geluidskaart erin steken, maar daar zul je dan dus niets van "horen".

iRacing Profiel

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een knuppel gooien :p

In 95% van de gevallen gaat de gebruiker het niet horen dat er een geluidskaart in zit of niet. Maar dat met digitaal doorzetten van het geluid naar de versterker claimen dat de geluidschip in de HTPC geen invloed meer heeft, klopt niet. Het vervelende is namelijk dat best veel geluidschip's toch een bewerking uitvoeren en niet het geluid 1:1 doorzetten. Ik heb bij mijn setup van XBMCbuntu nog wel wat trucs uit moeten halen om te zorgen dat XBMC een zo zuiver mogelijk geluid naar de versterker doorzette (vooral surround-codering ging mis).
Een ander moment dat de geluidskaart om de hoek komt kijken, is wanneer er gedownsampled moet worden. Dat komt ook voor rekening van de geluidschip en dan speelt de kwaliteit van de chip helemaal een belangrijke rol.

Maar, wat ik al aangaf, veruit de meeste gebruikers zullen het verschil toch niet horen, dus is een losse geluidskaart vaak zinloos.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
deepbass909 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:15:
Even een knuppel gooien :p

In 95% van de gevallen gaat de gebruiker het niet horen dat er een geluidskaart in zit of niet. Maar dat met digitaal doorzetten van het geluid naar de versterker claimen dat de geluidschip in de HTPC geen invloed meer heeft, klopt niet. Het vervelende is namelijk dat best veel geluidschip's toch een bewerking uitvoeren en niet het geluid 1:1 doorzetten. Ik heb bij mijn setup van XBMCbuntu nog wel wat trucs uit moeten halen om te zorgen dat XBMC een zo zuiver mogelijk geluid naar de versterker doorzette (vooral surround-codering ging mis).
Deels klopt dat, maar dat hangt van je settings af. Je kan het namelijk gewoon via passthrough 1:1 doorzetten, en dan is het niet van toepassing.
Een ander moment dat de geluidskaart om de hoek komt kijken, is wanneer er gedownsampled moet worden. Dat komt ook voor rekening van de geluidschip en dan speelt de kwaliteit van de chip helemaal een belangrijke rol.
Downsampling is dan ook geen passthrough, en dan wordt dit inderdaad weer van belang ja.
Maar, wat ik al aangaf, veruit de meeste gebruikers zullen het verschil toch niet horen, dus is een losse geluidskaart vaak zinloos.
:Y dat is zeker het geval. Nog buiten dat de hardware (receiver, speakers) te kort schiet om écht significant verschil te maken, zijn een hele hoop gebruikers ook niet echt kritisch te noemen. Hele volksstammen hebben geen enkel probleem met Digitenne op hun mooie TV, want dat beeld vinden ze goed genoeg, terwijl je qua beeldkwaliteit vele malen beter kan verkrijgen. Met audio is dat niet anders 3/4 van de mensen zal het verschil niet horen, dan zal van die 1/4 die overblijven misschien 10% het ook een issue vinden. Da's best een kleine groep.

iRacing Profiel

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05
Welk soort audio ben je vooral in geinteresseerd overigens? Multikanaals, handig voor bij films/series of juist meer tweekanaals zoals voor HiFi?

Ik heb zelf een versterker met daarin een DAC die je ook via USB aan kan sluiten (je pc ziet het als geluidskaart). Erg handig voor hoge resolutie audio en je hoeft in je pc niets te doen. Meer en meer fabrikanten van tweekanaals versterkers hebben een USB ingang, ik weet niet hoe dat bij multikanaals versterkers is.

[ Voor 17% gewijzigd door Falco op 17-09-2014 17:57 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ayahuasca1986 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:46:
htpc > hdmi > versterker > hdmi > tv.

Als ik het goed heb begrepen is spdif gewoon digitaal signaal. Dat doet HDMI ook dus kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn toch?
Niet helemaal. Vanwege de beperkte bandbreedte van spdif zullen hd audioformaten niet werken. En dat kan weer wel met hdmi. Dat heeft dus de voorkeur.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Houdt ook rekening met de vertraging die je TV veroorzaakt in het beeld i.v.m. postprocessing. Hiervoor zijn meerdere oplossingen:

Lip sync: de TV en versterker communiceren over de vertraging en passen het geluid op elkaar aan
Versterker audio delay: stel het aantal ms vertraging in op de versterker
Geluid via TV: de TV verzorgt de vertraging; let wel dat je dan beperkt bent tot spdif, dus geen HD formaten (tenminste, ik ken weinig TV's met HDMI-out)
Audio delay in software: hetzelfde, maar dit is mogelijk afhankelijk van je audio chip met de eventuele gevolgen die deepbass909 aangeeft.

Dit probleem is dus alleen van toepassing als de TV na of parallel met de versterker staat in de gegevensstroom.

[ Voor 8% gewijzigd door Moning2 op 17-09-2014 18:35 ]

Pagina: 1