[VoIP] Problemen met VOIP bellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01 12:59
Hallo beste medetweakers,

Ik heb al sinds enige tijd (enkele maanden) wat problemen met VoIP bellen en ondanks mijn inspanningen wil het maar niet lukken om het probleem op te lossen. Vandaar dit topic. Ik zal even bij het begin beginnen.

We hebben al een jaar of 2/3 VoIP nu, waarbij we gebruik maken van de welbekende Siemens Gigaset N300A IP. Voor de inkomende lijn gebruiken we budgetphone en voor de uitgaande lijn freevoipdeal (vroeger justvoip, maar is allebei het bedrijf Dellmont) en dit werkte vrij redelijk. Enkele maanden terug zijn we overgestapt van Tele2 naar Telfort en sinds die tijd zijn de problemen eigenlijk begonnen.

Het probleem doet zich niet de hele tijd voor, maar bij sommige telefoongesprekken werkt de audio maar in één richting. Het gebeurd zowel bij uitgaande als inkomende gesprekken. Meestal werkt het bij een tweede keer bellen wel, maar soms ook niet.

Mijn netwerksetup is als volgt:
Het modem is de Experia Box v8 (Arcadyan VGV7519), met hierop twee apparaten aangesloten, namelijk het router en de tv-reciever van Telfort. Alle instellingen zijn standaard, behalve dat wifi is uitgeschakeld en dat de router een vaste DHCP lease heeft en in de DMZ staat. De router is een TP-Link TL-WR1043ND v2, met dd-wrt (05-27-2014-r24160). Op de router is UPNP ingeschakeld, alsmede QOS. De N300A IP is normaal aangesloten op de router.

De instellingen van de N300A IP zijn als volgt:
IP-configuratie: Automatisch toegewezen
Twee lijnen, namelijk budgetphone en freevoipdeal (zie onder voor instellingen)
Spraakkwaliteit: Voorkeur voor eigen codec
Geselecteerde codecs freevoipdeal: alle
Geselecteerde codecs budgetphone: G.711 a law, G.711 u law
Geselecteerde codecs Gigaset.net: G.711 a law, G.711 u law
Uitgaande lijn voor alle telefoons: freevoipdeal
Inkomende lijnen voor alle telefoons: alle (freevoipdeal, budgetphone, gigaset, vaste net [niet verbonden])
Automatisch terugvallen op vaste lijn: Nee
Kiesregels: Telefoonnummer 112 met lijn budgetphone en actief staat op aan

Dan volgen nog de instellingen voor de lijnen.
Freevoipdeal:
Naam of nummer: Freevoipdeal
Login-naam: {gebruikersnaam}
Login-wachtwoord: {wachtwoord}
Gebruikersnaam: {+3145xxxxxxx}
Displaynaam: {+3145xxxxxxx}
Domein: sip.freevoipdeal.com
Proxy-server-adres: sip.freevoipdeal.com
Regristratieserver: sip.freevoipdeal.com
STUN gebruiken: Nee
Netwerkprotocol selecteren: alleen UDP

Budgetphone:
Naam of nummer: BudgetPhone
Login-naam: {3145xxxxxxx}
Login-wachtwoord: {wachtwoord}
Gebruikersnaam: {3145xxxxxxx}
Displaynaam: {3145xxxxxxx}
Domein: sip1.budgetphone.nl
Proxy-server-adres: sip1.budgetphone.nl
Regristratieserver: sip1.budgetphone.nl
STUN gebruiken: Nee
Netwerkprotocol selecteren: alleen UDP

Als er meer info nodig is over de instellingen, hoor ik het graag.

Omdat ik zelf dacht dat de router misschien het probleem was, heb ik enkele dagen terug de N300A IP aangesloten op de modem, maar vandaag is er een 'heel hard blikkerig/plakkerig geluid dat klinkt als dak-dak-dak-dak alsof iemand met een klopboor bezig is of zo' (omschrijving door mijn moeder, zelf ben ik vandaag niet thuis).

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Is Telfort misschien het probleem? Of de modem? Of de router? Of de N300A IP? Of een kabel? Of klopt een instelling niet? Ik kom er in ieder geval niet uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:19
Waarschijnlijk is er een SIP ALG actief in het Experiabox/Arcadyan modem (dit modem heb je waarschijnlijk sinds je Telfort hebt?). Deze ALG zorgt ervoor dat het modem je SIP pakketjes manipuleert waardoor je allerlei wazige klachten kan krijgen (zoals bijv. one-way audio wat je zelf al vermeldt).

Ik heb snel even op Google gekeken en er zijn meer mensen met issues met externe VoIP accounts i.c.m. de Experiabox/Arcadyan. Ik heb zo snel ook geen mogelijkheid gevonden om de SIP ALG uit te schakelen. Geen idee of het mogelijk is bij Telfort om een ander modem neer te zetten waar geen SIP ALG in zit of waar je hem in ieder geval zou kunnen uitschakelen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
Vergeet het maar, bij dergelijke modems ga je het nooit volledig betrouwbaar krijgen.

Het modem is volgens mij niet als DMZ in te stellen dat de TP-Link het publieke IP-adres krijgt toegewezen.

Enige oplossing is eigenlijk het modem vervangen door een normaal modem, echter dan werkt je tv waarschijnlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreetje_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 11:59
ik had precies hetzelfde probleem op het Budget Phone forum vond ik de oplossing.

Hier een link naar het forum wat voor mij werkte:

http://forum.budgetphone.nl/viewtopic.php?f=33&t=646

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ligt er maar net aan. Als hij glasvezel heeft kan ie mooi alles op VLANs splitten met een managed switch. Als je ADSL/VDSL hebt kun je helaas niet zo veel (of daar moet inmiddels een fix voor zijn)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-01 12:59
Helaas heb ik inderdaad ADSL van Telfort. Ander idee: ik heb in Eindhoven een kleine server draaien met oa openvpn. Is het mogelijk om de N300A IP aan te sluiten op de tp-link router en te zorgen dat deze het verkeer van de N300A IP via VPN omleidt naar de server in Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Bliepo schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:39:
Helaas heb ik inderdaad ADSL van Telfort. Ander idee: ik heb in Eindhoven een kleine server draaien met oa openvpn. Is het mogelijk om de N300A IP aan te sluiten op de tp-link router en te zorgen dat deze het verkeer van de N300A IP via VPN omleidt naar de server in Eindhoven?
Als die VPN tunnelt, dan kan t prima werken, ik zou dan wel even goed uittesten dat die verbinding geen onnodige vertraging oplevert.

Persoonlijk gebruik ik altijd L2TP/IPSEC VPN's dus dat is ook nog een alternatief

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1