Toon posts:

PWM fans volle snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb recent een best buy guide gebruikt om een game pc in elkaar te zetten. Deze bleek niet voldoende airflow te hebben bij veeleisende games, dus heb ik fans bij gekocht samen met een fan splitter.
De 3 fans die ik op de splitter heb aangesloten draaien op volle snelheid wat een redelijk kabaal maakt. Nu heb ik inmiddels gevonden dat de splitter schijnbaar niet helemaal soepel werkt aangezien er maar 1 fan PWM gestuurd kan worden, hier heb ik de leverancier over gemailed.

Ik heb als mobo de Gigabyte Sniper G1 B5, met de daarbij horende Gigabyte Easytune en SmartFan. Weet iemand of het mogelijk is om hierin simpelweg de 3 fans als 1 fan te behandelen en ze alle 3 de zelfde snelheid te geven? Ik krijg dit niet voor elkaar.
Toen ik hier mee bezig was schoten de andere 2 fans ook ineens naar full speed. Wanneer ik deze terugzet en op sla schieten deze automatisch terug naar full speed.
Ik heb de Smartfan al een update gegeven en weet niet zo goed wat de volgende stap is.

Mobo - Gigabyte Sniper G1 B5
3 fans out - Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm
1 fan in - Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm
1 fan in - Standaard 200mm Cooler master casefan 110CFM
Splitter - Gelid Solutions PWM 1-to-4 Cable Splitter

Groet,

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zijn je temperaturen tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart bleef al redelijk koel, cpu werd 70 graden. Nu ik nieuwe fans geïnstalleerd heb blijft cpu idle rond de 25 graden. Maar zoals ik zei, airflow was niet best en is nu een heel stuk beter. Ik wil alleen de fans op iets minder dan 100% laten draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wat voor splitter gebruik je? Je moet een PWM splitter gebruiken, waarbij 1 4-pins (PWM) connector wordt verlengd naar 3-pins. Als je een normale 3-Pins splitter gebruikt gebruik je de PWM-functionaliteit niet en zal de fan voluit blazen.

Je hebt zoiets nodig: http://www.ebay.nl/itm/Ne...ash=item3f39a9be57&_uhb=1

en niet zoiets: http://www.ebay.nl/itm/3-...ash=item5d4e2d5aab&_uhb=1

[ Voor 46% gewijzigd door MsG op 02-09-2014 14:40 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Splitter die ik gebruik staat boven aangegeven, het is een 4pins PWM splitter.
Dat die niet vlekkenloos werkt, oké.. Maar mijn overige fans zijn direct op het moederbord aangesloten en die draaien ook voluit (dit zijn 4pins PWM gestuurde connectors en fans). Het voornaamste probleem is dat ik de snelheid niet kan vastzetten aangezien de instellingen die ik maak direct terugspringen.

Zou het kunnen dat de fans die aangesloten zijn op de splitter constant voluit draaien omdat ze direct stroom vanuit de voeding krijgen? Tijdens het calibreren van de fans in easytune werken ze namelijk ook niet mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
Het kan komen doordat de fans van verschillende types zijn? Probeer met splitters altijd te werken met dezelfde fans. Voltages kunnen per fan fiks variëren (140mm heeft soms starting voltage van 8 v terwijl een kleinere 80mm dan misschien al op 2800 toeren zit. Probeer het voor de gein is met een andere fan of andere configuratie van de fans.

Misschien kan je het vanuit je BIOS wel goed instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Je splitter zou op PWM moeten werken maar als de 4p moederbord header niet op PWM maar gewoon op voltage reguleert dan draaien de fans voluit. Als je moederbord ook 3p fans kan aansturen zou dat wel eens het geval kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord stuurt inderdaad ook de 200mm fan, die een 3pins connector heeft, gewoon aan. Maar ik kan niet in de bios kiezen tussen aansturen via voltage of PWM.
Laten we zeggen dat dat inderdaad het probleem is, hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het zou mij niet verbazen dat je niets kan kiezen in het bios omdat PWM ondersteuning alleen op de CPU header aanwezig is, of zelfs dat niet.

Door de molex aansluiting krijgen je fans altijd 12volt ongeacht wat het moederbord doet. Als je die weg laat dan moet het werken maar je trekt dan wel veel van de moederbord header als je er 3 fans aan hangt. In de manual staat meestal wel hoeveel ampere er maximaal op kan.

Als de CPU header wel echt PWM ondersteund kan je daar de splitter op aansluiten. Je kan er 4 fans op kwijt en met de 4p molex is het stroomverbruik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PWM ondersteuning is op alle fan connectors op het moederbord aanwezig.

Ik wil niet de volledige 12v over het moederbord laten lopen met risico op schade. Ik denk dat ik het beste een fan controller kan kopen om het handmatig te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
Of de buitenste twee pinnen van de molex aansluiting omdraaien. Dan werken ze op 5/7V. een van de twee. Een weerstandje ertussen solderen kan ook.
Pagina: 1