Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickvanniel
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-06 21:25
Ik zoek een?
processor voor een gaming pc

Wat is je budget?
200-250

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nvt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik ben op het moment mijn systeem aan het upgraden. ik heb al een r9 290 en een asrock z87m extreme 4 liggen. ik ga de pc gebruiken voor gamen.

ik ben dus van plan om een lga1150 processor te kopen. ik zat eerst te denken aan een tweedehands 4770k/4790k en die dan over te clocken(ik heb voldoende koeling daarvoor). later bedacht ik me dat ik ook een niet''k'' processor kan kopen maar ik weet niet hoeveel potentiële performance ik verlies. toen ik aan het rondkijken was zag ik dat er ook xeons zijn voor 1150 sockets. ik ben dan geinteresseerd in de Xeon E3-1240 v3.

ik vraag mij nu af welke processor ik het beste kan nemen en waarom.
(ik weet dat een i5 slimmer is om te kopen maar die wil ik niet).

[ Voor 13% gewijzigd door yannickvanniel op 02-09-2014 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
yannickvanniel schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:05:
Ik zoek een?

(ik weet dat een i5 slimmer is om te kopen maar die wil ik niet).
maw. je kiest bewust voor de minder slimme aankoop? Waarom? Wat is volgens jou de meerwaarde van een i7 of Xeon boven een i5 mbt gamen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 14:27
als je voor xeon kiest kan je ook maar best voor ecc ram gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickvanniel
ik zeg niet dat ik voor xeon ga maar ik wil graag weten wat de beste performance geeft en waarom. de xeon is namelijk goedkoper dan een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
De xeon is 600 MHz trager dan de i7 4790k. Maar waarom zou je voor een i7 gaan voor een gaming rig? Er zijn nauwelijks tot geen games die daadwerkelijk baat hebben bij de extra threads die een i7 heeft TOV een i5. Wel heeft de 4790k een hogere baseclock dan een i5 heeft, maar aangezien je zelf al aan geeft te gaan overclocken heeft dat ook weinig meerwaarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je toch persé een i7 wilt hebben, zou ik zelf de Xeon nemen, denk niet dat je het performance verschil echt gaat merken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedenk wel dat de Xeon een iGPU ontbeerd ... Niet dat dat iets uitmaakt met een losse videokaart maar je weet maar nooit :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 15:13

artificial_sun

Mazda Rx7

ondersteunt je moederbord die xeon?

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ardjee schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:24:
Wel heeft de 4790k een hogere baseclock dan een i5 heeft, maar aangezien je zelf al aan geeft te gaan overclocken heeft dat ook weinig meerwaarde meer.
De baseclock is van beide CPU's hetzelfde hoor. De baseclock omhoog zetten is juist iets dat niet te doen is op moderne intelsystemen (met uitzondering van een paar MHz na dan, maar meer rek zit daar echt niet in).

Zoals gezegd is een i5 een slimmere keuze, maar anders zou ik gewoon die i7 pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:30
zwiep666 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:14:
als je voor xeon kiest kan je ook maar best voor ecc ram gaan
Waarom dat? Voor normale consumenten is dat absoluut niet nodig.
redfoxert schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:33:
Bedenk wel dat de Xeon een iGPU ontbeerd ... Niet dat dat iets uitmaakt met een losse videokaart maar je weet maar nooit :)
Er zijn ook Xeons te koop met een iGPU hoor, deze zijn op socket 1150 te herkennen aan hun nummer dat eindigt op een 5 of 8, zie ook de Pricewatch.

Over het algemeen kan je een Xeon nemen, als je profijt gaat hebben van de hyperthreading. Xeon zijn vaak cherrypicked Core i7's en ze presteren soms marginaal dan de gelijkwaardige Core i7. Een leuk stukje tekst en uitleg hierover kan je vinden in deze video van LinusTechTips.
Heb je echter geen profijt van hyperthreading, en maken nog maar weinig games goed gebruik hiervan, dan is het efficiënter om een Core i5 te nemen, b.v. een overclockable K-series. Een hoger geclockte Core i5 zal je over het algemeen meer opleveren dan de toegevoegde hyperthreading van een i7 of Xeon.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickvanniel
bedankt allemaal voor de informatie :)
ik ga zeer waarschijnlijk een xeon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:42:
[...]

De baseclock is van beide CPU's hetzelfde hoor. De baseclock omhoog zetten is juist iets dat niet te doen is op moderne intelsystemen (met uitzondering van een paar MHz na dan, maar meer rek zit daar echt niet in).

Zoals gezegd is een i5 een slimmere keuze, maar anders zou ik gewoon die i7 pakken.
Ik denk dat ie de basis snelheid zonder turbo bedoelt... :)

Maar xeon v3's lopen achter op de haswell refresh / Devils canyon cpu's. Als je toch voor iets niews gaat haal dan iig een recente cpu. De v4 xeons zitten er natuurlijk aan te komen..

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 02-09-2014 16:53 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Singlethreaded performance blijft het belangrijkste bij games, Hyperthreading wordt bijna niet gebruikt. Voor games zou ik het in deze volgorde zetten: Core i7 (wegens de hogere standaard kloksnelheid, veel mensen overklokken niet) > Core i5 > Xeon. Het hangt nu wel van Xeon tot Xeon af, maar die E3-1240 v3 is 600MHz trager dan de i7 4790K en 100MHz trager dan de i5 4690K. Dat verschil met de i5 zijn peanuts, maar het blijft dus net een beetje van het gekke om méér te betalen voor minder prestaties.

Je wilt geen i5 om onbekende redenen (te gewoontjes?), neem dan wel op zijn minst een processor die even goed of sneller is, zijnde de Xeon E3-1270 v3 of de Core i7. En je hebt nu toch al geïnvesteerd in koeling voor een overklokkers processor.
Pagina: 1