SATA adapter doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

• Rido
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-01 12:30
Dit weekend kwam ik thuis en heel het huis stonk naar een brand lucht. Na een tijdje zoeken kwam ik uit bij mijn zelfbouw NAS. Wat bleek nu, de SATA adapter die aan mijn HDD zat was aan het smelten.

Ik ben meteen gaan Googlen en toen heb ik een soortgelijk geval gevonden, namelijk deze blog post: http://www.stevenhale.co.uk/main/2013/11/more-sata-adapter-fires/
Afbeeldingslocatie: http://d.pr/i/haX3+

Blijkbaar heb je kans bij de Molex -> SATA adapters dat het koper van de middelste pinnen naar elkaar toe smelten.

Mijn NAS heb ik gebouwd met behulp van de BBG van mux (profiel). Ik gebruik dan ook de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt voeding. Deze voeding heeft helaas maar 4 SATA aansluitingen dus ik ontkom er niet aan om molex -> SATA adapters te gebruiken.

Heeft iemand toevallig een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en voorkomen in de toekomst? Ik heb nu namelijk het vertrouwen in deze adapters wel een beetje verloren en ik wil niet dat er een brand ontstaat door deze adapters.

Alvast bedankt voor de hulp ;)

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-01 12:19
Andere voeding aanschaffen met meer sata connectors? Of denk ik te simpel

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Rido
MrMilco schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:03:
Andere voeding aanschaffen met meer sata connectors? Of denk ik te simpel
Dat is een optie, maar ik heb voor deze voeding gekozen ivm. de energiezuinigheid.
Dus ik hoop dat er misschien een goedkopere oplossing is anders moet ik inderdaad een andere voeding kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rido op 02-09-2014 12:05 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01 15:31
Betere verloopstekkertjes gebruiken? Als je kwalitatief goede verloopjes gebruikt zou je je nergens druk over hoeven te maken...

* FireDrunk gebruikt al jaren Molex -> Sata...

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 02-09-2014 12:06 ]

Even niets...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan indien je voedings kabels lang genoeg zijn.. er natuurlijk EXTRA connectors bij aan maken? :)

404 Signature not found

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Het is volgens mij ook een beetje pech hebben.

Van tijd tot tijd duikt er zo'n gesmolten connector op in internet. Maar niet dusdanig veel dat het (wat mij betreft) om een constante issue gaat.

Ik heb zelf ook zat molex-sata converters in gebruik, maar nog nooit een gehad die smolt.
De goedkope connectors zijn volgens mij wel gevoelig voor scheef zitten. Ze sluiten niet altijd even strak aan volgens mij.

• MrMilco
Rido schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:04:
[...]

Dat is een optie, maar ik heb voor deze voeding gekozen ivm. de energiezuinigheid.
Dus ik hoop dat er misschien een goedkopere oplossing is anders moet ik inderdaad een andere voeding kopen.
Zullen er geen andere energiezuinigen zijn?
FireDrunk schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:06:
Betere verloopstekkertjes gebruiken? Als je kwalitatief goede verloopjes gebruikt zou je je nergens druk over hoeven te maken...

* FireDrunk gebruikt al jaren Molex -> Sata...
Hier ook, nooit problemen mee.
SMSfreakie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:08:
je kan indien je voedings kabels lang genoeg zijn.. er natuurlijk EXTRA connectors bij aan maken? :)
Je moet er natuurlijk niet zoveel extra aanzetten dat je ze overbelast. Ze kunnen maar een maximale Ampere per lijn hebben

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Rido
Thnx voor de reacties.

Ik heb nu deze verloopstekkertjes besteld: http://www.allekabels.nl/...p-sata-voedingskabel.html
Zouden deze oké zijn?

Echt veel duurder krijg ik ze niet gevonden :P

• MrMilco
Rido schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:11:
Thnx voor de reacties.

Ik heb nu deze verloopstekkertjes besteld: http://www.allekabels.nl/...p-sata-voedingskabel.html
Zouden deze oké zijn?

Echt veel duurder krijg ik ze niet gevonden :P
Dat ze duur zijn, wil niet zeggen dat het het beste is he.
Maar je kunt het altijd proberen, anders een nieuwe voeding aanschaffen

• SMSfreakie
  • Niet online
MrMilco schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:09:
[...]

Zullen er geen andere energiezuinigen zijn?

[...]

Hier ook, nooit problemen mee.

[...]

Je moet er natuurlijk niet zoveel extra aanzetten dat je ze overbelast. Ze kunnen maar een maximale Ampere per lijn hebben
Daar heb je wel een punt... zelf had ik een voeding met 2x 2 SATA connectors er aan.. en ik had toch echt 8 nodig.. 2 connectors op elke set er bij.. en heeft jaren prima gedraait :-)
bij komend voordeel was dat ik ze precies op maat voor mn case kon maken :-)

404 Signature not found

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afwegen wat je beste opties zijn: Een voeding die twee tientjes per jaar meer energie verbruikt of je huis tot de grond afgebrand. Ik weet wel wat ik zou kiezen ...

https://discord.com/invite/tweakers

• MrMilco
SMSfreakie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:14:
[...]

Daar heb je wel een punt... zelf had ik een voeding met 2x 2 SATA connectors er aan.. en ik had toch echt 8 nodig.. 2 connectors op elke set er bij.. en heeft jaren prima gedraait :-)
bij komend voordeel was dat ik ze precies op maat voor mn case kon maken :-)
Als je bijvoorbeeld de molex connectors dan al niet gebruikt, scheelt het inderdaad een hoop :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01 15:31

Even niets...

• SMSfreakie
  • Niet online
MrMilco schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:16:
[...]

Als je bijvoorbeeld de molex connectors dan al niet gebruikt, scheelt het inderdaad een hoop :)
Precies :-) en die aders konden het wel hebben.. en intern in de voeding zaten de lijnen allemaal op 1 kluit soldeer.. dus de "nutteloze" molex connectors hoefde ik ook niet aan te sluiten op mn modulaire voeding :P

404 Signature not found

• Rido
Bedankt _/-\o_

Heb het forum even doorzocht en ik zie vaak de pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA voorbij komen.
Deze heb ik nu besteld. Eens kijken of dit wat is ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Rido op 02-09-2014 12:33 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er zijn zat mensen welke Molex -> SATA gebruiken. Maar na 2x een disk naar de klote, vonk, vonk hoeft het voor mij niet meer. Zal wel aan de kwaliteit liggen van de connectors, maar mijn ervaring is ronduit slecht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1