Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router of range-extender?

Pagina: 1
Acties:

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 16:10
Nieuw huisje, appartement met 2 bouwlagen.

Ziggo kastje + wifi/modem staat in de woonkamer, stuurt wifi op 2,4ghz (Ch. 4 op 20 mhz)en 5ghz (Ch. 120 op 40mhz) uit. Abonnement van 90/9 Mbit.

PC staat verdieping hoger. Daartussen zit een breedplaatvloer (redelijk wat wapening). Wil geen kabels trekken. Op speednet haal ik 13ms ping, 40~65mbit download, 8,5mbit upload.

Huidige pci-e wifi kaart is: pricewatch: Linksys WMP600N
Tijdens gamen heb ik zo nu en dan een drop in signaal. Bijvoorbeeld in CS:GO sta ik ineens weer 10 meter terug (lag).

Ik zoek een?
Een router of range-extender/AP welk een sterk genoeg signaal op 5ghz stuurd zodat er geend rops meer zijn

Wat is je budget?
Tussen de 30 en max ! 60e

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te gamen, te downloaden (torrents), en basis punt van plex (pc wordt door andere apparaten benaderd voor streamen van films, series etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
pricewatch: D-Link Cloud Gigabit Router N600 (DIR-826L)
pricewatch: Asus RP-N53 N600

Welke vragen heb je hier nog over?
Geeft een modem/router mij meer bereik of is een AP/range extender beter? Het nieuwe apparaat wordt in de woonkamer geplaatst (vlak bij de ziggo modem). Wil liever geen kabels of anders kort(door de kabelplint in de woonkamer.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > Netwerken

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Oggy
Bedankt Fear,

las net in andere topics in Netwerken over het signaal. Boven bij de PC heb ik tussen de -70 / -80 dBm signaal, signal strength tussen de 73 en 92%.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Oggy schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:26:
Geef een modem/router mij meer bereik of is een AP/range extender beter? het nieuwe apparaat wordt in de woonkamer geplaatst (vlak bij de ziggo modem) wil geen kabels.
Een AP (access point) is iets heel anders dan een range extender. Een AP vormt de verbinding tussen wifi apparaten en het bedrade netwerk. Het is vergelijkbaar met een wifi router, maar dan zonder router functionaliteit en zonder DHCP en DNS. Een laptop die er mee verbind krijgt het IP van je bedrade netwerk, niet van het AP.

Een range extender is een wifi repeater. Hij zend de ontvangen data opnieuw uit. Nadeel is dat alle data 2x verzonden en ontvangen wordt en dan heb je dus maar de halve totale bandbreedte.

Gebruik nooit meer dan een router in je huis, tenzij je bewust twee aparte netwerken wil aanleggen.
Daar moet ik wel bij opmerken dat je bij veel wifi routers de router functionaliteit uit kan schakelen en dan kun je hem gebruiken als AP of repeater. Ze kunnen het echter niet allemaal, dus let op wat je koopt.

Een AP is technisch de beste oplossing, maar dan heb je wel een ethernet aansluiting nodig. Geef ze beiden dezelfde naam en dezelfde key en dan zal je laptop automatisch overschakelen. Eventueel kun je ook WDS gebruiken als beiden het ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 02-09-2014 10:49 ]

• Oggy
Aah, duidelijk.

Via pricewatch kom ik uit op deze selectie:
http://tweakers.net/categ...UW6ujZGJiZg4XV_JKVKqtrQUA

Maakt het nog uit welke van deze je kiest?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Verbindt je computer ook op 5GHz?

Wat je nu aan snelheid en latency (ping) haalt is best goed voor een wifi-opstelling. Als je een repeater gebruikt zal je snelheid halveren en de latency aanzienlijk toenemen. Kortom dan wordt het alleen maar slechter. Als je je verbinding wilt verbeteren, ontkom je gewoon niet aan het trekken van kabels. Wellicht kun je proberen of het met powerline-adapters misschien beter gaat.

-edit- Als je een accesspoint wilt zou ik ook eens bij de draadloze routers kijken, die kun je ook gewoon als accesspoint gebruiken en dan heb je veel meer keus. Maar als je toch kabels gaat trekken zou ik die gelijk doortrekken naar je PC in plaats van alsnog een accesspoint te plaatsen ergens.

[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 02-09-2014 11:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja en nee.

Ja, er zijn zeker verschillen in performance en functionaliteit per apparaat, maar wat veel belangrijker is waar je zo'n ding neerzet en hoe je hem aansluit. Beter een middelmatig apparaat op de juiste plek dan de allerbeste apparaat op een slechte plek.

Je gaf in je topicstart aan geen kabels te willen trekken. Als je dat nog steeds vindt, kun je dus niet zonder meer een AP gebruiken. Er zijn wel alternatieven voor UTP, maar die zijn stuk voor stuk duurder, minder betrouwbaar en minder performant.

Je gaf ook aan dat het nieuwe apparaat in de woonkamer geplaatst moet worden. Dat is volkomen zinloos als je signaalprobleem boven is.

Willekeurig welk van deze apparaten zal boven geplaatst en bedraad aangesloten beter resultaat geven dan zelfs een apparaat van EUR 300 in de woonkamer :o

Als je echt geen UTP wilt trekken, heb je met jouw eisen keuze uit powerline (relatief goedkoop, zelden snel en vatbaar voor storing door alles wat je inplugt in een stopcontact) en MoCA (relatief duur, vereist coaxkabels naar boven, zeer stabiele snelheid, in huidige vorm 170Mbps). Ik zou te allen tijde UTP aanraden, maar als tweeed keus is MoCA (bijv de Hirschmann MOKA-16 set) helemaal niet slecht. Je kunt dan boven een AP op de MoCA bridge aansluiten. Heb je geen coax boven, dan kun je met powerline iets vergelijkbaars doen, maar verwacht niet meer dan 25Mbps, en hou rekening met uitval tijdens stofzuigen of als de kerstverlichting aagnaat... Nadeel is dat een MOKA-16 set al EUR 65 kost en dan heb je alleen een draadje naar boven gesimuleerd en heb je nog geen WiFi; een UTP-kabel van EUR 5 is toch echt budgettair vriendelijker ;)

Qua AP zou ik een AP met ingebouwde switch aanraden, en dan kom je meestal uit op een router die je als AP configureert. Ik blijf erop hameren dat DFS-support in 5GHz noodzakelijk is. De TP-Link WDR4300 biedt dat niet in Europa (wel in US - en bedankt TP-Link :( ), dus die valt af. Beste optie die ik binnen jouw budget zou kunnen noemen dat wel DFS-support in EU heeft is de Netgear WNDR3700. Ondertussen redelijk bejaard apparaat, maar betrouwbaar zat, redelijk performant en mocht je het willen is er een enorme WRT-community omheen om custom firmwares erop te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

• Oggy
Veel informatie! Bedankt voor de reactie.

Zelf heb ik ook het liefst een UTP kabel naar boven, echter WAF heeft de utp-kabel niet. Maar zoals je aangaf gaat een tweede apparaat in de woonkamer, zo goed als het mag zijn, t.o.v. de ziggo modem (cisco) niet veel extra bieden.

Verliest een UTP kabel signaal over een lengte van +- 12 meter?

DFS-support is noodzakelijk voor? Ben er niet echt bekend mee. Op dit moment staat op een interne HDD van de pc alle media, welke door plex mediaserver gedeeld wordt. De tv heeft standaard een plex-app die plexmedia server benaderd. TV zit op 2,4 ghz, pc op 5 ghz.

Zoals hierboven aangegeven is door mcDavid, de wifi verbinding is inderdaad redelijk snel maar niet 100% stabiel. Met een ruis van -70 dBm tot -80 dBm lijkt het soms te stotteren. Wellicht kan het nog aan drivers liggen, ik zal dit vanavond verder onderzoeken. Heb de drivers van de RAlink chip draaien op w7 ipv de Lynksys drivers.

• mcDavid
Met een UTP-kabel (cat5e) haal je 1000Mbit tot 100 meter. Overige beperkingen liggen aan de apparatuur die je er op aansluit.
Wat bedoel je met WAF?

DFS is Dynamic Frequency Switching en betekent grofweg dat de router automatisch het kanaal met de minste overspraak selecteert.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Wife Acceptance Factor ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Ploink
Oggy schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:46:
TV zit op 2,4 ghz, pc op 5 ghz.
Ik weet niet wat voor wifi interface je gebruikt, maar als de antenne direct achter op de pc of tv zit, dan kan dit storen en het bereik beperken. Een usb wifi dongle aansluiten met verlengkabel en bij de pc vandaan bevestigen kan de ontvangst soms aanzienlijk verbeteren.
Aha, misschien deze kabel dan? :+
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1097906-0/netwerkkabel-cat-6-s-ftp-10-meter.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Ploink op 02-09-2014 13:04 ]

• mcDavid
Aha. Maar waarom heeft die daar problemen mee dan? Meestal lopen er zat installatiebuizen vanuit de meterkast naar boven waar je wel een UTP-kabel doorheen kunt trekken. En het laatste stukje kun je netjes afwerken met een kabelgootje ofzo.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Als je onder de plak zit dan is een kabelgootje vaak al teveel :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Oggy
JT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:21:
;(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcDavid schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:29:
[...]

DFS is Dynamic Frequency Switching en betekent grofweg dat de router automatisch het kanaal met de minste overspraak selecteert.
Dynamic Frequency Selection ;)

En het betetekent veel meer maar tegelijk veel minder dan wat je zegt. Het is een certificering om te zorgen dat een access point (niks router :o ) luchtvaart- of weerradarsignalen in het gebruikte kanaal kan detecteren en vervolgens automatisch een ander kanaal kiest.

Zonder DFS mag je in de EU maar 4 kanalen van 20MHz gebruiken in de 5GHz-band, en allevier zijn ze zgn low-power kanalen. Met DFS mag je 19 kanalen gebruiken, waarvan 11 high-power. Oftewel zonder DFS is je 5GHz-support volledig gecastreerd :o
Ploink schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 12:58:
[...]

Ik weet niet wat voor wifi interface je gebruikt, maar als de antenne direct achter op de pc of tv zit, dan kan dit storen en het bereik beperken. Een usb wifi dongle aansluiten met verlengkabel en bij de pc vandaan bevestigen kan de ontvangst soms aanzienlijk verbeteren.
USB dongles hebben dan weer vrijwel per definitie beroerde antennes aan boord. Betere oplossing is om een PCIe kaart te gebruiken met de losse antennes op een kort coaxverlengsnoer. Maar nog beter is om gewoon vaste PCs vaste aansluitingen te geven. Het is m.i. gewoon asociaal tegenover je medespelers on online te gamen over WiFi.
[...]

Aha, misschien deze kabel dan? :+
[afbeelding]
Hee, jij hebt de LAN-kabel van TERW_DAN gejat :+
En ik kan het weten, het was ooit een verjaardagscadeau van mij :P
JT schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:21:
In dat geval is het hoog tijd voor een upgrade van wife 1.0 :z

Wat ik bij dit soort onzin nooit begrijp is wat mensen 10 jaar terug deden voordat WiFi grootschalig beschikbaar was. Toen zaten ze ook boven te gamen en hadden ze ook vrouwen. Dat ging toen over UTP, dat kan nu ook even goed over UTP.

Oslik blyat! Oslik!

• Ploink
dion_b schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:51:

[...]

In dat geval is het hoog tijd voor een upgrade van wife 1.0 :z
Of een upgrade van je mannelijkheid, dus de balans in de relatie herstellen zodat je minder onder de plak zit.
Ik bedoel, wie kiest de gordijnen, het meubilair, de kussens op de bank, de vloerbedekking en de decoratie objecten in huis? Wie gaat er over de IT? Een relatie is geven en nemen en dan mag je soms best wat nemen na al dat geven :)
Pagina: 1