Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

één groot WiFi netwerk met meerdere routers; switcht niet...

Pagina: 1
Acties:

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-11 18:51

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom.
2 collega's van mij hebben exact dit zelfde probleem ook thuis.

Doel:
1 groot Wi-Fi netwerk (alsof er maar 1 wifi router is, maar dan dus wel overal vol ontvangst)
Telefoon/Laptop pakt automatisch het beste signaal, ook als je ergens anders heen loop.

Huidige Situatie:
Glasvezelverbinding -> M0n0wall -> switch
Aan deze switch zit een hoop apparatuur, maar onderandere 3 wifi-routers.
1x een D-link welke achter een extra M0n0wall zit waar gasten gebruik van kunnen maken. Dit werkt gewoon.

1xFritzbox 7390 @ IP x.x.x.250
SSID 2,4Ghz: draadloos
SSID 5Ghz: draadloos
Kanaal 2,4Ghz: 1
Kanaal 5Ghz: 36

1x Linkys WAP54G @ x.x.x.251
SSID 2,4Ghz: draadloos
Kanaal 2,4Ghz: 6

Beide draadloosrouters hebben het zelfde wachtwoord via WPA2-AES

Probleem:
Ik kom binnen, WiFi op mobiel aan. Loop naar de Koffiemachine en wordt automatisch verbonden met de Linksys. Vol signaal.

Vervolgens loop ik naar boven, ga achter m'n bureau zitten. Signaal van die Linksys is hier maar minimaal (-80dBm).
Signaal van de Fritzbox is hier perfect op 2,4Ghz (-40dBm) en er is ook 5Ghz beschikbaar (-38dBm).
Echter blijft de telefoon verbonden met de Linksys. (zowel te zien aan het ontvangst als aan het mac adres)
Hij pakt de Fritzbox pas als wifi op de mobiel een x uit is geweest en weer aan, of als je in een uiterste hoek ga staan waar de Linksys 0,0 berijk heeft.
Collaga's hebben het zelfde probleem. Zowel hier op het werk (verschillende type en merken telefoon) maar ook thuis met zo'n opstelling).

Vraag:
Welke doe/heb ik fout waardoor niet het beste signaal gepakt wordt? terwijl het wel 1 groot wifi netwerk is.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54
Waarschijnlijk verbind je op de 5GHz band?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je doet niets fout volgens mij. Zolang er nog wat bereik is geeft het apparaat zijn huidige WiFi verbinding niet zomaar op. Hij wisselt niet uit zichzelf van AP, dat zul je moeten forceren.

Bij mijn weten doet het merendeel van het consumentenspul niet aan wireless roaming op de manier zoals jij wilt. Daarvoor zul je waarschijnlijk meer richting de business apparatuur moeten of je zou met custom firmware en andere software aan de slag kunnen gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:22
Jij bent opzoek naar een roaming oplossing, dit werkt niet out of the box en je zal hier nieuwe accespoints voor moeten aanschaffen.

Ubiquiti heeft hier nette accespoint voor die niet al te duur zijn (+- 50 euro per stuk), die regelt het roaming voor jou dus dan gaat de accespoint kijken welke AP het beste signaal voor jou geeft.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Dat is vrij normaal en per client kan het verschillen hoe hiermee omgegaan wordt.

Zoek maar eens op WiFi-roaming / sticky clients.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
consolefreak schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 09:50:
Waarschijnlijk verbind je op de 5GHz band?
Dat is juist één van de problemen.
De Linksys heeft geen 5Ghz.
De Fritzbox wel.

En toch houdt ie de Linksys verbinding die zwak is en 2,4Ghz ipv de Fritzbox verbinding die ook 5Ghz is en wel sterk is.

Scientia Potentia Est

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:35
Sticky clients wordt dat wel genoemd.
Aruba heeft bijv. de oplossing om de verbinding te laten verbreken tussen een AP en een client als het signaal te zwak wordt. Meru heeft een virtual cell oplossing waardoor het WiFi netwerk zich als 1 AP gedraagt en de controller de clientsessie verhuisd naar een ander AP als dat nodig is.

Een oplossing vinden voor een thuissituatie met verschillende WiFi AP's wordt een heel stuk lastiger.
Misschien moet je zelfs wel het zendvermogen van de AP's reduceren.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:23
Kijk eens naar de apparatuur van Ubiquity.
de Unifi oplossingen voorzien in de situatie die je zoekt. Je maakt met meerdere AP's 1 groot roaming netwerk.

Configuratie van de AP's gaat via een webclient die je op 1 van je werkplekken installeert en vervolgens heb je er (bijna) geen omkijken meer naar.

Unifi komt zowel in 2,4 en 5 GHz varianten.

Bla Bla Bla

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Okay, bedankt allemaal.

Kort samengevat:
Met normale consumenten apparatuur gaat het niet lukken (dus zoals we het nu hebben)
Apparatuur (wifi-roaming/sticky clients) van Ubiquity enSticky Aruba, welke hier speciaal voor zijn ontwikkeld, kunnen dit wel.

Scientia Potentia Est

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
HellStorm666 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:08:
Apparatuur (wifi-roaming/sticky clients) van Ubiquity en Sticky Aruba
;)

EDIT: Overigens zijn er wel meer oplossingen (Cisco bijvoorbeeld), maar voor zover ik weet altijd gericht op de zakelijke markt met een zakelijk prijskaartje.

[ Voor 28% gewijzigd door The Realone op 02-09-2014 10:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HellStorm666 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:08:
Okay, bedankt allemaal.

Kort samengevat:
Met normale consumenten apparatuur gaat het niet lukken (dus zoals we het nu hebben)
Apparatuur (wifi-roaming/sticky clients) van Ubiquity enSticky Aruba, welke hier speciaal voor zijn ontwikkeld, kunnen dit wel.
Met consumentenapparatuur kan het prima, maar dan moet je zelf stevig de handen uit de mouwen steken en je in OpenWRT (of vergelijkbare OSS oplossingen) verdiepen en het zelf aan elkaar hangen.

Gezien het feit dat je het verschil niet weet tussen een router en een AP (de WAP54G is toch echt geen router...) lijkt me dat evenwel niet erg haalbaar op korte termijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:07:
[...]

Met consumentenapparatuur kan het prima, maar dan moet je zelf stevig de handen uit de mouwen steken en je in OpenWRT (of vergelijkbare OSS oplossingen) verdiepen en het zelf aan elkaar hangen.

Gezien het feit dat je het verschil niet weet tussen een router en een AP (de WAP54G is toch echt geen router...) lijkt me dat evenwel niet erg haalbaar op korte termijn :z
Haha lol... had niet eens gezien dat t de WAP is.

OpenWRT is niet echt een probleem.

Cyanogenmod aanpassen op een android wil ook lukken.
Heb ook 1 jaar Embedded Systems Engineering gedaan op de HTS, dus enig programmeerwerk is ook wel te doen, zolang ik maar documenten heb om te zien waar ik moet zijn ;)

Dus als jij mij de juiste kant op kan sturen, dan zou ik daar wel dankbaar voor zijn.

Scientia Potentia Est

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Je kan, als je met huis tuin en keuken spul blijft werken, ook d.m.v. bijvoorbeed OpenWRT de zendsterkte omlaag gooien. Meestal aangegeven als TX power. Wat je dan doet is zo min mogelijk overlap creeren tussen AP's. Op die manier zal de client sneller disconnecten en met een dichterbij zijnd AP verbinden.

Dit werkt in de ene situatie wel beter als in de andere. Persoonlijk zou ik voor een setje Unify AP's gaan, hier kan je ook de minimum RSSI (signaalsterkte) instellen die een client mag hebben voordat hij gekickt wordt.
Zie deze link.

[ Voor 9% gewijzigd door andy88 op 02-09-2014 13:47 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Helaas is WiFi zo ontworpen dat de clients bepalen met wie ze verbinden in roaming situaties.

In enterprise omgevingen heb je een controller die clients kickt als hij ervan overtuigd is dat er een beter AP in de buurt is. Het is dan aan de client om te reconnecten, hopelijk naar het sterkere AP.

Een andere manier is een virtual cell. Dan haal je de intelligentie weg bij de client en bepalen de AP's onderling wie er gaat zenden (op dezelfde frequentie). Dit is voor ubiquiti (Zero Handoff) nog niet super stabiel en je snelheid kakt in elkaar naar ongeveer 1mbit wat ik gelezen heb.

Wat kan je dan nog zelf doen naast je AP's vervangen door enterprise spul?
- Overlap minimaliseren door positionering of de TX waarde omlaag te schroeven van je AP's
- Een minimum RSSI instellen. Hierdoor kickt de AP de client als hij slecht bereik heeft. Dit helpt in situaties als je bv boven achter je bureau gaat zitten (want dan reconnect hij hopelijk naar het sterkere) maar heeft weer een negatieve impact voor ergens waar geen sterker WiFi signaal is (in de tuin bijvoorbeeld). Geen idee of dit in openwrt kan.
- Je clients slimmer maken. Voor android heb je apps (Wifi Roaming Fix) die zelf scannen naar sterkere AP's en android laten switchen van AP. Voor iOS kan dit niet zonder jailbreak. Voor windows ken ik zulke software niet maar wel kan je vaak het scan interval instellen of roaming aggresiveness.
Dit bepaalt om de hoeveel tijd een adapter zoekt naar AP's. Dit kan helpen in het automatisch switchen maar is sterk chipset/driver afhankelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2014 14:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tijd voor Zero-Handoff :) Dan werkt het wel zoals je wilt!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:59:
............
- Je clients slimmer maken. Voor android heb je apps (Wifi Roaming Fix) die zelf scannen naar sterkere AP's en android laten switchen van AP. .........
Thnx!
Is niet echt een oplossing, maar meer een patch. Hoe dan ook doet dit wel wat ik wil.
Thnx!

Scientia Potentia Est

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
Smerige oplossingen zijn ook oplossingen ;)

Wordt tijd dat de fabrikanten inspringen in de consumenten markt op de behoefte van meerdere AP's in huis.
Ze moeten iets beter kunnen verzinnen dan die smerige range extenders :-/

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1