Aankoopadvies desktop voor alléén muziekproductie €570,-

Pagina: 1
Acties:

• eFJaaj
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-02 14:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe systeem wil ik muziek produceren. Internet (Google Chrome) is slechts nodig voor het eventueel updaten van software (Ableton live 8/9, diverse VST's zoals Kontakt 5, FL Studio, Camel Audio Alchemy Player).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag €570,- gaan kosten, €590,- mag bijvoorbeeld ook, mits dit grote verbetering oplevert, vooral als dit betekent dat ik langer met dit systeem kan werken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een toetsenbord, twee beeldschermen, Wi-Fi-adapter, muis en NI Audio 4 DJ externe geluidskaart mee naar mijn nieuwe systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Xeon processor. Ik heb veel fora bekeken waar een Xeon processor wordt vergeleken en ben positief over het gebruik binnen mijn systeem. "A Xeon 1230v3 would perform almost identically to an i7 4770 (though it's LGA 1150)."

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik professionele producties wil maken is een stil systeem essentieel. Daarnaast zou ik graag een build willen hebben waar ik zo lang mogelijk mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
Nee.

Mijn samengestelde lijst na veel vooronderzoek:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 220,-€ 220,-
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,38

Mijn vragen aan jou:

Processor: Is de processor compatibel met de rest van de build? Zo nee, wat beveel je aan?

Moederbord: Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben het minst zeker over mijn voorlopig gekozen moederbord. Het moederbord moet een DVI en VGA video-uitgang hebben (mits het bedrag niet veel hoger is, óók HDMI), vier RAM-sleuven hebben voor eventuele uitbreiding en geschikt zijn voor de Xeon processor. Graag jou aanbevelingen betreft het meest geschikte moederbord, €55,- of minder zou perfect zijn. Op deze site staat een lijst met moederborden geschikt voor de Xeon.

De interne harde schijven (HHD 1TB is genoeg, SSD 128GB is genoeg), behuizing, koeler, voeding en het intern geheugen heb ik ook gekozen op basis van recensies, onderzoeken en andere aankoopadviezen op topics. Hier nog op- of aanmerkingen op, of goedkopere alternatieven voor? Dan hoor ik het graag!

Verder wil ik kwijt dat dit mijn eerste topic is, dat ik weinig verstand heb van hardware (tot een week terug nagenoeg niets wist) en dat ik erg benieuwd ben naar wat je vindt van mijn voorlopige build!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-03 12:11
Kijk, eindelijk eens fatsoenlijke openingspost. Het ziet er op zich goed uit, maar je moet even wachten op info van anderen mbt die cpu. Ik vind hem erg duur maar je zou zelf even, met de specs van de programmas die je gebruikt, moeten kijken of ie dat waard is. Misschien wat meer ram en goedkopere processor?

Daarnaast heeft die xeon, als ik het me goed herinner, geen interne gpu. Ik vraag me dus af of je beeldscherm nu wel wordt aangestuurd..

• eFJaaj
WWAS schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 08:49:
maar je moet even wachten op info van anderen mbt die cpu. Ik vind hem erg duur maar je zou zelf even, met de specs van de programmas die je gebruikt, moeten kijken of ie dat waard is. Misschien wat meer ram en goedkopere processor?
De programma's zelf zijn geen probleem met een mindere processor, maar de computer begint pas te trekken bij VST's etc. Ik heb gelezen dat daarom de benodigde processor niet onderschat kan worden. Bedoel je met duur: ten opzichte van de rest van het systeem, of duur ten opzichte van andere processors?
WWAS schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 08:49:
Daarnaast heeft die xeon, als ik het me goed herinner, geen interne gpu. Ik vraag me dus af of je beeldscherm nu wel wordt aangestuurd..
Ik heb even gezocht (kan nu niet linken? (http://www.cpu-world.com/...-Xeon%20E3-1230%20v3.html)) en daar staat inderdaad "geen geïntegreerde graphics". Betekent dit dat ik een videokaart moet aanschaffen? Dit is voor mij geen optie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
eFJaaj schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 09:59:
[...]
Ik heb even gezocht (kan nu niet linken? (http://www.cpu-world.com/...-Xeon%20E3-1230%20v3.html)) en daar staat inderdaad "geen geïntegreerde graphics". Betekent dit dat ik een videokaart moet aanschaffen? Dit is voor mij geen optie.
Dat klopt, alternatief is een i7, die zijn echter vrij flink aan de prijs. Hyperthreading is natuurlijk allemaal leuk en aardig als je software dat ondersteunt, maar als het buiten het budget valt, misschien maar een i5 overwegen? Of, als je intentie met die systeem hoger is, doorsparen?

• eFJaaj
br00ky schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:03:
[...]

Dat klopt, alternatief is een i7, die zijn echter vrij flink aan de prijs. Hyperthreading is natuurlijk allemaal leuk en aardig als je software dat ondersteunt, maar als het buiten het budget valt, misschien maar een i5 overwegen? Of, als je intentie met die systeem hoger is, doorsparen?
Bedankt voor je reactie. Is Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed (pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed) een optie? Deze heeft wel geïntegreerde graphics. En wat vind je van de rest van de build?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Die Xeon heeft in tegenstelling tot andere Xeon's/i7's maar 4 threads in plaats van 8, dus dan is het eigenlijk een veredelde i5, vergelijk. Misschien dat het alsnog voordeel biedt boven een i5, maar hij is een stukje lager geklokt dan een i5 4690.

• eFJaaj
br00ky schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:30:
Die Xeon heeft in tegenstelling tot andere Xeon's/i7's maar 4 threads in plaats van 8, dus dan is het eigenlijk een veredelde i5, vergelijk. Misschien dat het alsnog voordeel biedt boven een i5, maar hij is een stukje lager geklokt dan een i5 4690.
Welke raad je aan, gezien de prijs/kwaliteit verhouding, maar ook met het oog op de software (muziekproductie)?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou gewoon voor een i5 gaan, de genoemde programma's halen niet significant voordeel uit een i7. Prijs/kwaliteit is de i5 imo heerser.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Enkele jaren geleden moest je hyperthreading nog uitzetten voor betere ASIO performance. Ik weet niet hoe dat nu is en of ASIO nog gangbaar is maar ik zou eens goed uitzoeken hoeveel baat vst's bij hyperthreading hebben.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• eFJaaj
Makkelijk schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:20:
Enkele jaren geleden moest je hyperthreading nog uitzetten voor betere ASIO performance. Ik weet niet hoe dat nu is en of ASIO nog gangbaar is maar ik zou eens goed uitzoeken hoeveel baat vst's bij hyperthreading hebben.
Bedankt voor je reactie. Ik heb gezocht en gevonden dat 'Ableton Live' Hyperthreading ondersteund, en dat programma's van 'Native Instruments' zoals 'Kontakt 5' Multithreading uit kunnen zetten.

En Makkelijk, wat vind je van de rest van de build?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Verder niets op aan te merken, ik denk dat je even moet kiezen tussen wel of geen hyperthreading CPU, oftewel i5 vs xeon/i7:

pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed
pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v3 Boxed
pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed

Waarbij het kleine verschil tussen deze e3 met graphics en de 200Mhz snellere i7 eigenlijk te klein is om de xeon te rechtvaardigen. Maar met beide processors ga je over je budget en ik zie nergens ruimte om iets vanaf te snoepen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1