Iemand ervaring met i7-860+cooler, zoek goede luchtkoeler

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hallo,

Ik zoek mensen die een i7-860 cpu hebben met n aftermarket koeler er op. Ik wil namelijk zelf ook een goede luchtkoeler op mijn cpu gaan zetten zodat ik kan gaan overclocken.

Hoor graag wat ervaringen van jullie.

Ik zat zelf al te denken aan een Rajintec Ereboss of een Scythe Mugen 4. Ik heb qua ruimte ongeveer 18 cm beschikbaar in mijn kast voor een koeler. Ik wil geen waterkoeling.

Alvast bedankt,

Jeroen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk: wat zou volgens jou specifiek zijn aan de i7-860 mbt koeler :?

Het is een So1156 CPU wat dezelfde koelers kan gebruiken als So1155 CPUs. Ik heb er eentje en kan exact dezelfde koelers erop gebruiken als op m'n i7-2600 (So1155), i3-2100 (So1155) en de i3-530 (So1156) van m'n vriendin. CPU boeit echt niets.

Wat wel uitmaakt:
- kast. 18cm hoogte is het begin, maar denk ook aan breedte en airflow. Zeker als je wilt gaan OCen moet je naar totale luchtverplaatsing kijken. CPU koeler is een belangrijk onderdeel, maar hij moet in de airflow in de case passen.
- mobo. Afstand van CPU socket tot ports, maar ook tot eerste PCIe (16x) slot bepalen veel. Ik kan bijv geen Scythe Big Shuriken of Zalman CNPS8900 Quiet gebruiken op m'n mITX borden.

Verder zou ik minder op subjectieve ervaringen van anderen vertrouwen en gewoon goede vergelijkende revieuws lezen. Als ik je vraag lees heb je het alleen over performance en dus niet geluidsproductie. Dat maakt het makkelijk om te kiezen: gewoon gaan voor beste koelprestaties ongeacht geluid, ongeacht prijs.

Zelf ben ik al jaren (bijna decennia ondertussen :P ) niet meer bezig met OC'en en wil ik vooral stilte. Ik kijk naar dezelfde reviews, maar dan naar andere resultaten (vooral lage idle geluidsproductie; qua koelprestatie moet het beter doen dan stock, maar meer hoeft ook niet).

Oslik blyat! Oslik!

• jerrot
Bedankt Dion voor de tip, geluidsniveau is niet t belangrijkste want heb ook n hd 7970 videokaart die aardig loeit. En ik zal even moeten kijken voor hoeveel ruimte qua breedte dat ik heb.

Heb een thermaltake soprano fx kast met een Asus p7p55d-le moederbord met 2 uitblazen fans aan achterkant en 1 aanzuigende voorzijde en eentje aan bovenzijde.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-02 12:11
De mijne draait al jaren op 3.7GHz en wordt gekoeld door een CM Hyper 212 plus en die houdt hem tussen de 45 (idle) en 70 (load) graden. Een Mugen 4 zou nog wat beter moeten koelen maar ik heb die niet gekozen omdat ie destijds 2x zo duur was.

specs

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Niet 100% dezelfde cpu, maar ik heb een Core i5 750, wat ongeveer de i7 860 is zonder hyperthreading met een multiplier van 1 lager (20 ipv 21), maar qua baseclock kun je gelijkaardige resultaten verwachten met gelijkaardige temperaturen. Die i5 750 draai ik overgeklokt met 180MHz baseclock (dus 3,6GHz totaal met 20 multiplier) met een Gelid Tranquillo Rev 2 als koeler en Turbo uitgeschakeld. Spanningen zijn minimaal verhoogd. Verder heb ik ongeveer dezelfde ervaring als RubenDJ, idle is rond de 42° en quasi geruisloos, onder load stijgt de temperatuur naar 70°. Een Mugen 4 werkt normaal gezien beter dan de Tranquillo, de Ereboss gaat volgens mij zelfs nog beter zijn.

Het hangt er dan nog wel van af hoe goed je cpu overklokt. Om mijn baseclock nog een beetje te verhogen moest ik heel veel spanning toevoegen om nog stabiel te krijgen en dan schoot de Tranquillo ook wel tekort, maar 3,6GHz is nog steeds 1GHz meer dan stock en maakt voor mij het verschil tussen een nieuwe cpu te moeten kopen of met deze verder kunnen.

• jerrot
Ok en maakt het ook nog uit hoe oud je cpu is voor het overclocken? En hij hoeft voor mij geen 1 ghz extra te hebben maar met name net even de extra power voor Battlefield 4 op dit moment.

En ik neig wel naar de Rajintekk Ereboss alleen zie ik wel dat de Scythe mugen 4 minder herrie maakt voor enkele euro s meer. En met de stock koeler schommelt de cpu nu op 75 graden ongeveer.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Leeftijd maakt normaal gezien niet zoveel uit, als je toch altijd op stock gewerkt hebt. Het is niet dat het silicium daar hard van slijt, je processor gaat nu normaal gezien nog jaren mee. Ik denk wel dat 1GHz erbij makkelijk te halen moet zijn met je processor.

Om te weten of je processor goed overklokt moet je toch echt eens spelen met bClk, uncore voltage en core voltage. Maar ik raad je aan eens goed na te lezen hoe het allemaal werkt, het is iets ingewikkelder dan hoe het nu is met die unlocked multiplier processors. 75 graden op stock koeler met stock snelheden kan best zijn, een goede koeler gaat stock snelheden een stuk koeler laten werken, denk ergens in de 50°.

Ik kan weinig websites vinden waar goede vergelijkingen gemaakt zijn tussen de EREBOSS en de Mugen 4. Welke bron zegt je dat de Mugen stiller is? De enige die ik vond, geeft je wel gelijk (Frostytech).

• Bats13
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 13:10
stiller hangt puur af welke fan je er op hebt zitten... dus daar heb je zelf invloed op aangezien je zelf ook stille fan kan kopen zoals de noctua

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-02 12:58
Hier exact dezelfde setup en kloksnelheid als RubenDJ, sinds 2010. Werkt al die tijd al probleemloos.

• jerrot
MacPoedel schreef op woensdag 03 september 2014 @ 02:00:
Leeftijd maakt normaal gezien niet zoveel uit, als je toch altijd op stock gewerkt hebt. Het is niet dat het silicium daar hard van slijt, je processor gaat nu normaal gezien nog jaren mee. Ik denk wel dat 1GHz erbij makkelijk te halen moet zijn met je processor.

Om te weten of je processor goed overklokt moet je toch echt eens spelen met bClk, uncore voltage en core voltage. Maar ik raad je aan eens goed na te lezen hoe het allemaal werkt, het is iets ingewikkelder dan hoe het nu is met die unlocked multiplier processors. 75 graden op stock koeler met stock snelheden kan best zijn, een goede koeler gaat stock snelheden een stuk koeler laten werken, denk ergens in de 50°.

Ik kan weinig websites vinden waar goede vergelijkingen gemaakt zijn tussen de EREBOSS en de Mugen 4. Welke bron zegt je dat de Mugen stiller is? De enige die ik vond, geeft je wel gelijk (Frostytech).
Als ik puur naar het aantal decibel kijk wat de fabrikanten opgeven dan komt de mugen 4 er beter uit qua geluid. En de bedoeling is in ieder geval om de temperatuur minimaal 15 graden omlaag te krijgen tov de stock cooler.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
jerrot schreef op woensdag 03 september 2014 @ 18:13:
[...]

Als ik puur naar het aantal decibel kijk wat de fabrikanten opgeven
"Wij van WC-eend, adviseren WC-eend", nooit afgaan op wat de fabrikant zegt. Reviews lezen!

• jerrot
Hmm voor mij gaat het nu nog tussen 3 koelers:

De be quiet Shadow Rock2

Scythe mugen 4 PCG editie

Rajintek Ereboss

• jerrot
Het wordt de Scythe Mugen 4, alleen neem ik aan dat hij wel met een ventilator geleverd wordt want als ik op de site van Scythe kijkt staat er exclusief fan. Kan iemand zeggen of dit klopt ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Met fans, 100%. Er staat nota bene een hele specificatielijst van de fan op de productpagina.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 03-09-2014 19:58 . Reden: link edit ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 14:02
Neem dan de scyhthe mugen 4 Non PCG versie: die heeft 1 fan met hogere RPM ipv twee fans met lage rpm. De versie met een enkele fan koelt beter (iirc).

In ieder geval zit er minstens 1 fan bij :)

• jerrot
Precies Ardjee ik ga ook de gewone mugen 4 nemen ;-)

• jerrot
Alvast bedankt voor alle info mensen, morgen komt de koeler binnen.

Zijn er hele belangrijke dingen waar ik op moet Letten of in moet stellen zodra ik ga overklokken? En moet ik de spanningen aanpassen en heb ik een zware voeding nodig om ver te over klokken
Pagina: 1