Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleem net nieuw in elkaar gezette (game) PC

Pagina: 1
Acties:

• TDwayne
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste Tweakers,

Na 3 volle dagen te hebben gesleuteld aan mijn eigen nieuwe PC, krijg ik 'm maar niet aan de praat. Ik zal onderstaand de problemen eerst beschrijven, vervolgens wat ik al geprobeerd heb met tot slot de onderdelen waar het systeem uit bestaat. Ik heb verschillende fora bezocht met dezelfde soort topics maar de problemen waar men daar op stuit zijn niet hetzelfde als de problemen waar ik mee te maken heb.

De problemen waar ik op stuit:
- De computer startte aan het begin wel op, Windows 8 geïnstalleerd en daarna de bijbehorende drivers geprobeerd te installeren. Bij het installeren van de drivers loopt de computer of vast, of hij crasht. Hoe de crash er uit ziet: Alles draait, het scherm blijft zwart (dus wel een signaal).
- Wanneer ik het stroom er af haal, start de computer soms. Wanneer ik op mijn desktop kom krijg ik op een willekeurig moment (dus tijdens het browsen, of het installeren van programma's/drivers) een bsod met de foutcode: 0xa0000001.
- De VGA poort van het mobo werkt niet. Zowel de kabel als het scherm zijn nieuw, beiden getest aan een ander apparaat.
- Nu het probleem dat ik niet eens in de bios kan komen, dit na de cmos clear en de verwijdering van het batterijtje op het mobo. Zodra er op de stroomknop wordt gedrukt beginnen gaan alle fans en onderdelen aan, vervolgens zwart beeld met wederom wel een signaal.
- Er zijn nog wat andere problemen die ik graag zelf op wil proberen te lossen, hoofdzakelijk wil ik eerst dat de computer zo stabiel mogelijk draait.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Verschillende drivers geprobeerd te installeren.
- Alles verwijderd behalve de videokaart (zonder harde schijven).
- Regelmatig het systeem uit en aan gedaan om in de desktop te komen, dit omdat de computer vanmiddag een half uur tot een uur vrij stabiel heeft kunnen draaien.
- Cmos reset
- Videokaart in een andere slot.
- Drivers geïnstalleerd zonder catalyst control center (dit programma kon nog wel eens bugs opleveren volgens mensen die ook regelmatig een zwarte scherm verkregen).

Het systeem:
Moederbord: MSI Z87 G45 Gaming (overgenomen van een mede tweaker, terug van RMA)
Processor: Intel Core i5 4670 Boxed
Processorkoeler: Bijgeleverd
Grafische kaart: Sapphire R9 290X 4GB DDR5 (overgenomen van een mede tweaker)
Geheugen: 8 GB Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (2x4)
SSD (bootschijf): Crucial MX100 256GB
Harde schijf: Seagate Desktop HDD, 2TB
Voeding: Cooler Master 650V

Het belangrijkste voor mij is dat het systeem überhaupt op kan starten. Wie mij zou kunnen helpen ben ik eeuwig dankbaar! _/-\o_

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 22:16
Probeer het geheugen eens met 1 module.

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-11 21:48
Of opstarten met een ander boot medium.
Bv. bootable cd of usb ...
Had in het verleden ook zo iets, bleek de ssd te zijn.
Proberen waard.

Sc6

• TDwayne
BusmuiZ schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:18:
Probeer het geheugen eens met 1 module.
Beste BusmuiZ bedankt voor je reactie.

Ik heb dit geprobeerd en het werkte niet. Wat ik ook heel raar vind is dat het mobo geen geluid maakt, dus geen piepjes oid. Tevens is het systeem er op achteruit gegaan, toen ik het bericht typte wilde de computer helemaal niets meer doen, alles draait wel maar geen beeld (wel een signaal). Ik doe de computer nu letterlijk al een half uur uit en weer aan, hopend op de verschijning van de bios. Af en toe zie ik wel het MSI logo naar de BIOS maar zodra er op del gedrukt wordt doet hij niks meer.

Als ik de powerknop 5 seconden ingedrukt houd, dan gaat die pas uit in plaats van 1 seconden. Oftewel de bios laadt wel.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Check of de ramreepjes goed vast zitten in je moederbord
Check of alle kabels goed vast zitten op moederbord als videokaart, voeding, hdd, ssd
Check of je videokaart in je PCIE3.0x16 slot goed vastklikt.

Ik had met mijn nieuwe systeem ook problemen met opstarten, bleek eerst dat ik niet allebei de voedingkabels op het moederbord had geinstalleerd, wel de 24-pins, niet de 4-pins. Daarna wou, ondanks dat in de bios ingesteld stond mijn videokaart > on board vga te pakken, ie geen beeld geven via hdmi vanaf mijn 290 Gaming, wel via de Intel HD graphics. Daarna dacht ik dat het lag aan het feit dat mijn videokaart niet genoeg contact had met het moederbord, dus los gehaald, weer erin gezet, waarbij ik de jumpers van de ramreepjes openzette aan een kant. Zo kwamen de rammodules te los te zitten > even aandrukken en de pc startte gewoon weer.

• TDwayne
Hartelijk dank voor jullie reacties.

De ramreepjes zitten vast. De 24pins en 4 pins zijn geconnect. Soms, als ik de BIOS oversla, kom ik in de EFI shell en daar blijft het beeld wel gewoon. Tevens wil ik vermelden dat de computer wel gewoon draait, er is wel een signaal alleen heb ik zwart beeld.

• TDwayne
Update: Ik zit ben via "EFI exit" in de BIOS gekomen.
Update 2: Ik ben tot het bureaublad gekomen, nadat ik alles weer had aangesloten. Het systeem liep hier direct weer vast.

[ Voor 53% gewijzigd door TDwayne op 01-09-2014 23:02 ]

• TDwayne
De topic kan gesloten worden, het lag aan het moederbord. Iedereen bedankt in ieder geval voor jullie inbreng.
Pagina: 1