Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verkeerdelijk gebruik term TDP in BBG

Pagina: 1
Acties:

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 21:58
Al twee drie BBG's op rij maken jullie de fout wat het TDP van een processor precies inhoudt. Bij de G1840 schrijven jullie "Even belangrijk is het bescheiden verbruik van maximaal 53W".
Het TDP zegt enkel iets over de koeling die nodig is om het aantal Watt aan warmte te kunnen afvoeren. Meer niet.

Een volledig systeem met een G1610 (Ivy Bridge Celeron) verbuikt minder dan 30 Watt (bron). Deze Haswell G1840 zal dus nog minder verbruiken en al zeker geen 53 Watt zoals jullie, net als in de vorige BBG, verkeerdelijk schrijven.

Ofwel schrijf je niets, ofwel test je het werkelijk verbruik van de processor, ofwel schrijf je dat deze processor met een TDP van 53 Watt relatief weinig warmte afgeeft, maar gebruik a.u.b. de termen "verbruik" en "TDP" niet door elkaar. Het ene heeft wel invloed op het andere, maar enige logica in het typeren van het TDP ontbreekt volledig bij Intel (maar ook bij AMD) en dus kan je niet zonder nuance, causale verbanden leggen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ShaiNe schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:34:
Ofwel schrijf je niets, ofwel test je het werkelijk verbruik van de processor, ofwel schrijf je dat deze processor met een TDP van 53 Watt relatief weinig warmte afgeeft,
Dat zou precies even min kloppen. Als die namelijk 53W aan warmte zou afgeven dan zou het verbruik ook zo'n 53W zijn, processor zet zijn energie immers niet echt om in iets anders, ding draait of loopt bijvoorbeeld niet. :+ In principe wordt zo goed als al het verbruik omgezet in warmte bij CPU's.

Echte probleem zit hem in hoe Intel de CPU's hun TDP geeft, een hele serie krijgt dezelfde TDP mee, terwijl minst snelle vaak stukken lager qua TDP zit. Als je het goed wil doen laat je het woord TDP gewoon in zijn geheel vallen en noem je de CPU gewoon zuinig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
-The_Mask- schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:02:
[...]Echte probleem zit hem in hoe Intel de CPU's hun TDP geeft, een hele serie krijgt dezelfde TDP mee, terwijl minst snelle vaak stukken lager qua TDP zit. Als je het goed wil doen laat je het woord TDP gewoon in zijn geheel vallen en noem je de CPU gewoon zuinig.
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk, maar ik hou persoonlijk in het achterhoofd dat de BBG vooral is bedoelt voor mensen die dat soort zaken helemaal niet weten, door daarvan dan redelijk standaard waarden te maken is het beter uit leggen aan een leek. De cijfers zijn idd niet correct, maar geven wel een goede weergave van de 'capaciteit' zullen we maar zeggen.

@ The_Mask... Moet zeggen dat ik de motivatie wel begrijp, het staat een stuk duidelijk dat een cpu uit een bepaalde serie een specifieke tdp heeft ook al zijn er verschillen onderling. Het probleem is wat mij betreft veel meer dat het verwarrend is dat ze hiervoor de term watt gebruiken... laat ze dan gewoon een klasse indeling maken mbt verbruik, zoals nu is het wat vaag weergegeven en leken die wel eens van de term 'watt' hebben gehoord maken vrijwel gelijk 1+1...

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 02-09-2014 13:25 ]

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 21:58
MicGlou schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:24:
[...]

Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk, maar ik hou persoonlijk in het achterhoofd dat de BBG vooral is bedoelt voor mensen die dat soort zaken helemaal niet weten, door daarvan dan redelijk standaard waarden te maken is het beter uit leggen aan een leek.
Ik dacht nochtans dat T.net zich richt tot de meer gevorderde gebruikers en dat er andere sites bestaan die meer geschikt zijn voor jan met de pet die geen benul heeft wat een moederbord eigenlijk is en ook niet zijn eigen systeem zal samenstellen maar gewoon naar de mediamarkt gaat en daar een Acer koopt omdat hij "veel geheugen heeft" en je er een slap toetsenbord en dito muis bij krijgt :/

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
ShaiNe schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:38:
[...]

Ik dacht nochtans dat T.net zich richt tot de meer gevorderde gebruikers en dat er andere sites bestaan die meer geschikt zijn voor jan met de pet die geen benul heeft wat een moederbord eigenlijk is en ook niet zijn eigen systeem zal samenstellen maar gewoon naar de mediamarkt gaat en daar een Acer koopt omdat hij "veel geheugen heeft" en je er een slap toetsenbord en dito muis bij krijgt :/
Dat is dan een flinke misvatting :) Ik zou juist zeggen dat Tweakers en dan voornamelijk het forum, de plek bij uitstek is als je kennis op wil doen. Iedereen is ooit een beginner geweest... collega van mij wist 5 jaar geleden niets, kerel van circa 40 jaar oud. Ik heb hem toen geholpen met het samenstellen en bouwen van zijn eerste 'echte' systeem... ik kan die man nu 5 jaar later niet meer bijhouden :)

Juist de BBG is bedoelt om mensen met weinig of geen kennis een goed voorbeeld te geven van geschikte onderdelen in verschillende prijsklassen... de meer gevorderde gebruiker is te eigenwijs om de BBG te raadplegen ;)