Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb momenteel zo'n moeilijke wensenlijst dat ik het tweakers.net-forum eens ga *gebruiken* in plaats van alleen zelf behulpzame posts te maken. Mijn Galaxy Note 1 is op zijn laatste benen, dus ik zoek een vervanger.

Ik zoek een?
Telefoon voor een echte poweruser. Ik speel geen games erop, geen social media, maar ik draai er productiviteitsspul op. Multitasking is erg belangrijk (bijv. samsung's multi window mode), precieze input is belangrijk (toetsenbord en/of pen). Om een idee te geven, vorige telefoons waren:
- HTC Dream met cyanogenmod
- Motorola Droid 1 (Milestone) met cyanogen
- Samsung Galaxy Note 1 (N7000) met hoopjes ROMs door de jaren heen

De nieuwe telefoon heeft het liefst 2 of meer GB geheugen en ROMs met op zijn minst simultaneous multitasking-functionaliteit. Er komt sowieso een custom ROM op omdat ik de telefoon op tablet mode (betere notificatiebalk, kleinere iconen) wil gebruiken en vziw kan geen enkele stock ROM dat.

Buiten het geheugen zijn specs niet zo boeiend. In mijn prijsklasse ben ik volgens mij sowieso wel verzekerd van voldoende resolutie en een redelijke processor. De Note voldoet momenteel al qua processorsnelheid, alleen niet qua geheugen.

Wat is je budget?
Na inruil van mijn Note (geen al te beste staat, iets van ~100 euro tweedehandswaarde) wil ik liefst niet over de 100 euro extra komen. Tweedehands dus, ik ben in staat om een goede deal te krijgen dus als er iets nèt boven m'n budget is komt dat wel goed :P

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Typische dingen die ik draai:
- Google Docs, google apps in het algemeen
- VNC
- ES File explorer en alles wat dat programma kan
- Youtube is ook veelgebruikt ;) niet heel relevant voor dit lijstje
- verdere productiviteitssoftware

Wat heb je zelf al gevonden?
Galaxy Note 2, ... geen idee eigenlijk. Ik zit helemaal niet meer op XDA en er is zóveel uitgekomen de laatste 2 jaar dat ik geen idee heb waar te beginnen. Het allerliefst zou ik een toetsenbord hebben, maar dat is volgens mij echt niet meer mogelijk (of het moet zo'n waardeloos blackberry duimtobo zijn - en zelfs dan is het moeilijk om een telefoon met redelijke specs te vinden).

Merk maakt me niet uit verder, zolang het maar Android draait (of evt. Ubuntu).

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:56
Als ik zo naar je eisen kijk, zou een Note 3 het beste zijn. Die is wel nieuw bijna 500 euro, maar dan heb je wel uber-specs, zoals een Snapdragon 800 @ 2.3Ghz en 3GB ram. Deze Note heeft een qualcomm soc, dus je kunt dan helemaal los gaan met custom roms. Tweedehands: ~350

Alternatief, een stuk goedkoper, is dan een Note 3 Neo, die ongeveer 150 euro minder kost, en een iets minder snelle cpu heeft (2x A15 cores en 4x A7 cores) en 2GB ram en 720p scherm ipv. 1080p van de Note 3. Tweedehands: ~270

Een Note 2 is nieuw lastig te vinden, maar tweedehands moet ie wel voor 200 te krijgen zijn, in goede staat.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Oneplus One, die heeft nog krachtiger hardware aan boord dan de Note 3, zoals een 2.5Ghz snapdragon 801, voor ongeveer 300 euro in NL. Verder zijn alle topmodellen van vorig jaar ook wel ok, zoals een Galaxy S4, HTC One, Xperia Z1. Een Nexus 5 zou ook nog kunnen, alleen is de accuduur van dat model niet geschikt voor een poweruser. Ik ben zelf ook best een intensieve gebruiker (Spotify 2u per dag, Chrome 5+ tabs open, Navigatie, apps, whatsapp, telegram, linkedin en bellen) en mn Z1 houdt het wel 1,5 dag vol.

In ieder geval zijn de Note 2 en Xperia Z1 tweedehands niet zo duur meer. Van de Note 2 zijn er wel een hoop goede roms te vinden met geporte functionaliteit van de Note 3, zoals dat multi-window gebeuren. Voor de rest ben ik niet op de hoogte welke merken dat ook standaard hebben, weet wel dat de nieuwe Z3 dat waarschijnlijk zal krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Trishul op 01-09-2014 17:11 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 12:05
Je kan ook voor een Nexus 4 gaan, ben je rond 150+ kwijt, 2gb ram, quad-core 1,5ghz Snapdragon S4 Pro en uitstekend voor mods en zelfs andere OS'en.

Nadeel is geen SD kaart ondersteuning.

En anders een Nexus 5, Snapdragon 800, 2GB ram en qua mods hetzelfde als Nexus 4 dus erg goed.

Nieuw vanaf 349 euro dus 2de hands zal het net boven zijn wat jij wilt uitgeven.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Trishul schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:02:
Als ik zo naar je eisen kijk, zou een Note 3 het beste zijn. Die is wel nieuw bijna 500 euro, maar dan heb je wel uber-specs, zoals een Snapdragon 800 @ 2.3Ghz en 3GB ram. Deze Note heeft een qualcomm soc, dus je kunt dan helemaal los gaan met custom roms. Tweedehands: ~350
Note 3 is wel écht te duur, Note 3 Neo is volgens XDA een regelrechte avoid vanwege de exynos SoC. Misschien dat ik het even aankijk op marktplaats/tweedehandszaken als iemand met een bijzonder goede deal komt. De Note 2 heeft ook een Exynos, maar is blijkbaar toch zo populair dat er aardig wat goede ROMs voor te krijgen zijn.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Oneplus One, die heeft nog krachtiger hardware aan boord dan de Note 3, zoals een 2.5Ghz snapdragon 801, voor ongeveer 300 euro in NL. Verder zijn alle topmodellen van vorig jaar ook wel ok, zoals een Galaxy S4, HTC One, Xperia Z1. Een Nexus 5 zou ook nog kunnen, alleen is de accuduur van dat model niet geschikt voor een poweruser. Ik ben zelf ook best een intensieve gebruiker (Spotify 2u per dag, Chrome 5+ tabs open, Navigatie, apps, whatsapp, telegram, linkedin en bellen) en mn Z1 houdt het wel 1,5 dag vol.
Ik heb niet zo heel veel boodschap aan specs als er geen pennetje of tobo aan vast zit. Als ik mijn worstenvingers moet gebruiken om ieniemienieknopjes aan te klikken kan ik mijn computer niet over VNC besturen met de telefoon, en dat is toch wel erg belangrijk.

Op zich is batterijtijd ook niet superbelangrijk, als hij de dag maar doorkomt. Als het tegenvalt kan ik altijd een extended battery aan de telefoon hangen; dat hebben al mijn andere telefoons ook gehad en hoewel het er niet uitziet haal je er dan altijd wel een paar dagen tot een week gebruikstijd uit.
Mizgala28 schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:47:
Je kan ook voor een Nexus 4 gaan, ben je rond 150+ kwijt, 2gb ram, quad-core 1,5ghz Snapdragon S4 Pro en uitstekend voor mods en zelfs andere OS'en.

Nadeel is geen SD kaart ondersteuning.

En anders een Nexus 5, Snapdragon 800, 2GB ram en qua mods hetzelfde als Nexus 4 dus erg goed.

Nieuw vanaf 349 euro dus 2de hands zal het net boven zijn wat jij wilt uitgeven.
De Google Experience devices zijn uiteraard een grote aantrekkingskracht vanwege de modbaarheid, en de nexus 4 is zo te zien een perfecte fit, afgezien van de interface (wederom, geen tobo of pennetje). En het is al helemaal mooi dat er andere OSen op kunnen. Zeker een telefoon voor m'n shortlist.

• Trishul
Als het pennetje heel belangrijk is, dan lijkt me een tweedehands note 2 de enige keuze. Makkelijk te vinden in goede staat voor 200 euro, en heeft pas nog een update gekregen naar Android 4.4. Hardware is voor de komende jaren ook wel toereikend, tenzij je erg zware dingen gaat doen.

Ik weet niet hoe snel je je toestel nodig hebt, maar volgende maand komt de note 4 uit, en dan zakt dus de waarde van een note 3 waardoor die misschien dan ook een optie wordt. Verder kan ik niet zo makkelijk een alternatief noemen voor een degelijk Android toestel met pen input en prijs rond de 200 euro.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 20:31
Samsung telefoons zijn over het algemeen erg populair voor ROM's. Ik had zelf een Samsung Galaxy S3 en daar waren erg veel ROM's voor te vinden. Als je echt 2GB RAM wil zul je dan naar een i9305 type moeten zoeken. Anders kun je inderdaad kijken naar Samsung Note modellen.

Verwijderd

Er is hier ook nog ergens een topic over Androids met toetsenborden. Kan je daar niet rondkijken wat er aangeraden word? Weet helaas niet uit mn hoofd waar het te vinden is, behalve natuurlijk onder Android smartphones.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 20:23 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Trishul schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:15:
Ik weet niet hoe snel je je toestel nodig hebt, maar volgende maand komt de note 4 uit, en dan zakt dus de waarde van een note 3 waardoor die misschien dan ook een optie wordt. Verder kan ik niet zo makkelijk een alternatief noemen voor een degelijk Android toestel met pen input en prijs rond de 200 euro.
Ah, dat is goed om te weten. Ik kan op zich nog wel even wachten.
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:22:
Er is hier ook nog ergens een topic over Androids met toetsenborden. Kan je daar niet rondkijken wat er aangeraden word?
Dat topic is niet zo heel erg levend...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dus? Dan stel je er maar geen vragen... Dan wordt het ook nooit levend ook ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Trishul
Als je bereid bent nog groter te gaan, kun je ook nog kiezen uit de Xperia Z ultra met losse pennetje en de 7" Android tablets met stylus en telefoon functionaliteit.

Verwijderd

mux schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:23:
[...]

Ah, dat is goed om te weten. Ik kan op zich nog wel even wachten.

[...]

Dat topic is niet zo heel erg levend...
http://www.ibuygou.com/p-...b_13mp_5_5_inch-6204.html

Dit misschien wat? Ik vind zelf Xiaomi en MIUI helemaal geweldig, maar dat is echt smaak afhankelijk. Deze en dan een pennetje erbij, dat zou moeten lukken.

Of een zonder LTE: http://www.ibuygou.com/p-...ive_touchscreen-5844.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 20:28 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Trishul schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:27:
Als je bereid bent nog groter te gaan, kun je ook nog kiezen uit de Xperia Z ultra met losse pennetje en de 7" Android tablets met stylus en telefoon functionaliteit.
De losse pennen zijn absoluut géén vervanger voor een resistief scherm of een actieve digitizer. Zijn er features van de Ultra die ik mis die dit een telefoon maken voor op m'n shortlist?
CLB schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:26:
Dus? Dan stel je er maar geen vragen... Dan wordt het ook nooit levend ook ;)
OK, ok, ok... Ik zie dat de laatste post in het topic iets erg interessants laat zien: uitschuif-toetsenbord-cradle-achtige dingen die met bluetooth aan je telefoon koppelen. Dat is wat mij betreft ook een uitstekende optie, iedere telefoon met zo'n ding ervoor beschikbaar en verder adequate specs is dan ook een optie.
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:27:
http://www.ibuygou.com/p-...b_13mp_5_5_inch-6204.html

Dit misschien wat? Ik vind zelf Xiaomi en MIUI helemaal geweldig, maar dat is echt smaak afhankelijk. Deze en dan een pennetje erbij, dat zou moeten lukken.

Of een zonder LTE: http://www.ibuygou.com/p-...ive_touchscreen-5844.html
Mooie telefoon, maar geen betere fit dan de meeste andere toetsenbord/penloze foons. Niks echt speciaals hieraan (of ik moet iets missen).

Verwijderd

mux schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:39:

Mooie telefoon, maar geen betere fit dan de meeste andere toetsenbord/penloze foons. Niks echt speciaals hieraan (of ik moet iets missen).
Mwah, gewoon een hele aardige telefoon voor de prijs. Niet meer en niet minder.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

mux schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:09:
De Note voldoet momenteel al qua processorsnelheid, alleen niet qua geheugen.
Bestaat er geen grotere KMVYL of KMV3U eMMC's? Moet jou vast lukken. ;)

Edit: Hmm ik zou zweren dat het RAM daarin geïntegreerd zat. Maar ik zou best wat door elkaar kunnen halen. Maar goed, ben ook niet zo bekend met dat toestel.

[ Voor 23% gewijzigd door Oyster op 01-09-2014 21:14 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hahaha, ja, heb ik over nagedacht. Het is inderdaad geen enkel probleem om nieuwe chips te reflowen, maar het gaat mij om werkgeheugen, niet opslag. Dat is bij de Note 1 1GB, en dat is krap. Er zijn helaas geen dualcores uit die generatie met meer dan 1GB geheugen.

(en daarnaast lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het zo simpel is als alleen een chip vervangen)

Iets wat wél mogelijk is, is om SD-kaartsupport in een telefoon zonder SD-kaart te modden. Meerdere mensen hebben dat inmiddels voor elkaar gekregen op de nexus 4, dus dat potentieel mogelijk.

• Trishul
mux schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:23:
Hahaha, ja, heb ik over nagedacht. Het is inderdaad geen enkel probleem om nieuwe chips te reflowen, maar het gaat mij om werkgeheugen, niet opslag. Dat is bij de Note 1 1GB, en dat is krap. Er zijn helaas geen dualcores uit die generatie met meer dan 1GB geheugen.

(en daarnaast lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het zo simpel is als alleen een chip vervangen)

Iets wat wél mogelijk is, is om SD-kaartsupport in een telefoon zonder SD-kaart te modden. Meerdere mensen hebben dat inmiddels voor elkaar gekregen op de nexus 4, dus dat potentieel mogelijk.
Ah, dan kunnen we dit topic nu sluiten en ons alvast klaarmaken voor een nieuwe blog van ubertweaker mux die SD kaart support mod in zijn nexus 4 :9

Die Xperia Z Ultra is vooral interessant vanwege de grootte en de lage prijs voor de hardware momenteel (snapdragon 800, 2GB ram, etc.). Als je uit de voeten zou kunnen met een dunne capacitieve stylus is dat zeker een interessante optie, vooral als je gaat RDP'en/VNC'en. En anders is ie gewoon te groot, belachelijk groot met z'n 6.44" (!) scherm. Zo groot dat je op straat zelfs door onbekende mensen aangesproken wordt om uitleg te geven als je aan het bellen bent met dat ding. Maar wel net als alle andere Xperia's een unlocked bootloader.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed, ik heb even gewacht tot ik de nieuwe telefoon helemaal heb 'ingereden' om feedback te geven op dit topic. Mijn ervaringen in één zin:

De Samsung Galaxy Note II is gewéldig.

Zoveel beter dan de Note I. Ik draai momenteel Phantom ROM 9 met een aangepaste TouchWiz-launcher op 240dpi en Xposed Framework voor wat verdere UI- en app-tweaks. De verbeterde Wacom-digitizer en S Pen-integratie alleen al is genoeg reden voor me om meteen weg te lopen met de telefoon, maar het extra geheugen en de apps-in-windows-functionaliteit zorgt ervoor dat ik nu daadwerkelijk 3 of 4 dingen tegelijk open kan hebben op één scherm die op geen enkele andere telefoon kunnen (voorbeeld: bankieren-apps die fullscreen immersive EISEN, ook als je bijv. iemands rekeninginformatie wilt overtikken vanuit de mail of browser).

Enige nadeel: ik heb hem heel goedkoop kunnen scoren, maar helaas ook wel een klein beetje een kat in de zak gekocht. Het is een reparatietelefoon met gloednieuw glas, maar het scherm heeft heel erg lichte burn-in en nog wat andere kleine onvolmaaktheden. De volgende keer ga ik m'n telefoon maar weer ophalen ipv laten versturen. Maargoed, ik kende het risico van tweedehands handelen en je hebt niet altijd de beste deal.
Pagina: 1