5 monitoren aansluiten op combinatie van GPU + MOBO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
Beste mede tweakers,

ik zit met de volgende vraag..

Momenteel heb ik in mijn woonkamer 2 pc's staan. Een htpc en een gamepc. De HTPC (GTX660) is aangesloten op mijn 50" TV en op het 7" touchscreen van mijn htpc behuizing, de gamepc (HD7970) is aangesloten op 3 24" monitoren in een eyefinity setup.

Ik moet zeggen dat ik steeds vaker op mijn htpc game, en de gewone gamepc niet meer zoveel gebruik. Zo nu en dan wordt hier nog eens een game op gespeeld die ik liever met toetsenbord en muis speel en/of in eyefinity wil spelen, en er wordt wat op geprogrammeerd. Hiervoor zijn de 3 schermen erg handig.

Wat ik wil doen is mijn gamepc verkopen, met dit geld mijn htpc een flinke upgrade geven, en alle schermen op deze htpc aansluiten zodat ik het zelfde systeem voor al mijn toepassingen kan gebruiken.

Nu heb ik de volgende vragen:

Hoe krijg ik 5 monitoren aan de praat op één systeem? Als nieuwe videokaart twijfel ik nog tussen een GTX 780 en een R9 290. Op beide videokaarten zitten "slechts" 4 uitgangen.

Op de AMD kaart zitten slecht 3 aansluitingen welke effectief benut kunnen worden. 2X DVI + HDMI tegelijkertijd gaat immers niet werken. Als ik het goed heb kunnen bij een nvidia kaart wel alle 4 aansluitingen gelijkertijd benut worden? En is een actieve displayport adapter ook niet nodig?

Hoe dan ook kom ik dan nog steeds een aansluiting tekort. Het 7" touchscreen op mijn htpc behuizing (Moneual 932) heeft een vga aansluiting. Wat mooi zou zijn is als ik deze kan aansluiten op de vga aansluiting van het moederbord, en dan de rest van de schermen op de GPU kan aansluiten. De grote vraag is of dit gaat werken! Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Thanks! Deze kende ik nog niet..

Echter wel een beetje een dure oplossing naast het feit dat rechtstreeks allemaal op de pc aansluiten een elegantere oplossing is natuurlijk.. Vraag blijft dus of dit mogelijk is..

Daarnaast hebben mijn monitoren allemaal geen displayport. Dat worden dus ook nog eens een hoop splitters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21

Tazzios

..

Is een switchachtige oplossing niet iets? Dat je kan kiezen welke monitor je wilt aansturen?
Alle 5 de schermen zul je niet tegelijkertijd gebruiken.

Of de onboard blijft werken als je een videokaart inprikt durf ik niet te zeggen. Vroeger werd de onboard meestal uitgeschakeld, maar daar lijkt mij tegenwoordig geen noodzaak meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor het meedenken Tazzios.

De bedoeling Is wel om alle 5 monitor tegelijkertijd te kunnen aansturen. Voor het geval ik achter mijn 3 schermen zit te programmeren en mijn vriendin bijvoorbeeld tv zit te kijken.

Weet iemand hoe nVidia zich hierin verhoudt tot AMD? AMD claimt wel oppermachtig te zijn in hun multimonitor mogelijkheden middels eyefinity, maar 2 dvi poorten + hdmi aansturen lukt al niet. (iets met ramdac geloof ik) weet iemand hoe dit bij nVidia zit? Als ik 4 schermen op een nVidia kaart kan aansluiten en het schermpje van mijn htpc op het moederbord kan aansluiten ben ik klaar. Dat zou de meest elegante oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik vraag me af of je dat op 1 PC wilt doen, problemen waar je tegen aan kunt lopen zijn:
- Fullscreen applicaties andere op monitoren op zwart.
- opent op het verkeerde scherm.
- input (muis/Tb) gaat naar de verkeerde applicatie.

Het softwarematige inrichting kan dan best complex worden. En kan je vriendin er vervolgens mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Tazzios schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:49:
Ik vraag me af of je dat op 1 PC wilt doen, problemen waar je tegen aan kunt lopen zijn:
- Fullscreen applicaties andere op monitoren op zwart.
- opent op het verkeerde scherm.
- input (muis/Tb) gaat naar de verkeerde applicatie.

Het softwarematige inrichting kan dan best complex worden. En kan je vriendin er vervolgens mee overweg.
Daar heb je een punt. Ik heb hier wel over nagedacht.

Laat ik voorop stellen dat in 95% van de gevallen de 3 monitoren uit zijn, en ik gewoon fullscreen MediaPortal heb geopend op de TV waarop ik films of live tv kijk, of een game zit te spelen. In 3% van de gevallen staat de tv uit en ben ik op mijn 3 monitoren bezig, en in 2% van de gevallen is alles ingeschakeld. Dat ik MediaPortal dan even windowed moet draaien, vind ik geen probleem..

Verder heb ik wel aardig wat ervaring met het gebruiken van een Multi-monitor setup, en weet wel wat goede tools om er voor te zorgen dat alles op het juiste beeldscherm geopend wordt. Met DisplayFusion heb je bijvoorbeeld op alle schermen een volledige taakbalk tot je beschikking, en in de configuratie van MediaPortal zelf kan ik een vast beeldscherm instellen waarop MediaPortal gestart moet worden. Verder wordt MPDisplay (een app om info van MediaPortal op een ander scherm te draaien) ook standaard zo ingesteld dat die altijd op het 7" touchscreen wordt geopend.

En mocht een applicatie wel op een verkeerd scherm openen, dan kan ik deze zo de goede kant opslepen. De tv als de monitoren staan namelijk aan dezelfde wand. _/-\o_

Ik ben er inmiddels achter dat ook de laatste generatie AMD videokaarten het toestaat om 2 DVI en 1 HDMI poort tegelijkertijd te gebruiken. Dat is dus goed nieuws. Hierdoor kan ik op die videokaart dus 4 schermen tegelijkertijd gebruiken. Blijft alleen de vraag staan of ik tegelijkertijd het schermpje van mijn htpc op het moederbord kan aansluiten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 01-09-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ok mooi. :)

Na wat zoeken op GOT "videokaart en onboard" kwam ik het volgende tegen:
TERW_DAN in "hoe enable ik onboard vga en PCIE gpu"

Bekijk de handleiding van het moederbord dus even (voor aanschaf) om te zien wat de opties zijn van de APU/IGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Tazzios schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:18:
Ok mooi. :)

Na wat zoeken op GOT "videokaart en onboard" kwam ik het volgende tegen:
TERW_DAN in "hoe enable ik onboard vga en PCIE gpu"

Bekijk de handleiding van het moederbord dus even (voor aanschaf) om te zien wat de opties zijn van de APU/IGPU.
Thanks! Handige link. Ik ben al even in de handleiding van een moederbord gedoken die ik op het oog heb, en daar zijn aardig wat instellingen te maken op dit gebied. Moet dus vast lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik zag dat je een soort hub kunt gebruiken, wat ie kost..geen idee
http://www.tomshardware.c...eyefinity-6gb,3264-9.html

Je hebt ook eyefinity 6 gpus, waarmee je 6 monitoren kunt aansluiten op 1 kaart, nadeel is denk ik dat je veel splitters nodig hebt naar minidisplayport bv.
http://www.wsgf.org/forums/viewtopic.php?t=24334&f=66

Of anders 2 kaarten aanschaffen.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Bullus schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:49:
Ik zag dat je een soort hub kunt gebruiken, wat ie kost..geen idee
http://www.tomshardware.c...eyefinity-6gb,3264-9.html

Je hebt ook eyefinity 6 gpus, waarmee je 6 monitoren kunt aansluiten op 1 kaart, nadeel is denk ik dat je veel splitters nodig hebt naar minidisplayport bv.
http://www.wsgf.org/forums/viewtopic.php?t=24334&f=66

Of anders 2 kaarten aanschaffen.
Ik wilde net zeggen, AMD heeft gewoon kaarten die 6 schermen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Die kaarten heb ik al een aantal generaties niet meer gezien! Alle R9 290(X) die ik ben tegen gekomen hebben 4 aansluitingen.

Dus ik daag je uit! Vind er een! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Misschien dat je hier wat van af kan krijgen? Eventueel zonder monitoren kopen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
461943 schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:30:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Misschien dat je hier wat van af kan krijgen? Eventueel zonder monitoren kopen of zo.
Nee bedankt! Dat is niet helemaal het prestatie niveau dat zoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
powermarcel10 schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:59:
Die kaarten heb ik al een aantal generaties niet meer gezien! Alle R9 290(X) die ik ben tegen gekomen hebben 4 aansluitingen.

Dus ik daag je uit! Vind er een! :p
Je hebt geen budget genoemd :p dus 5 aansluitingen volgens de voorgaande link die ik had gepost
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814121875

deze ook 5
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814202036

[ Voor 8% gewijzigd door Bullus op 01-09-2014 21:13 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bullus schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:12:
[...]

Je hebt geen budget genoemd :p dus 5 aansluitingen volgens de voorgaande link die ik had gepost
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814121875

deze ook 5
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814202036
Oké, oké, jij wint! Die bovenste Is het geworden. Komt morgen binnen.. ;)

Zonder gekkigheid.. Budget is max €400,- voor de videokaart.

Zit persoonlijk te denken aan een R9 290.die is prijs kwalitatief gezien ontzettend goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
d:)b

En als je de 290 combineert met een low budgetkaart erbij?
Je tripple screen op de 290 en de 2 andere monitor/tv op de lowbudgetkaart, zal dat ook werken?
Ik kan het zelf wel testen als je wilt..tripple op de 290x en een 7950 plug ik er ff in met 1 monitor eraan..dat zal morge pas worden..

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Bullus schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:43:
d:)b

En als je de 290 combineert met een low budgetkaart erbij?
Je tripple screen op de 290 en de 2 andere monitor/tv op de lowbudgetkaart, zal dat ook werken?
Ik kan het zelf wel testen als je wilt..tripple op de 290x en een 7950 plug ik er ff in met 1 monitor eraan..dat zal morge pas worden..
Dat kan, ja. Ik heb hier een R9 290 met een GTX 280 in hetzelfde systeem zitten, en zelfs dat werkte zonder enige moeite 8) Van hetzelfde merk moet dan al helemaal lukken. Maar haal dan voor 400 gelijk twee tweedehands 290's waar niet mee gemined is ( dat kan) want dan heb je echt een dikke bak performance. Hou wel rekening ermee dat dat een zeer zware PSU vergt en dat je dan ook beter aftermarket koelers kan halen. De stock koelers zijn op 100% écht luider dan een stofzuiger. Ik hou ze koel met de fan op 60%, maar zelfs dat is al geen pretje.

[ Voor 24% gewijzigd door 461943 op 01-09-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties heren!

Ik wil het sowieso bij 1 videokaart houden. Het komt in een HTPC in de woonkamer dus het geheel moet wel zo stil en koel mogelijk gehouden worden. Dat gaat met met een crossfire setup niet lukken.

1 R9 290 met lichte overklokken moet volgens mij ook al een aardige bak prestaties te weeg brengen icm een nieuwe i5 4670K processor en 16GB geheugen, dus dat komt wel goed..

Maar voor zover ik nu hebben kunnen lezen moet alles gewoon aangesloten kunnen worden op 1 systeem. Het touchscreen van de behuizing op het moederbord, en de 3 monitoren en de tv op de videokaart. (2X DVI --> HDMI, 1X HDMI --> HDMI en 1 keer DP --> HDMI middels een converter.

Moet alleen eerst mijn oude systeem + een aantal componenten uit mijn huidige HTPC eerst verkopen om het financieel een beetje te kunnen verantwoorden.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Dag mannen,

even een update. Uiteindelijk heb ik alles aan de praat gekregen! Maar......... Wat een gedoe!

Als eerst had ik een AMD R9 290 besteld van MSI. TV aangesloten met een DP --> HDMI kabel, 2 monitoren met DVI --> HDMI en 1 middels HDMI --> HDMI. Tot slot het 7" touchscreen van mijn behuizing aangesloten op de VGA aansluiting van het moederbord.

constant bleek dat één van de 4 monitoren die aangesloten waren op de videokaart geen signaal kreeg. AMD is er schijnbaar nog steeds niet in geslaagd om alle 4 poorten van de kaart native te ondersteunen. Een actieve displayport adapter moest dit oplossen. Gelukkig had ik er nog eentje liggen. (wat inmiddels dus ter bevestiging wel werkt is 2 DVI poorten en 1 HDMI poort gelijkertijd gebruiken) Toch viel ook met de displayport aangesloten het beeld regelmatig weg, wat ik ook probeerde.. De combinatie van monitoren EN tv wilde maar niet slagen..

Na anderhalf dag klooien heb ik het opgegeven en de kaart teruggestuurd. Ik had nog een GTX 660 liggen, en dacht, eens kijken of het hiermee wel aan de praat te krijgen is. En ja hoor! Werkte direct. Zonder adaptors of andere toestanden. Alle 4 poorten kunnen netjes worden aangestuurd. Waar AMD dus koning claimt te zijn met hun eyefinity opties, heeft nVidia het gewoon netjes voor elkaar..

Uiteindelijk de kaart dus maar omgeruild voor een wat duurdere GTX 780.

Na deze geïnstalleerd te hebben hielden de problemen echter niet op. Ik bleef bsod's krijgen wanneer alle monitoren waren aangesloten als ik de pc opstartte. Wederom anderhalve dag lopen klooien met instellingen, BIOS, drivers, etc....

Wat bleek, de intel en nvidia drivers hadden conflicten met elkaar. Niet de beste vrienden laten we maar zeggen. Wanneer ik de intel GPU uitschakelde werkte het direct. Uiteindelijk was de oplossing om er een goedkoop simpel nVidia kaartje bij te kopen, en die te gebruiken voor het 7" touchscreen. Beide draaien dezelfde driver, dus geen conflicten. Loopt nu al de hele dag als een zonnetje! Ik ben blij!

Ik zit nu gewoon achter mijn bureau met 3 schermen terwijl op de tv MediaPortal fullscreen blijft draaien. Zonder een flikkerende taakbalk of iets dergelijks; Deze is gewoon onzichtbaar. Ik gebruik DisplayFusion voor alle instellingen. Werkt perfect!

Bedankt voor al het meedenken! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/jbfyze94czn.jpg
Pagina: 1