Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
We gaan morgen op reis, en ik wil eigenlijk niet teveel kabels meenemen.

Ik heb hier één stekker, welke 2A levert.

Daar wil ik mee aansluiten:
- 1 videocamera, welke 2A nodig heeft
- 1 telefoon, welke 2A nodig heeft
- 1 powerbank, welke 1A nodig heeft

Kan het kwaad als ik alles op deze 2A stekker aansluit, of overbelast ik dan de powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Ik heb hier één stekker, welke 2A levert.
Kan het kwaad als ik alles op deze 1A stekker aansluit'

huh :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die 2A stekker (ik neem aan dat je een USB netstroom adapter bedoelt) levert max. 2A, je kan daar prima apparaten mee laden die minder dan 2A vragen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het idee
stopcontact -> Powerbank -> telefoon & videocamera is
Waarbij de video en telefoon 4A samen vragen terwijl de powerbank 1A kan leveren maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nee, sorry.

Ik wil gewoon maar één USB netstroom adapter meenemen. Deze levert 2A

De telefoon en camera gaan er afzonderlijk aan, en kunnen de 2A hebben.

Ik vroeg me alleen af wat er gebeurd als je de powerbank, die maar 1A nodig heeft, aan een 2A USB nestroom adapter hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 12:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

greatgonzo schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:07:
nee, sorry.

Ik wil gewoon maar één USB netstroom adapter meenemen. Deze levert 2A

De telefoon en camera gaan er afzonderlijk aan, en kunnen de 2A hebben.

Ik vroeg me alleen af wat er gebeurd als je de powerbank, die maar 1A nodig heeft, aan een 2A USB nestroom adapter hangt
Dan neemt hij maar 1A af, enkel bij voltage moet je opletten dat je een 110V adapter (input) niet op een 220V steekt, want dan krijg je kortstondig vuurwerk.

http://superuser.com/ques...age-than-the-device-needs

[ Voor 8% gewijzigd door IStealYourGun op 01-09-2014 13:17 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Antwoord wat ik je kan geven is:

De oplader levert niet maar de Powerbank "trekt" het stroom, dat betekent dat het normaal gesproken geen kwaad kan om een "sterkere" lader te gebruiken. Maar aanbevolen is het absoluut niet.

Ik heb al vaker gelezen dat het heel slecht voor je akku is om een andere lader te gebruiken, maar een fatsoenlijke bron heb ik daarvan niet.

[ Voor 24% gewijzigd door scenix_ op 01-09-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

scenix_ schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:10:
Ik heb al vaker gelezen dat het heel slecht voor je akku is om een andere lader te gebruiken, maar een fatsoenlijke bron heb ik daarvan niet.
Als je geen fatsoenlijke bron hebt, zeg dan niks. Het hele idee van USB laden is juist dat het universeel en uitwisselbaar is. Ik gebruik al jaren allerlei laders door elkaar (ingebouwd in stekkerdozen, poorten op PC's/laptops, netstroomadapters, 12V adapters in de auto) en mijn apparaten doen het allemaal nog prima.

Het enige waar je mee uit moet kijken zijn wonky cheap-ass laders van chinese prul-webshops en dergelijke. Daar wil nog wel eens gare elektronica inzitten, of bepaalde beveiligingen in ontbreken. Maar als je gewoon de officiële adapter van een van je apparaten ook voor je andere apparaten wilt gebruiken dan is daar (mits die genoeg stroom kan leveren) niks mis mee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Orion84 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:19:
[...]

Als je geen fatsoenlijke bron hebt, zeg dan niks. Het hele idee van USB laden is juist dat het universeel en uitwisselbaar is. Ik gebruik al jaren allerlei laders door elkaar (ingebouwd in stekkerdozen, poorten op PC's/laptops, netstroomadapters, 12V adapters in de auto) en mijn apparaten doen het allemaal nog prima.
Ik meld het omdat ik het vaak lees, maar vind het twijfelachtig omdat ik nog nooit een dergelijke bron gevonden heb... Daarom schrijf ik dat er toch ook bij? Beetje aanvallend geschreven IMHO.

Ik neem graag meedere stekkers mee op vakantie omdat je altijd zal zien dat er eentje kapot gaat, verloren gaat enz. enz. Wat de vraag van de TS betreft: Nee, je zal de powerbank niet overlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Sterker nog, een usb-poort op je laptop/pc levert (volgens de officiele USB2.0 standaard) maar 500mA, daar kun je ook gemakkelijk je mobiel/camera/powerbank/whatever mee opladen. Het gaat een heel stuk langzamer, maargoed... Gelukkig hebben de meeste fabrikanten hier over nagedacht en leveren meestal max zo'n 1A per usb-port, ook om 2,5" schijfjes te kunnen voeden (die trekken meestal zo'n 0,7A).

Wat Istealyourgun schrijf over de 110/220V, check je lader gewoon. Daar staat meestal op dat hij geschikt is van 110 tot 240V wisselspanning met een frequentie van 50/60Hz. Fabrikanten maken de elektronica meestal geschikt voor die grote spanningswijdte, puur omdat ze dan niet voor bijvoorbeeld de Ustated Nites een aparte versie hoeven te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.omvormer.co.uk/omvormercoukfotos/DSCF1545.JPG
In bovenstaand plaatje zie je dat de elektronica geschikt is van 100 tot 240V met een frequentie van 47 tot 63Hz, andere stekker erop een gaan met die aziatische banaan ;)
Pagina: 1