Zelfbouw all-round PC, 500-600€ en later inzetbaar als HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
En nieuwe dekstop PC. Ik ga er Linux op draaien. Ik ga er bureautaakjes op uitvoeren.
Ik ga op internet surfen. Ik ga hierop naar sport/films in HD kijken. Ik ga eventueel wat '90s games spelen.

Als ik tevreden ben van mijn PC doe ik er best wel lang mee (huidige gaat al 8j mee). Ik sluit niet uit dat ik hem na enige tijd als een htpc ga gebruiken en dan een nieuwe bouw.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500€. Ik kan wel enkel in België aankopen, waardoor onderdelen al gauw 10-15% duurder zijn dan de laagste prijzen die je in pricewatch ziet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 16 GB DDR3-1866 RAM te hergebruiken. (2x8)
- nog 2 80mm fans (Antec).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Yep. Ik ben een beetje bang dat hij te luid gaat zijn. Er zitten namelijk nogal grote gaten in de case en hij komt wellicht onder de monitor.

Ga je overklokken?
- Nope. Eerder underclocken.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
- Ik ben van plan om de processor op 45W in te stellen.
- Mijn huidig systeem is +8 jaar oud en draait op een Core 2 Duo E4300 met 2 of 4 GB RAM. De grafische kaart is een Geforce 7600GS. Als ik een gedownloade sportmatch in 1080 wil bekijken is het beeld soms schokkerig. Ik hoop dat dit in de toekomst niet meer het geval zal zijn. 8)

Dit is wat ik voorlopig voorzie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 100,07€ 100,07
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 82,50€ 82,50
1Silverstone Milo ML06€ 57,40€ 57,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 44,-€ 44,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,75€ 90,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,-
Ik heb dus al het geheugen en twee casefans. Optische drive hoeft niet.

Ik zit met een aantal vraagjes:
- Is deze build evenwichtig? Zijn er componenten die misschien beter geschikt zijn dan deze uit mijn lijst?
- Ik gebruik echt geen 256GB (heb een 3.0 externe HD). Zou ik niet beter voor een kleinere, goedkopere SSD gaan?
- Het is mij niet duidelijk of ik wel drie fans kan aansluiten op het moederbord.
- Als ik voor Intel zou gaan: -> Intel i5 4460 / Gigabyte B85M-HD3 / Netwerkkaart ? Is dit nuttig want het lijkt me vooral duurder te zijn.

• LucasJ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-02 17:17
Je kunt inderdaad voor een lagere SSD gaan zoals de 128 GB mx100
Het scheelt 30 euro en hij is iets langzamer. Nog steeds een snel ding hoor.
Deze schijven hebben stroomverliesbescherming en is aan te raden boven een andere, goedkopere SSD.

Qua processor zou je kunnen kijken naar bijv. een G3258 pentium. Snel zat want het is een haswell cpu. Je zou zelfs nog lager kunnen gaan voor wat bureautaken en FHD video's maar toch.

Ga je hiermee 3D video aansturen, dan heb je een i3 of hoger nodig. Dat is gebaseerd op windows, weet niet zeker of dat ook voor Linux distro's geld.

• Quilt
  • Niet online
Bedankt voor de feedback.

Ik heb het ondertussen wat laten bezinken en zou toch liever voor een kleinere behuizing gaan.
Het geheugen (16 gig) kan ik recycleren en als ik voor een Kaveri van AMD ga heb ik geen aparte grafische kaart nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 94,50€ 94,50
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 85,99€ 85,99
1Streacom F1C Evo Zilver€ 73,-€ 73,-
1Scythe Kodati - Mini ITX Cpu Cooler€ 20,-€ 20,-
1Nanoxia Deep Silence 2000 rpm, 60mm€ 8,94€ 8,94
1Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,86

Er is wel heel wat keuze wat die pico-voedingen betreft, en ik ben niet zeker wat het wattage betreft.
Is 120 te veel? (processor op 45W)
Ik zie weinig uitbreidingen, misschien nog een bijkomende harde schijf in het PCI-slot, maar die vind ik voorlopig nog te duur.

Een slot-in schijfjeslezer zie ik nu niet direct gebeuren, maar je weet nooit.
En later misschien een IR-ontvanger. Maar dat zou weinig invloed mogen hebben op de voeding.

(feedback is welkom)

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03 13:31

GHE

Bedenk wel dat het systeem zelfs met de processor op 45W TDP ingesteld toch nog wel redelijk veel energie uit het stopcontact trekt, zie bijvoorbeeld http://www.bit-tech.net/h...-a8-7600-kaveri-review/12

In combinatie met een adapter van maar 80W kan dat dus voor problemen zorgen, tenzij je verder gaat underclocken. Maar ik zou dan eerder aanraden om een pricewatch: Mini-box picoPSU 150 plus een losse 120W adapter aan te schaffen, nog goedkoper ook.

---

Heb je trouwens al gekeken naar een setup met een AMD Athlon 5350? Gezien de eisen die aan het systeem gesteld worden zou deze processor prima voldoen. Simpele spelletjes uit de jaren 90 kan deze processor wel aan, daarnaast is deze processor zeer zuinig (en daardoor ook geschikter voor HTPC gebruik in de toekomst). Er zitten nog een aantal AM1 processoren aan te komen in de toekomst, dus je hebt upgrademogelijkheden met deze socket.

Ervan uitgaande dat je deze behuizing wilt houden (imo een prachtig kastje) en geen optische drive gebruikt, dan kun je de SSD daar plaatsen en past de stock cooler van de 5350 onder de bracket. Je kunt dan altijd later nog voor een externe USB optische drive gaan mocht dat nodig zijn.

Als een netwerkkabel trekken niet mogelijk is, dan kun je bijvoorbeeld een USB module gebruiken (hieronder heb ik gekozen voor een lekker snelle 802.11ac module). Dan kom je op zoiets uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 48,-€ 48,-
1Streacom F1C Evo Zilver€ 73,-€ 73,-
1TP-Link Archer T2U€ 21,60€ 21,60
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 16,70€ 16,70
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,78

Het moederbord is een iets duurdere variant, maar deze kan gevoed worden met een externe 19V DC-adapter, waardoor een picoPSU overbodig is en je met het kopen van een adapter al klaar bent. Verder heb je geen extra fans nodig met zo'n laag TDP, veel warmte komt er niet van deze processor af.

Just food for thoughts ;)

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
i3 of i5 zou denk ik ook in budget passen? dan issie makkelijk te upgraden naar game pc indien nodig :D

• Quilt
  • Niet online
GHE schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:27:
Heb je trouwens al gekeken naar een setup met een AMD Athlon 5350?

Just food for thoughts ;)
Bedankt voor je reactie.

Op die ASRock AM1H-ITX kan je ook pci-e wireless adapter steken, denk ik. Misschien net iets mooier.

Ik denk dat dit zeker te overwegen valt. Ik wil toch wel wat hoger gaan qua performantie dan wat er nu in mijn oude laptop zit, en das een Intel Core2 Duo P9300 @ 2.26GHz.
redbullet schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:10:
i3 of i5 zou denk ik ook in budget passen? dan issie makkelijk te upgraden naar game pc indien nodig :D
Dan moet ik toch ook een GPU aanschaffen om een vergelijkbaar resultaat te halen als die A8?
Pagina: 1