Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data naar een ander apparaat "swipen" om te kopieeren?

Pagina: 1
Acties:

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 20:01
disclaimer: ik heb geen idee welke categorie voor deze vraag het beste geschikt is. Uiteindelijk is het allemaal client software dus heb maar voor die categorie gekozen.

Hoi,

Neem bijvoorbeeld dit filmpje: video: Intel werkt aan smart dock op basis van WiGig op 1:08

Degene in het filmpje "swiped" de data van zijn scherm naar een ander scherm. Intel noemt het blijkbaar "wireless data transfer", maar het lijkt me wel wat meer dan dat.

Een kleine analyse van wat er gebeurd op 1:08
  1. Beide personen hebben een scherm.
  2. De acteur swiped zijn data expliciet naar de _richting_ van het andere scherm.
  3. Het andere scherm toont de data.
Punt 1 en 3 kan ik technisch wel begrijpen. Is nu ook wel mogelijk. Punt 2 is waar het mij vooral om gaat. Voor zover ik weet hebben mobiele apparaten vandaag de dag (ook de nieuwste versies) nog geen indoor positioning. Ze weten van zichzelf dus niet waar ze zijn ten opzichte van de omgeving. Al zouden ze dat al weten dan weet een apparaat al helemaal niet waar andere apparaten zich bevinden. Met domotica is dit grofweg te doen in "zones", maar accuraat op zeg centimeters? Nee.

Dus hoe kan een techniek worden gemaakt die functioneel gelijk is aan het filmpje? Naar mijn idee kan dat alleen wanneer ieder individueel apparaat van zichzelf weet waar het zich bevind relatief ten opzichte van andere apparaten. Meer die techniek zit nog niet in smartphones. Al lijkt er nu wel een chip te komen die tot 10cm nauwkeurig is [1]. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik de eerste ben die me zoiets afvraagt dus hoop dat jullie mogelijke alternatieven hebben om iets dergelijks voor elkaar te krijgen?

Overigens zijn technieken als NFC, wifi en bluetooth niet geschikt voor bovenstaande. NFC werkt alleen als je het apparaat zo ongeveer aanraakt. Niet echt ideaal. Bluetooth en wifi zijn te inaccuraat voor positie bepaling. Het kan wel "redelijk" accuraat, maar dan moet je met triangulatie werken. Feitelijk je eigen mini "gps".

[1] http://www.fiercewireless...sitioning-chip/2013-11-06

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

3 apparaten zo dicht bij elkaar houden om een data transfer te initieren doe je met NFC. Je houd 2 apparaten dicht bij elkaar en activeert NFC. Ik denk dat dat daar moet voorstellen.

Verder kun je indoor GPS nauwkeuring krijgen, maar dan ga je dus extra zenders toevoegen in het gebouw. (...duur niet standaard over verschillende leveranciers... forget it dus...) net zoals jouw link al aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 01-09-2014 00:14 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is geen nfc (near field comunication) maar wigig (zie titel) een 60 mhz wifi versie
Welke zo te zien ook aan beamforming doet dus ook enigzings richting kan bepalen.
er zit ongetwijfeld ook een afstands bepalens iets in dan .

http://www.pcmag.com/encyclopedia/term/60555/wigig

Iperf

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 20:01
fish schreef op maandag 01 september 2014 @ 00:26:
het is geen nfc (near field comunication) maar wigig (zie titel) een 60 mhz wifi versie
Welke zo te zien ook aan beamforming doet dus ook enigzings richting kan bepalen.
er zit ongetwijfeld ook een afstands bepalens iets in dan .

http://www.pcmag.com/encyclopedia/term/60555/wigig
Helaas kan ik niet veel informatie vinden over de nauwkeurigheid van wigig als het gaat om richtingen en afstandsbepalingen. Zou leuk zijn als dat nou een techniek is die snel is (7gbit is snel :))en ook nog eens voor indoor positioning kan worden gebruikt.
leuk_he schreef op maandag 01 september 2014 @ 00:13:
3 apparaten zo dicht bij elkaar houden om een data transfer te initieren doe je met NFC. Je houd 2 apparaten dicht bij elkaar en activeert NFC. Ik denk dat dat daar moet voorstellen.

Verder kun je indoor GPS nauwkeuring krijgen, maar dan ga je dus extra zenders toevoegen in het gebouw. (...duur niet standaard over verschillende leveranciers... forget it dus...) net zoals jouw link al aangeeft.
Wat natuurlijk ook kan is een combinatie van technieken gebruiken. Bijvoorbeeld NFC als soort mediator. Die zou dan kunnen zeggen of apparaat X en Y een verbinding met elkaar mogen praten. Zo ja, gaat de verbinding verder via het veel snellere wifi/wigig.

Denk dat je op die manier een groot gedeelte van het filmpje al na zou kunnen maken met techniek van vandaag de dag. Wel wat beperkt :p