Toon posts:

SSD valt plotseling (tijdelijk) uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond liep mijn spliksplinternieuwe computer OPEENS vast tijdens internetten. Na de herstart kreeg ik een zwart scherm met de vraag of ik a.u.b. een bootable drive wilde aansluiten... :X Dus ik weer herstarten en in het BIOS kijken: zie ik dat mijn OS SSD op poort 0 niet gezien wordt. Not connected! Ik paar keer herstarten: Not connected. Vervolgens zette ik de PC uit en haalde de stroom er compleet af. Stroom er weer op, PC aan... geen probleem: SSD is weer in beeld en systeem start op.

Het is een Crucial MX100 520 GB SSD, zowat twee maanden oud, systeem is Windows 8.1 Update, mobo ASRock Extreme6 (up to date BIOS).

Iemand enig idee wat hier gebeurt kan zijn? Ik kan niets zien aan de aansluiting. Het is net alsof 'ie ff dood was. Niet echt lekker idee.

Wat is de beste manier om te checken of de SSD wel helemaal in orde is?

Verwijderd

Eerste idee is om de kabel te checken. Kun je de kabel omwisselen met die van een andere schijf?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
En of de laatste firmware voor de ssd erop staat,ik neem aan dat ie wel op de intel poorten zit?

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 31-08-2014 22:30 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
En anders kan hij ook gewoon stuk aan het gaan zijn. Eén van onze PCs had een soortgelijk euvel dat steeds erger en erger en erger werd totdat mijn vriendin er echt gek van werd en tegen mij begon te klagen :P . Enige analyse leerde me daarbij dat hij het soms wel, soms niet deed en dat de bios hem ook vaak niet zag. Lijkt een beetje op wat jij ziet.

In ons geval ging het om een redelijk nieuwe PC die nog onder garantie was dus die is teruggestuurd naar de leverancier en die hebben er een nieuwe ssd ingezet, dus een losse kabel of oude firmware zal het niet geweest zijn.

Ik zou op een moment dat het ding wel werkt eventuele belangrijke data kopieren en hem dan laten vervangen, zeker als het een nieuwe is (er van uitgaande dat de stekkers er goed in zitten en dat het ding geen buggy firmware draait).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
freaky35 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:29:
ik neem aan dat ie wel op de intel poorten zit?
Dat is inderdaad wel goed om even na te kijken. Die asrock bordjes hebben 4 asmedia sata poorten en als je niet weet wat je doet, is er een redelijke kans dat de ssd daarop wordt aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de kabels vanavond bekijken maar nadat ik mijn post gepost had, ging ik even een backup maken van wat bestanden op een externe HD die ik via USB aansloot: als je zo'n HD aansluit, springt na een paar seconden de inhoud van die schijf in beeld. Tijdens het backuppen zag ik dat scherm zo'n drie keer opnieuw in beeld springen en de backup was mislukt: lijkt erop dat ook die schijf zomaar een paar keer contact verloor...?! De SSD zit aan de Intel poort, ja, (de eerste ook) en er is nog geen nieuwere firmware voor beschikbaar maar als de USB poort, die weinig heeft te maken met de SATA poort, ook gek gaat doen, dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is...? Iets met de stroom wellicht? Of het moederbord?

Ik had heel toevallig (?) gistermiddag, dus een paar uur voordat de SSD en de USB gek gingen doen, een appcrash van Prepar3D, een flightsim waarmee ik nog nooit eerder een appcrash heb gehad.

Ik krijg het idee dat er meer aan de hand is dan een fout kabeltje maar heb even geen idee waar ik moet beginnen met zoeken: misschien eerst alle stroomaansluitingen checken of ze wel goed vast zitten? Of...?

Verwijderd

Eerste idee is om de (raw) SMART-waarden uit te lezen... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:11:
Eerste idee is om de (raw) SMART-waarden uit te lezen... ;)
Volgens CrystalDiskInfo is the SSD 100% in orde. En bovendien, dat staat lost van het USB probleem.

Op zich doet de computer het nu gewoon weer dus ik ga denk ik maar even kijken hoe het vanavond gaat en of er weer gekke dingen gaan gebeuren of niet...

Verwijderd

Het gaat niet om de stomme %-health wat complete onzin is, het gaat om de SMART gegevens. In het bijzonder de UDMA CRC Error Count. Post dat even dan kunnen we je beter helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 18:12:
Het gaat niet om de stomme %-health wat complete onzin is, het gaat om de SMART gegevens. In het bijzonder de UDMA CRC Error Count. Post dat even dan kunnen we je beter helpen.
Ah, o, okay... ;)

Ultra DMA CRC Error Rate: huidig=100; slechtste=100; drempel=0 en Raw-waarden=0.

Ik heb er totaal geen verstand van maar als ik het Check je SMART topic doorlees, lijkt me dit allemaal prima in orde... maar please correct me if I a wrong!

Ik zit nu trouwens anderhalf uur op de PC zonder enig probleem... Ik moet zo weg maar laat 'm gewoon de hele avond aanstaan: geen idee of dat op die manier nut heeft, maar wie weet. Ik heb trouwens alle kabels gecheckt en alles leek goed te zitten: het omwisselen van de SSD kabels gaat wat lastig (moet ik nogal wat uit elkaar halen) dus ik kijk eerst even aan hoe het nu gaat.

EDIT
Hm, wacht eens even: ik zie dit staan:

Unexpected Power Loss Count: huidig=100; slechtste=100; drempel=0 en Raw-waarden=105.

De Power Cycle Count is 211, Power-On Hours 40: geeft dit nou aan dat er wellicht, zoals ik al vermoedde, iets niet in orde is met de power...? Of klets ik nu uit m'n nek? Is dit misschien gewoon standby of zo...?

EDIT 2
Weet je wat: hier is een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3885/14921595400_131e8f5652_o.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 19:50 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Klinkt mogelijk als een rotte voeding met lekkende condensatoren of zelfs wel op het mainboard misschien?
Pagina: 1