Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

PC start vaker niet dan wel op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week of zo heeft mijn PC kuren met opstarten. Soms doet hij het bij de 2e poging, maar vaak moet ik het wel 20x proberen. Bij het opstarten lijkt het in 1e instantie of de PC normaal opstart: je hoort de fan, de monitor komt uit standby, de lampje op het toetsenbord knipperen en het lampje van de DVD en de HD knipperen ook. Het scherm blijft echter zwart (dus ook geen splashscreen van de bios). Het lampje van de HD knippert nog een paar keer en dan gebeurt er helemaal niets meer. Ook niet na lang wachten. Met de aan-uitknop kan ik dan een nieuwe poging wagen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of hoe ik kan achterhalen (logbestand oid?) waar hij op blijft hangen?

Mijn PC:

Asus B85M-E moederbord
Intel i5 4430
2x 4GB Crucial Ballistic
Seasonic G 360Watt
WD green 2TB

Ik heb reeds geprobeerd:
- HD aangesloten op andere SATA poort
- opgestart met 1 geheugenstripje
- binnenkant PC schoongeblazen
- BIOS reset

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 20:18 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je een externe videokaart in je kast (staat niet in je specs ?), dan kan je deze eens verwijderen en booten met je onboard videokaart, of heb je een externe videokaart liggen (kan je wellicht lenen ?) die je kan plaatsen en booten via deze kaart ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Een pc die uitvalt zonder reden duid meestal op de voeding of een cpu/mobo die problemen geeft...

Voeding zal het zijn omdat het wel reageert. Probeer is zoals hierboven gezegd word met je onboard op te starten en dan is in je bios te komen.

Het grote adblocking topic

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb alleen onboard video. Ik heb ook niet het idee dat daar het probleem in zit. Het is niet zo dat de PC eigenlijk wel opstart en enkel geen beeld geeft. De PC start domweg niet op.

Maar dat is dus niet altijd het geval. Openingspost is gewoon op de betreffende PC getypt. En het gekke is dan ook dat de PC dan prima werkt. Geen abnormale traagheid, vastlopers of plotseling uitvallen.

Ik kan dus, als hij goed opstart, ook gewoon in het bios komen. Wat zou ik daar kunnen checken?

Edit: ik zie dat ik op de zaak niet dezelfde username heb als thuis. Raar, maar ik ben dus gewoon de TS ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 01-09-2014 12:56 ]

Hij wil.

• DCDarkling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10-2023
Doe je aan OC?
Ik zou ook denken aan iets van geheugen, cpu of spanning.

• klaaas
Geen OC.

Geheugen kan ik nog een keer proberen te wisselen, maar hoe check ik cpu en voeding?

Hij wil.

• DCDarkling
Prime95 aantal uur laten draaien kan enige stabiliteitsproblemen op je cpu wel naar boven brengen. ALs je cpu instabiel is, zou die dat moeten falen.

Controleer je voltages ed in de bios, zie of het overeenkomt met wat het moet zijn. Meten is beter, maar ik ga er even van uit dat je tot de club behoort (net als ik) die dat spul niet in huis heeft.

• klaaas
Inmiddels een heel andere geheugenbankje geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op.

Een kleine aanvulling omdat ik dat misschien niet helemaal helder omschreven heb: als ik zeg dat de PC na het knipperen van het HD lampje niets meer doet, bedoel ik niet dat de PC uitvalt. Hij staat gewoon lekker te brommen, lampje aan-uit knop brandt, maar hij gaat dus niet verder met opstarten.

Hij wil.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
klaaas schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:01:
Een kleine aanvulling omdat ik dat misschien niet helemaal helder omschreven heb: als ik zeg dat de PC na het knipperen van het HD lampje niets meer doet, bedoel ik niet dat de PC uitvalt. Hij staat gewoon lekker te brommen, lampje aan-uit knop brandt, maar hij gaat dus niet verder met opstarten.
Wat gebeurt er als je op dat moment op reset drukt, start hij dan wel gewoon?
Misschien heeft je hdd moeite met opstarten, heb je de SMART data al bekeken? (bv met crystaldiskinfo)

Wat je ook nog kan proberen, plug alle USB apparaten uit (inclusief interne apparaten zoals kaartlezer) en test of de pc dan wel gewoon start.

• DCDarkling
keyboard, muis, stabiliteit.. its in die richting.. geen errors, van bios enzo?
Pre windows or als die al bezig is windows te booten?

• klaaas
Inmiddels:
Prime95 levert geen foutmeldingen op.
USB apparaten, muis en keyboard eruit levert ook niets op.
Zal vanavond de hdd eens checken.
Ploink schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:22:
[...]

Wat gebeurt er als je op dat moment op reset drukt, start hij dan wel gewoon?
Reset is bij mij aan-uitknop. Dus als hij niet verder komt druk ik hem uit en vervolgens weer aan en dan begint de loterij opnieuw.

Of de PC stopt voor of tijdens het laden van Windows vind ik lastig te zeggen. Ik heb het idee dat het net op de overgang is. Dat hij dus eigenlijk zou moeten beginnen met het laden van Windows maar dat vertikt. Maar het zou ook eerder kunnen zijn, als hij het niet doet zie ik nl ook geen bios scherm.

Hij wil.

• DCDarkling
Het is een erg belangrijk detail of het voor of na windows is.
Voor windows is bijna altijd iets in hardware.
Na beginnen laden windows kan hardware zijn, of iets anders dat met de kernel bezig is.

• klaaas
Even druk geweest, maar ben weer een paar stappen verder.

Ik heb in het Bios bij de gegevens van de spanning gekeken. Ik weet niet precies wat ik zou moeten zijn, maar de waarden liggen heel dicht bij de waarden die ervoor staan. Niet helemaal duidelijk misschien, maar de 3,3V geeft een waarde aan van b.v. 3,317V dus ik vermoed dat dat wel goed is.

Ik heb de WD diagnostische software gebruikt om de Smart gegevens te bekeken. Ik zie waarden die ik niet kan plaatsen, maar ik krijg geen errors alleen groene vinkjes.

Verder heb ik er een 2e harde schrijf in gezet. Hier staat een restant van windows 7 op dus als ik de PC opstart van die schijf begint hij normaal gesproken een systeemherstel uit te voeren. Als ik probeer van deze schijf te booten heb ik hetzelfde probleem en start hij dus maar zelden goed op. Dit betekent volgens mij 2 dingen: het is geen hdd probleem en het probleem treedt op voordat Windows gestart wordt.

Iemand nog suggesties voor ik de pc het raam uit gooi?

Hij wil.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11 21:31

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Moederbord vervangen of geheugen vervangen. Je hebt een Asus moederbord en die zijn zeer gevoelig voor het RAM wat je er in stopt dus het liefts iets van de QVL lijst van Asus of je koopt een ander moederbord ;)

Zo iets heb ik ook gehad met mijn vorige pc, toen had ik per ongeluk de volgorde van de RAM sticks omgewisseld (twee setjes door elkaar) en bleef hij ook heel vaak hangen bij het opstarten precies zoals jij nu omschrijft. Alles gaat wel aan maar hij blijft hangen met alle fans op 100% maar jij hebt geen GPU dus dat valt dan niet op maar als het systeem dan een maal werkt doet hij het ook altijd.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• klaaas
Bedankt voor de input DarkBlaze. Op zich lijkt het probleem hetzelfde, maar de PC heeft het bijna een jaar lang probleemloos gedaan. Compatibiliteitsproblemen ontstaan toch niet in de loop van de tijd?

Hij wil.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Mijn PC deed het eerst ook zonder enig probleem, een moederbord of zelfs je RAM kan natuurlijk kapot gaan. Ik geloof dat het bij mij door een BIOS update kwam maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Alleen dat het ook zo maar uit het niets op kwam zetten.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

klaaas schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 20:31:
Bedankt voor de input DarkBlaze. Op zich lijkt het probleem hetzelfde, maar de PC heeft het bijna een jaar lang probleemloos gedaan. Compatibiliteitsproblemen ontstaan toch niet in de loop van de tijd?
Geheugen kan best corrupt raken. Ook de bootsector van een hdd kan niet meer jofel zijn waardoor het niet doorstart. Probeer eens met F5 na het zien van het bios scherm Windows in de Veilige Modus op te starten.

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 07-09-2014 09:31 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• klaaas
DarkBlaze schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:53:
Mijn PC deed het eerst ook zonder enig probleem, een moederbord of zelfs je RAM kan natuurlijk kapot gaan. Ik geloof dat het bij mij door een BIOS update kwam maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Alleen dat het ook zo maar uit het niets op kwam zetten.
Helder. Ik snap dat onderdelen kapot kunnen gaan, maar dat is iets anders dan gevoeligheid van Asus moederborden voor niet getest geheugen. (en omdat het probleem hetzelfde is met ander geheugen maakt dat deze optie m.i. wat minder waarschijnlijk) Bios update als oorzaak kan ik dan wel plaatsen. Ik ga eens kijken of een Bios update het probleem bij mij wellicht verhelpt. Je weet maar nooit...

Hij wil.

• klaaas
PcDealer schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:30:
[...]

Geheugen kan best corrupt raken. Ook de bootsector van een hdd kan niet meer jofel zijn waardoor het niet doorstart. Probeer eens met F5 na het zien van het bios scherm Windows in de Veilige Modus op te starten.
Dat snap ik allemaal. Daarom heb ik ook ander geheugen getest en een 2e hdd om te booten. Maar dat helpt dus niks.

Als de PC niet opstrt krijg ik geen Bios scherm en dus ook niet de mogelijkheid om op F5 te duwen.

Hij wil.

• klaaas
En de Bios update lijkt zowaar te helpen! Volgens de website is het een update om de geheugen campatibiliteit te verbeteren. Lijkt erop dat DarkBlaze het probleem goed herkende. Alleen z'n oplossing was ietwat te rigoreus ;-)

Hij wil.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik bedoelde ook niet dat je het moest kopen, maar het geheugen in een ander moederbord proberen, of geheugen dat de qvl lijst staat in jouw moederbord proberen ;) maar goed mooi dat het nu beter /opgelost is :)

• JayDz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 19:59
Mischien komt het door je voeding? 360watt is niet al te veel

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Idd lichte voeding, maar waar ik in het verleden mee te maken gehad een verrot C-Mos batterijtje. Dat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost voor ik daaraan dacht. Als hij onder de 3 volt zit, meteen vervangen.
Mij MB(asus) was super instabiel met starten en daarna als een zonnetje...

Atari 4 ff'r 😊

Pagina: 1