QPI Link en CPU snelheid op 50% bij Windows 8.1 [i7 980X]

Pagina: 1
Acties:

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 20:00

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Okay, ik ben officieel ten einde raad.

Ik had gehoopt dat Windows 8.1 mijn CPU wél zou ondersteunen, maar net zoals bij Windows8 lijkt de CPU op slechts 50% van zijn snelheid te werken.

Het gaat om het volgende systeem:

• Asus P6T Pro Deluxe V2 (met de laatste BIOS)
• Intel Core i7 980X @ 3.33Ghz (Stock)
• 16GB DDR3 @ 2806MHz
• Mushkin 128GB SSD
• Radeon R9 290

Windows 8/8.1 lijkt ervoor te zorgen dat zowel de CPU als QPI link gehalveerd word.
De CPU draait hierbij in Jamaica mode op 1.5GHz en de QPI link staat op 3200MHz ipv 6400.

Alle cores worden wel herkend, maar ook bij benchmarks gaat deze niet harder dan 50%.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QPCHNHx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NgQw6DN.png

Google levert allen enkele gelijke vragen op, allen zonder antwoord.

Het systeem is nog te goed om te vervangen maar zou deze wel graag uitrusten met Windows8

Iemand een idee in welke richting ik moet denken? Naast de Windows7 DVD uit het hoesje trekken dan..

[ Voor 8% gewijzigd door 360Degreez op 31-08-2014 17:14 ]

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Heb je al keer Intel speedstep uitgezet in de bios en gekeken of hij dan wel de maximaal draait? (C1E of EIST)

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Erwinvz1 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:44:
Heb je al keer Intel speedstep uitgezet in de bios en gekeken of hij dan wel de maximaal draait? (C1E of EIST)
IDD, en anders prime95 op alle cores draaien en dan zien wat cpuid zegt ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Zijn de temperaturen van de cpu ok?

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Zojuist zowel Speedstep als C1E settings in verschillende variaties geprobeerd maar het lijkt of Windows de BIOS settings heheel negeert. Bij het activeren van Speedstep lijkt de computer wel te schakelen tussen 1.53GHz en 1.57Ghz (Jee!)

Ook bij het draaien van Prime95 (thanks voor de tip) gaat hij niet verder dan 50% belasting. De temperatuur hangt volgens Speedfan rond de 50 graden. Kloksnelheden blijven hierbij gelijk.

Intel heeft een utility "Intel Extreme Tuning Utility" die bij het starten (en waarschijnlijk bij scannen naar hardware) zorgt voor een keiharde crash (IOCBIOS2.SYS) waarna ik het systeem opnieuw moet opstarten.

Zou het een incomatibiliteit tussen Windows8 en mijn moederbord (P6T Deluxe V2) kunnen zijn? Ik heb Windows8 inmiddels op oudere systemen zonder problemen kunnen installeren, alleen geen Hexacores.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 22:09

TimvH

Kletsmajoor

Misschien moet je eens kijken naar core unparking, wellicht is dit het probleem.

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
ik zie het probleem niet?

QPI is in CPU-z altijd de helft?
en je CPU is volgens mij gewoon in idle.. 12*133= 1596 oid.. dus dat klopt denk ik wel. kijk eens onder load..

gametag: estruqiarixs

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thanks Tim, net geprobeerd. Deze heeft (Tijdens Prime95) aan dat alles naar behoren werkt maar taakbeheer wijst nog steeds op 1.53GHz.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AJg3S0O.png

Overigens is het niet Taakbeheer dat in de war is, de performance is ook echt een schim van wat het ooit was.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GlWTyov.png

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Hoi Harm,

Het probleem is dat de CPU niet sneller mag/wil van Windows. Ook onder volle belasting (Prime/benchmark) draait hij dus niet harder dan 50% van de potentiële snelheid :-)

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Update : Zojuist in de BIOS handmatig de multiplier van "Auto" naar 25x gezet, en zie. In Windows staat deze weer vrolijk op 12X. Het bewijs dat Windows de BIOS settings te negeren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/maZzF6A.png
Screenshot uit HWINFO

• TimvH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 22:09

TimvH

Kletsmajoor

Kijk eens naar de snelheid tijdens het draaien van een benchmark of een zware gamen, het kan goed zijn dat het gewoon komt omdat de CPU op een lagere kloksnelheid draait om energie te besparen...

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

Tim_ofzo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 19:35:
Kijk eens naar de snelheid tijdens het draaien van een benchmark of een zware gamen, het kan goed zijn dat het gewoon komt omdat de CPU op een lagere kloksnelheid draait om energie te besparen...
Dat heeft hij al meerdere keren gedaan.

Je kan proberen met een opstartbaar Linux CD'tje je computer te stressen en dan de frequentie uit te lezen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Onder Windows7 werkt alles naar behoren, dus in Linux zal hij ongetwijfeld ook goed werken.

Ik heb net wél een doorbraak gehad!! Met behulp van het programma "Throttlestop" heb ik de functie "BD PROCHOT" uitgeschakeld waarna de CPU plots op de normale snelheid werkt, ook na het sluiten van de utility.

Helaas zijn deze settings bij een reboot wél verloren en moet ik hem opnieuw uitschakelen met Throttlestop.

BD PROCHOT lijkt een noodstop voor wanneer de processor heter dan 100 graden wordt. In dit geval vermoed ik een miscommunicatie ergens tussen CPU/Moederbord/Windows

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xosC6oE.png
BD PROCHOT stands for bi-directional prochot. PROCHOT stands for processor hot which is the signal that is activated within the CPU when it reaches approximately 100C to 105C depending on the model number. This signal is what initiates thermal throttling so the CPU can slow down and keep from over heating. Intel included a bi-directional feature so if something else like a GPU is running too hot, it would be able to send a PROCHOT signal directly to the CPU and force it to cool down so the entire laptop cools down. Very few laptops seem to use this type of throttling. This feature was added for the Asus G51. Disabling this will allow your CPU to continue to run at full speed. Disabling this will not prevent your CPU from thermal throttling at its normal Intel set thermal throttle temperature. By default this is locked and you will need to go into the Options window to unlock it so you can toggle it on and off
Nu zoeken of ik de functie voorgoed kan uitschakelen ergens... register of iets dergelijks.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Welke Intel drivers heb je al geïnstalleerd?
Heb je powermanagement op performance staan?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

Heb je de drivers van je chipset geïnstalleerd?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
- Laatste drivers via WindowsUpdate en daarna nog los via Intel maar die meende dat ik al de laatste versie had.
- Powermanagement staat al op performance met alles op 100%

- Zojuist een half uur Prime gedraaid op een bescheiden overclock naar 3.6Ghz en de CPU komt niet boven de 80Graden.

Een tijdelijke oplossing is om Throttlestop dmv een Windows taak toe te voegen aan het opstarten en deze meteen weer te sluiten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
PROCHOT uitschakelen is een slecht idee. Probeer juist te traceren waarom windows denkt dat een PROCHOT nodig is, of kijk anders of de inversie niet klopt, want het signaal is officieel #PROCHOT en niet gewoon PROCHOT.

Zou kunnen zijn dat je brakke BIOS implementatie hebt en Windows verkeerde data krijgt. Kan ook zijn dat Windows gewoon niet up-to-date is en de data niet kan interpreteren.

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Dank je John,

Zover ik heb begrepen word het #PROCHOT signaal aangestuurd door een aparte sensor op het moederbord. Wellicht dat deze sensor defect is en de verkeerde waarde doorgeeft of Windows snapt 't niet helemaal. Windows is trouwens helemaal up to date.

Zowel Speedfan als Hardwareinfo geven overigens een max temperatuur van 80 graden onder langdurige belasting dus vermoed ik niet dat ik er binnenkort op kan barbecueën. :-)

Verwijderd

Ik zou toch de cpu koeler even nalopen, misschien opnieuw bevestigen met nieuwe koelpasta. Een third party koeler is misschien ook geen slecht plan.

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Misschien een goed idee E65. Standaard zit er al een fikse koeler bij, maar kan me voorstellen dat in ieder geval de koelpasta wel een opfrisser kan gebruiken. Mooi klusje voor komend weekend.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
#PROCHOT wordt door de CPU in een register aangegeven. Is niet afhankelijk van moederbord, BIOS of andere zaken. Het kan zijn dat door verkeerde microcode of door een gebrek in Windows dat register niet goed gelezen wordt.

That said: http://www.overclock.net/...ion-max-thermtrip-prochot

Je kan het dus lekker negeren want de CPU gaat dan toch gewoon lekker TCC doen. En pas bij THERMTRIP zou er een probleem zijn, maar dan gaat de clock toch naar 0. Dus eigenlijk zit je wel goed :)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:50
Ga eens naar configuratie scherm en dan energie beheer.

Dan naar Schema instellingen wijzigen bij het schema dat geactiveerd is.

Dan ga je naar Maximale processorstatus, misschien staat deze bij jouw op 50% ipv 100%
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TfNLKID.png

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 03-09-2014 21:08 ]

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
@John, dank je voor de info! Ik laat nu Throttlestop met de juiste settings lekker meestarten met windows en hij draait nu altijd op de juiste snelheid. Een beetje vreemde manier, maar het werkt.

@!Mark, energie instellingen had ik al compleet doorgepluisd :-) "iets" in Windows zet bij het booten steevast de CPU multiplier op 12 (ipv 25 standaard). Throttlestop zet hem weer netjes op 25.

Het zou misschien ook iets te maken kunnen hebben dat mijn moederbord nog geen UEFI BIOS heeft waar Windows8 zo gek van is.

Hoe dan ook, tot de volgende systeemupdate een prima oplossing zo. Problem solved!

Thanks voor het meedenken iedereen!!

Pagina: 1