(kleine) game-pc op basis van BBG (900-1000 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:34
Hallo Tweakers,

Als vervanging van mijn laptop ben van plan om een nieuwe (kleine) game-pc te kopen en in elkaar te klussen, maar kan jullie hulp zeer gebruiken. Hieronder even de eisen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, verder geen andere (zware) processen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ca. 900-1000 euro inclusief besturingssysteem, beeldscherm en toetsenbord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou het volgende tenminste in mijn systeem willen hebben:
- een SSD
- FHD scherm (min. 24 inch)
- (bijna) dezelfde 'oomph' als het basis-gamesysteem uit de BBG

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken. Durability is voor mij een pré. Dit is wat ik van plan was om aan te schaffen (zou dit passen in de behuizing?):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,85€ 155,85
1ASRock B85M-ITX€ 68,-€ 68,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 161,99€ 161,99
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 51,25€ 51,25
1Crucial MX100 256GB€ 91,89€ 91,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 937,62

Zijn er wellicht aanpassingen die een betere combinatie opleveren? Of die goedkoper zijn voor dezelfde prestaties?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
'klein' is niet echt strak gedefinieerd voor mij. Kijk even in mijn lijstje voor een voorbeeld. Hij mag best warm worden maar geluid hou ik liever binnen de perken (ik wil best een beetje prestaties inleveren voor (veel) minder geluid). Ik zou graag een bescheiden uiterlijk willen (al die mooie LEDjes e.d. hoef ik niet). Het beeldscherm mag best uitblinken in kwaliteit en uiterlijk (een scherm zonder bezels vind ik erg mooi).

Ga je overklokken?
Mits het niet ten kosten gaat van de durability en de garantie, wil ik best overklokken. Het mag dan niet of nauwelijks duurder zijn dan het alternatief.

[ Voor 52% gewijzigd door Tiimmeh op 01-09-2014 22:36 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De GTX760 is imo niet echt een goede koop, de HD7950/R9 280 is bijna even duur, maar kan een stuk langer mee door zijn meer VRAM en grotere bus, sommige moderne games trekken die 2GB al vol.

Dat Dell scherm is leuk, maar zelf zou ik voor gaming pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart nemen, wellicht niet zo mooi als de Dell, maar imo een beter paneel met veel beter contrast dan IPS te bieden heeft. Kleuren zijn ergelijkbaar, net als inputlag en ghosting. Kijkhoek van moderne AMVA's is groot genoeg, uiteraard kun je er niet onder zeer grote hoek inkijken, maar zolang je er min of meer recht achterzit, is het prima.

People as things, that’s where it starts.

• Tiimmeh
VasZaitsev schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:22:
De GTX760 is imo niet echt een goede koop, de HD7950/R9 280 is bijna even duur, maar kan een stuk langer mee door zijn meer VRAM en grotere bus, sommige moderne games trekken die 2GB al vol.

Dat Dell scherm is leuk, maar zelf zou ik voor gaming pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart nemen, wellicht niet zo mooi als de Dell, maar imo een beter paneel met veel beter contrast dan IPS te bieden heeft. Kleuren zijn ergelijkbaar, net als inputlag en ghosting. Kijkhoek van moderne AMVA's is groot genoeg, uiteraard kun je er niet onder zeer grote hoek inkijken, maar zolang je er min of meer recht achterzit, is het prima.
Ik snap je punt op het scherm. Ik zal het aanpassen in mijn opstelling.

Over de R9 280 zijn nauwelijks reviews op Tweakers dus ik weet niet hoe deze presteert in de praktijk (de R9 280 maakt volgens reviews vrij veel geluid). Welke zou je aanbevelen van deze chipset? Ik vond deze op andere topics:
- Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost 179,99
- XFX R9 280 3GB Double Dissipation 188,51
- Club3D Radeon R9 280 royalKing

Of zijn de verschillen hiertussen minimaal?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Precies dezelfde kaart, maar dan 20 euro goedkoper :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tiimmeh
MK1998NL schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:32:
Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Precies dezelfde kaart, maar dan 20 euro goedkoper :)
Goede keus :) Is alleen wel zo'n 1.5 jaar oud, of is dat niet zo'n punt met mijn budget? Is er iets dat een hele goede prijs/kwaliteit heeft als ik er iets meer geld in steek (zeg: 50-80 euro)?
En hoe zit het eigenlijkmet het opkomende DX12? Is er al bekend of bestaande GPU's dit ondersteunen? Want dit zou blijkbaar best wel een verschil maken op grafisch gebied, en dan is het natuurlijk wel zonde om buiten de boot te vallen met een oudere kaart :)

[ Voor 29% gewijzigd door Tiimmeh op 31-08-2014 15:46 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

De 7950 Boost is exact dezelfde kaart als de R9 280, gewoon een andere naam om in de nieuwe modellenlijn te passen. Daarom is de 7950 Boost juist zo'n interessante keuze, aangezien het een uitgaand model is.

En of ze DX12 ondersteunen weten we pas als de kaarten er zijn :) . Maar ik verwacht dat ze het wel ondersteunen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tiimmeh
Weet iemand of ik een speciale voeding nodig heb voor deze behuizing? Hij is namelijk kleiner dan het gemiddelde tower-model.
En heb ik een CPU-koeler nodig? Of zit die bij de gekozen processor?

• Tiimmeh
Heb het moederbord aangepast naar een moederbord met WiFi. Aangezien ik geen bekabeld internet kan krijgen, en het huidige moederbord geen onboard WiFi heeft.
Oh, en nog een vraag: is de gekozen voeding goed of kan ik ook een kleiner vermogen pakken? 100W minder scheelt ook weer 10 euro :) bv. de Cooler Master GM G450M

[ Voor 43% gewijzigd door Tiimmeh op 31-08-2014 16:31 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Je case kan een normale voeding in, daar hoef je dus niet naar te kijken. De GM die je nu hebt is echt een klasse minder dan de Seasonic, niet doen dus. Minder vermogen is leuk, maar aan het eind van de rit gaat het niet gigantisch veel geld schelen.

Bij je processor zit verder een standaard koeler. Die koelt prima, maar is niet bijzonder stil. Aan jou de keus of dat bijlangrijk is.

En wat ben je met die Wi-Fi van plan? Gamen? Besef dan dat Wi-Fi traag, instabiel en onbetrouwbaar is. Dat wil je eigenlijk niet in een desktop. Wi-Fi is leuk voor tablets, telefoons etc maar voor een desktop niet. Al eens naar powerline gekeken?

• Tiimmeh
br00ky schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:03:
Je case kan een normale voeding in, daar hoef je dus niet naar te kijken. De GM die je nu hebt is echt een klasse minder dan de Seasonic, niet doen dus. Minder vermogen is leuk, maar aan het eind van de rit gaat het niet gigantisch veel geld schelen.

Bij je processor zit verder een standaard koeler. Die koelt prima, maar is niet bijzonder stil. Aan jou de keus of dat bijlangrijk is.

En wat ben je met die Wi-Fi van plan? Gamen? Besef dan dat Wi-Fi traag, instabiel en onbetrouwbaar is. Dat wil je eigenlijk niet in een desktop. Wi-Fi is leuk voor tablets, telefoons etc maar voor een desktop niet. Al eens naar powerline gekeken?
Thanks! De PC zal niet veel gebruikt worden voor online gaming, dus een stabiele verbinding is minder van belang. Maar zendt een powerline ook een wifi signaal uit? Want ik ben niet onwijs tevreden met mijn repeater dus een powerline is dan wel een goede oplossing (dan kan ik m'n repeater vervangen daarmee en dan heb ik ook beter internet voor m'n telefoon bv).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou zeggen, neem eens een kijkje in de pricewatch in de powerline sectie en gooi er wat filters overheen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik zou kijken voor deze Powerline:
pricewatch: TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset
Powerline van TP-Link is van goede kwaliteit, en een 1Gbps omdat tegenwoordig de internetsnelheid bij iedereen al tegen de 100Mbps aan ligt.

• Tiimmeh
br00ky schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:34:
Ik zou zeggen, neem eens een kijkje in de pricewatch in de powerline sectie en gooi er wat filters overheen.
Zoiets? Deze zendt WiFi uit 'aan de andere kant', dus dat is wel handig, thanks voor je suggestie, ik ga het eens verder uitzoeken!
Maar ik neem aan dat de afstand wel beperkt is. Ik weet in ieder geval niet hoe de elektra ligt in ons huis. Hoe dan ook, 300m zoals op het internet gesuggereerd wordt zal het wel redden :)

Tips m.b.t. tot de uitgekozen componenten zijn nog steeds van harte welkom overigens!!

[ Voor 6% gewijzigd door Tiimmeh op 31-08-2014 17:46 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je aan de Powerline gaat, kan je je moederbord weer switchen...

• MK_
  • Niet online

MK_

Tiimmeh schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:45:
[...]

Zoiets? Deze zendt WiFi uit 'aan de andere kant', dus dat is wel handig, thanks voor je suggestie, ik ga het eens verder uitzoeken!
Maar ik neem aan dat de afstand wel beperkt is. Ik weet in ieder geval niet hoe de elektra ligt in ons huis. Hoe dan ook, 300m zoals op het internet gesuggereerd wordt zal het wel redden :)

Tips m.b.t. tot de uitgekozen componenten zijn nog steeds van harte welkom overigens!!
Alleen jammer dat je aan de andere kant maar maximaal 100Mbps internet via de kabel krijgt :(

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Da's vooral jammer als je meuk over en weer verplaatst via LAN, maar ik betwijfel of TS een gigabit internetverbinding heeft.

People as things, that’s where it starts.

• Tiimmeh
Kent iemand nog een alternatieve behuizing waar dit (bijna) allemaal in past? Ik wil misschien gaan voor eenzelfde volume (die in m'n lijst is ongeveer 20 liter) maar dan in tower-opstelling, maar deze heb ik niet kunnen vinden.

Ten tweede; hoe zit het met de overklokbaarheid met de huidige opstelling?

[ Voor 14% gewijzigd door Tiimmeh op 01-09-2014 00:01 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Anders post even een lijstje van wat je nu in gedachten hebt, dan weten we zeker dat we over hetzelfde hebben (hierboven zijn al een paar aanpassingen genoemd).

En overclockbaarheid, bij de GPU zeg ik doen! Valt veel voordeel uit te halen. De CPU aan de andere kant zou ik gewoon links laten liggen, valt in-game weinig voordeel uit te halen, en kost je een pak extra vanwege de duurdere OC-koeler, duurder MoBo (Z87/97-chipset) en een -K CPU (i5 4690k). Is het geld niet waard, dus ik zou het gewoon achterwegen laten.

• Tiimmeh
MK1998NL schreef op maandag 01 september 2014 @ 08:48:
Anders post even een lijstje van wat je nu in gedachten hebt, dan weten we zeker dat we over hetzelfde hebben (hierboven zijn al een paar aanpassingen genoemd).

En overclockbaarheid, bij de GPU zeg ik doen! Valt veel voordeel uit te halen. De CPU aan de andere kant zou ik gewoon links laten liggen, valt in-game weinig voordeel uit te halen, en kost je een pak extra vanwege de duurdere OC-koeler, duurder MoBo (Z87/97-chipset) en een -K CPU (i5 4690k). Is het geld niet waard, dus ik zou het gewoon achterwegen laten.
Die wijzigingen heb ik in mijn bovenste post al aangepast, dat lijstje is dus de meest recente.
Wat heb ik nog allemaal nodig voor overklokken? Is de koeling daarvoor voldoende? En neemt het geluid daar (veel) mee toe? Het is sowieso wel handig als het kan (dan kan ik het later ook doen als de prestaties beginnen af te nemen), dus als het niet veel moeite is dan lijkt mij dat dikke prima!

[ Voor 93% gewijzigd door Tiimmeh op 01-09-2014 11:45 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je huidige moederbord is denk ik een misclick geweest, want die bevat reeds een CPU!

Voor overklokken heb je een duurder moederbord met een Z87/97 chipset nodig, een duurdere CPU (pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed) en een aparte koeler. Reken al met op 100 euro extra.

Qua game-prestaties ga je daarmee niet echt vooruit. Het zal me ook verbazen of je het gebruik van je cpu ermee gaat rekken. Vergelijk processoren van enkele generaties terug die het nu nog prima doen.

Overklokken kan leuk zijn als hobby, maar als je het puur voor de prestatie winst in games doet, zou ik het persoonlijk laten.

• Tiimmeh
br00ky schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:54:
Je huidige moederbord is denk ik een misclick geweest, want die bevat reeds een CPU!

Voor overklokken heb je een duurder moederbord met een Z87/97 chipset nodig, een duurdere CPU (pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed) en een aparte koeler. Reken al met op 100 euro extra.

Qua game-prestaties ga je daarmee niet echt vooruit. Het zal me ook verbazen of je het gebruik van je cpu ermee gaat rekken. Vergelijk processoren van enkele generaties terug die het nu nog prima doen.

Overklokken kan leuk zijn als hobby, maar als je het puur voor de prestatie winst in games doet, zou ik het persoonlijk laten.
Hmm.. Je hebt gelijk over het moederbord. Maar ik zoek een moederbord die ook connectors heeft voor USB en audio in/uit aan de voorkant (dat ondersteunt de behuizing ook namelijk). Het is mij vooralsnog niet gelukt om een mini-ITX/mini-DTX bord te vinden met die functies. Suggesties? Heb nu het moederbord vervangen met een moederbord zonder die connectors aan de voorkant.

EDIT: DEZE misschien? Beetje overkill wellicht, maar wel een goede audio chip en een WiFi module.

Bovenstaand ging wel over GPU overclocking, niet CPU. Heb ik daar wel een speciaal moederbord voor nodig of is een 'normaal' moederbord dan voldoende?

[ Voor 8% gewijzigd door Tiimmeh op 01-09-2014 12:18 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tiimmeh schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:07:
[...]

Hmm.. Je hebt gelijk over het moederbord. Maar ik zoek een moederbord die ook connectors heeft voor USB en audio in/uit aan de voorkant (dat ondersteunt de behuizing ook namelijk). Het is mij vooralsnog niet gelukt om een mini-ITX/mini-DTX bord te vinden met die functies. Suggesties? Heb nu het moederbord vervangen met een moederbord zonder die connectors aan de voorkant.
Wat bedoel je met connectors aan de voorkant? Elk zelf respecterend bordje heeft audio/usb headers die je kan aansluiten op de case, zodat je USB en audio aan de voorkant hebt.
Bovenstaand ging wel over GPU overclocking, niet CPU. Heb ik daar wel een speciaal moederbord voor nodig of is een 'normaal' moederbord dan voldoende?
Ah, nee daar heb je niks speciaals voor nodig.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tiimmeh schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:07:
[...]

EDIT: DEZE misschien? Beetje overkill wellicht, maar wel een goede audio chip en een WiFi module.
Een i5 op een FM2 bordje. Van mij mag je het proberen, maar zorg wel dat je een hamer bij de hand hebt.
Voor de GPU heb je geen speciaal MoBo nodig, alleen een PSU die sterk genoeg is :9 (en dat is de S12ii 520W).

Weet je trouwens dat je ook een lijstje kan maken? Is makkelijker voor zowel jezelf als ons!
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

• Tiimmeh
br00ky schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:03:
[...]

Wat bedoel je met connectors aan de voorkant? Elk zelf respecterend bordje heeft audio/usb headers die je kan aansluiten op de case, zodat je USB en audio aan de voorkant hebt.

[...]

Ah, nee daar heb je niks speciaals voor nodig.
Nou, op de site van ASRock wordt niet expliciet gesproken hierover bij de B85M-ITX (LINK), terwijl ze dat bij een high-end (bv. DEZE) wel doen (zoek maar op de pagina op 'front').
MK1998NL schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:02:
[...]

Een i5 op een FM2 bordje. Van mij mag je het proberen, maar zorg wel dat je een hamer bij de hand hebt.

[...]

Voor de GPU heb je geen speciaal MoBo nodig, alleen een PSU die sterk genoeg is :9 (en dat is de S12ii 520W).

Weet je trouwens dat je ook een lijstje kan maken? Is makkelijker voor zowel jezelf als ons!
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?
Dat moederbord is geen goede keuze inderdaad, heb er nu wat anders voor gevonden.
Maar dat betekend dus dat ik met deze setup in principe gereed ben voor eventueel overklokken? Of zou ik dan nog wat koeling bij moeten kopen?

En bedankt voor de tip van het lijstje! Ik was al op zoek hiernaar maar kon het zo even niet vinden.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tiimmeh schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:53:
[...]

Nou, op de site van ASRock wordt niet expliciet gesproken hierover bij de B85M-ITX (LINK), terwijl ze dat bij een high-end (bv. DEZE) wel doen (zoek maar op de pagina op 'front').
Manual, pagina 23. Front wil alleen maar zeggen dat er headers aanwezig zijn, en dat heeft bijna ieder bord tegenwoordig ;).

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 01-09-2014 21:00 ]

• Tiimmeh
br00ky schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:58:
[...]

Manual, pagina 23. Front wil alleen maar zeggen dat er headers aanwezig zijn, en dat heeft bijna ieder bord tegenwoordig ;).
Je hebt helemaal gelijk, er zitten inderdaad headers op voor USB en audio, thanks! Scheelt toch weer 20 flappen :)

• Tiimmeh
Ik zit nog even verder te kijken naar schermen maar ben momenteel nog niet overtuigd van het TN-paneel dat ik nu heb staan. Ik speel namelijk eigenlijk geen spellen waar een hoge reactietijd van belang is (oftewel een TN-paneel is een beetje zonde van de kwaliteit) dus ik was aan het kijken naar IPS en A-MVA.

Ik heb nu twee verschillende panelen op het oog, namelijk:
- Dell Ultrasharp U2414H (IPS)
- Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart (A-MVA)

A-MVA heeft blijkbaar betere zwartwaarden, en dat spreekt mij wel erg aan. Maar de Dell heeft een mooie dunne bezel en IPS heeft ook zeker geen slechte uitspraken. Iemand iets nuttigs toe te voegen voor een keuze hiertussen?

• MK_
  • Niet online

MK_

Numero duo (geen idee of dat wel Italiaans/Spaans is :)).

Zeer goed bang for bucker, mooie kleuren. Wat wil je nog meer?

• Tiimmeh
MK1998NL schreef op maandag 01 september 2014 @ 22:37:
Numero duo (geen idee of dat wel Italiaans/Spaans is :)).

Zeer goed bang for bucker, mooie kleuren. Wat wil je nog meer?
Nouja ik wil er maar één! :) Die bezels van de Dell hebben bij mij een streepje voor, maar als dat betekent dat ik een minder scherm heb neem ik liever de andere. Schermkwaliteit is dus de beslissende factor wat mij betreft, uiterlijk komt op de tweede plaats.
Klopt het dat de zwartwaarden beter zijn op een A-MVA paneel? Zijn er ook nadelen aan A-MVA panelen waar IPS b.v. geen last van heeft?

• MK_
  • Niet online

MK_

Zover ik weet niet. Ik moet toegeven dat ik geen expert ben in schermen, maar AMVA is mooier en dus beter dan de Dell.

Pagina: 1