Musical fidelity M1, Arcam rDAC of toch een Beresford DAC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:18
Graag wil ik mijn set (Shengyi Music angel buizenversterker, Celestion 300 speakers, Logitech Squeezebox touch, momenteel een simpele Yamaha CD speler) een upgrade gaven met een goede DAC. Graag met zowel coaxiale als optische aansluitingen, misschien ook USB. En het zou helemaal mooi zijn als daar meerdere aansluitingen van zijn. Het gaat me echter in eerste instantie om de geluidskwaliteit.

In eerste instantie was ik naar de Beresford DAC's aan het kijken, wat ik begrijp klinken vooral de (zelf) gemodificeerde versies erg mooi. Al lezende kwam ik ook op andere DAC's uit, en wel de Musical Fidelity m1, de Arcam rDAC en de Micromega MyDAC. Zo mogelijk wil ik 'm 2e hands aanschaffen, en die Micromega zie ik nauwelijks 2e hands aangeboden worden.

Zijn de Musical Fidelity en Arcam DACs beter dan een Beresford DAC? Kan de (toch al weer wat oudere) M1 dac nog steeds een goede koop? Deze zou ik voor 250 euro 2e hands kunnen kopen. De Arcam kost ongeveer hetzelfde. Bij Beresford heb je de 7510/20 en de Bushmaster 7530 series. Vooral voor de 1e serie zijn er allerlei updates, MkX en Caiman... De 7530 serie zit nieuw op het prijsniveau van de 2e hands Musical Fidelity en Arcam, en de 7510 is voor de helft te koop.

Verder vind ik het lastig te beoordelen of de Arcam of de MF beter is. Je hebt lovende recensies, ook voor wat betreft het oudere type met daarbij een V-Link convertor. In deze laatste review wint de M1, echter What Hifi prefereert juist de (i)rDAC. Al heb ik wel eens gelezen dat dat blad niet altijd zo serieus wordt genomen.

Een lastige keuze dus kortom, in ieder geval voor mij. Welke DAC zouden jullie adviseren en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb het idee dat veel mensen inmiddels wel een beetje bekoeld zijn van de M1 DAC en hem de oorspronkelijke vraagprijs niet meer waard vinden. Voor 250 euro lijkt het me echter een prima koop.

Zoals altijd kun je het beste gaan luisteren. Ik heb zelf de irDAC op m'n verlanglijstje staan vanwege de meerdere inputs (wil nl. drie verschillende bronnen aansluiten), de infrarood afstandsbediening (vanuit m'n Logitech Harmony inputs kunnen schakelen) en de mogelijkheid om je computer vanaf die afstandsbediening te bedienen via HID voor een prima prijs. Een andere interessante optie vind ik de NAD D 1050. Met de echte high-end audiofiele DACs heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:18
De irDAC, die kende ik nog niet. Is 'ie intern hetzelfde als de rDAC? Zie de irDAC met als prijs 400 euro (bespreekbaar, maar wel aan de dure kant al) te koop staan, wel in Antwerpen. Wat is HID overigens?

Verder zie ik dat iemand de Bushmaster TC-7533 MK II in juni voor maar 100 euro heeft verkocht. Allemachtig! Dat soort deal zijn wel interessant... Nieuw kost íe iets meer dan het dubbele.

Natuurlijk is luisteren een goed idee echter het lijkt mij handiger om een 2e hands exemplaar op de kop te tikken en dan maar te gaan ontdekken hoe 'ie klinkt. Klinkt hij niet naar wens dan kan je'm zonder veel verlies vast wel weer slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet of ze intern hetzelfde zijn, volgens mij is de irDAC gewoon de opvolger. HID is dezelfde USB interface die gebruikt wordt voor je muis en toetsenbord. De DAC meldt zich dus als een soort van USB toetsenbord aan bij je PC en stuurt de play/pause/next/etc knoppen van de afstandsbediening door zodat ze net zo werken als bij een multimedia toetsenbord.

Overigens is een 'groot' nadeel van de irDAC wel dat ie geen 176.4KHz sample rate ondersteunt. Je komt die wel eens tegen bij materiaal wat van een DSD master is afgeleid. Ohja en DSD ondersteunt ie natuurlijk ook niet, maar dat vindt je in deze prijsklasse geloof ik niet (afgezien van geintegreerde CS4398 DACs in Marantz versterkers en CD spelers met input).

[edit]
De irDAC heeft een andere DAC dan de rDAC, nl. Wolfson WM8741 ipv Burr Brown PCM1792, bron: http://www.avforums.com/review/arcam-irdac-review.9811

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 31-08-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica