Vervanginig monitor

Pagina: 1
Acties:

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik heb nu al een tijdje een 24" monitor met een TN paneel, namelijk deze: pricewatch: Acer X243W Zilver

Maar nu beginnen de kijkhoeken en kleuren me toch wel erg te storen. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe monitor. Hoe meer ik echter lees hoe lastiger ik het hele verhaal vind. De monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor gamen. Na wat inlezen begrijp ik dat ik dan toch bij een TN paneel uitkom. De kijkhoeken en kleuren storen mij echter dermate dat ik dat liever niet wil.

IPS lijkt mij fijner, maar dan zit ik dus weer met die responsetijd die te laag is. Vervolgens las ik in sommige topics ook nog over Koreaanse IPS panelen welke ook meer dan 100Hz aankunnen. Iemand hier meer informatie over?

Dan is er nog eeuwige discussie over resolutie. Omdat ik nu al op 24" zit wil ik het liefst toch wel groter en het liefst ook een hogere resolutie dan 1920*1200. De vraag is dan alleen of ik hier veel aan ga hebben met een enkele GTX760. Volgens sommige is 27" met 1920*1200, pixels tellen.

Kortom ik weet zelf ook niet zo goed meer wat ik wil. Mijn budget staat niet echt vast en ben best bereid wat uit te geven, zeg maximaal 600 euro, maar dat hoeft zeker niet. Het enige wat het scherm in ieder geval moet zijn is helder, omdat de kamer overdag vrij licht is.

Dus aan jullie de vraag kan ik beter gaan voor een groot 27"-30" scherm gaan met hoge resolutie. Of is dat het niet waard vanwege mijn videokaart en kan ik beter een wat duurder 24" scherm kopen met goede kijkhoeken en kleuren (en eventueel ook nog snelle reactietijd als dat bestaat)?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• rdsldr75
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2023
Wat voor games speel je?

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Op dit moment alleen single player games. Op dit moment bezig met Crysis, Skyrim en Simcity, maar heb bijvoorbeeld ook Tomb Raider gespeeld. Heb echter ook BF3 gespeeld en wellicht dat ik in de toekomst wat meer MP zal gaan spelen.

Ik begrijp dat voor FPS (zeker MP) een snellere monitor nodig is, maar het lijkt me toch dat er ook wel IPS schermen zijn welke een snel genoeg paneel hebben?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hm, ik zit zelf min of meer in hetzelfde schuitje maar heb besloten een één tot anderhalf jaar te wachten, dan kan ik een betaalbare 4K monitor aanschaffen met 27" of 28". Je kan nu wel iets kopen dat wat hogere resolutie van 1080p heeft, maar de 4K staat op het punt van betaalbaar worden, dus zo over een jaar begint dat echt leuk te worden. En dat is qua formaatondersteuning toch even een belangrijkere stap dan die 24xx en 25xx resoluties die sommige monitoren nu doen (denk aan toekomstige tv's, UHD discs etc)

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2014 15:30 ]

youtube.com/@hisrep

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07
En je hebt een pc die ook echt 4k kan gaan draaien in games?

The devil is in the details.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Games is voor mij niet heel relevant. Ik heb er nu een R9 270 in, dus dat gaat voor gamen niet echt lekker werken. Maar zelfs al koop je een 290X dan nog wordt gamen op 4K met high end games tegen die tijd geen soepel verhaal, eigenlijk is alleen een Crossfire opstelling met huidige grafische kaarten écht tegen 4K opgewassen. Vandaar dat ik ook niet hoger dan R9 270 gegaan ben.

youtube.com/@hisrep

• Hahn
En waarom wil je dan zo graag een 4k-monitor? ;)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor films gaat dat het komende jaar steeds gebruikelijkere resolutie worden, en daarnaast is zoals TS aangeeft met een 27" of 28" scherm een resolutie van 1080p redelijk laag. Met 4K heb je dus voor je desktopwerk of foto's bewerken ook een flink scherp beeld. Het is nog niet de retina die je op een MBP hebt, maar komt wel flink in de buurt en dat maakt je pc ervaring dus een stuk beter. Ik sta er ook altijd weer van te kijken hoe lekker ruim en scherp het bureaublad is op een MBP-retina.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2014 16:02 ]

youtube.com/@hisrep

• Hahn
Op een 27" zou ik geen 1920x1080 aanraden nee, maar om nou een jaar of langer te gaan wachten, terwijl je nu een nieuwe monitor nodig hebt of wilt... Er zijn genoeg goede 27"-monitoren die een resolutie hebben van 2560x1440. Bijvoorbeeld de Dell U2713, die zit ook mooi onder de prijs die Snippertje wil.
DeNachtwacht schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:01:
Ik sta er ook altijd weer van te kijken hoe lekker ruim en scherp het bureaublad is op een MBP-retina.
:? Je weet dat je met een Retina MBP hooguit tot 1920x1080 kan gaan, hè? Dat het er zo ruim uit ziet is omdat je die resolutie op een 15"-scherm hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 31-08-2014 16:06 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hahn schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:04:
Op een 27" zou ik geen 1920x1080 aanraden nee, maar om nou een jaar of langer te gaan wachten, terwijl je nu een nieuwe monitor nodig hebt of wilt... Er zijn genoeg goede 27"-monitoren die een resolutie hebben van 2560x1440. Bijvoorbeeld de Dell U2713, die zit ook mooi onder de prijs die Snippertje wil.

[...]
:? Je weet dat je met een Retina MBP hooguit tot 1920x1080 kan gaan, hè? Dat het er zo ruim uit ziet is omdat je die resolutie op een 15"-scherm hebt.
1. Zoals ik al zei, heb ik zelf gekozen om dat jaartje te wachten ipv nu voor een mooiere 2560x1440 monitor te gaan. Zodra 4K er is, gaat dat een veel bruikbaarder resolutie worden omdat dat ook voor TV's en blurays de standaard gaat worden. Maar inderdaad, het is natuurlijk een afweging of je nu geld wil uitgeven of niet.

2.
A spectacular 2560-by-1600 resolution on the 13‑inch MacBook Pro and an equally impressive 2880-by-1800 resolution on the 15‑inch MacBook Pro
Stel je even voor dat die Retina schermen dus nu al een hogere ppi hebben dan de 27" 4K schermen die nu nog voor net zoveel geld als een complete MBP-retina over de toonbank gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2014 17:01 ]

youtube.com/@hisrep

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Laat ik voorop stellen dat ik hem nu wil gaan kopen en niet wil wachten.

@Hahn ik zal eens kijken naar die dell en reviews ervan lezen. Waarom zou jij die aanraden?

• Hahn
DeNachtwacht schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:59:
[...]

1. Zoals ik al zei, heb ik zelf gekozen om dat jaartje te wachten ipv nu voor een mooiere 2560x1440 monitor te gaan. Zodra 4K er is, gaat dat een veel bruikbaarder resolutie worden omdat dat ook voor TV's en blurays de standaard gaat worden. Maar inderdaad, het is natuurlijk een afweging of je nu geld wil uitgeven of niet.

2.
[...]

Stel je even voor dat die Retina schermen dus nu al een hogere ppi hebben dan de 27" 4K schermen die nu nog voor net zoveel geld als een complete MBP-retina over de toonbank gaan.
Ik weet wat de resolutie van Retina-schermen is, maar die wordt niet op die manier gebruikt. Je kan ervoor kiezen om de resolutie 'standaard' te laten, dan krijg je 1440x900 waarbij elke pixel uit 4 pixels bestaat, wat het scherper maakt. Of je kan meer ruimte krijgen en dan heb je maximaal 1920x1080. Maar je kan er niet voor kiezen om die 2880x1800 volledig te laten zien en een gigantische desktop te krijgen.
Snippertje schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:01:
Laat ik voorop stellen dat ik hem nu wil gaan kopen en niet wil wachten.

@Hahn ik zal eens kijken naar die dell en reviews ervan lezen. Waarom zou jij die aanraden?
Goed paneel, krijgt goede reviews, één van de weinige monitoren onder de €600 met deze resolutie en dit type paneel. En ik heb 'm zelf ook *D :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 31-08-2014 17:04 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hahn schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:03:
[...]
Ik weet wat de resolutie van Retina-schermen is, maar die wordt niet op die manier gebruikt. Je kan ervoor kiezen om de resolutie 'standaard' te laten, dan krijg je 1440x900 waarbij elke pixel uit 4 pixels bestaat, wat het scherper maakt. Of je kan meer ruimte krijgen en dan heb je maximaal 1920x1080. Maar je kan er niet voor kiezen om die 2880x1800 volledig te laten zien en een gigantische desktop te krijgen.
Dat weet ik, maar dat is niet hetzelfde als normaal 1440x900 maar veel gedetailleerder. Vergelijk maar eens een MBP en MBPr in de winkel naast elkaar, het verschil is enorm. En verder is het natuurlijk wat je zegt ook dat het scherm veel kleiner is. Maar dus nogmaals; daarom zou ik voor een 27" zelf niet lager willen dan 4K.

@Snippertje, als je inderdaad nu wil kopen zou ik inderdaad wel zo'n €600 gaan uitgeven. Ga je echt goedkoper zitten (laten we zeggen onder de 500) dan krijg je toch niet de beste schermen. Die Dell is inderdaad een mooi modelletje, ook qua prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2014 17:11 ]

youtube.com/@hisrep

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Ik neem aan dat jullie niet praten over de HM variant? Daar zit nogal een prijsverschil tussen namelijk.

• Hahn
DeNachtwacht schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:10:
[...]

Dat weet ik, maar dat is niet hetzelfde als normaal 1440x900 maar veel gedetailleerder. Vergelijk maar eens een MBP en MBPr in de winkel naast elkaar, het verschil is enorm. En verder is het natuurlijk wat je zegt ook dat het scherm veel kleiner is. Maar dus nogmaals; daarom zou ik voor een 27" zelf niet lager willen dan 4K.
Jij had het over ruimer, daar reageer ik op ;) 1440x900 op een normaal scherm of 1440x900 op een Retina-scherm is precies even ruim. Retina is scherper, heb je helemaal gelijk in, 4 keer zo scherp zelfs. Maar niet ruimer. Ja, als je de optie gebruikt om 1920x1080 te gebruiken, maar dan is het niet meer 4x zo scherp :+
Snippertje schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:22:
Ik neem aan dat jullie niet praten over de HM variant? Daar zit nogal een prijsverschil tussen namelijk.
Ik heb de HM-versie en die vind ik helemaal prima. De H-versie is iets nieuwer en zou beter moeten zijn, maar weet niet precies wat het verschil zou moeten zijn. Maar zijn vast genoeg reviews over te vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 31-08-2014 17:43 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hahn schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:40:
[...]
Jij had het over ruimer, daar reageer ik op ;) 1440x900 op een normaal scherm of 1440x900 op een Retina-scherm is precies even ruim. Retina is scherper, heb je helemaal gelijk in, 4 keer zo scherp zelfs. Maar niet ruimer. Ja, als je de optie gebruikt om 1920x1080 te gebruiken, maar dan is het niet meer 4x zo scherp :+
ruimer én scherper maar ok, touché ;). Het ruimer is idd omdat ik dat dan ervaar tov een oudere mac @1280. Maargoed, ontopic

youtube.com/@hisrep

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Naar aanleiding van Hahn zijn aanrader reviews gaan lezen en besloten de Dell te halen. Vond ook nog eens deze V&A aangeboden: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart op V&A en kan hem morgen ophalen, snel gegaan dus en bedankt voor de suggestie. Hopelijk bevalt het scherm :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mooie deal, veel plezier ermee ;)

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1