Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lichtgewicht laptop voor reisfoto- en videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk fotobewerking, evt wat videobewerking. Ik heb niet altijd een stopcontact in de buurt, dus accuduur is van belang, maar ook het gewicht.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik zal er wel wat mee surfen, skypen en series kijken maar dat kan met iedere laptop wel. Het belangrijkste is dat hij krachtig genoeg is om Photoshop, Lightroom, Illustrator en InDesign soepel draait. RAW-bestanden van 25mb mogen geen probleem vormen.
Windows of OS X maakt mij niet uit.

Wat is je budget?
Hoe minder, hoe beter (want hoe meer reis-budget er overblijft). Ik houd wel rekening met zo'n €1000
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, accuduur is dus van belang, net als een maximaal gewicht van niet meer dan 2kg en bij voorkeur niet meer dan 1,5kg. 13inch lijkt me een mooi compromis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kijk op dit moment naar de MBP met i5, 8gb geheugen en 256gb SSD omdat ik die misschien met personeelskorting bij de mediamarkt kan kopen. Dat voordeel heb ik uiteraard ook met andere modellen, verkrijgbaar bij de mediamarkt..
Tot slot; levensduur is ook van belang voor mij, ik heb gemerkt dat mijn vorige windows-laptops redelijk snel verouderden (Dell, Asus en weer Dell) en vertraagden. Dat schijnt bij Apples minder het geval te zijn, dus dat heeft een klein streepje voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 10:02 . Reden: typo ]

Verwijderd

Apple lijkt me prima. Het scherm van de 13 Retina heeft volgens mij 100% sRGB. Ze zijn licht, degelijk en hebben een lange accuduur. Het vinden van een goed scherm is vrij lastig, natuurlijk is sRGB eigenlijk ook ruk als je in RAW fotografeert. Je zou even wat moeten zoeken op Google en bij notebookcheck naar 13" inch laptops met een beter scherm. Dus een flinke coverage van Adobe RGB.

Ik heb even op notebookcheck gezocht en kan geen betere schermen vinden. Scherm van de 13 Air is volgens mij niet veel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het scherm is inderdaad wel een stuk minder, maar er zit ook eu300 verschil in prijs tussen. Dat maakt het wel interessant. De vraag is vooral of photoshop/indesign/illustrator een beetje soepel op de air draait. Het retinascherm van de pro is natuurlijk meer geschikt voor grafische toepassingen.