Fx 6300 vs fx 6350

Pagina: 1
Acties:

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik ben een systeem aan het samenstellen voor een maat van me. nu vroeg ik me af of de hogere prijs en stroomverbruik van de 6350 het waard is ten opzichte van de 6300
Het systeem gaat voor de rest een gtx 760 bevatten en zal vooral gebruikt worden om de gamen( niet voor rendering etc)

Iemand advies?

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-02 18:32

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Als je een 6300 overclockt heb je in feite dezelfde processor.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-02 19:46

Nemesizz

Untouchable

En wat voor moederbord doe je erbij? Want heel veel goedkopere AM3+ bordjes hebben slappe VRM's die niet geschikt zijn voor CPU's met een TDP hoger dan 95W (ondanks wat fabrikanten beweren).

Want dan zit je dus met dat een FX6300 te overklokken is naar de snelheid van die FX6350, maar als je een bordje hebt met maar 4+1 fases, dan krijg je dus waarschijnlijk problemen (thermal throtteling).
Een stock FX6350 heeft dan waarschijnlijk al problemen zelfs zonder overklok.

Nu zullen sommigen wel denken "Ja hoor, heb je hem weer met z'n VRM fases geblaat" , maar het is echt iets wat je goed in de gaten moet houden bij de aankoop van een hexa of octa core AMD FX.
Kan je achteraf een boel gedonder en vaak geld schelen (dat je achteraf alsnog een ander bord moet aanschaffen).

Voor de rest is het denk ik een beetje aan jezelf (of die maat van je) of je de meerprijs waard vind.
Wat ik zo zie is het verschil in prijs niet monsterlijk groot.
Een FX6300 kun je waarschijnlijk (mits icm een goed moederbord) zo opkrikken naar de snelheid van een FX6350, maar met overklokken heb je nooit garanties dat het lukt. Zo kun je bijvoorbeeld de pech hebben dat je net een 'slechte' batch CPU hebt die totaal niet wil overklokken (komt niet zo vaak meer voor, maar het kán). Ook qua hitte en stabiliteit van de rest van het systeem.

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
pricewatch: ASRock 970 Extreme3 R2.0
Lijkt me wel goed toch?

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

nope ik zou deze nemen, deze heeft meer fase's. ik heb een fx6300 en die red 4,9ghz op dit bordje:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

het leven bij AMD is zo simpel: dat plankje welke Kyle aanraadt is simpelweg het goedkoopste AM3+ bord welke je moet kopen, en eigenlijk, zolang je geen CF wilt draaien, ook de enige die je moet kopen.

Die Asrock is minder klote dan wat MSI bied voor deze prijs, maar geeft nogsteeds problemen vanwege de weinige fases.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Heb dit bordje met een FX8350 lopen....No problem at all.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:27:
[...]

Heb dit bordje met een FX8350 lopen....No problem at all.
Dan heb je echt geluk. Want die Asrock bordjes (970 Pro 3, Extreme 3 en Extreme 4) hebben echt vaak problemen met oververhitte VRM's zou gauw je er een beetje zware CPU ingooit (boven de 95W tdp).

Google staat er vol mee, en hier op T.net zijn ook de nodige probleem gevallen langs gekomen.
Zou gauw je een beetje power vraagt van de CPU begint dat ding met throttelen omdat de VRM's te heet worden. Zag er net toevallig nog een topic van: ongelofelijke FPS drops in offline en online games
(de laatste update van de TS zelf, geeft ie aan wat ik de hele tijd al dacht in dat topic, te hete VRM's).

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nemesizz schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:01:
[...]

Dan heb je echt geluk. Want die Asrock bordjes (970 Pro 3, Extreme 3 en Extreme 4) hebben echt vaak problemen met oververhitte VRM's zou gauw je er een beetje zware CPU ingooit (boven de 95W tdp).

Google staat er vol mee, en hier op T.net zijn ook de nodige probleem gevallen langs gekomen.
Zou gauw je een beetje power vraagt van de CPU begint dat ding met throttelen omdat de VRM's te heet worden. Zag er net toevallig nog een topic van: ongelofelijke FPS drops in offline en online games
(de laatste update van de TS zelf, geeft ie aan wat ik de hele tijd al dacht in dat topic, te hete VRM's).
De oplossing was niet een nieuw moederbord maar een extra koeler. Daarin zit waarschijnlijk het verschil tussen mensen die problemen hebben en degenen die tegenwerpen dat zij probleemloos een 8-core draaien.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

noguru schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:40:
De oplossing was niet een nieuw moederbord maar een extra koeler. Daarin zit waarschijnlijk het verschil tussen mensen die problemen hebben en degenen die tegenwerpen dat zij probleemloos een 8-core draaien.
Sterker: als je je PC normaal gebruikt zou het helemaal niet voor problemen moeten zorgen @ stock speed. Een mobo fabrikant heeft niet als hobby zo veel mogelijk klanten irriteren, dus als het niet werkt zetten ze het echt wel op hun site of publiceren een firmware update. Neemt niet weg natuurlijk dat soms een ander bord een veiligere keus is.

Ik kan me eerder voorstellen dat dit soort problemen ontstaan als je de behuizing in een kast hebt staan, of een andere ruimte die erg warm wordt.

youtube.com/@hisrep

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DeNachtwacht schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:09:
[...]

Sterker: als je je PC normaal gebruikt zou het helemaal niet voor problemen moeten zorgen @ stock speed. Een mobo fabrikant heeft niet als hobby zo veel mogelijk klanten irriteren, dus als het niet werkt zetten ze het echt wel op hun site of publiceren een firmware update. Neemt niet weg natuurlijk dat soms een ander bord een veiligere keus is.

Ik kan me eerder voorstellen dat dit soort problemen ontstaan als je de behuizing in een kast hebt staan, of een andere ruimte die erg warm wordt.
Helaas is de realiteit anders....

Niet alleen bij Asrock hoor, ook een aantal andere fabrikanten kunnen er wat van.
Het komt er een beetje op neer: CPU supported? "ja hoor, hij start op", maar zo gauw je daadwerkelijk dat ding zwaar gaat belasten vliegt de thermal throtteling aan (ook bij goed geventileerde PC's).
En het gebeurt (metname bij de octa-cores) ook zonder overklokken, gewoon stock speeds + zware load = thermal throttle.

Asrock heeft een aantal dingen al op hun site aangepast.
Zo stond er eerst met grote letters 4+1 phases, hebben ze weggehaald, CPU support list, staan er ineens allemaal rode * 'tjes bij, dat je wel extra koeling (top down) moet hebben, stond er eerst niet bij.
Ze hadden daar dus wel degelijk door dat er het een en ander niet goed ging bij veel (dus niet alle!) 970 bordjes.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik lees idd hier wel vaker over die problemen, ook van MSI borden, en je hebt gelijk dat er op de site van ASRock voor gewaarschuwd wordt. Dus liever een ander bord inderdaad, in dit geval is die Gigabyte een mooi alternatief. Maar: voor veel consumenten die niet willen overklokken zijn dit soort low-budgetbordjes vaak wél erg leuk en wordt er m.i. ook te snel afgeraden dit spul te kopen.

youtube.com/@hisrep

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Voor consumenten met een budget raad je ook geen 8-core aan vermoed ik ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Nemesizz schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:01:
[...]

Zal ik er nog een schepje boven op doen?

Dit systeem loopt ook nog eens vlekkeloos op een vertex 2 60GB ssd! :P

Wat ik duidelijk wilde maken , het HOEF niet per direct problemen op te leveren.
Maar als je een paar tientjes meer uitgeeft heb je idd een veeeeeel beter bordje.
Dit is ook mijn "backup" bordje!

Edit , ik draai wel met een Samurai ZZ koeler...en die koelt ook de VRM's!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 23:01 ]

Pagina: 1