TL-Balken blijven aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Dit zal vast en zeker een vermelding krijgen in het "neiging tot topic", maar dat terzijde :+

We wonen momenteel een behoorlijk groot gebouw. Ik merk de laatste tijd dat de verlichting steeds vreemder begint te doen. Niet alleen gaan er steeds meer lampen stuk, ook blijven TL-balken branden terwijl ik de verlichting uitzet.

Dat betekend dus, dat in een hele ruimte alle TL's uitstaan, behalve een paar die nog steeds branden. Dan bedoel ik dus gewoon voluit, niet half. We hebben hier volgens mij vrij oude schakelaars. (Er zitten 4 kleine knopjes op)

Wat ook opvalt, is dat de TL-verlichting instant aangaat. Geen flikkeringen, ze gloeien meteen op.

Nog een andere zaak. Er zitten hier zwaar beveiligde Chubb-LIPS deuren (als ik het goed schrijf) van welke de sloten behoorlijk warm worden. Ik kan dat niet plaatsen. Elders in het gebouw zit wel een rare schakelaar die lijkt op een soort verwarmingsknop, maar ik weet zeker dat die niet van de verwarming is.

Wie heeft er ervaring met dit soort systemen en kan mij vertellen in hoeverre dit 'normaal' gedrag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58

Onbekend

...

Er is dan een andere energiebron (antenne o.i.d.) die energie naar de TL's uitzendt.
Zet eens de groepen uit en kijk wanneer dit probleem ophoudt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:03
Begin maar eens met wat plaatjes, typenummers etc., Electrische sloten worden normaliter alleen warmer als ze continu opengehouden worden. Misschien is de bedrading en/of het schakelmateriaal gewoon verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:37

The Executer

Lekker belangrijk!

Voor wat betreft die 'knop' is het denk ik het beste om een foto te maken.

Dat geld eigenlijk ook een beetje voor die deuren. Het eerste wat mij te binnen schiet is dat het mogelijk iets met een kleefmagneet te maken zou kunnen hebben. Hier staat namelijk constant spanning op om de magneet zijn werk te laten doen. Als het elektronische sloten zijn zou dat het kunnen verklaren maar veel warmer als een paar graden dan de omgevingstemperatuur zou dat niet mogen zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Mochten er overigens TL-Balken rood opgloeien dan zou ik z.s.m. de starters vervangen, dat gloeien vreet stroom en TL-buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat betreft direct aangaan zirtten er wss gewoon een elektronische starters in

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 30-08-2014 23:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als die electronisch aangestuurd worden dan wordt e.e.a. veel ingewikkelder en communiceren een aantal bakken waarschijnlijk niet meer goed, het zijn dan echter buskabels of electronische starters die niet goed meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Inderdaad het is makkelijker als je wat pics plaatst .
Deursloten die warm worden is inderdaad vreemd tenzij ze elektrisch gestuurd zijn dus denk dat het goed is een paar foto's te plaatsen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Tja, pics or it didn't happen natuurlijk :*)

De schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/qx8neo.png

Hier zie je de TL-balk branden, terwijl de rest uitstaat.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/mjmsch.jpg

Het slot.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/e1em2q.png

Deze kabel duid er inderdaad op dat 'ie onderdeel is van een systeem. Er hangen hier ook zenders waarmee ik sommige sloten kan ontgrendelen en vice versa.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/5do5sh.jpg

De 'rare thermostaat' waar ik het over had.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2eyvxi8.png

Ik denk dat er bij een van jullie nu vast een belletje gaat rinkelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat sommige tls blijven branden, is dat niet gewoon een veiligheids voorziening? Veel oude bedrijfsgebouwen blijven altijd wel wat lampen branden. Prettig in geval van nood, en nodigt inbrekers minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wss wel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

volgens mij is dat zelfs verplicht (nachtverlichting) wij hebben het op kantoor ook op elke afdeling een paar bakken die gewoon niet uit kunnen (met een schakelaar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:24
Die rare thermostaat is een regelaar voor een ventilator. Vrij standaard oud model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Ray schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:28:
volgens mij is dat zelfs verplicht (nachtverlichting) wij hebben het op kantoor ook op elke afdeling een paar bakken die gewoon niet uit kunnen (met een schakelaar )
Onzin, dit is de eerste keer dat 'ie niet uitgaat. Ik vermoed dat de elektronica 'gaar' is.
Waarbij 'onzin' op deze ruimte van toepassing is
Big-Foot schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:30:
Die rare thermostaat is een regelaar voor een ventilator. Vrij standaard oud model.
Dank, weer iets geleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Joseph op 31-08-2014 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Dus eigenlijk niet raar dat je slot warm word als er de hele dag spanning op staat dan word het idd warm.
Kwa TL verlichting die blijft branden kan idd zijn dat je een bus syteem hebt die samenwerkt met relais of andere electronica en ja dan kan na jaren er wel eens een relais kapot gaan en blijven hangen.
Dus al met al zo vreemd is het niet met dit soort dingen als je jaren geen onderhoud pleegt aan dit soort elektro krijg je uitval.
Vaak worden TL balken in 1 keer geplaatst dus is het ook vaak zo dat na een bepaalde tijd die zelfde balken ook allemaal weer rond dezelfde tijd uitvallen daarom zijn er bedrijven die gewoon na een vaste tijd alle TL balken vervangen ook al zijn deze niet kapot omdat ze gewoon een hun aantal uren gedraaid hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Read op 31-08-2014 00:46 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die sloten moeten wel onder spanning blijven, wanneer de stroom uitvalt/brandalarm kun je wss overal binnen komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Dat is niet gezegd het kan ook zijn dat ze onder spanning open gaan of dat je dan het dagslot kunt gebruiken of dat je dan niet het dagslot kunt gebruiken.
Ik heb zoveel soorten gezien van dit soort sloten dat er meerdere mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

op het verhaal afgaande ga ik er van uit dat alles bij brand/string loskomt. maar geen garanties het kan alles wezen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Rare lichtschakelaars als je het mij vraagt, het lijkt wel of die schakelaar het aan en uitzetten van de TL bakken apart en draadloos regelt. Sommige bedrijven gebruiken wel eens draadloze schakelaars zodat ze geen kabel hoeven te trekken.

Hier een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://d25o1wfid6sx72.cloudfront.net/medias/sys_master/ha4/h2f/8796492660766/04.jpg

Zou je erbij kunnen zetten wat het merk is wat voor op die schakelaar staat . (op z'n kop lezen gaat ie niet worden)

Wat ik zou doen is de plafondplaten omhoog duwen en kijken hoe de kabels van die TL lopen. Vaak zitten er bij die TL bakken een stekker aan die je in een stopcontact doet boven de plafondplaten. Als er tijdens onderhoud ofzo de stekker in een ander stopcontact wordt gedaan (van een andere groep (van die temp schakelaar bijvoorbeeld)

[ Voor 19% gewijzigd door rickboy333 op 31-08-2014 01:45 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Het merk van de schakelaar is BTicino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Zodra een TL eenmaal gestart is dan is er maar ~80V nodig om hem aan te houden. Ik weet niet direct welke invloed dat op de lichtsterkte heeft, maar dan weet je dat in ieder geval zodat je kunt meten. Een kapotte schakelaar kan natuurlijk altijd. Je zou ook nog even kunnen meten of er een lekstroom is. Als je niet kan meten kan je ook even proberen de stekker van de TL bak om te draaien, of de nul en fase te verwisselen als de bak geen stekker heeft. Warme sloten, niet uitschakelen, direct inschakelen, kapotte lampen, dat riekt naar lekstroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 31-08-2014 04:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 21:56
Dat type slot wordt inderdaad warm. Zoals eerder aangegeven heeft dat te maken met de brandveiligheid. Waarschijnlijk zijn het tevens deuren die in een vluchtweg zitten.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
~80V of ~180V maakt voor de lichtsterkte niet uit. Als de electronen maar kunnen knallen. (hoewel ik gok dat op ~180V de gloeidraadjes doorbranden) Ik zal idd ook te denken aan lekstroom, maar dan in de schakelaar, want zo op de een op andere dag ineens lekstroom krijgen bij precies die lamp. (tenzij je lekkage hebt, that make sense aangezien het de hele week heeft geregend)

Zit er ook een bepaald patroon in de lampen die altijd aanblijven ? (bijvoorbeeld om de 5 lampen 1 die aan blijft) dan zit het in de schakelaar. Als het just random lampen zijn dan kan het idd lekstroom zijn.

Ik zou echt even de plafondplaten optillen en even boven kijken let op doe dan wel even de aardlek uit voordat je een opsodemieter krijgt (als het echt lekkage is en je word nat wordt het een douche die je nooit meer vergeet).

Betreft de schakelaar, ik vind het nog steeds een rare schakelaar en naar mijn mening is het niet eens een schakelaar bedoeld voor lichtnet. Ik zou bticino een mailtje sturen en vragen wat voor schakelaar het is en waarvoor het dient. Als hun zeggen dat het een oude schakelaar is voor rolluiken dan is de vorige eigenaar flink aan het kloten geweest.

En als laatste de sloten, ik zou hun ook gewoon een mail sturen met de vraag wat het zou kunnen zijn. Wij kunnen op het forum wel random guesses geven maar daar schiet jij niks mee op. Als hun bijvoorbeeld zeggen ''dit is overduidelijk lekstroom'' (ik zeg maar wat) dan weet je wat het probleem is.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 10:46
even over die sloten.
deze horen warm te zijn.
betekent dat ze vergrendelt zijn. als het goed is is heel de ijzeren plaat een beetje warm?
verbruiken erg veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
rickboy333 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:26:(tenzij je lekkage hebt, that make sense aangezien het de hele week heeft geregend)
Het gebouw is in een puike staat, ik kan je verzekeren dat we nergens een lekkage hebben.
Zit er ook een bepaald patroon in de lampen die altijd aanblijven ? (bijvoorbeeld om de 5 lampen 1 die aan blijft) dan zit het in de schakelaar. Als het just random lampen zijn dan kan het idd lekstroom zijn.
Nee, dit is de eerste keer dat ik het meemaak. Het valt zoals eerder geschreven wel op dat steeds meer lampen er mee ophouden.
let op doe dan wel even de aardlek uit voordat je een opsodemieter krijgt
Kan niet, alle 'stroomkasten' zitten achter slot en grendel. Daar hebben wij de sleutels natuurlijk niet van...
Betreft de schakelaar, ik vind het nog steeds een rare schakelaar en naar mijn mening is het niet eens een schakelaar bedoeld voor lichtnet. Ik zou bticino een mailtje sturen en vragen wat voor schakelaar het is en waarvoor het dient. Als hun zeggen dat het een oude schakelaar is voor rolluiken dan is de vorige eigenaar flink aan het kloten geweest.
Het pand is van de Rijksvastgoeddienst, tot voor kort zat hier nog een belangrijke overheidsinstantie in. Zou me bijna niet kunnen voorstellen dat die 'kloten' met hun gebouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Is er toevallig iemand geweest die de armaturen heeft vervangen of geüpgraded met een elektronisch voorschakelapparaat. Dit aangezien je zegt dat ze nu instant aangaan en voorheen niet?

Misschien hebben ze (onbewust?) gelijk een armatuur aangesloten zodanig dat deze altijd aanblijft. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 22:19
De verlichting zal wel met behulp van relais in de stroomkasten geregeld worden, dus de schakelaars zullen wel met zwakstroom of een bussysteem met de stroomkast verbonden zijn. Dan kan het zijn dat de tl-bakken die blijven branden bijvoorbeeld ook door een tijdklok, schemerschakelaar of inbraak/brandmeldcentrale gestuurd worden als orientatieverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Het lijken me gewoon schakelaars voor een zo genaamd bus systeem en die hebben denk ik niets met het probleem van 1 tl balk te maken maar is het een probleem in de tl armatuur of schakelkast ,relais of zoiets wat blijft 'plakken'.

[ Voor 3% gewijzigd door Read op 31-08-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Is het geen verzekeringskwestie dat een aantal lampen blijven branden? (voo CCV ofzoiets?)
Meeste TL kan je niet dimmen vandaar vol uit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-08 20:59
die schakelaar is geen schakelaar maar een drukknop
deze dient om dimbare tl verlichting mee te schalelen en te dimmen door lang te drukken als de tls vol blijven branden is er in de tl een draad die geen verbinding heeft dus de tl krijgt de impuls niet door

best even als het type tl met conectors is aan de zijkant
deze conector even los en terug vast maken

de tls hebben 4 draden

een blauwe nul
een bruine 230v
geel groen aarde
zwart of grijs meestal de stuurdraad

heb deze systemen veel geplaatst :*)

[ Voor 18% gewijzigd door laserdesign op 31-08-2014 15:25 . Reden: spelling + info ]

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52
Hebben ze niet in de schakelkasten het nood/nacht verlichting aangesloten zonder dat je het weet?

Leuk dat je stellig verkondigd dat het nooit zo was, maar er kan niet ineens maar enkele aparte lichtbakken blijven branden.
Dan zouden alle armaturen op die schakelaar moeten branden als het in de schakelaar zit.

Zit het in de bedrading dan zou het waarschijnlijk kortsluiting worden en klapt de zekering gewoon.

Zoals ik het verhaal lees ben je namelijk niet de eigenaar van het pand? Kan dus zomaar zijn dat deze verzekering technisch zulke wijzigingen heeft aangebracht

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Read schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:50:
Dat is niet gezegd het kan ook zijn dat ze onder spanning open gaan of dat je dan het dagslot kunt gebruiken of dat je dan niet het dagslot kunt gebruiken.
Ik heb zoveel soorten gezien van dit soort sloten dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Er zijn maar 2 mogelijkheden: spanningsloos vergrendeld of spanningsloos ontgrendeld. (ook met magneetsloten)

Wanneer je een spanningsloos ontgrendeld hebt betekent dit dat het slot constant gevoed wordt, en dus dat er stroom loopt. En ja, meestal wordt stroom ook omgezet in warmte.

Het verschil tussen beide soorten sloten is ook prima te horen. Een spanningsloos vergrendeld slot zal geluid maken wanneer het wordt ontgrendeld, er wordt dan tijdelijk een spanning op gezet door middel van een drukknop bijvoorbeeld. Een spanningsloos ontgrendeld slot daarentegen zal constant een licht zoemend geluid maken, als je je oor tegen het slot aan legt zou je dat moeten kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

We wonen momenteel een behoorlijk groot gebouw. Ik merk de laatste tijd dat de verlichting steeds vreemder begint te doen. Niet alleen gaan er steeds meer lampen stuk, ook blijven TL-balken branden terwijl ik de verlichting uitzet.

Gingen die bakken vroeger wel uit, of bleven die altijd al aan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat er niemand illegaal met stroom knoeit? Met een wiet kweker is volgens mij alles mogelijk. Ik zeg niet dat ik de situatie herken, maar gewoon ter uitsluiting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

sypie schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:53:
[...]

Er zijn maar 2 mogelijkheden: spanningsloos vergrendeld of spanningsloos ontgrendeld. (ook met magneetsloten)

Wanneer je een spanningsloos ontgrendeld hebt betekent dit dat het slot constant gevoed wordt, en dus dat er stroom loopt. En ja, meestal wordt stroom ook omgezet in warmte.

Het verschil tussen beide soorten sloten is ook prima te horen. Een spanningsloos vergrendeld slot zal geluid maken wanneer het wordt ontgrendeld, er wordt dan tijdelijk een spanning op gezet door middel van een drukknop bijvoorbeeld. Een spanningsloos ontgrendeld slot daarentegen zal constant een licht zoemend geluid maken, als je je oor tegen het slot aan legt zou je dat moeten kunnen horen.
Jup klopt maar beide kunnen met het nachtslot en met het dagslot dus je hebt 4 mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Misschien iets heel raars. En misschien helemaal niet wat hier gebeurt.
Maar toen ik op vakantie was in Pakistan heb ik iets heel raars gemerkt wat hier een beetje op lijkt.

Licht stond helemaal uit midden in de nacht. En opeens begon een TL buis een beetje flikkerend een blauwige gloed af te geven. Je hoorde ook heel vaag het flikkerende geluid wat je hoort als een buis aanspringt. Nou is het stroomnetwerk in Pakistan sowieso gaar dus kan het met van alles te maken hebben. Dit was overigens ene redelijk nieuw huis. En ik gok dus een externe energiebron die af en toe deze buis stoorde.

Misschien is er zoiets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hehwe, ik kende vroeger iemand met een bakkie en een linear ...

zijn papa Bedtijd.... "en niet met je bakkie spellen he". naar boven
uur later, "zit je godverdomme nog steed met dat ding te spelen"

neeeeeee ... echt niet

"Waarrom gaat de tl op de gang dan elke keer aan ?"

(en bedankt linear :P )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
[HK-modus]
Het spookt! :P
[/HK-modus]

Vreemd iets. Door de reacties heen lezende denk ik ook dat een soort schakelsysteem niet goed meer functioneert. Is er geen beheerder/conciërge die je er op kan aanspreken?
rickboy333 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 01:38:
Rare lichtschakelaars als je het mij vraagt, het lijkt wel of die schakelaar het aan en uitzetten van de TL bakken apart en draadloos regelt. Sommige bedrijven gebruiken wel eens draadloze schakelaars zodat ze geen kabel hoeven te trekken.

Hier een voorbeeld.

[afbeelding]

(...)
Ik herken dit van mijn vorige werkgever. Die had infrarood oogjes in het plafond zitten en die je dan in 2 gedeelten aan of uit kon zetten: 2 rijen verlichting met plm. 2 meter daar tussen en dus een bediening voor de linker rij en een bediening voor de rechter rij.

Ze zijn wezen verbouwen en zijn overgegaan naar bewegingsschakelaars. Maar ja... Die detecteren je niet als je in een hoekje gaat zitten die (blijkbaar) buiten het zicht van de sensor valt. Daar zit je dan 's ochtends vroeg of 's avonds laat in het donker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Joseph schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 13:43:

Het pand is van de Rijksvastgoeddienst, tot voor kort zat hier nog een belangrijke overheidsinstantie in. Zou me bijna niet kunnen voorstellen dat die 'kloten' met hun gebouwen...
Nou daar zou ik me als ik jouw was niet te veel van voorstellen..........

Er is niet voor niks een fusie geweest tussen alle rijksvastgoed in heel Nederland d.m.v. 1 landelijk orgaan.

Het slot wordt inderdaad warm omdat er waarschijnlijk een soort van toegangscontrole op zit die deze bekrachtigd.

Kan het niet zo zijn dat er iemand de noodverlichting ( 1 TL armatuur) heeft aangezet via een soort sleutelschakelaar of overbruggingsschakelaar dat komt wel vaak voor bij rijksgebouwen om deze te kunnen testen.

Deze verlichting word dan aangestuurd door een relais bij de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat is geen noodverlichting dan.

noodverlichting werk op een accu en schakeld juist in bij stroomuitval

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Lijkt me inderdaad een relais dat blijft plakken.
Als relais contacten corroderen, dan neemt de weerstand toe en dan worden ze warm. Door warmte gaat het sneller corroderen, etc. Op een gegeven moment worden de contact puntjes zo heet dat ze aan elkaar vast lassen en dan schakelt het relais niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
fish schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 01:35:
dat is geen noodverlichting dan.

noodverlichting werk op een accu en schakeld juist in bij stroomuitval
Waarom niet........als je bv 2 relais in een verdeler heb zitten die worden geschakeld met de zelfde schakelaar 1 groep met relais voor je normale aan/ uit verlichting en 1 relais op andere groep voor je noodverlichting.
De noodverlichting zit inderdaad achter een accu, om deze te kunnen testen zet je er een schakelaar tussen het relais die uitschakeld bij de noodverlichting zodat deze gaat branden.

Als dit relais nou blijft plakken of 4 aderig is uitgevoerd schakel en constante voeding dan blijft deze branden.

[ Voor 8% gewijzigd door ethan..1 op 02-09-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Goed punt. waarom niet idd

maar check de verdeling eens van de lampen die blijevn branden. in grote hallen is er mischien een patroon te ontdekken

[ Voor 70% gewijzigd door Fish op 02-09-2014 18:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
fish schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 18:23:
Goed punt. waarom niet idd

maar check de verdeling eens van de lampen die blijevn branden. in grote hallen is er mischien een patroon te ontdekken
Dit wordt erg vaak toegepast bij rijksgebouwen i.v.m. de 3140 keuring

Maar voor de TS:

Pak anders gewoon een spanningsslof, prik deze bij de lampen die wel uit gaan en prik het armatuur die blijft branden ook bij de spanningsslof en dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

ethan..1 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:15:
[...]

Dit wordt erg vaak toegepast bij rijksgebouwen i.v.m. de 3140 keuring
Sorry maar ik begrijp niet wat dit met de NEN 3140 keuring te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Die schakelaar is gewoon een 2-voudige schakelaar met drukbediening. Geen bus-systeem of whatever. Ze zijn zo gemaakt dat men op 1 plaats 2 reeksen verlichting kan schakelen. Het kan goed zijn dat vanuit de schakelaar een paar zwakstroomdraadjes naar een schakelkast gaan, waar dan weer doormiddel van een relais het licht wordt geschakeld, maar voor hetzelfde geld wordt hier gelijk de verlichting mee geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Joseph ,

Heb je gecontroleerd of je geen onderbroken/slechte Nul hebt ?

Als je in een 3 fasen huisinstallatie de nul weghaalt(onderbreekt), krijg je een zogenaamde nulpuntsverschuiving: Stopcontacten op verschillende fasen komen dan als het ware in serie te staan en dan krijgt het apparaat met de hoogste weerstand, de hoogste spanning, tot maximaal 400V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op zich beslist niet een domme gedachte. Maar teken voor aardigheid eens het schema dat je in zo'n, geval zou krijgen. Als alles verder correct is aangesloten, dus de schakelaars in de fasedraad, dan kan ik me op geen enkele manier een toestand voorstellen van een gesloten keten in de uitstand van de schakelaars.
Pagina: 1