Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wireless issues oplossen

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Onze buurman op de hoek heeft XS4ALL en/of KPN in huis, en zijn/hun Wireless signaal drukt de laatste weken het onze de lucht uit. Ik ervaar op mijn MacBook een langzamere verbinding, mijn Zenbook (Win8) valt af en toe compleet weg, mijn Android toestel heeft geen issues maar de Ipad van vrouwlief valt de laatste dagen gewoon compleet uit de lucht.

Dus ik denk, ik ga als een echte (wanna-be) nerd eens aan de slag:

Afbeeldingslocatie: http://pic100.picturetrail.com/VOL682/13434636/24202034/409964131.jpg

zoals je ziet is het erg druk in de straat. Ieder gezin heeft wel een internetabonnementje, maar de meeste zitten niet echt in de weg. Ik zie dat zijn netwerk, net zoals het onze, op kanaal 1 hangt ondanks dat onze router op automatisch stond. Die heb ik dus maar even op 13 gehangen, en de situatie verbetert... een beetje.
Ik zie nog steeds dat de Ipad van mijn vrouw (nu minder vaak, maar toch) zijn verbinding kwijtraakt op de momenten dat 'zijn' blauwe lijn onze rode lijn overstijgt.

Uiteraard de buurman het probleem voorgelegd, uitgelegd dat ik begrijp dat hij hier waarschijnlijk niks vanaf wist en hier ook niet zomaar zelf iets aan kan doen, maar dat ik wel tips heb (zoals de zendsterkte naar beneden gooien). Het is immers een beetje bezopen dat een netwerk van een buur harder binnenkomt dan onze eigen router, en de E4200 die ik heb hangen is echt geen kleinzielig apparaat.

"Hij zou wel eens met KPN bellen" (maw hier gaat niet snel iets mee gebeuren).

Ik ben dus mijn opties aan het overwegen voor het geval de buurman het niet zelf op kan of wil lossen:

- mijn router naar de begane grond verplaatsen (hij staat nu op de 1e met als redenatie dat hij dan zolder en BG mee kan pakken qua dekking) en dan een los AP elders in huis. Dit lost het probleem niet op maar misschien is de dekking dan net goed genoeg daar waar we hem nodig hebben

- DD-WRT eroverheen gooien om mijn zendsterkte te kunnen boosten boven de stock waardes (antenne's zijn intern dus ik kan geen grotere monteren)

- een bus pringles leegvreten, een cheap los AP kopen en die van hem uit de lucht drukken

Ik wil een permanente oplossing waar we allemaal bij gebaat zijn en zonder gedonder uiteraard.
Wat zijn de slimme te nemen stappen?

(in before the "wat heb jij met buurmannen" - dit is een prima buur waar we altijd goed contact mee hebben gehad, maar hij heeft onlangs, nadat ze samen een kind kregen, zijn vriendin eruit gegooid en sindsdien is hij een beetje een bromsnor geworden)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het werkte dus wel goed, jij kan altij op een ander kanaal gaan zitten dan de buurman. quicksolve.

Maar Ik denk dat de laatste alinea het belangrijkste is eigenlijk
"onlangs, nadat ze samen een kind kregen'

"Wireless signaal drukt de laatste weken het onze de lucht uit"

Dan denk ik aan een draadloze babyfoon in de 2.4 Ghz ...

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Of gewoon wat drukke netwerken (hoeveel en hoe sterk de netwerken zijn zegt vrijwel niets, het gaat over hoeveelheid verkeer erover).

Oplossing is simpel: 5GHz

Oslik blyat! Oslik!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Scherp, maar die kleine is al bijna een jaar ondertussen ;-).

Wij hebben zelf ook een babyfoon op die frequentie maar die word op zijn beurt door onze router lamgelegd als we b.v. flink gaan downloaden. Dat overleeft hij dus prima, gek genoeg.

Ik kan ook niet verzinnen waarom het sinds gisteren ineens de ipad lamlegt, maar ik denk dat over tijd erger is geworden, mijn zenbook heeft b.v. al een week slecht bereik boven. Misschien heeft zijn box een update gepushed gekregen?

Verwijderd

Wat dion zegt: Zet 5 GHz in. Meestal is het stil tot zeer stil op deze band. Jouw apparatuur moet het dus wel aan kunnen.

Laptops meestal geen probleem. iPhones / iPad's etc.... kunnen dat vaak niet aan (afhankelijk van het model)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:31
HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:50:
Scherp, maar die kleine is al bijna een jaar ondertussen ;-).

Wij hebben zelf ook een babyfoon op die frequentie maar die word op zijn beurt door onze router lamgelegd als we b.v. flink gaan downloaden. Dat overleeft hij dus prima, gek genoeg.

Ik kan ook niet verzinnen waarom het sinds gisteren ineens de ipad lamlegt, maar ik denk dat over tijd erger is geworden, mijn zenbook heeft b.v. al een week slecht bereik boven. Misschien heeft zijn box een update gepushed gekregen?
Dat je WiFi het (meestal) wint van je babyfoon betekent natuurlijk niet dat de babyfoon geen storing voor je WiFi kan veroorzaken. Kan je eens proberen met al deze andere 2.4 apparatuur uit?
En anders toch maar een spectrum analyzer kopen oid om het beter te kunnen meten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Wat Dion B zegt, migreer zo veel mogelijk naar 5 ghz. iPad is, als hij 1 a 2 jaar oud is sowieso 5G geschikt. Voor je laptop kan je een kleine 5G usb dongle halen. Android toestel had nergens last van. Zoek een leuke dual band router uit en ga weg van die vervuilde 2.4 band.

Als dat te duur of te veel werk is zou het veranderen van je WiFi kanaal kunnen volstaan.

[ Voor 23% gewijzigd door andy88 op 31-08-2014 09:41 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
andy88 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:40:
Wat Dion B zegt, migreer zo veel mogelijk naar 5 ghz. iPad is, als hij 1 a 2 jaar oud is sowieso 5G geschikt. Voor je laptop kan je een kleine 5G usb dongle halen. Android toestel had nergens last van. Zoek een leuke dual band router uit en ga weg van die vervuilde 2.4 band.

Als dat te duur of te veel werk is zou het veranderen van je WiFi kanaal kunnen volstaan.
De E4200 router van topic starter is dual band. At topic starter, welke andere router heb je nog hangen en heeft die 5 GHz of niet?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50

3DDude

I void warranty's

Ik zou zeggen haal een Netgear Nighthawk, of een Asus AC68U ofzo.
Als je een Mac hebt, kan je ook alt option op het wifi icoontje doen om eens te kijken hoe sterk je signaal daadwerkelijk is, en bij de recentste mac os x, zit onderaan een knop voor wireless diagnose.. die zal zeggen welk kanaal je moet gaan zitten :) _/-\o_

E4200 is best wel oud spul inmiddels.
Ik heb hier ook een best nieuwere router.. mijn buurman zegt ja ik kan hem zien en die woont schuin achter mij :P

[ Voor 37% gewijzigd door 3DDude op 31-08-2014 16:22 ]

Be nice, You Assholes :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De E4200 is inderdaad dualband, probleem is dat 5Ghz veel minder penetratievermogen heeft, dus die dekt niet overal in het huis. Daarvoor zal ik sowieso een andere plek moeten vinden. De Ipad (4) heeft inderdaad 5 ondersteuning, evenals mijn laptops, maar de telefoon b.v. niet, de playstation niet en nog wat andere apparatuur in huis.

Kanaal wisselen heeft _iets_ geholpen maar is geen permanent lapmiddel helaas.

Ik ga de router eerst maar eens naar de benedenverdieping verplaatsen en dan checken hoeveel bereik ik boven overhoud :).

Overigens kan ik de 5G band niet meten, want mijn telefoon (waarop die wifi analyzer staat) ondersteunt dus geen 5G :P.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-08-2014 18:18 ]

Verwijderd

Die 5 GHz band zal bijna 100% "stil" zijn, en anders zijn er zat vrije kanalen.

Omdat 5 GHz niet zo makkelijk door muren heen gaat, heb je niet zoveel last van "lastige buren" (op wifi gebied dan)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 19:54 ]

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Het kan zijn, dat de buurman een illegale Router heeft gekocht en momenteel gebruikt. Ook kan het zijn, dat hij de Zendvermorgen heeft verhoogd (kan met Engenius ect.).

Een Router/AP is illegaal indien de WiFi zendvermogen hoger staat ingesteld dan 100 mW :).

Mijn Advies: Koop een Engenius AP, en verhoog de zendvermogen naar 200 mW (of hoger, kan tot 800 mW)

Engenius Accespoint(s) kun je via de volgende website kopen: http://www.wifishop.nl/in...eel&manufacturer=Engenius
HTT-Thalan schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 18:03:
De E4200 is inderdaad dualband, probleem is dat 5Ghz veel minder penetratievermogen heeft, dus die dekt niet overal in het huis. Daarvoor zal ik sowieso een andere plek moeten vinden. De Ipad (4) heeft inderdaad 5 ondersteuning, evenals mijn laptops, maar de telefoon b.v. niet, de playstation niet en nog wat andere apparatuur in huis.

Kanaal wisselen heeft _iets_ geholpen maar is geen permanent lapmiddel helaas.

Ik ga de router eerst maar eens naar de benedenverdieping verplaatsen en dan checken hoeveel bereik ik boven overhoud :).

Overigens kan ik de 5G band niet meten, want mijn telefoon (waarop die wifi analyzer staat) ondersteunt dus geen 5G :P.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Requa schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:10:
Het kan zijn, dat de buurman een illegale Router heeft gekocht en momenteel gebruikt. Ook kan het zijn, dat hij de Zendvermorgen heeft verhoogd (kan met Engenius ect.).
Of, de iets realistischer optie: buurman gebruikt het standaard modem/router van KPN/Xs4all.
Een Router/AP is illegaal indien de WiFi zendvermogen hoger staat ingesteld dan 100 mW :).

Mijn Advies: Koop een Engenius AP, en verhoog de zendvermogen naar 200 mW (of hoger, kan tot 800 mW)
Je vermeld eerst dat een zendvermogen van meer dan 100mW EIRP illegaal is en daarna raadt je TS aan om dat maar te gaan toepassen? 8)7

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De modem(s) die KPN levert staan standaard ingesteld op 60 mW, en gebruiken nieuwe technologieën voor een beter bereik (Zoals beamforming enz.)

Inderdaad ik raad het aan, om de strijd aan te gaan met de buurman mits zijn Router ook hoger staat ingestelt qua zend vermogen ;)
Petervanakelyen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:22:
[...]

Of, de iets realistischer optie: buurman gebruikt het standaard modem/router van KPN/Xs4all.

[...]

Je vermeld eerst dat een zendvermogen van meer dan 100mW EIRP illegaal is en daarna raadt je TS aan om dat maar te gaan toepassen? 8)7

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 18:45
3DDude schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:20:
Ik zou zeggen haal een Netgear Nighthawk, of een Asus AC68U ofzo.
En wat zou dit oplossen voor TS? behalve dat zijn portemonnee 150 euro lichter is geworden?

Hmmm eerst zeggen dat het illigaal is, en daarna hem zelf adviseren om dit te doen?

Daarbij zal het ook niet veel oplossing, denk ik, alleen meer meer geschreeuw op wifi. Immers het andere device (telefoon, ipad, laptop) ondersteund het grotere vermogen ook niet.
Als er een file is, rijd een porsche even snel, als de auto voor hem.

5GHz is de beste oplossing voor TS eventueel icm met een 2de accesspoint. Eventueel Powerplug voor de appartaten die de 5GHz band niet aan kunnen, of een kabel.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik wil graag op 5Ghz over, het is tot nu toe alleen nog niet praktisch inzetbaar gebleken vanwege de beperkte penetratie. Ons huis is aan de buitenkant steen, maar de plafonds/vloeren zijn volledig van hout en toch is het bereik op die band vrij slecht als je diagonaal werkt (router staat op 1e verdieping op de vloer aan de voorkant van het huis - in de keuken, begane grond achterzijde, is het 5Ghz bereik al 10 ~ 20%).

Ik ga de zolder binnenkort in gebruik nemen als werkkamer, dus ik moet zowel het bereik beneden als boven gaan opwaarderen. Als daar wat extra spul voor nodig is, so be it, maar dan moet wel gelijk van alles issues af zijn. Ik moet sowieso dualband blijven werken vanwege sommige apparaten die wij hebben.

• laurens0619
Ik zou eerst een aantal AP's bijkopen (die 2.4/5) doen om het bereik te verbeteren. Als het signaal vanaf dichterbij binnenkomt is het sterker en vaak ook zuiverder. Kans dat je hierdoor minder last gaat hebben van storingen op de 2.4

Lost dit je problemen niet op, dan moet je toch echt naar de 5Ghz over. Hiervoor moet je waarschijnlijk nog meer AP's ophangen. Hangt natuurlijk helemaal van je muren af maar ik zou wel rekenen op x2 ivm de beperkte penetratie die je zelf al aangeeft.

Let wel op dat meerdere AP's met hetzelfde SSID/wachtwoord in de praktijk niet heel soepel werkt. Ik zou voor een oplossing als Ubiquiti Unifi gaan die het roamen ook actief supporten (ZHF of min RSSI). MAar dat kost je voor 5Ghz wel direct een smak geld...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Roaming zou wel mijn voorkeur hebben inderdaad... maar dan moet ik mijn router helemaal vervangen en eigenlijk ben ik daar wel blij mee. Kan ik niet iets met DD-WRT fixen als ik wil gaan roamen?

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-09-2014 13:48 ]

• laurens0619
je router hoef je niet te vervangen maar wel je AP (waarschijnlijk bedoel je de AP functie van je router)
Helaas kent DD/Open - WRT zover ik weet geen ondersteuning om roamen te supporten.

Het hangt wel heel erg af van je clients en overlap af of je deze ondersteuning nodig hebt hoor. Mijn ervaring is heel wisselend dus wie weet heb je geluk :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, ik heb de volgende stappen ondernomen:

- Router naar de huiskamer verplaatst (waar het Ziggo modem ligt)
- Range extender gekocht en geplaatst waar de router voorheen lag

Dit betreft een WN2500RP (N600) van Netgear, gekozen omdat deze een ingebouwde switch heeft (er liggen daar nog kabels verder het huis in) en omdat hij tegelijkertijd 2.4 en 5Ghz versterkt.

De situatie boven en beneden word er wel ietsje beter op, maar.... dat stomme ding gooit twee eigen SSID's de lucht in |:( - de huidige namen met een extensie erachter zodat je weet dat je met de extender verbonden bent.

Daar heb je toch helemaal geen klap aan? Lever je bandbreedte in om te kunnen roamen, krijg je alsnog dezelfde nadelen als wanneer je een gewoon los AP had gekocht...

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14

Mijn Advies: Koop een XXX AP, en verhoog de zendvermogen naar 200 mW (of hoger, kan tot 800 mW)

[...]
Mijn voorspelling bij deze optie: Buurman C krijgt dan problemen met zijn netwerk. Hij besluit tweakers te raadplegen en krijgt van jou het advies wat hierboven staat. 3 x raden wat buurman D vervolgens overkomt?

Hoeveel aandelen XXX heb jij?

[ Voor 15% gewijzigd door bregweb op 04-09-2014 14:14 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Helpdesk van netgear:

"Neen meneer, één SSID met een range extender op een router is nooit mogelijk."

|:(

Zelfs die brakke sitecom extendertjes kunnen dat, wat heeft het nou voor zin om twee SSID's te hebben voor een en hetzelfde netwerk, kan ik net zo goed een losse AP kopen, ben ik nog goedkoper uit ook.

Kan ik weer terug naar de winkel :(.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-09-2014 14:54 ]

• laurens0619
Gekke keuze van ze inderdaad,

Wat ik zelf zie is dat mensen vaak beginnen met de situatie, 2 ap's met 1 SSID, maar daarna toch weer overgaan naar 2 verschillende SSID's.

Het probleem met 1 SSID is namelijk dat je controle weg is naar welk AP hij verbinding maakt. Als je roaming slecht ondersteund wordt dan ga je deze controle vanzelf wel missen als dat rot ding weer op de verkeerde AP zit :P

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:57:
Nou, ik heb de volgende stappen ondernomen:

- Router naar de huiskamer verplaatst (waar het Ziggo modem ligt)
- Range extender gekocht en geplaatst waar de router voorheen lag

Dit betreft een WN2500RP (N600) van Netgear, gekozen omdat deze een ingebouwde switch heeft (er liggen daar nog kabels verder het huis in) en omdat hij tegelijkertijd 2.4 en 5Ghz versterkt.

De situatie boven en beneden word er wel ietsje beter op, maar.... dat stomme ding gooit twee eigen SSID's de lucht in |:( - de huidige namen met een extensie erachter zodat je weet dat je met de extender verbonden bent.

Daar heb je toch helemaal geen klap aan? Lever je bandbreedte in om te kunnen roamen, krijg je alsnog dezelfde nadelen als wanneer je een gewoon los AP had gekocht...
Je hebt toch niet serieus een Range Extender gekocht terwijl je op die plek een bekabelde aansluiting hebt? Ga is snel een AP regelen >:) (Of een router in AP modus)
Het probleem met 1 SSID is namelijk dat je controle weg is naar welk AP hij verbinding maakt. Als je roaming slecht ondersteund wordt dan ga je deze controle vanzelf wel missen als dat rot ding weer op de verkeerde AP zit :P
Daar hoor ik hier steek vaker over...problemen met wisselen van AP, hier werkt het echt prima met Android apparatuur...Windows heeft het er wat lastiger mee maar de laptops staan toch 99,99% van de tijd op dezelfde verdieping

Android wisselt vaak al netjes als ik op/in de trap/gang ben

[ Voor 20% gewijzigd door nooberke op 04-09-2014 19:08 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb een extender gekocht omdat ik redeneerde dat ik dan in ieder geval roaming zou hebben, aangezien de extenders die ik tot nu toe gezien heb ook inderdaad samensmelten tot één SSID.

Aangezien dit apparaat nu als een AP lijkt te functioneren, had het in dit geval geen verschil gemaakt ja.

Dus die gaat morgen maar terug naar de MM. De router beneden plaatsen heeft voor betere dekking voor mijn vrouw Ipad gezorgd, maar in een poging semi-roaming te krijgen heb ik eens gekeken wat het resultaat is als ik de SSID's dezelfde naam geef (ja ik weet dat dit een slechte oplossing is). Resultaat: ik kan geen potje hearthstone meer afmaken zonder van de server gesmeten te worden :').

Ik wil getverderrie gewoon kunnen internetten in dat wifi-oerwoud hiero! Verontreiniging is het sterkst aan de voorkant van het huis. Stomme is, zelfs nu ik de router hemelsbreed 6 meter van mij vandaan heb, is de 5Ghz dekking op mijn macbook nog steeds maar rond de 50%, het ding staat nota bene in dezelfde kamer!

De netgear stuur ik morgen retour, ik heb wat met de (beperkte) settings gespeeld en het ding is niet aan te passen om te werken zoals ik wil. Ik probeer het morgen met een Linksys repeater, hopelijk werken die twee wel een beetje lekker samen.

- edit -

Even netspot op de mac gegooid, ik ben echt de enige binnen bereik met een 5Ghz netwerk in de lucht, maar als dat op zichzelf al instabiel is heb ik er weinig aan natuurlijk. Morgen gaat de Linksys router op volledige reset, krijg een plekje hoger in de woonkamer, de linksys repeater/ap die ik heb besteld komt halverwege diezelfde kamer tegen het plafond. Kijken of we dan een beetje en dekkende 5Ghz netwerk kunnen krijgen...

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-09-2014 22:14 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb zelf ook een E4200 staan en die trekt toch zonder problemen een gehele verdieping hier, en dan staat hij in de meterkast dus nieteens in de leefruimte

Doet gemakkelijk meer dan 100Mbit en de 5ghz is hartstikke stabiel, zes meter open ruimte zou nul probleem moeten zijn

Repeaters zorgen alleen nog maar voor meer storing

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mja, ik onderzoek zo'n beetje alle opties.

De Ipad begon vanavond weer gigantisch te klapperen, ondanks dat ik de repeater eraf had gehaald, de router nu op de vensterbank heb liggen (bijkans 100% signaal op de apparaten nu) en allerlei settings heb geprobeerd.

Als laatste noodgreep de tethering op mijn telefoon aangezet, wifi hotspot vanaf de 3G, en daar de ipad aan gehangen. Daar werkt ze nu al een kwartier zonder haperen op... het lijkt verdomme wel of die ipad plotsklaps allergisch voor mijn router is geworden, het gezeik is een paar dagen geleden begonnen en blijft maar aanhouden. Ik begin nu te twijfelen of dat bereik in eerste instantie wel het probleem is geweest, ondanks dat we zichtbaar uit de lucht gedrukt worden door andere netwerken.

Een extra AP gaat sowieso wel van pas komen als ik straks mijn werkkamer in de zolder af heb, ik kan hem binnen de zichttermijn terugsturen als ik wil, de netgear repeater gaat sowieso morgen terug naar de winkel.

Ik wil sowieso op de 5-band overstappen als dat praktisch haalbaar is, morgen de router maar eens een flinke trap verkopen (als in: software update en alles naar fabrieksinstellingen + overnieuw beginnen) en daarna met een extra AP experimenteren qua dekking. Want als de Ipad nu stabiel op een gloednieuw AP werkt (mijn telefoon in dit geval) lijkt die in ieder geval niet stuk te zijn.

Nu de router op de vensterbank staat (ruwweg net zo hoog als mijn mac op de keukentafel) is de 5Ghz verbinding zo op het oog retestabiel tegen gemiddeld 90% signaaldekking. Dat werkt dus nu prima, de repeater staat nog wel aan maar er is niks mee verbonden.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-09-2014 23:16 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, de Netgear ligt terug in de winkel en ik heb een WAP300N van (jawel) Linksys aangeschaft.

De E4200 heeft een firmware upgrade gehad (stonden geen van toepassing zijnde fixes in de release notes, maar als je toch bezig bent...), factory default reset en andere netwerknamen/wachtwoorden. Zoals gezegd ligt deze op de vensterbank in de huiskamer, vooraan het huis.

De WAP hangt op de overloop boven (1e verdieping, schuin boven de router) en versterkt in dit geval alleen de 5Ghz band (want deze WAP is single-band) op zo'n 50% bereik-afstand van de router die beneden ligt.

Resultaat: Door het hele huis (zolder nog niet getest) zo'n 70 tot 80% signaaldekking tegen ruwweg 300mbps. De Ipad staat op tafel tevreden te snorren en is sindsdien nog niet weggevallen.

De 2,4Ghz verbinding is zwakker boven, maar vooral nodig voor de smartphones en die hebben toch 3G als backup dus dat is minder kritiek, voortaan wel alleen nog apparaten kopen die 5Ghz ondersteunen, dat dan weer wel :).

Dank aan allen voor de tips en ondersteuning, en sorry dat ik voor de eigenwijze optie ben gegaan ;).
Pagina: 1